Archive for 17 maart 2017


MEN WIL ALTIJD MAAR HET GOEDE IN HET LEVEN, MAAR VAN DE MINDER GOEDE DINGEN IN HET LEVEN KAN JE OOK IETS LEREN.

Afbeeldingsresultaat voor ayawaska

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

‘Ontspannen brein zorgt voor beste nachtrust’

Ongeveer de helft van alle mensen heeft weleens problemen met slapen. Door alle prikkels vinden velen het lastig om de slaap te vatten. Ontspanning is van belang om lekker te kunnen slapen, stellen experts.

“Het allerbelangrijkste voor goede slaap is een ontspannen brein. Vaak zijn we aan het einde van de dag aan het piekeren. Deze negatieve gedachten zorgen ervoor dat we niet kunnen ontspannen”, zegt Ton Coenen, auteur van het boek Het Slapend Brein en emeritus hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Dit heeft bijvoorbeeld veel meer invloed dan het licht in de slaapkamer of de temperatuur in de ruimte.”

“Mensen zien steeds meer in wat het belang van goede nachtrust is. Het is belangrijk voor de gezondheid en het welbevinden van mensen. De maatschappij is complexer geworden, onze gedachten gaan sneller, we kijken veel op onze telefoon en andere elektrische apparaten en er zijn veel programma’s nog laat op televisie. Door al deze prikkels gaan onze gedachten tollen in ons hoofd.”

Rondje

50 procent van alle mensen ervaart weleens een slechte nachtrust. “Je moet niet het bed instappen en denken: dat wordt weer niks vannacht”, zegt dokter Reinier de Groot, longarts-somnoloog van het Nederlands Slaap Instituut. “Het is van belang om te leren hoe je beter kunt ontspannen en hoe je je rust kunt zoeken. Blijf bij een slapeloze nacht ook niet onnodig in bed, maar maak even een rondje door het huis en drink wat.”

“Slapen mag geen moeite worden. Als je de slaap niet kunt vatten, ga dan niet rekenen hoe veel uur slaap je nog kan hebben. Het is dus beter als je geen wekker naast je bed hebt staan, want dan zie je hoe laat het is. Leg ook je telefoon weg. Probeer te lezen of een andere manier van ontspanning te vinden.”

Voor wie toch begint te piekeren, heeft Lidewy Hendriks, psycholoog bij MIND en Korrelatie, een goed advies. “Leg een pen en schrift naast je bed en schrijf je gedachten van je af. Vind je oplossingen voor het probleem waar je over piekert, dan ga je die onbewust proberen te onthouden. En dat kan je ook wakker houden.”

“Het kan ook helpen om bij ernstig piekeren jezelf eens goed toe te spreken”, zegt Coenen. “‘Stop met die gedachte’ is een kreet die je volgens de gedachtenstopmethode meerdere keren tegen jezelf moet zeggen. Dit werkt niet meteen, maar je kan jezelf trainen om met piekeren te stoppen.”

Alcohol

Volgens De Groot is regelmaat van belang voor een goede kwaliteit van nachtrust. “Probeer twee uur voor je gaat slapen te ontspannen. Doe in die tijd niet meer aan sport en drink geen koffie of alcohol en rook niet. Blijf ook achter de laptop of iPad vandaan. Het blauwe licht wekt de suggestie van daglicht, wat je weer wakker houdt.”

Het kan ook helpen om ’s avonds nog een lichtverteerbare snack te eten, zegt Coenen. “Zo wordt iemand niet wakker van de trek.” Hij adviseert een snack met eiwitten. “Eiwitten stimuleren het herstellend vermogen van de lichaamscellen in iemands diepe slaap. Dit zijn zogenoemde caseïne-eiwitten. Deze zitten onder andere in melk.”

Hendriks zegt dat het ook belangrijk is om te slapen in een nette en opgeruimde kamer. “De kamer moet geventileerd zijn en niet te koud of warm. Ook is het belangrijk om zo min mogelijk prikkels in de kamer te hebben. Rommel of rondslingerende spullen doen je herinneren aan de dingen die je in het dagelijks leven bezighouden. Hoe meer rust in je blik, hoe minder kans dat je wordt afgeleid. Je moet je kunnen afsluiten van het dagelijks leven.”

“Maak je slaapkamer herkenbaar als slaapplek”, aldus De Groot. “Dus gebruik je bed niet als plek om te leven, door er op te eten of tv te kijken.”

Pauze

Ook overdag kun je al dingen doen of laten die je slaap in de nacht beïnvloeden, zegt Hendriks. “Het is niet goed om overdag hard te werken en rond bedtijd ineens in de rustmodus te gaan. Probeer overdag ook rustmomenten te pakken en genoeg pauze te nemen. Doe bijvoorbeeld wat ontspanningsoefeningen en zorgt dat deze onderdeel worden van je routine.”

Volgens Coenen is het niet verstandig om uit te slapen na een onrustige nacht. “Daardoor raakt het natuurlijke ritme in de war. Genetisch gezien past dit niet in ons ritme. Daarentegen is een klein slaapje in de middag juist wel goed. Door tussen de dertig minuten en uur te slapen komt de energie weer op peil. Wanneer je te lang slaapt, duurt het langer voor je alert wordt. Bovendien kan het ervoor zorgen dat je in de avond lastiger in slaap komt.”

Hendriks zegt dat je gevoel aangeeft of je ’s nachts inderdaad voldoende slaapt. “Als je uitgerust bent, doe je de dingen efficiënter en krijg je meer voor elkaar dan wanneer je dat niet bent. Met minder nachtrust ben je prikkelbaar, prikkels komen harder binnen. Wil je je slaapritme veranderen, probeer dan bijvoorbeeld eens een week elke avond eerder naar bed te gaan of geen koffie meer te drinken voor het slapengaan.”

Medicijnen

Slapeloosheid kan ook ontstaan door een ernstige gebeurtenis. Dit wordt secundaire slapeloosheid genoemd. “Door bijvoorbeeld het overlijden van een geliefde zijn we verdrietig en kunnen we beginnen met piekeren”, zegt Coenen.

“Vaak adviseer ik mensen in zo’n periode om de slaap op peil te houden. Want wanneer iemand daadwerkelijk voor langere periode niet kan slapen door dit verdriet, kan het een primaire slapeloosheid worden. Daarom adviseer ik mensen vaak om slechts een korte periode slaapmedicatie te gebruiken en daarna gauw weer te slapen om niet verslaafd te raken aan het middel.”

“Slaapmiddelen werken kort, maar zijn ook verslavend. Zodra je het regelmatig gaat gebruiken raakt een lichaam eraan gewend. Dan gaat het lichaam de medicatie afbouwen, waardoor je steeds meer nodig hebt”, stelt Coenen.

Slaapmedicatie wordt volgens De Groot wel steeds minder snel gegeven. “Je valt er sneller mee in slaap, maar het helpt niet bij het doorslapen. Wel is er medicatie in ontwikkeling die wel een natuurlijke slaap bevordert.”

BRON: http://www.nu.nl/gezondheid/4545936/ontspannen-brein-zorgt-beste-nachtrust.html

De meeste hebben hier nog een probleem mee als ze naar bed gaan. Hun geest of brein leeg maken. Ze blijven maar denken of aan het werk zelfs onbewust. Geraken niet inslaap omdat ze blijven denken op iets. Dat iets is meestal iets negatiefs dat in de dag gebeurd is of dat aansleept en maar geen einde aankomt. Toch zal dit de inslaap moeilijk maken, tot zelfs in de nacht wakker worden. Gaan dan al snel over naar medicatie maar vergeten de oorzaak aan te pakken. De rust vinden. Het probleem aanpakken en er iets aan doen. Ook komt het voor dat mensen in een bepaalde angst gaan op zo een moment en dan nog eens nachtmerries gaan krijgen.
Eens het probleem aangepakt wordt zal je ook merken dat je meer rust vind in je geest en beter zal slapen.

Afbeeldingsresultaat voor rust voor je gaat slapen

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Moe van de ander…

Ik heb het regelmatig. ’s Morgens stap ik met het juiste been uit bed en heb het gevoel dat ik heel de wereld aan kan. Op straat, tijdens het uitlaten van de hond, kom ik iemand tegen met wie ik een kort praatje maak. Na een paar minuten ga ik verder en voel mij opeens enorm moe. Hoe kan het toch dat mensen in zo’n korte tijd in staat zijn om als het ware al mijn energie op te eten?

2

Wat gebeurt er in die paar minuten dat je met een ander staat te praten? Ik heb zelfs ook wel als ik alleen al een ander zie.  Hoe komt het dat ongemerkt  mijn energie bij de ander terecht komt? Zijn het, zoals ik ergens lees, mijn onbewuste gedachten en gevoelens die aansluiten bij de onbewuste gedachten, wensen en gevoelens van de ander? Als dat het enige was en daar bij bleef, vond ik het nog niet zo erg. Het probleem is dat ik er moe van wordt.  Is het een teken dat ik tekens dit soort gesprekken niet op mijn eigen gedachten en gevoelens heeft gelet?

1

Soms geef je meer dan je terugkrijgt. Dat is niet zo erg zo lang er een balans is. Maar wat  als iemand meer van je wilt, dan je eigenlijk wilt geven. Misschien dat je daarom van dit soort gesprekken zo moe wordt.  Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat er in je hoofd enorm veel afspeelt, maar doordat je het niet  uitspreekt, blijft ‘hangen’. Op internet kom ik heel wat sites tegen met allemaal tips, maar wat doen jullie als je weet dat de ander je veel energie kost?

BRON: http://paranormaal.blog.nl/general/2017/03/17/moe-van-de-ander

Energievreters worden ze ook wel eens genoemd. Je staat met iemand te praten en na het gesprek voel je zo moe dat je lieven even gaat liggen. Ze nemen (on)bewust je energie weg. Meestal zijn het mensen die blijven zoeken naar bevestiging, of waar je probeert te blijven helpen maar geen vooruitgang in ziet komen. Ook kunnen het mensen zijn die maar blijven praten en waar jezelf alleen je oren voor nodig hebt maar eigenlijk niet echt begrijpt waar het allemaal over gaat. Hier kan je maar een ding aan doen. Het gesprek zo snel mogelijk en op een respectvolle manier afkappen of proberen van het gesprek te leiden zodat het toch niet te zwaar voor jezelf wordt.
Juist is het zo dat heel wat mensen eigenlijk een angst vertonen om zo iemand te stoppen of uit de weg te gaan.
En men komt ze overal tegen die graag met de energie van een ander gaan lopen.

Afbeeldingsresultaat voor moe

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Online behandeling voor seksproblemen bij of na borstkanker

Pink-Ribbon

Cognitieve gedragstherapie via internet kan als alternatief voor fysieke sessies effectief zijn in het helpen van vrouwen die na borstkanker te maken krijgen met ernstige seksuele problematiek. Zo blijkt uit onderzoek van promovenda Lisanne Hummel van het Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis, waarover is gepubliceerd in vakblad ‘Journal of Clinical Oncology’. 169 vrouwen deden daaraan mee, die na borstkanker te maken kregen met ernstige seksuele problematiek, zoals een verminderd libido, verminderde seksuele opwinding en/of pijn tijdens of na het vrijen.

Veel van deze vrouwen krijgen als gevolg van de behandeling te maken met bijwerkingen zoals een verstoorde werking van de eierstokken, atrofie van de geslachtsdelen, vervroegde menopauze en vaginale droogheid. Daarbij spelen vaak problemen als een negatief lichaamsbeeld en verminderd gevoel van seksuele aantrekkelijkheid een rol.

Van de deelnemende vrouwen kreeg de helft de online cognitieve gedragstherapie aangeboden. Deze bestond uit maximaal 24 wekelijkse sessies onder begeleiding van een therapeut via email en telefoon. De andere helft van de vrouwen, die fungeerde als controlegroep, bleef op een wachtlijst voor hulp staan.

Van de vrouwen die de therapie volgden, trad bij 63% een klinisch significante verbetering van het seksueel functioneren op. Dat was duidelijk meer dan bij de vrouwen die geen behandeling kregen, van wie slechts een klein deel over de tijd wel enige verbetering ervoer, maar lang niet zo sterk als bij de behandelde groep.

“We hebben deze studie opgezet omdat we merkten dat voormalig borstkankerpatiënten met seksuele problemen niet altijd gebruik maken van de bestaande psychologisch-seksuologische ondersteuning, die bestaat uit face-to-face contact”, licht begeleidend professor Neil Aaronson toe. “Toen we hier enkele jaren geleden navraag naar deden vertelden veel vrouwen dat ze het toch lastig vinden om het in een face-to-face setting over deze problematiek te hebben. Daarnaast speelde mee dat vrouwen het vaak niet prettig vinden om speciaal hiervoor opnieuw naar het ziekenhuis te moeten komen, terwijl ze net het hele traject van hun kankerbehandeling achter de rug hebben. Het waren patiënten zelf die suggereerden dat online therapie misschien een uitkomst kon zijn.”

Een probleem is volgens Daniela Hahn, psycholoog en seksuoloog in het Antoni van Leeuwenhoek, dat online cognitieve gedragstherapie zoals in het onderzoek op dit moment namelijk niet vergoed worden. “Op dit moment zijn de mogelijkheden voor vergoeding voor seksuologische zorg na borstkanker binnen Nederland schaars. Vrouwen kunnen deze hulp alleen krijgen op basis van een medische indicatie. De behandeling bestaat dan in de regel uit 4 tot 6 gesprekken met een speciaal opgeleide therapeut die aan een ziekenhuis verbonden moet zijn. Langere therapie, of dit soort internettherapieën, worden momenteel niet vergoed.”

De projectgroep pleit ervoor de vergoeding voor meer intensieve sekstherapieën uit te breiden. Daarbij heeft de online therapie enkele duidelijke voordelen. Lisanne Hummel: “Een internettherapie verlaagt de drempel om hulp te zoeken: het kan makkelijker voelen over seksuele klachten te ‘praten’ met een psycholoog of seksuoloog wanneer het contact via internet plaatsvindt. Daarnaast bevinden veel ex-patiënten zich vaak nog in een re-integratie traject, waardoor het prettig is dat zij de therapie op zelfgekozen momenten kunnen volgen. Het is belangrijk, naast face-to-face counseling, deze internettherapie aan te kunnen bieden.”

BRON: http://seks.blog.nl/onderzoek/2017/03/16/online-behandeling-voor-seksproblemen-bij-of-na-borstkanker

Denk dat dit een goed initiatief is. Omdat toch wat vrouwen en de partner ervan met heel wat vragen blijven zitten over dit. En het hoort bij het leven. Men durft soms de vragen niet openlijk te stellen en als men het anoniem kan doen kan die de drempel zeker en vast verlagen. Ook de angst van beide zoals wat gaat hij denken ga ik nog gevoel hebben ga ik nog genieten van een aanraking?
http://seksualiteitenkanker.be/
http://www.seksuologischehulpverlening.info/oncologiekanker-en-seksualiteit
http://slideplayer.nl/slide/2054248/

Afbeeldingsresultaat voor online vragen over seks na kanker

Afbeeldingsresultaat voor online vragen over seks na kanker

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 

5 dagelijkse dingen die ervoor zorgen dat de pil minder goed werkt

Verreweg de meeste vrouwen kiezen nog altijd voor de pil om ongewenste zwangerschap te voorkomen. Daarvan wordt altijd gezegd dat de werking voor 99 procent betrouwbaar is. Toch is de pil helaas niet magisch en ook niet tegen alles bestand. Zo is er een aantal dingen uit het dagelijks leven die de werking van de pil kunnen belemmeren.

1. Dieetpillen

Probeer je af te vallen met behulp van dieettabletten? Houd er dan wel extra rekening mee dat je pil daardoor minder betrouwbaar wordt. Dieetpillen hebben namelijk vaak een laxerende werking, waardoor de pil niet goed kan worden opgenomen door het lichaam.

2. Detox thee

Bootea thee, de detoxthee van de sterren, kreeg een tijd geleden veel kritiek te verduren nadat iemand tijdens de kuur zwanger was geraakt terwijl ze aan de pil was. De thee zorgt voor het doorspoelen van de spijsverteringsorganen waardoor het risico bestaat dat de pil niet goed wordt opgenomen door het lichaam. Houd het dus maar liever gewoon bij een ouderwets kopje Earl Grey.

3. Onregelmatig leven

Als je geen regelmatig leven hebt, vergeet je de pil waarschijnlijk ook nog wel eens. Probeer de pil elke dag op ongeveer hetzelfde tijdstip in te nemen om de effectiviteit ervan te verhogen.

4. Antibiotica

Door antibiotica worden de hormonen in je lichaam vaak aangetast waardoor de pil minder goed gaat werken. Lees sowieso altijd de bijsluiter om te kijken of de antibiotica die jij slikt, werkt in combinatie met de pil.

5. Ziek zijn

Als je ziek bent en moet overgeven binnen drie uur nadat je de pil hebt genomen, is de kans groot dat-ie in de wc is beland. Je lichaam heeft dan net als bij punt 1 en 2 nog niet genoeg tijd gekregen om de pil volledig op te nemen.

BRON: http://www.ze.nl/artikel/243060-5-dagelijkse-dingen-die-ervoor-zorgen-dat-de-pil-minder-goed-werkt

Als je de pil neemt en je zou nog andere medicatie nemen kan je beter ook even de vraag aan je arts of apotheker doen of het geen invloed heeft op de pil. Ook diëten kan een invloed hebben en dan voornamelijk met echt extreem te gaan diëten. Sommige thees kunnen ook een invloed uitoefenen al sta je daar zeker niet stil bij als je ergens een thee besteld of thuis een kopje klaarmaakt.
En als je echt niet zeker bent kan je altijd voor enkele dagen nog iets bij gebruiken om niet zwanger te worden.

Afbeeldingsresultaat voor de pil

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 

Niemand weet raad met zeer gevaarlijke jongeren

  © Thinkstock.

Jeugdpsychiaters van de KU Leuven, aangesteld om het psychiatrisch beleid in de jeugdinstelling van Everberg op punt te zetten, trekken aan de alarmbel. In een intern rapport klagen ze aan dat er geen aangepaste aanpak is voor jongeren met zware psychische problemen, schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad vandaag.

“Er zijn licht tot matig verstandelijk gehandicapte jongens die pedofiele of seksuele feiten hebben gepleegd en telkens teruggestuurd worden naar een gehandicapteninstelling, waar ze wéér slachtoffers maken”, zo luidt een van de voorbeelden in het rapport.

De jeugdpsychiaters schrijven dat er hard gewerkt wordt in de gemeenschapsinstelling De Grubbe in Everberg. Maar één groep jongeren lijkt resistent te zijn voor hulp. De hulp die in Everberg wordt aangeboden, komt in hun geval te laat. Structurele verblijfsmogelijkheden voor deze ‘high risk-groep’, eens ze Everberg verlaten, ontbreken.

Nieuwe instelling
Vlaams Parlementslid Lorin Parys (N-VA), die na een schriftelijke vraag inzage kreeg in het rapport, ziet hierin het N-VA-pleidooi voor een ‘high security, high care-facility’ weerspiegeld: “Dit rapport legt voor het eerst duidelijk bloot dat we geen oplossing hebben voor een groep jongeren die we als volwassenen “ontoerekeningsvatbaar” zouden noemen. Daarom moeten we een aparte voorziening oprichten waar ze aandacht krijgen, maar ook om de carrousel van telkens nieuwe slachtoffers te stoppen.”

Ook de jeugdpsychiaters pleiten voor meer preventieve ondersteuning voor jonge kinderen in moeilijkheden. Ze wijzen tegelijk op de nood aan meer wetenschappelijk onderbouwde jeugdhulp door multidisciplinaire teams.

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3107408/2017/03/17/Niemand-weet-raad-met-zeer-gevaarlijke-jongeren.dhtml

Zelf denk ik dat ze soms de jongeren te langen laten wachten en dat ze zo nog meer problemen krijgen. Als men daar dan mee aan het werk wilt gaan, dan voelt men al snel dat het soms geen baad heeft.
Ook komen bepaalde soms in de verkeerde omgeving en daar krijgen ze dan nog meer te leren van andere mede jongeren.

Afbeeldingsresultaat voor jeugdinstelling

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Dolle avonturen met nonkel Juul

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

Gedachten over levensstijl en gezondheid. Een blog over gezondheid en fotografie 💌Speciaal voor jou ✅, Samen met jou ✅, Samen door jou ✅💚||You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀 at the bottom of the Website‼ || Thoughts on Lifestyle and Health. A Health 😀 and Photography💥-Blog 💌Especially for You ✅, Together with You ✅, Together by You ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: