Archive for 20 oktober 2022


UITDAGEN

SOMMIGE MENSEN BLIJVEN ZICHZELF MAAR UITDAGEN EN VOOR WAT EIGENLIJK OM ZICH TE KUNNEN BEWIJZEN

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Aum Shanti,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM PADME HUM MANI

GEEN SLACHTOFFERS, MAAR PARTNERS!

Waarom Tibet belangrijk is voor de toekomst van Azië en Europa

Terwijl ’s werelds grootste communistische partij (CCP)  in Peking bijeenkomt en de hele planeet zich afvraagt wat er met China gaat gebeuren, zien veel Tibetanen, zoals ik, de toekomst met groot optimisme tegemoet.

Wangpo Tethong, Director ICT Europe

Voor het eerst in de recente geschiedenis zijn de Tibetanen in een positie om de Europese regeringen te vertellen dat het in hun belang is om nog intensiever met de Tibetanen samen te werken, ondanks alle verschrikkingen die dagelijks in Tibet gebeuren.
De invasie in Oekraïne en de Covide-pandemie hebben de Europese hoofdsteden doen het beseffen hoe kwetsbaar ze zijn. De Europese elites ontwikkelen eindelijk een objectief beeld van China en ze realiseren zich dat dit regime een groter gevaar voor de Europese veiligheid kan vormen dan Rusland: destabilisatie van de wereldorde, te grote economische afhankelijkheid van China, intransparantie in existentiële mondiale zaken.
De afgelopen decennia hebben de Tibetanen en hun supporters een krachtig beroep gedaan op de westerse regering om zich niet in een vals gevoel van veiligheid te laten aanpraten door de CCP. De Tibetanen, maar ook de Taiwanezen, Hongkongers en Oeigoeren vochten een eenzame strijd en waarschuwden dat appeasementpolitiek niets zou opleveren.
Het Westen liet zich verblinden door pro forma, niet-bindende en ondoeltreffende “mensenrechtendialogen.” Op zoek naar snelle, winstgevende deals namen regeringen leugens over het leven van Tibetanen in China voor waar aan. 
De Dalai Lama en de Tibetanen zouden gemakkelijk de rol op zich kunnen nemen van de moedige Chinese arts, die het Chinese geheim over het Covid-genoom deelde. De Tibetanen hebben het genoom van de CCP al lang geleden ontcijferd en kennen het gevaar van het regime in Peking.
Het beste medicijn tegen de bijtende effecten van totalitaire regimes is de waarheid en de belofte van vrijheid. De Tibetanen, in en buiten Tibet, met hun leider zijn opgestaan in het hart van Azië en hebben al in de jaren tachtig een vredesplan voorgesteld voor een moderne en democratische toekomst. Zij hebben zelf al vastgesteld dat een vrije toekomst niet samen gaat met de dictatuur van een controlestaat. 
Met veel moeite om te overleven houden de Tibetanen al 70 jaar met succes stand tegen een van de meest repressive regimes ter wereld. Ze staan nog steeds open voor een dialoog en hebben hun fundamentele principes niet opgegeven. Zie de Tibetanen daarom niet als slachtoffers, maar als partners voor uw eigen vrijheid.  Er is geen andere groep mensen in Centraal-Azië die de toekomst zo duidelijk heeft geconceptualiseerd als de Tibetanen. Het wordt tijd dat regeringen dit erkennen en steunen, in hun eigen belang.

BRON: https://savetibet.nl/nieuwsartikel/geen-slachtoffers-maar-partners/

Volgens nieuwe studie kan voeding je menstruatie minder pijnlijk maken: dit eet je beter (niet)

Buikkrampen, rugpijn en stemmingswisselingen die sneller gaan dan een ritje op een rollercoaster. Voor veel vrouwen is hun menstruatie geen pretje. Het liefst troosten we onszelf dan met chocolade, ijs of pijnstillers. Maar wist je dat de juiste voeding ook soelaas kan bieden? Dat toont een nieuwe studie. Voedingsdeskundige Roxanne Vanderghinste legt uit wat je het beste eet tijdens de verschillende fases in je cyclus.

Ongeveer 90 procent van de adolescente meisjes kampt met menstruatiepijnen. De meesten grijpen naar pijnstillers, maar die helpen niet altijd even goed, zeggen de onderzoekers. En dat is problematisch. “Zeker omdat menstruatiepijn een van de meest voorkomende oorzaken is waarom jonge meisjes niet naar school gaan. Het is dus uitermate belangrijk om te onderzoeken op welke manieren we de pijn nog kunnen minimaliseren”, vertelt dokter Stephanie Faubion, medisch directeur bij de North American Menopause Society (NAMS).
Samen met haar collega, Serah Sannoh van de Amerikaanse Rutgers Universiteit, verdiepte ze zich in het onderwerp. Sannoh: “Mijn interesse komt vanuit een persoonlijke hoek: ik ben al langer op zoek naar oplossingen voor de maandelijkse pijn die ik zelf altijd gekend heb. En volgens mij kan voeding deel uitmaken van de oplossing. Ik wilde weten of er een wetenschappelijke verklaring voor is.”

Geen vlees, wel vette vis, eitjes en groenten

Ze analyseerden verschillende oude studies, en op basis daarvan konden ze duidelijk advies formuleren. Over het algemeen raden ze vrouwen met menstruatiepijn aan om vette vis, eieren en groenten te eten. “Die voedingsmiddelen bevatten veel omega-3-vetzuren, die de ontstekingsreacties verminderen. En dat is belangrijk, want de spieren in je baarmoeder trekken juist samen onder de invloed van prostaglandinen, wat hormonale stoffen zijn die actief worden bij ontstekingsreactie.” Kortom, hoe minder ontstekingsreacties, hoe minder van die stofjes en des te minder pijnlijke krampen.
“Hetzelfde geldt voor veganistische diëten zonder dierlijke vetten: ook daar zien we minder ontstekingsreacties. Bij voeding met veel omega-6-vetzuren, dat bijvoorbeeld in veel plantaardige oliën zit, merkten we dan weer een stijging van de ontstekingsreacties.” Koffie zou tevens geen aanrader zijn. Cafeïne kan namelijk de bloedvaten vernauwen, en als dat gebeurt ten hoogte van de baarmoeder, kan dat leiden tot pijnlijke krampen.

Voeding op basis van je menstruele cyclus

De Belgische voedingsdeskundige Roxanne Vanderghinste wijst al langer op het belang van voeding tijdens je menstruele cyclus. Ze richtte zelfs het platform Rouge op, om menstruele gezondheid onder de aandacht te brengen. “Wij vrouwen zijn cyclische wezens”, vertelde ze eerder in een interview met Goed Gevoel. “Vrouwen die een regelmatige cyclus hebben, gaan elke maand door vier fases: de menstruatie, de folliculaire fase, de ovulatie en de luteale fase. En je lichaam heeft in die fases nu eenmaal andere voedingsstoffen nodig.” Ze geeft alvast enkele handvaten.

Fase een: de menstruatie (3 – 7 dagen)

“Je lichaam heeft veel energie verbruikt tijdens de luteale fase, dus heeft nood aan energierijk voedsel en rust. In deze fase zijn zink, omega 3, magnesium en ijzer de sleutelbegrippen. Zonder het zelf te weten, komen veel vrouwen die vier dingen tekort, terwijl we ze juist nodig hebben om ons goed te voelen.”
“Magnesium en omega 3 zullen ervoor zorgen dat je menstruatie vlotter verloopt en je minder moe bent. Die kan je vinden in zwarte chocolade (yes!), noten, avocado, peulvruchten en vis. IJzer ligt een beetje voor de hand, maar is zeker belangrijk voor vrouwen die veel bloed verliezen. Denk aan broccoli of spinazie. Zink zit in eieren en ook in peulvruchten.”

Fase twee: de folliculaire fase (7-10 dagen)

“Net na je menstruatie begint deze fase. Je energielevels schieten samen met het oestrogeen de hoogte in. Je zal minder honger hebben. Dit is het perfecte moment voor salades, groene bladgroenten, alles wat licht verteerbaar is. Ook interessant zijn voedingsmiddelen die fyto-oestrogenen bevatten, ofwel: natuurlijke regulatoren van de oestrogeenbalans. Edamamebonen, misopasta of -soep, tofu. Zij zullen je lichaam helpen om oestrogeen te produceren.”
“Let wel op: er zijn veel vrouwen die oestrogeendominant zijn. Dat wil zeggen dat ze juist te veel van dat hormoon aanmaken, met vaak een zware of pijnlijke menstruatie tot gevolg. Een overproductie van oestrogeen wordt vaak veroorzaakt door de lever, die overbelast is. En juist je lever helpt je lichaam hormonen af te voeren die je niet langer nodig hebt. Je zou je lever kunnen detoxen door ontstekingsremmende producten te eten. Suiker, alcohol, cafeïne, eigenlijk alle bewerkte voeding eet je dus beter niét. Die zaken zorgen juist voor ontstekingen in je lichaam. Veel water drinken helpt ook.”

Fase drie: de ovulatiefase (3-5 dagen)

“De folliculaire fase, maar dan beter. Je voelt je fit en energiek, je geduld is eindeloos en je libido is helemaal terug. Bedank het oestrogeen maar, dat nu op haar hoogste punt zit. Je kan hier gewoon blijven eten wat je tijdens de folliculaire fase at. Als je een keer wil valsspelen en vettig of suikerrijk wil eten, is het nu het moment.”

Fase vier: de luteale fase (10-14 dagen)

“De befaamde week voor je regels. Je bent prikkelbaar, sneller vermoeid en veel vrouwen voelen ook een drang naar zoet eten. Daar geeft je lichaam mee aan dat het energie nodig heeft. Het is zich aan het voorbereiden op de menstruatie, en dat vraagt veel van je lijf. Op lange termijn nemen snelle suikers zoals koekjes of snoep juist energie weg. Je grijpt daarom beter naar gezonde vetten, zoals noten of avocado, of trage suikers zoals volkoren pasta, rijst, aardappelen.”
“Dit is de periode van de whole foods. Dat is onbewerkt eten, in zijn puurste vorm. Kies tijdens deze periode voor stoofpotjes, verse groenten, verwarmende kruiden zoals gember of kaneel. Ook belangrijk nu zijn proteïnen, die je onder andere kan vinden in eieren of peulvruchten. Bij hormonale disbalans zou een lang getrokken thee van framboosblad ook helpen.”

BRON: https://www.hln.be/nina/volgens-nieuwe-studie-kan-voeding-je-menstruatie-minder-pijnlijk-maken-dit-eet-je-beter-niet~a0d2f541/

Toch misschien een belangrijke om over na te denken. Zeker als men altijd een angst heeft dat de cyclus eraan zit te komen. Het begint eigenlijk al met PMS
Wat is een PMS?
Bij het premenstrueel syndroom (PMS) krijgt u elke keer lichamelijke en psychische klachten voordat u ongesteld wordt (menstruatie). U krijgt bijvoorbeeld depressieve klachten en een opgeblazen gevoel. De klachten zijn zo erg dat u niet uw gewone dagelijkse dingen kunt doen.
Klachten voor de menstruatie die soms heftig kunnen zijn als men in een relatie zit. Men kan minder verdragen en men heeft vaak een kort lontje.
Dan bij sommigen die er in de periode de pijn bij moeten nemen. Dan kan men toch een bekijken of het kan helpen om op je voeding te letten.

Misschien kan het helpen om supplementen bij te nemen in de periode. Als men niet echt de voeding kan binnen krijgen die hier beschreven staat.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Aum Shanti,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM PADME HUM MANI

aardemeisje916141755.wordpress.com/

Terug naar onze eigen natuur

Kiran ✨

Reading And Writing is the best Investment of Time ✨ ( Motivational Thoughts) "LIFE IS A JOURNEY"

Ms. C. Loves

If music be the food of love, play on✨

Multidimensional_Art

L'illusione, la realtà oltre lo specchio.

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

%d bloggers liken dit: