Archive for 10 januari 2022


TIJD BRENGT RAAD

TIJD BRENGT RAAD EN DAT HOORT BIJ HET LEVEN DAT WIJ HIEROP AARDE LEIDEN.

Beer, Natuur, Dieren, Baby, Bruine Beer, Wild, Woud

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Wim Hof legt uit hoe je voornemens volhoudt: “Ik eet één keer per dag. Het zijn de ademhalingsoefeningen die energie geven”

Schat, Zon, Zwart En Wit, Ademhaling, Excursie

Stress, vermoeidheid en piekergedachten. Wie een lijstje met goede voornemens opstelt, probeert deze zaken vaak uit het leven te bannen om zich beter te voelen. Nederlander Wim Hof (62) zweert echter bij een eenvoudige methode die inwerkt op lichaam én geest. In een uniek interview met onze krant geeft de wereldberoemde inspirator advies: hoe integreer je je goede voornemens in (de rest van) je leven, waardoor stress en vermoeidheid voorgoed verleden tijd zijn?

Wim Hof (62) werd geboren in het Nederlandse Sittard. Zijn bijnaam, The Iceman, heeft hij te danken aan zijn vele koude-gerelateerde wereldrecords. Hof ontwikkelde een unieke methode waarbij hij ademhalingsoefeningen combineert met de positieve werking van de kou. De methode stelt je volgens Hof in staat om jezelf mentaal en fysiek energieker en weerbaarder te maken. 
Hof heeft wereldwijd miljoenen volgers op YouTube en sociale media. Zijn techniek wordt ook steeds meer erkend in wetenschappelijke kringen. Uit onderzoek van de universiteit van San Francisco bleek bijvoorbeeld dat mensen met een depressie zichzelf met de methode konden behandelen. De Britse omroep BBC werkt momenteel aan een reeks waarin Wim Hof acht beroemdheden traint, die kampen met een chronische aandoening. Daarnaast is er ook een Hollywoodfilm over The Iceman in de maak.
Nog geen halfuurtje per dag. Wat diep in- en uitademen – hieronder vind je een goede versie voor beginners – en je vervolgens afspoelen met koud water. Het lijkt te mooi om waar te zijn, en zou levensingrijpend veranderend zijn, maar Wim Hof vertelt zijn verhaal met rustige overtuiging. Hij doorbreekt tijdens ons gesprek zelf meteen het beeld van de ietwat doorgedraaide filosoof met lange baard, die ongefundeerd moord en brand schreeuwt dat de wereld zich moet bekeren. “Ik hou zelf absoluut niet van gespeculeer en oeverloos gedebatteer. Ik heb mijn methode destijds zelf ontwikkeld, op buikgevoel, omdat ik voelde dat het mij hielp. Ondertussen staat de wetenschap achter mij. De resultaten zijn er. We weten wat er effectief met je lichaam en geest gebeurt. Ik stel mijn methode voor iedereen ter beschikking, zonder mensen daarbij te pushen. Ik ben geen religie, hé. Ik wil mensen gewoon duidelijk maken: dit doet je beter voelen, dus wat heb je te verliezen?”

Iedereen wil zich graag beter voelen. Zeker rond de jaarwisseling maken we allerlei plannen in de vorm van goede voornemens. Wat houdt mensen tegen om die voornemens vol te houden?

“De kracht van de geest staat voor het voornemen: the power of intention. Als die kracht niet gevoed wordt, ebt die na enkele weken weer weg. Dat is pure neurologie. Als je met een betere biochemische basis kan starten, dan blijft die veel langer effectief. Wetenschappers zijn ervan overtuigd dat we met onze ademhaling en een koude douche in het autonome gebied van onze fysiologie kunnen raken. 
We kunnen het effect in ons lichaam zo veranderen dat onze kracht aanwezig blijft. Op die manier zal je je goede voornemens automatisch volhouden en hoef je het jaar nadien niet nog eens goede voornemens op te stellen. Je zal jezelf kunnen handhaven, elke dag van het jaar, zonder telkens opnieuw te moeten opladen. Je wordt the captain of your own ship. Zo kan je meteen de zee op(lacht). Wil je echt een grondige verandering doorvoeren? Dan hebben wij daar de heel eenvoudige sleutels voor. Soms zeg ik weleens: sorry, dat het zo simpel is. Maar mensen zoeken het vaak te ver. In een halfuurtje ben je al een ander mens: jezelf.”

Wat is de ideale manier om de Wim Hof Methode dagelijks in je leven te integreren?

“Voorzie 20 à 25 minuten in de ochtend om je dag goed te starten. In die tijd heb je de ademhalingsoefening en koude douche afgewerkt. Geef toe, dat is een kleine investering voor een optimaal rendement. In het Radboud-ziekenhuis is bewezen dat als je deze ademhalingsoefeningen doet, je lichaam alkaliseert. Je pH-waarde verhoogt, waardoor je prestatievermogen en rendement verbeteren. Gevolg: je bent veel minder snel uitgeput omdat je energie beter gaat stromen. Je angsten en piekergedachten smelten als sneeuw voor de zon. Je bent weer een mens in plaats van zomaar aan van alles te denken en achter alles aan te hollen.”

Probeer het gewoon één keer: je zal meer aankunnen. Wie het eenmaal ervaart, heeft de drempel voor de toekomst overwonnen.Wim Hof

“We laden ons dag in dag uit op met een hele hoop onzin en even later zijn we onszelf niet eens meer. Met goed ademen en de kou zeg je de stress voorgoed vaarwel. Als je de hele dag naar een scherm zit te turen, is er een ontzettend grote dosis kracht en energie aan de gang in het lichaam. De neurale activiteit en bloed raakt op een gegeven moment lichtelijk verzuurd. Je moet weten dat 40 procent van onze energie via het hoofd naar buiten gaat. Als je je kort na de middag opnieuw een beetje moe voelt, doe dan even opnieuw die ademhaling. Je zal je weer zo fris als een hoentje voelen.”

Heb je nog een tip om deze methode en dus ook je voornemens zeker vol te houden?

“Weet je, probeer dit gewoon één keer. Ga het eens voelen, om het zo echt te begrijpen. Ik beloof het: je zal je beter, rustiger en schoner voelen en meer aankunnen. Wie dat eenmaal ervaart, heeft de drempel voor de toekomst al overwonnen. Dan wordt je motivatie zelfregulerend. Als je je ergens goed door voelt, en je zit zelf aan de knoppen, dan ga je die ervaring nadien toch opnieuw opzoeken? We hebben er in deze tijden alle baat bij om ons immuunsysteem op te krikken. Ik ben ervan overtuigd dat onze methode ook helpt bij de strijd tegen het coronavirus.”

De pandemie, klimaatopwarming, financiële onzekerheid,… Moeten mensen vandaag de dag dan extra moeite doen om nog positief ingesteld te geraken?

“Als de maatschappij het stuur is verloren en op een verkeerde richting afstevent, dan hebben we altijd nog ons eigen stuur: dat binnen onszelf. We moeten onze aandacht op onszelf richten in onze zoektocht naar geluk, kracht en gezondheid. We zijn met zijn allen te ver uit ons lichaam geweest en dat veroorzaakt iets heel raars. Mensen kunnen zelf een grotere autonomie, gewoon door wat meer en beter te ademen.”

Zijn er nog gewoontes om je beter in je vel te voelen?

“Ik eet zelf maar één keer per dag, veertig jaar lang al. Dat wordt nu ‘intermittent fasting’ genoemd. Het zijn de ademhalingsoefeningen die me energie geven. Dan heb je maar één maaltijd nodig. Ik eet gewoon later op de dag in plaats van ‘s morgens. Dat zou trouwens een goede oplossing zijn voor het voedselprobleem in de wereld. Weet je, iedere methode die mensen geluk, kracht en gezondheid kan bezorgen, is geweldig. Mijn persoonlijke meerwaarde is dat ik mijn methode naar de wetenschap heb gebracht en het via hen onderbouwd kan aantonen. Ik wil de wereld veranderen, maar dan wel via de wetenschap en zonder filosofisch gekrakeel.”

Heb je zelf nog goede voornemens voor 2022?

“Ik bereik vandaag miljoenen mensen. Mijn ambitie is om miljarden mensen te doen inzien tot wat ons lichaam allemaal in staat is. Ik zal mijn doel bereiken met hulp van de BBC en Hollywood. Die beroemdheden zullen niet zomaar veinzen dat mijn aanpak werkt. Mensen beginnen langzaamaan te begrijpen dat dit werkt. Zo kunnen we allemaal samen onze voornemens realiseren, vasthouden en mooie resultaten bereiken.”
De ademhalingsoefeningen van Wim Hof kunnen sterke fysiologische effecten kennen en moeten volgens de instructies worden uitgevoerd. Voer ze altijd uit in een veilige omgeving, zittend of liggend. Doe de oefeningen nooit voor of tijdens het duiken, autorijden, zwemmen, een bad of in enige andere omstandigheid waarbij bewustzijnsverlies kan leiden tot lichamelijk letsel. De Wim Hof-ademhaling kan tintelingen, oorsuizen en/of een licht gevoel in het hoofd veroorzaken. Dat zijn normale reacties en geen reden tot ongerustheid. Mocht je flauwvallen, dan ben je te ver gegaan en moet je het de volgende keer langzamer aan doen.
De kou is een krachtige kracht en extreme kou kan een schok voor je lichaam zijn. We raden je sterk aan om langzaam te beginnen en de exposure geleidelijk aan op te bouwen. Train altijd zonder iets te forceren en luister naar de signalen van je lichaam. Als het niet verantwoord wordt beoefend, bestaat het risico op onderkoeling. Pas de methode niet toe tijdens de zwangerschap of als u epileptisch bent. Mensen met cardiovasculaire problemen of andere ernstige gezondheidsproblemen moeten altijd een arts raadplegen voordat ze met de Wim Hof-methode beginnen.

BRON: https://www.hln.be/mijn-gids/wim-hof-legt-uit-hoe-je-voornemens-volhoudt-ik-eet-een-keer-per-dag-het-zijn-de-ademhalingsoefeningen-die-energie-geven~ac04ddde/

Blijheid, Joy, Verse Lucht, Vrijheid, Enthousiasme

Een goede ademhaling geeft ons energie. Maar kan ook heel wat meer voor ons lichaam betekenen.
Juist moet men het oefenen om een goede ademhaling te bekomen. Want zoals ik al meermaals geschreven heb. Ademen de meeste mensen vanuit de borstkas. Dat een oppervlakkige ademhaling is.
Als men zou willen beginnen met een goede ademhaling doe dit liggend of zittend zodat je niet kan vallen. Men zou kunnen beginnen met deze oefening.
Leg een hand op je borst en de andere hand op je buik, neem een diepe ademhaling door de neus, en zorg ervoor dat je diafragma (niet je borst) genoeg lucht opneemt zodat je longen zich strekken. Neem 6 tot 10 langzame ademhalingen per minuut en doe dit elke dag 10 minuten om je hartslag en je bloeddruk te verlagen.
Dit is ook een oefening die je doet bij meditatie.
Ook is het wel eens goed om dit te doen in een bos of park.
De persoon uit de tekst wordt de ijsman genoemd en is ook terug te vinden op YouTupe.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM


Een houvast vinden in je leven en op je pad.

Kompas, Hand, Vasthouden, Buitenshuis, Avontuur, Reizen

Allemaal kennen we de woorden die vaak gezegd worden tegen ons neem je rust. Maar eigenlijk hebben we allemaal duidelijkheid nodig. En kan soms juist dat woord onduidelijk overkomen. Zodat je met de vraag blijft zitten. Voor wat moet ik rust nemen. Toch kan dit een houvast zijn om een goed gevoel te geven je even te laten herinneren van he denk aan jezelf. We leven al in een hectisch ritme. Als men daar dan geen structuur en rust in kan vinden komt dit ten koste van. We hebben een basis nodig om een houvast te hebben en te ontwikkelen. Dat krijgt men niet als hectisch door het leven gaat of vol stres. Dan verlies je op een moment jezelf. Heb je geen controle meer. Heb je  houvast meer over je dagelijks leven over jezelf. Sommigen houden zich vast aan vaste patronen en rituelen. Een gewoonte voor hen hun houvast hun veilig gevoel. Maar als er dan iets tussen komt krijgen ze een gevoel van angst over hen. Ze voelen het veilig gevoel weg ebben. Men voelt dat men de controle aan het verliezen is. Denk hier bij mensen met autisme. Of mensen die autistische trekken hebben. Dit zijn mensen die een houvast nodig hebben. Die structuur nodig hebben in hun leven. Maar iedereen zoekt naar een houvast. Houvast heeft dus te maken met een goede balans te hebben. Als die onderuit gehaald wordt door omstandigheden dan voel je niet goed je verliest je jezelf je houvast. Men kan zich soms zelfs onveilig voelen. Dan kan je maar een ding doen. opzoek gaan en terug je controle vinden over jezelf en je leven.
Soms moet je ook jezelf eens de vraag stellen. Waarin je houvast in zoekt.
Dat kan je werk zijn.

Sport
Sociaal leven vrienden familie.
Sociale media.
Dagelijkse routine.

Geloof of religie.
Relatie of geliefde.
Maar wat als er iets tussenkomt. Dan kan het ook zijn dat je houvast zoekt buiten jezelf. Juist in dat wat je denkt je houvast te zijn. Soms komt het dan erop aan om iets te gaan bekijken en los te laten. Om het vertrouwen in je eigen handen te leggen. Zodat je vanuit jezelf je houvast kan vinden.
De lessen die we meekregen van onze ouders school en anderen zijn vaak onze houvast in het leven. Het geeft een gevoel van veiligheid. Omdat men erop vertrouwd dat het waarheid is. Tot je andere inzichten krijgt. Zo maak je vanuit jezelf verbinding met je hart dat nodig is om jouw gevoel van houvast aan te voelen. Waardoor je ook niet meer of minder onveilig zal voelen. Men trekt zich op aan de eigen lessen.
Als baby en als kind zoek je een houvast bij je ouders. Soms is dit niet altijd in de positieve zin en krijg je af te rekenen met bepaalde problemen. Op een moment laat je die los en ga je voor jezelf opzoek naar een stabiel leven. Je eigen leven dat jou houvast bied.

Als je dit vind ga je bewuster reageren op situaties. Men laat zich niet snel uit het loodje slagen. Juist omdat je reageert vanuit jouw overzicht. Dit komt omdat men vanuit eigen liefde gaat leven. Men voelt zich zuiverder en iedere stap die je neemt komt vanuit jezelf.
Allemaal hebben nood aan een houvast in ons leven.
Allemaal weten we ook dat dit niet altijd makkelijk is om vast te houden.
Allemaal moeten we door omstandigheden onze houvast soms terug vinden.
Maar weet dat die houvast een zuiver gevoel geeft.
Jouw kompas in jouw leven.

Vrouw, Azië, Mooi, Cambodja, Vrolijk, Cultuur, Kneep

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Dolle avonturen met nonkel Juul

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

WorldsApart

So Close & Yet So Far...

%d bloggers liken dit: