Hoe winter je slaap beïnvloeden kan

Hoewel de winter dit jaar behoorlijk mild is, heeft hij nog steeds een verrassende impact op onze slaap. Daarom bieden we hier graag een overzicht van de manieren waarop de kortere dagen kunnen zorgen voor slapeloze nachten én wat je daar aan kan doen.

Om te beginnen is de temperatuur in huis en zeker in de slaapkamer van groot belang. Daarnaast spelen natuurlijk licht, droge lucht, winterse maaltijden, lichaamsbeweging en de neiging om langer te blijven liggen een grote rol.

Niet te warm, niet te koud

De thermostaat een klikje hoger zetten voor een gezellige avond thuis, het klinkt aanlokkelijk, maar het kan echt grote schade aanrichten aan je slaap. Professor Michael Decker, woordvoerder van de American Academy of Sleep Medicine, legt uit: “Wanneer we slapen, went ons lichaam aan de kamertemperatuur. Doorgaans kan je het beste slapen wanneer je lichaamstemperatuur een beetje verlaagd is in een frisse ruimte”.

Hoewel we geen perfecte temperatuur kunnen bieden omdat dat uiteindelijk een kwestie is van persoonlijk comfort, vallen de optimale temperaturen tussen 20 en 22 graden Celsius. Een tip die we kunnen meegeven is je gigantisch dikke winterdons om te ruilen voor meerdere lagen, die je makkelijk kan verwijderen als de warmte je wakker houdt.

Uiteraard is ook een te koude atmosfeer slecht voor je slaap. Daarom is het belangrijk voor jezelf uit te zoeken wat aangenaam is en niet (al te veel) te stressen over de energiefactuur. Bibberen, klappertanden en wakkerliggen zijn het niet waard.

Gebrek aan daglicht

We hebben nood aan zonneschijn om alert en energiek te zijn. Het gebrek aan natuurlijk licht tijdens de winter kan daarom een probleem worden. “Wanneer we niet genoeg licht krijgen, kunnen we ons een hele dag slaperig voelen en dat betekent ook dat er op het einde van de dag geen opvallende duisternis is die ons lichaam het signaal geeft dat het tijd is om te slapen”, verklaart Prof. Decker.

We voelen dus niet dat het bedtijd is omdat we de hele dag door half aan het slapen zijn. Decker zegt dat je ’s morgens best zoveel mogelijk zonlicht probeert te verkrijgen en als dat geen optie zou zijn, dat je dan af en toe tijd spendeert voor een ‘blauwlichtmachine’. ’s avonds is het belangrijk om te fel licht te mijden. Schakel daarom je televisie of je laptop minstens een uur voor je gaat slapen uit. Beperk ook in je slaapkamer artificieel licht tot een minimum.

Echte winterkost

Hoewel het heerlijk is van binnenuit op te warmen met een lekker bord winterkost, kan het ook de reden zijn waarom jij ’s nachts ligt te woelen in je bed. Een zware maaltijd laat op de dag zorgt ervoor dat je lichaam harder moet werken om alles te verteren en dit proces kan je wakker houden. Decker raadt dan ook aan vier of vijf uur in te lassen tussen je avondeten en het moment dat je gaat slapen.

Lichaamsbeweging

“Er zijn al heel wat onderzoeken gedaan die overtuigend aantonen dat beweging diepe slaap bevordert”, stelt Prof. Decker. Helaas zorgt de winter er vaak voor dat mensen hun energie liever opsparen en het sporten laten voor wat het is. Toch zijn er al een aantal kleine aanpassingen die je kan doen om je slaap te verbeteren: af en toe een fikse wandeling doen en bewust kiezen voor de trap in plaats van de lift.

Uitslapen

Hoewel opstaan het hele jaar door een strijd kan zijn, is het tijdens de winter vermoedelijk nog moeilijker om je knusse, warme bed te verlaten. Zeker tijdens het weekend hebben veel mensen de neiging om eens goed uit te slapen. Helaas zorgt deze gewoonte op zaterdag en zondag voor een te sterk alternerend slaappatroon, waarvoor je dan tijdens de week moet boeten. Hoewel een beetje slaap recupereren goed is, zou je tijdstip van slapen en opstaan niet meer dan een uur mogen schommelen van dag tot dag.

Droge lucht

Die droge winterlucht in je slaapkamer is een domper op de vochtigheid in je neus. Een te droge neus zorgt ervoor dat veel mensen hun mond gaan openen en beginnen te snurken. “Dit kan de start zijn van een slecht slaappatroon”, verklaart Decker. Daarom is het goed een luchtbevochtiger of kleine waterval in huis te halen om te vermijden dat je een te droge lucht krijgt in je binnenklimaat. Bovendien zou het milde geluid helpen om je in slaap te sussen.

BRON: http://www.goedgevoel.be/gg/nl/167/Slaapproblemen/article/detail/1382695/2012/01/20/Hoe-winter-je-slaap-beinvloeden-kan.dhtml

Als de kamer de nodige verluchting en temperatuur heeft kan men in de winter langer slapen als in de lente of zomer. Dit komt omdat het langer donker blijft maar ook omdat het weer eigenlijk niet toe laat iets van vroeg in de morgen te ondernemen. Ook kan men het gevoel hebben sneller moe te zijn en dan ook liever de slaapkamer opzoekt dan iets anders te doen. Het gevaar zit er wel in als men snel de slaapkamer ingaat dat het soms moeilijk is de slaap te vatten.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM