Praten in je slaap

Ontspanningsoefeningen helpen


Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Vaste rituelen en ontspanningsoefeningen kunnen het praten in je slaap tot een minimum beperken.

Praten in je slaap

Praten in je slaap is een vorm van parasomnie, een slaapstoornis waarbij je vreemd gedrag vertoont tijdens je slaap. Vaste rituelen en ontspanningsoefeningen kunnen het praten in je slaap tot een minimum beperken.

Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Het is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis.

Onverstaanbaar gemompel
Vaak is het praten in je slaap meer een onverstaanbaar gemompel. Soms breng je ook woorden of zinnen uit.

In periodes met veel drukte en stress praten mensen met deze slaapstoornis meer in hun slaap dan anders. Indrukwekkende of emotionele tv-programma’s kijken heeft ook een versterkend effect op praten in je slaap.

Niets terugzeggen
De meeste mensen die praten in hun slaap herinneren zich de volgende ochtend niet wat ze ’s nachts tijdens het slapen hebben gezegd.

Het advies is om niet te antwoorden op wat iemand zegt tijdens de slaap en ook niet te vragen wat hij of zij precies zegt. Dit kan boosheid uitlokken bij degene die praat in de slaap.

De betreffende persoon kan zelfs de neiging krijgen om te handelen naar wat hij in zijn droom doet. Bovendien leert de ervaring dat als er niet gereageerd wordt op wat iemand zegt in zijn slaap, het praten sneller stopt.Voorbereiden slaapkamerpartner
Probeer te accepteren dat praten in je slaap gewoon bij je hoort. Er echt helemaal vanaf komen kan helaas niet. Logeer je bij iemand, vertel dan van tevoren dat je praat in je slaap en dat je er niets aan kunt doen.

Leg uit dat jouw uitspraken tijdens je slaap niet serieus moeten worden genomen, het geen beledigingen zijn en dat het verstandig is niet te reageren.

Gepraat tijdens je slaap kan je tot een minimum beperken. Dit is mede fijn voor een goede nachtrust van je partner. Zorg voor een regelmatig slaapritme en vermijd drukte en stress vlak voor het slapengaan. Spreek bijvoorbeeld ruzies op tijd uit.

Neem een half uur voordat je daadwerkelijk op één oor gaat liggen echte rust door de tv uit te doen, je leesboek dicht te slaan en het gesprek met je partner te beëindigen.

Doe vervolgens ontspanningsoefeningen, of laat je bijvoorbeeld masseren door je partner. Slaaprituelen, zoals een glas water drinken, haar borstelen, muziek opzetten en neuriën, hebben ook een ontspannende werking. Je zult uiteindelijk rustig naar dromenland vertrekken.

Bij praten in je slaap lig je op de grens van wakker zijn en dromen. Als je praat in je slaap, heeft dit weinig invloed op de slaap zelf. Het is dan ook een vrij onschadelijke slaapstoornis.

Onverstaanbaar gemompel
Vaak is het praten in je slaap meer een onverstaanbaar gemompel. Soms breng je ook woorden of zinnen uit.

In periodes met veel drukte en stress praten mensen met deze slaapstoornis meer in hun slaap dan anders. Indrukwekkende of emotionele tv-programma’s kijken heeft ook een versterkend effect op praten in je slaap.

Niets terugzeggen
De meeste mensen die praten in hun slaap herinneren zich de volgende ochtend niet wat ze ’s nachts tijdens het slapen hebben gezegd.

Het advies is om niet te antwoorden op wat iemand zegt tijdens de slaap en ook niet te vragen wat hij of zij precies zegt. Dit kan boosheid uitlokken bij degene die praat in de slaap.

De betreffende persoon kan zelfs de neiging krijgen om te handelen naar wat hij in zijn droom doet. Bovendien leert de ervaring dat als er niet gereageerd wordt op wat iemand zegt in zijn slaap, het praten sneller stopt.

Voorbereiden slaapkamerpartner
Probeer te accepteren dat praten in je slaap gewoon bij je hoort. Er echt helemaal vanaf komen kan helaas niet. Logeer je bij iemand, vertel dan van tevoren dat je praat in je slaap en dat je er niets aan kunt doen.

Leg uit dat jouw uitspraken tijdens je slaap niet serieus moeten worden genomen, het geen beledigingen zijn en dat het verstandig is niet te reageren.

Gepraat tijdens je slaap kan je tot een minimum beperken. Dit is mede fijn voor een goede nachtrust van je partner. Zorg voor een regelmatig slaapritme en vermijd drukte en stress vlak voor het slapengaan. Spreek bijvoorbeeld ruzies op tijd uit.

Neem een half uur voordat je daadwerkelijk op één oor gaat liggen echte rust door de tv uit te doen, je leesboek dicht te slaan en het gesprek met je partner te beëindigen.

Doe vervolgens ontspanningsoefeningen, of laat je bijvoorbeeld masseren door je partner. Slaaprituelen, zoals een glas water drinken, haar borstelen, muziek opzetten en neuriën, hebben ook een ontspannende werking. Je zult uiteindelijk rustig naar dromenland vertrekken.
Bron: http://gezondheidsnet.rnews.be/relatie/artikelen/269/praten-in-je-slaap

Parasomnie is een verzamelwoord voor veel slaapstoornissen. Lijders aan parasomnie vertonen ongewoon gedrag tijdens het slapen; ze doen iets onverwachts waardoor het lijkt alsof ze wakker zijn, zoals bijvoorbeeld slaapwandelen. De slaper heeft tijdens het slapen geen enkel benul van wat hij doet. De symptomen van parasomnieën zijn de gebruikelijke symptomen van chronisch slaapgebrek, zoals slaperigheid overdag, prikkelbaarheid, stemmingswisselingen en een verminderd inschattingsvermogen.

Parasomnie betekent letterlijk verkeerde slaap. Para heeft in het Grieks veel betekenissen, maar in dit geval betekent het verkeerd; somnus is Latijn voor slaap.

Soms heb je geen weet van en sta je versteld wat je partner of de persoon die naast je ligt allemaal ’s morgens aan je vertelt. Sommige doen hele verhalen soms zelfs met namen en dergelijke. Dan kan het wel eens gevaarlijk worden zeker als je met een jaloers iemand in bed ligt.

Meestal heeft dit dan ook te maken met emoties of met onverwerkte punten die je dan in je slaap helemaal gaat bepraten eigenlijk met jezelf.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

 

AUM MANI PADME HUM