ZO KUN JE JE GEEST KALMEREN ZONDER ZITTEND MEDITEREN

Zo kun je je geest kalmeren zonder zittend mediteren
 

Zo kun je je geest kalmeren zonder zittend mediteren

Zittend mediteren kan een uitdaging zijn. Je gaat bijvoorbeeld in kleermakerszit zitten, duimen en wijsvingers tegen elkaar,  je sluit je ogen en probeert al je gedachten te laten gaan, maar de seconden gaan zo snel voorbij dat je al snel ongeduldig en gefrustreerd raakt.

Maar met de stapels aan onderzoek over de voordelen van meditatie, en natuurlijk de maar al te bekende wijsheid van de Boeddha, is het moeilijk om meditatie af te wimpelen als iets wat je niet zou moeten doen.

Jnana Mudra
Jnana Mudra, of wijsheidsgebaar, bij de meditatie wordt dit gebaar bijna altijd gebruikt: duim en wijsvinger tegen elkaar, de overige drie vingers in een ontspannen houding

Het ding is, meditatie hoeft nergens op te lijken. Op een fundamenteel niveau zijn we allemaal verbonden, maar op een complex en modern niveau zijn we allemaal ontzettend uniek, met talloze persoonlijkheden en niveaus van bewustzijn die ons kunnen helpen of tegenwerken als we gaan zitten om te mediteren.

Dus wat maakt het uit als je probeert stil te zitten en de dingen los te laten, maar je steeds begint te zweten uit ongemak? Waarom probeer je niet gewoon een andere vorm van meditatie?

In zijn artikel ‘Hoe je je geest kalmeert zonder zittend te mediteren’ beschrijft schrijver Bill Lee zijn gefaalde pogingen om volledig aanwezig te zijn en de controle te laten varen.

“Als een zelfbenoemde piekeraar die bijna mijn hele leven te maken heeft gehad met constante herkauwingen, flashbacks, en nachtmerries, dienden al mijn pogingen om volledig aanwezig te zijn en niet na te denken alleen maar als bewijs dat ik geen controle had over mijn hoofd. Toen begon ik met wandelen en vond ik per ongeluk een vorm van meditatie die letterlijk mijn leven heeft veranderd.”

Lee vond zijn meditatie in de natuur op scenische routes, waar hij bijna onmiddellijk een rust ervoer van de ‘opdringende gedachten’, die hem daarvoor beletten te geloven dat hij zijn hoofd kon legen.

Afbeeldingsresultaat voor lopend mediteren

Lopend mediteren is gunstig voor je dagelijkse mindfulness.

Boeddhistisch auteur en docent John Ciancosi legt het als volgt uit:

“als je leert om bewust te zijn tijdens lopende meditatie – wanneer je fysiek beweegt met je ogen open – dan zal het niet moeilijk zijn om datzelfde ontwaakte gevoel op te wekken tijdens andere activiteiten… Je meditatie zal zich door je hele leven heen laten merken.”

Dit type meditatie kan wat tastbaarder zijn voor mensen die er net mee beginnen. Je kunt het voor kortere periodes doen, zoals wanneer je elke dag van je auto naar je kantoor loopt.

Uit één onderzoek blijkt dat de Boeddhistische wandelmeditatie effectief is in het reduceren van depressie, in het verbeteren van functionele fitheid en vasculaire reacties, en leidt het tot beter algehele verbeteringen ten opzichte van een groep die zich hield aan een traditioneel wandelprogramma.

Bij wandelmeditatie gaat het of om afstemming op je ademhaling, of om specifieke focuspunten. Het resultaat is een wandeling die veel langzamer gaat dan een simpel loopje. Je houdt je ogen open, anders dus dan bij zittende meditatie, je lichaam staat en beweegt, en er is wat meer interactie met de buitenwereld. Omdat het lichaam beweegt, kan het individu zich meer bewust worden van hun sensaties, wat ze helpt om in het huidige moment te blijven.

Er bestaan vele soorten wandelmeditaties, zoals Zen, Theravada, Thich Nhat Hanh, Mindfulness, Yoga Walking en Daoist Walking, en iedere vorm heeft zo zijn eigen instructies.

Zo is Mindfulness Meditation Walking een vorm van de traditionele Boeddhistische wandelmeditatie die voortkomt uit de moderne mindfulnessbeweging. Hier gaat het om een oefening van vrije oplettendheid, in plaats van gefocuste aandacht. Deze oefening laat je minder richten op de zolen van je voeten, maar suggereert juist meer aanwezigheid bij de verscheidenheid aan sensaties in percepties die je in dat moment opdoet.

Omdat we allemaal zo anders zijn, met ieder onze eigen behoeften, is het belangrijk om iets te vinden dat werkt voor jou. Ga op zoek naar informatie, door bijvoorbeeld de voor- en nadelen te analyseren van de vele verschillende soorten wandelmeditaties. Het kan je help om zelf een gevoel van mindfulness te ontwikkelen.

BRON: https://www.nieuwetijdskind.com/geest-kalmeren-zonder-zittend-mediteren/

Niet iedereen kan gaan zitten of liggen en rustig worden. Er zijn bepaalde mensen die dit als straf aanvoelen en zo hun lichaam en geest nog meer aan het werk zetten. Mediteren hoeft niet perse zittend. Wandelen is ook goed om te mediteren. De rust vinden in de natuur. Heb er al meermaals over laten lezen. En wanneer je dit met volle aandacht kan doen, ga je merken dat je lichaam en rust tot rust brengt. 
Ik krijg vaak de vraag. Ik wil mediteren om iets los te laten. Wel dan zeg ik doe geen meditatie. Maar los eerst het probleem op. Je moet het eerst verwerken om los te laten. Wanneer je dat gedaan hebt dan pas kan je mediteren en je rust vinden. Natuurlijk kan je mediteren om een vraag ergens op te krijgen. In je meditatie ga je dan het probleem of de vraag visualiseren. Dan ga je op een moment het inzicht krijgen. Dat vaak niet in de meditatie is maar door iets dat op je pad komt. 
Lopend mediteren is genieten, van buiten zijn van je lichaam in beweging te zetten door je hersenen commando’s te geven. Zo zie je dat heel je innerlijk in werking wordt gezet. De geuren en kleuren die je dan nog eens mag opnemen. Dat maakt zo een wandelende meditatie heel mooi. 
Voor gevorderde kan men dan nog gaan letten op het plaatsen van je voeten en je ademhaling.

Gerelateerde afbeelding

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

2 Comments:


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

Ka Sry mala & INZICHT makerij

Inzicht in je eigen licht.

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

Life in Copenhagen

Life in Copenhagen, Denmark, after moving during Covid-19.

%d bloggers liken dit: