Last van migraine? Dit is wat je er zelf aan kan doen

Word jij ook vaak geteisterd door een bonzend hoofd? Kom hier te weten wat je er zelf aan kan doen.

Veel vrouwen hebben last van hormonale migraine. Die migraine ontstaat bij sterke hormoonwisselingen. Meestal gaat het om een sterke daling in het oestrogeen. In de maandelijkse cyclus gebeurt dat meestal in de dagen rond de eisprong (om en nabij dag veertien) en/of vlak voor de menstruatie. Als het oestrogeen daalt, daalt ook het gehalte van serotonine in het hoofd en dat verhoogt de kans op migraine. Het is natuurlijk de vraag waarom de ene vrouw er wel last van heeft en de andere niet. Een bekend fenomeen dat hiermee samenhangt, is het niet goed kunnen afbreken van oestrogenen of oestrogeendominantie. Bij een hoog oestrogeenniveau kunnen de dalingen in oestrogeen veel groter zijn vlak voor de menstruatie, en dat verhoogt de kans op hormonale migraine.

De symptomen

Het klachtenpatroon van migraine is zeer gevarieerd. Zes op de tien migrainepatiënten hebben verschijnselen in de uren of dagen voor de aanval: veranderingen in hun gemoedstoestand zoals hyperactiviteit of snel geïrriteerd zijn, concentratieproblemen, verminderde eetlust of juist veel trek. Soms merkt de patiënt dat zelf niet, maar worden de signalen herkend door hun omgeving.

Veel voorkomende klachten:

  • Migraine veroorzaakt aanvallen van hevig bonzende hoofdpijn, meestal aan één zijde van het hoofd.
  • De hoofdpijn gaat dikwijls gepaard met misselijkheid, braken, pijn bij het bewegen, overgevoeligheid voor licht en geluid.
  • Letterlijk sterretjes, schitteringen of strepen zien.
  • Tintelingen in één lichaamshelft tot soms zelfs verlammingsverschijnselen.
  • Gevoelige zintuigen. Mensen met migraine ruiken beter, zien alles en horen geluiden die iemand anders niet opvallen.

Wat kan je er zelf aan doen?

  • Voorkom oestrogeendominantie door extra veel groenten te eten, te stoppen met roken, minder alcohol te drinken en stress te reduceren.
  • Probeer te achterhalen of bepaalde voedingsmiddelen je migraine uitlokken. Voorbeelden van voedingsstoffen die migraine uitlokken zijn cafeïne, theïne, theobromine, nitriet, gekruide voeding met smaakversterkers, kaas, suikerrijke voeding en alcoholische dranken.
  • Let op voor stress.
  • Zorg voor een goede darmwerking. Een gezonde darm maakt voldoende serotonine aan.
  • Zorg voor een zo stabiel mogelijk bloedsuikerniveau gedurende de dag. Vermijd suiker en eet koolhydraten.
  • Drink voldoende: 30 milliliter per kilo lichaamsgewicht per dag.
  • Om een migraineaanval te verminderen kan je tijdens de aanval warm water afwisselen met koud water in de douche.
  • Vermijd blootstelling aan hormoonverstorende stoffen.
  • Je kan ook bepaalde supplementen slikken, maar daarvoor kan je beter altijd eerst bij je huisarts langsgaan.

BRON: http://happy-spring.goedgevoel.be/happy-spring/last-van-migraine-dit-is-wat-je-er-zelf-aan-kan-doen?utm_source=happysummer&utm_medium=site&utm_campaign=product

Als je af en toe last hebt of juist voor je menstruatie kan je het soms voorkomen. Dit heeft meestal te maken met stress of bepaalde voedingsstoffen. Als het echt gaat om meermaals op een maand kan het heel wat geven aan je sociaal leven. Dan is het soms verstandig om eens enkele maanden een migraine dagboek bij te houden waar je alles in vermeld van wat je eet snoept drinkt en wanneer het zich voordoet. Mocht je dan een arts raadplegen kan je dit meenemen om zo al meer informatie uit te wisselen. Sommige mensen zullen niet anders kunnen dan medicatie te nemen spijtig genoeg. Dat dan weer op andere dingen kan gaan werken in het lichaam.

Afbeeldingsresultaat voor migraine aura

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertisements