Is naar de sauna gaan echt zo gezond? “Door de hoge temperaturen kan je lichaam in stressmodus gaan”

Vrouw, Spinnen, Sauna, Spa, Schoonheid, Ontspanning

Het wordt kouder, killer, natter buiten. Dan kan een bezoek aan de sauna deugd doen: na afloop lijk je herboren, fit en uitgerust. Het draagt met andere woorden bij tot het mentale en fysieke welbevinden. Maar: klopt dat wel? Geeft de sauna een boost aan je afweersysteem of zijn er ook nadelen aan verbonden? Enkele inzichten uit de sportwetenschap en hét saunaland Finland.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het antwoord is genuanceerd. “De sauna kan je inderdaad goed doen. Je krijgt er een ontspannen gevoel van en ervaart een vorm van welbevinden”, zegt Marc Geenen, de woordvoerder van Gezond Sporten Vlaanderen en de vereniging voor Sport- en Keuringsartsen (SKA). “Maar er is nog te weinig wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat de sauna een blijvende en significante invloed heeft op je immuniteit. Er zijn alvast veiliger manieren om het immuniteitssysteem een boost te geven: gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging.”

Wat doet de sauna precies met het afweersysteem?

“Een saunabeurt moet je vanzelfsprekend goed aanpakken, met voldoende periodes van opwarming en afkoeling. Dan heeft zo’n sessie voor sommige mensen een gunstig effect op de immuniteit, in essentie doordat je lichaamstemperatuur verhoogt. Door die warmte ga je meer witte bloedcellen aanmaken. En net die witte bloedcellen zorgen mee voor een verhoogde afweer in ons lichaam. Tegelijk zijn de witte bloedcellen actiever, wat de kans op infecties verlaagt.” 

Toch heeft niet iedereen baat bij een saunabezoek. Hoe komt dat?

“De blootstelling aan hitte brengt stress met zich mee”, zegt Geenen. “Het menselijk lichaam is het niet gewend om temperaturen van 80 tot 90° Celsius te verdragen. Ons lichaam streeft eigenlijk altijd naar een status-quo, het wil de dingen houden zoals ze zijn. Als je een factor gaat toevoegen zoals extreme warmte, ga je dus in een soort stressmodus, want het lichaam wil het liefst van al terug naar de normale toestand. Onder invloed daarvan wordt het stresshormoon cortisol aangemaakt, wat een remmende werking heeft op het afweersysteem.”

Een sporter kan gemakkelij­ker omgaan met de hoge tempera­tuur in een sauna en heeft er dus meer baat bijMarc Geenen

Waarom zijn zo veel mensen dan wél fan van saunabezoek? 

“Wie al langer naar de sauna gaat, haalt er meer dan waarschijnlijk wél voordeel uit. Die mensen hebben immers geleerd om van de sauna te genieten. Hun lichaam heeft zich al aangepast aan zo’n bezoek. De stressfactor verdwijnt dan, gewoon omdat het lichaam weet wat het te wachten staat. Op langere termijn is er dus waarschijnlijk wel een positieve invloed op het immuunsysteem. Maar daarvoor is, zoals al gezegd, momenteel nog te weinig wetenschappelijk bewijs voorhanden.”

Ook voor sporters is een saunabezoek heilzaam. Hoe komt dat?

“Om de simpele reden dat het lichaam van een sporter meer gewend is aan tijdelijke temperatuurverhogingen, bij intense inspanningen bijvoorbeeld. En – dat weten we intussen – dat heeft een invloed op de witte bloedcellen: er komen er méér én ze werken beter. Een sporter zal dus gemakkelijker kunnen omgaan met de hoge temperatuur.”

 Finnen en hun sauna

“Wij zijn echt het volk van de sauna”, lacht Jari Laukkanen, professor en cardioloog aan de University of Eastern Finland. “En dus is er in ons land veel onderzoek gebeurd naar de heilzame werking ervan.” Dit zijn de belangrijkste bevindingen van de professor en zijn collega’s:
• De traditionele Finse sauna, waarin je korte tijd wordt blootgesteld aan temperaturen tussen de 80 en 100° Celsius, zorgt voor welbevinden en een hoge mate van relaxed gevoel. 
• Naast welbevinden wordt steeds meer aangenomen dat de sauna een positieve invloed heeft op de algemene gezondheid: er is een verminderd risico op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ook is er een verlaagde kans op griep, reumatische aandoeningen en voortdurende hoofdpijn.

Een hogere frequentie van saunabe­zoek kan gerela­teerd worden aan een lagere sterfte door cardiovas­cu­lai­re aandoenin­gen

• De conclusie van een studie gepubliceerd door prof. Laukkanen, waarbij 1.688 Finnen werden bevraagd, had als conclusie dat een hogere frequentie en een grotere duur van saunabezoek in verband kunnen worden gebracht met een lagere sterfte door cardiovasculaire aandoeningen, en dit binnen een representatieve steekproef. “Bovendien voorspelt de studie dat over een toekomstige periode van tien jaar het risico op hart- en vaatziekten bij frequente saunabezoekers significant afneemt.” Hierbij plaatst de professor zelf de opmerking dat er nieuwe studies nodig blijven die de conclusies bevestigen. 

BRON: https://www.hln.be/mijn-gids/is-naar-de-sauna-gaan-echt-zo-gezond-door-de-hoge-temperaturen-kan-je-lichaam-in-stressmodus-gaan~a73720dd/

Niet iedereen kan tegen de warmte van een sauna en al zeker niet als ze handdoekje draaien doen met een bepaald geurtje. Dan drijft men de vochtigheid op maar ook de warmte. Daarom verkiezen velen mensen voor een natte sauna (Finse sauna). Ook is het altijd gewenst als men voor de eerste keer naar een sauna gaat om de tijden te respecteren of zelfs vroeger je rust momenten te nemen. Het lichaam geeft het gewoon aan wanneer het voldoende is geweest. De rust momenten zijn ook van belang om je lichaam terug af te laten koelen. Luister naar je lichaam dat is belangrijk.
Men moet ervan kunnen genieten.

Sauna, Spa, Welzijn, Toevlucht, Badkamer, Schoonmaak

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM