Harde veiligheidsmaatregelen volgen op de eerste Tibetaanse zelfverbranding in 2017

  • Beveiliging is opgevoerd in Kardze (Chinees: Ganzi), waar een 24-jarige Tibetaanse boer, Pema Gyaltsen, zichzelf op 18 maart in de buurt van een klooster in brand heeft gestoken.
  • Een video met verontrustende beelden is boven tafel gekomen uit een ander gebied in Kardze, Serthar (Chinees: Seda), waarin Tibetaanse voetgangers in traditionele kleding door de politie lijken te worden aangevallen en brutaal worden geslagen. Een voice-over bij de videobeelden, verspreid door de Voice of America, weerspiegelt shock en verdriet onder de toeschouwers, waarbij één stem keer op keer zeg: “Ze doen dit voor geen enkele reden.”
  • De spanningen in de Serthar gebied, dicht bij het religieuze instituut Larung Gar, ook in Kardze in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Sichuan, het Tibetaanse gebied Kham, lopen hoog op. Afbeeldingen en video van meer vernielingen van het religieuze instituut circuleren de afgelopen dagen op sociale media.

 

Tibetaanse voetgangers in Sertar worden aangevallen en geslagen door Chinese politie

Familieleden zelfverbrander opgesloten en geslagen door Chinese politie

Pema Gyaltsen, de boer die zichzelf op 18 maart 2017 in brand stak, lijkt zijn zelfverbranding in de buurt van het Tsoga klooster in Nyarong (Chinees: Xinlong), in het Tibetaanse gebied Kham in Kardze Tibetaanse Autonome Prefectuur in Sichuan te hebben overleefd. Hij is onmiddellijk meegenomen naar Chengdu, aldus de Tibetaanse bronnen.

Na de zelfverbranding zijn Tibetaanse toeschouwers, die naar veronderstelling hebben geschreeuwd in solidariteit of ontzetting of gewoon getuige waren van de verbranding, opgepakt. Ongeveer tien leden van zijn familie zijn brutaal geslagen en gedurende de nacht vastgehouden, volgens Tibetaanse bronnen. Een video circuleert op social media, die gewapende politie toont in de straten na het incident, met het geluid van iemand huilt en schijnbaar in shock verkeert.

Pema Gyaltsen, een ongehuwde boer, riep op voor de terugkeer van de Dalai Lama naar Tibet en voor vrijheid in Tibet, aldus Tibetaanse bronnen in ballingschap. Hij was de oudste van vijf kinderen en de belangrijkste bron van inkomsten in zijn gezin. Hij is niet naar school geweest en was als kind korte tijd een monnik geweest. Zijn zelfverbranding was de eerste in Tibet dit jaar.[1]

Familieleden van Pema Gyaltsen gingen onmiddellijk na de zelfverbranding naar het kantoor van de Public Security Bureau in de provinciestad Kardze om uit te vinden waar hij was en of hij nog leefde. In plaats van een antwoord te krijgen, werden ze aangehouden. Gedurende de nacht bleven ze opgesloten en werden bruut geslagen, in zodanige mate, dat sommige later worden in het ziekenhuis moesten worden opgenomen, aldus Tibetaanse bronnen. Een Tibetaanse bron vertelde Radio Free Asia dat de volgende dag: “Sommigen van hen kon nauwelijks lopen door de slagen, maar ze werden uitgegeven onder de garantie van een ambtenaar in Nyarong.”

Internet en mobiele telefoon verbindingen werden verbroken na de zelfverbranding.

Verwoestingen beginnen opnieuw bij Larung Gar 

De sloopwerkzaamheden en uitwijzingen in het wereldberoemde boeddhistische instituut van Larung Gar in Kardze, Sichuan, zijn weer begonnen. De sloop van de huizen moet eind april afgerond zijn. Video’s circuleren op social media, waarin monniken zwijgend toekijken als hun woningen neergehaald worden door de werk teams.

 

Sloopwerkzaamheden in Larung GarSloopwerkzaamheden in Larung Gar

Volgens een abt aan het religieus instituut hebben in totaal 4828 monniken en nonnen Larung Gar verlaten, en moeten ongeveer 250 nonnen van Qinghai nog vertrekken, zo blijkt uit een door door Radio Free Asia bemachtigd bericht van 23 maart aan de religieuze beoefenaars. De abt zei: “Degenen die zijn weggeaan, had nooit willen vertrekken. Allen zijn tegen hun wens weggegaan. En of ze nu een plek hadden om naar toe te gaan, ze moeten toch vertrekken.”

Tibetaanse religieuze docenten aan de monastieke kampement hebben consequent bij monniken en nonnen in het instituut aangedrongen niet tegen de sloop en uitzettingen te protesteren, maar om kalm te blijven en zich concentreren op hun religieuze praktijk en het overleven van het instituut op lange termijn.

Volgens een gerespecteerd religieuze leraren hebben de Chinese autoriteiten het aantal voor de sloop bestemde monastieke woningen in Larung Gar teruggebracht naar 3225, in reactie op de oproepen van de directie van het complex.

De op 12 maart aangekondigde beslissing volgde op een eerdere aankondiging van 13 januari, waarin nog 4320 onderkomens bestemd waren voor de sloop, aldus door Radio Free Asia gepuliceerde informatie.

De vernielingen en uitzettingen bij Larung Gar en Yachen maken sinds juli 2016 deel uit van een zich steeds verder ontwikkelende politieke strategie waarbij agressieve maatregelen ingezet worden om de groeiende invloed en het aantal monniken en nonnen in deze belangrijke monastieke centra voor boeddhistische studie en ethiek in bedwang te houden en te controleren. Een ICT-rapport beschrijft hoe tegelijk met de ondermijning van de boeddhistische religie en toegenomen ingrijpende veiligheidsmaatregelen, de Chinese autoriteiten deze enorme belangstelling in het Tibetaans boeddhisme gebruiken om binnenlandse toeristen aan te trekken, hetgeen de vrees voor verdere uitholling van deze monastieke gemeenschappen, doet toenemen. (ICT rapport,’Schaduw van Stof over de Zon’).

Gespannen sfeer in Sertar

De sfeer in de dicht bij Larung Gar gelegen stad Serthar is gespannen sinds de vernielingen zijn begonnen. Lokale mensen, die wilden protesteren tegen de vernietiging, werden door religieuze leraren van het instituut verzocht dit niet te doen, uit angst dat het de zaken nog erger zou maken. De precieze context van een op social media circulerende video en foto’s van brute mishandeling van Tibetanen in Serthar stad is onduidelijk, maar het onderstreept de spanningen en gewelddadige reacties van veiligheidstroepen in het gebied. De video kan hier bekeken worden.

Maart, met daarin de verjaardag van de opstand van 1959 en het begin van de protesten, die in 2008 het hele plateau overspoelden, is een politiek geladen maand in Tibet. In deze periode is Tibet afgesloten voor buitenlanders en er zijn meldingen uit verschillende gebieden over intimiderende militaire oefeningen en drills.[2]

Voetnoten:

[1] https://www.savetibet.org/resources/fact-sheets/self-immolations-by-tibetans/

[2] Zie ook ICT-rapport, 3 maart 2017, https://www.savetibet.org/ict-inside -tibet-Tibetaanse-new-year-marked-by-security-agenda-mass-deployment-of-troepen-for-gebed-festival /

BRON: https://www.savetibet.nl/nieuws-en-agenda/nieuwsoverzicht/2017/maart-2017/harde-veiligheidsmaatregelen-volgen-op-de-eerste-tibetaanse-zelfverbranding-in-2017/

Wat kunnen de nabestaande eraan doen dat iemand zich zelf in brand gaan steken. Zo zie je dan weer de corruptie  die hier is. China die de macht over deze mensen wilt hebben en behouden. Luister je niet dan zal je voelen.

Afbeeldingsresultaat voor tibetaan

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties