Archive for 1 maart 2022


‘Amai je hebt iets mooi aan! Och, ’t was maar een soldeke.’ Tips om complimenten in ontvangst te nemen

Op 1 maart is het Complimentendag. De dag bij uitstek om complimentjes te krijgen en ermee rond te strooien als was het confetti. Of ben jij zo iemand die complimentjes steeds afwimpelt à la ‘Ach, ‘t was een soldeke’? En wat zegt dat over jezelf? Klinisch psychologe Lynn Jespers legt uit waarom we zo vaak stuntelen met lof en hoe we het met plezier in ontvangst kunnen nemen. “Meteen een compliment terugkaatsen komt geforceerd over.”

Vind jij het lastig om complimenten te aanvaarden? Je bent lang niet de enige. Misschien is het eigen aan onze Vlaamse bescheiden aard om alle lof weg te wuiven, maar er ligt vaak een veel diepere oorzaak aan ten grondslag: een laag zelfbeeld, aka een gebrek aan zelfvertrouwen. “Als je last hebt van een laag zelfbeeld, kan dat ervoor zorgen dat je anderen wantrouwt en je je snel schaamt. Twee emoties die getriggerd kunnen worden wanneer je een compliment krijgt. Dat heeft vaak te maken met negatieve ervaringen uit je verleden, zoals pesterijen”, zegt Lynn Jespers, klinisch psychologe en psychotherapeute en oprichter van de praktijk PSYLY.

Je gelooft dat je in essentie niet goed genoeg bent. Hoe zou iemand anders je dan wél goed kunnen vinden, laat staan geweldig of mooi?Klinisch psycholoog Lynn Jespers

“Je gelooft dat je in essentie niet goed genoeg bent. Hoe zou iemand anders je dan wél goed kunnen vinden, laat staan geweldig of mooi? Dus ga je twijfelen aan de oprechtheid van het compliment, en je daarbovenop vaak schamen dat je juist dié trui uit de kast getrokken hebt vanochtend, of dat je stoofvlees in plaats van kalkoen gemaakt hebt voor kerst. Een goedbedoeld compliment verandert op die manier snel in een bevestiging van je ‘falen’. En dan begin je te blozen, wimpel je het compliment af of klap je misschien dicht.”

Engeltje versus duiveltje

Bijna iedereen met een lage dunk van zichzelf heeft een sterke innerlijke criticus. Een stemmetje in hun hoofd dat hen constant afbreekt en bekritiseert. “Krijg je een compliment, dan schiet de criticus zonder dat we het goed en wel beseffen in actie. Dat zal wel niet gemeend zijn, denken we dan. Of: komaan, je ziet toch dat het niet perfect is?” 
Sommige mensen breken zichzelf af nog voor ze een compliment krijgen. Denk maar aan de typische gastvrouw die haar avondeten al mislukt noemt voor haar tafelgenoten er een hap van proeven. “De innerlijke criticus in actie’” zegt Jespers. “Deze gastvrouw probeert zichzelf te beschermen tegen de negatieve feedback die ze zou kunnen krijgen, door het zelf al te verzinnen. Het is een overlevingsstrategie, met een diepgewortelde angst voor ­afwijzing aan de basis.”
Het tegenovergestelde van de innerlijke criticus is onze empathische metgezel. En die is er, godzijdank, ook. Jespers: “Je kan het vergelijken met het engeltje op de andere schouder, de stem van zelfzorg en -liefde. Vaak een nauwelijks hoorbaar stemmetje, dat overheerst wordt door de bulderende, bange criticus. Je empathische metgezel gaat respectvol en warm om met je kwetsbaarheid, in plaats van die af te breken zoals de innerlijke criticus dat doet. Daardoor kan hij je helpen met het aanvaarden van een compliment, want dat vraagt om kwetsbaarheid en moed. Je laat je verdedigingsmechanisme namelijk vallen. Vraag je de volgende keer als je een compliment krijgt eens af wat dat liefdevolle stemmetje zou zeggen. Misschien reageer je wel heel anders?”

Complimenten aanvaarden, zo doe je dat!

