Partnergeweld voor uw neus: zou u ingrijpen?

Zou u ingrijpen als u getuige bent van partnergeweld? Enkele Deense tieners namen de proef op de som en filmden in Kopenhagen de reacties van toevallige voorbijgangers.

Het filmpje waarin een Noors jongetje zonder jas aan het wachten was aan een bushalte zit nog vers in het geheugen. Van de hartverwarmende scènes van toen blijft nu echter niet zo veel meer overeind.

“Ik ga je vermoorden”
“Je weet best wat je gedaan hebt! Luister je niet naar wat ik je te zeggen heb? Ik ga je vermoorden.” De bedreigingen die het zogezegde vriendinnetje van Arian Kashef naar het hoofd geslingerd kreeg, klonken niet mals. Toch lieten de meesten hem begaan.

“Dit experiment werd uitgevoerd op valentijnsdag”, klinkt het op de YouTubepagina. “Helaas zit niet iedereen in een gezonde relatie. Wij wilden zien hoe de mensen zouden reageren als een jongedame mentaal en fysiek bedreigd wordt.”

“EΓ©n op vier kwam tussenbeide”
“Zowat één op vier kwam tussenbeide”, gaat Kashef verder in de ‘Daily Mail’. “Gek genoeg ging het in de meeste gevallen om jonge vrouwen. Oudere vrouwen zeiden er wel iets van, maar gingen de fysieke strijd niet aan. Wat logisch is uiteraard. Volgens mij zijn het trouwens niet enkel de Denen die zo terughoudend reageren. Over het algemeen zijn mensen uit de westerse maatschappij te bang om hun verantwoordelijkheid op te nemen.”

“Ik wilde vooral weten of mijn zus zich veilig mag voelen als ze in die situatie terecht zou komen. Dan is het ontgoochelend om vooral volwassen mannen zomaar voorbij te zien stappen. Twee meisjes liepen zelfs gewoon weg toen ik zei dat ik haar zou vermoorden. Moet er echt eerst een blauw oog geslagen worden vooraleer mensen zullen ingrijpen?”

BRON: http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Relaties/article/detail/1801588/2014/02/27/Partnergeweld-voor-uw-neus-zou-u-ingrijpen.dhtml

Ik zou de nodige instanties opbellen, maar zeker niet ingrijpen. Je weet nooit, en op zo een moment kunnen die twee mensen zich tegen jou gaan keren.
Altijd toch voorzichtig zijn als je bij zoiets de held wilt uithangen.
Maar ingrijpen betekent ook instanties bellen, en dan heb je voor jezelf een goede daad gedaan.
Denk altijd als in een EHBO cursus, EIGEN VEILIGHEID EERST

AUM NAMASTEΒ BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

http://users.telenet.be/Boeddha_Bruno/

AUM MANI PADME HUM