• Appreciëren: Weet je niet wat gezegd wanneer ­iemand je een compliment geeft? “Een simpel ­dankjewel en een glimlach zijn vaak genoeg”, zegt Jespers. “Meteen een compliment terugkaatsen komt vaak geforceerd over. Wil je toch iets terugzeggen? Uit dan je appreciatie voor het complimentje: ‘Dank je wel, fijn dat je dat zegt!’”

Als iemand zegt dat je het goed doet op het werk en je kan dat moeilijk aanvaarden, vraag dan wát je goed doet.Klinisch psycholoog Lynn Jespers

• Doorvragen: Lynn Jespers: “Als iemand zegt dat je het goed doet op het werk en je kan dat moeilijk aanvaarden, vraag dan wát je goed doet. Als iemand je kapsel geslaagd vindt, vraag dan waarom. Misschien zijn het je nieuwe curtain bangs? Voor veel mensen is het zo gemakkelijker te geloven dat die lieve woorden gemeend zijn.”

• Complimentenboekje: Ons brein is geneigd om negatieve dingen te onthouden, omdat die belangrijker zijn om te overleven dan positieve. Daarom herinner je je complimenten vaak niet, terwijl die ene snerende opmerking weken door je hoofd blijft spoken. “Schrijf daarom de complimenten die je krijgt een maand lang op”, tipt de experte. “Je zal merken dat er thema’s zijn die terugkeren. ‘Als tien mensen je complimenteren met je mooie lach, kan je moeilijk blijven zeggen dat je lach ‘maar gewoontjes’ is. (lacht)”

• Klein begonnen, half gewonnen: “Wil je oefenen met het aanvaarden van complimenten? Start dan met je intieme kring, want die bestaat normaliter uit mensen die je al vertrouwt. Je kan ervan uitgaan dat hun complimenten oprecht zijn, en dat zorgt voor een veilig gevoel.”

Geef je innerlijke criticus een naam. Je zal Gargamel sneller herkennen en hem kunnen stoppen.Klinisch psycholoog Lynn Jespers

• Name it: “Geef je innerlijke criticus én je empathische metgezel een naam. Misschien teken je ze uit, ­bedenk je welke houding ze hebben of hoe hun stem klinkt. Dat leidt tot meer herkenbaarheid in je interne dialoog”, legt Jespers uit. “Je zal sneller herkennen wanneer Gargamel, of hoe je jouw criticus ook wil noemen, het woord neemt. Zodra je hem herkent, kan je hem stoppen en meer ruimte geven aan je empathische metgezel. Jij, en niet Gargamel, zit aan het roer van je leven.”

BRON: https://www.hln.be/psycho/amai-je-hebt-iets-mooi-aan-och-t-was-maar-een-soldeke-tips-om-complimenten-in-ontvangst-te-nemen~a16dc483/

Soms willen het niet maar hebben het moeilijk met het krijgen van een compliment. Vaak hebben ze daar negatieve gedachten bij of zoeken ze er iets in. Een compliment moet je niet altijd aan andere geven. Het is ook belangrijk om jezelf eens een complimentje te geven. Dat doet zoveel. Dus ga voor jezelf eens na of je het krijgen en geven van een complimentje je goed doet.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Liefde

Leren
Inzicht krijgen
En
Fijne gevoelens
Delen in
Energie
Liefde is diepe acceptatie van en genegenheid voor, welgezindheid tot of toewijding voor een ander, of eventueel zichzelf. Het kan ook betrekking hebben op een dier, zaak of voorwerp. Eveneens kan liefde gevoeld worden voor handelingen, zoals een ambacht, vak, sport en bezigheid.
Het woord is bij de meeste gekend om iets te delen. Een gevoel vlinders in de buik voelen. Maar men vergeet dat het woord veel meer is dan dat. Juist is het om de context ervan anders te bekijken. Liefde is kracht is energie. Dat door ons lichaam stroomt. En waardoor we ons zelf mee kunnen genezen. Zoals al gezegd liefde stroomt en zeker als men gaat wandelen of een meditatie doet of iets wat je graag doet. Dan voel je helemaal op en top. Maar ook kan je bij een kwaal een ziekte liefde naar die plek sturen. Liefde is warmte en warmte is energie. Zo kan je het verzachten. Men kan het niet genezen hou daar rekening mee. Men kan het verzachten. Ook leren om liefde aan jezelf te geven. Ook hier spreek ik niet van iets seksueels. Jezelf eens een knuffel geven. Jezelf eens bedanken voor wat je gedaan hebt. Dat laat ook veel voelen in je lichaam.

Voelen kunnen aan andere liefde geven. Je kinderen je vrienden je partner je ouders, je familie, dieren of andere dingen. Dat maakt voor hen een mooi mens van je. Maar wat als jezelf de liefde naar jezelf niet voelt of niet kan geven. Dan pas leef je voor anderen en laat je niets in jezelf stromen. Ga je op een moment je futloos voelen en zelfs een gevoel van uitgebrand voelen. Dat wilt niemand voelen. Daarom de energie die vrijkomt als men liefde aan zichzelf kan geven door woorden een compliment of zelfs voor jezelf een cadeautje geven kan wonderen doen. Ook als men ziek is kan men sneller genezen door liefde aan jezelf te geven. Hier wordt dan vaak bedoelt voldoende rust nemen. Uitzieken en je lichaam goed kennen. Zodat je het nodige onder controle hebt.
Zoals al gezegd is liefde energie universeel. Dat maakt dat men het ook van de aarde kan krijgen. Aardse energie en hemels energie kunnen heel krachtig zijn. Denk bijvoorbeeld aan Reiki. Maar eigenlijk is alles in ons leven energie. Is alles liefde. Als men het woord maar anders gaat bekijken en aanvoelen.
Met dit stukje heb ik geprobeerd om het woord liefde anders te laten bekijken.
In dit leven zijn weinig mensen die echte liefde kennen en voelen.
Die door omstandigheden het niet meer durven geven nog willen krijgen.

Toch bestaat er een grote liefde althans als men erin geloofd en dat is in 5D

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

SCHOUDERKLOPJE

IK GEEF IEDERE LEZER EEN SCHOUDERKLOPJE ALS COMPLIMENT

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Hoofdpijn? Deze 7 yogaposities zijn net zo behulpzaam als paracetamol

Wakker worden met een bonkend hoofd kan heel frustrerend zijn. Soms is de hoofdpijn voor even, maar het kan ook weleens een hele dag aanhouden. Wil je de hoofdpijn liever gewoon tegengaan? Dat kan! Met deze yogaposities sta jij voortaan elke ochtend fris en fruitig op.

Yoga tegen de hoofdpijn

Als je vaak wakker wordt met hoofdpijn, kan een avondje yoga heel fijn zijn. Wanneer je onderstaande yogaposities uitvoert voor het slapen gaan, word je lichaam rustiger. Je zit ook continu in een relaxte (lotus)houding. Dankzij deze yogasessie reis je vervolgens in no time naar dromenland en haal je de acht uur slaap met gemak.

Yogapositie 1: Wisselende neusademhaling in lotushouding

Ga eerst lekker comfortabel zitten, bijvoorbeeld in de lotushouding. Leg dan je wijsvinger en twee middelste vingers in je handpalm, waarna je volledig uitademt. Sluit nu met je rechterduim je rechterneusgat. Adem vervolgens langzaam en diep in door het linkerneusgat. Sluit daarna het linkerneusgat met je ringvinger en haal je duim weg bij het rechterneusgat. Adem wederom langzaam en diep in, maar nu door het rechterneusgat. Hierna sluit je weer je rechterneusgat met de duim en open je het linkerneusgat.

Herhaal het rondje acht tot tien keer. Probeer je ademhaling continu gelijk te houden. De yogapositie helpt je om te kalmeren. Het brengt je mentaal meer in balans.

Yogapositie 2: Zijwaarts strekken in lotushouding

Adem vanuit een zittende houding zachtjes in, terwijl je je linkerarm omhoog strekt. Tijdens het uitademen, buig je vervolgens zijwaarts naar de rechterkant. Blijf hierbij stevig op de grond zitten. Wanneer je weer inademt, breng je jezelf omhoog met je arm in de lucht. Nu ga je in herhaling, maar wel naar de andere kant.

Herhaal dit hele rondje vijf keer. Met deze yogapositie stretch je je nek, schouders en zijlichaam en kalmeer je jezelf.

Yogapositie 3: Nek strekken in lotushouding

Laat vanuit een zittende houding je rechter vingertoppen voorzichtig op de grond rusten naast je rechterheup. Adem nu in, terwijl je je linkerhand naar je kruin brengt. Vervolgens adem je uit, terwijl je ondertussen het linkeroor naar de linkerschouder brengt. Dit doe je voorzichtig met je hand. In deze houding adem je vijf keer in en uit.

Herhaal het hele rondje daarna, maar doe nu alles met de andere kant. Deze yogapositie haalt de spanning weg uit je nek en schouders en druk van je borst. Weg met de stress!

Yogapositie 4: Kat/Koe stretch in lotushouding

Vouw vanuit de zittende houding je vingers achter je hoofd. Adem nu in, terwijl je de ellebogen en je borstkas opent. Je richt je gezicht naar boven, waarbij je je borstkas iets optilt. Buig voorzichtig een beetje naar achteren. Adem vanuit deze houding weer uit, terwijl je terug buigt naar binnen. Breng eerst langzaam je ellebogen terug, waardoor je automatisch je kin naar binnentrekt.

Herhaal dit hele rondje vijf keer. Deze yogapositie kan helpen bij het verbeteren van je houding. Het opent je nek, wervelkolom, bovenrug en borst en geeft natuurlijk ook weer een heleboel rust.

Yogapositie 5: Schouders rollen in lotushouding

Ja, ja. Je blijft nog even in de zithouding. Vanuit een zithouding adem je in, terwijl je je schouders oprolt naar je oren. Adem dan weer uit en laat je schouders naar achteren en beneden zakken.

Herhaal dit rondje vijf keer. Alle spanning in je schouders, nek en bovenrug worden ook met deze yogapositie weggeduwd.

Yogapositie 6: Ondersteunende kindhouding

Tijd om te slapen! Oké, bijna dan. Bij deze yogapositie heb je eventueel een kussen nodig. Dat is wel het fijnst, dus pak er snel eentje bij. Ready? Kniel dan neer op de yogamat met je grote tenen tegen elkaar en de knieën ongeveer op heupbreedte uit elkaar. Leg alvast je kussen voor je neer tussen de dijen. Adem nu uit, terwijl je je bovenlichaam neerlegt op het kussen. Houd je ruggengraat lang. Strek je armen uit naar voren en laat je handen rusten op de grond.

Laat jezelf in deze houding liggen, terwijl je zo’n vijf keer langzaam in- en uitademt. Vaker mag ook, als je dat nodig hebt.

Yogapositie 7: Benen op de muur

Hopelijk was je niet al in slaap gevallen bij de vorige yogapositie. Je moet nog één yogapositie doen! No worries, ook bij deze positie mag je lekker liggen. Ga op je rug liggen en laat je benen omhoog tegen de muur rusten. Zorg dat je kont zo dicht mogelijk bij de muur ligt. Dat is het meest comfy. Nog een tip is een kussentje onder je stuitje!

Blijf vervolgens zo’n vijf minuten in deze houding liggen (langer mag altijd), terwijl je rustig in- en uitademt. Na deze yogapositie rol je zo je bed in en ben je waarschijnlijk meteen weg. Slaap lekker!

BRON: https://www.ze.nl/artikel/251442-yoga-tegen-hoofdpijn

De afbeeldingen zijn allemaal te vinden op google en op Youtube. Baat het niet schaad het niet zeg ik altijd. En als men altijd iets kan doen zonder medicatie is het altijd gezonder voor het lichaam. Als men de oefeningen zou doen let altijd op je ademhaling. Adem rustig in en uit. Blijf voor jezelf de focus op je oefening leggen.
Natuurlijk is het zo een paracetamol neem je uit de kast je neemt wat water en je slikt het door. Hopen dat na bepaalde tijd je hoofdpijn overgaat.
De yogaoefeningen daar moet je aan toe zetten. De tijd voornemen. En hopen dat het helpt. Vaak heeft het ook te maken met je ervoor open te stellen.
En in beide gevallen is het gewoon je rust nemen. Langdurige hoofdpijn is het altijd aangewezen om een arts te raadplegen.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Minder stress en angsten dankzij 8D-audio? Tiktokkers zijn in de ban van deze experimentele luistertechniek

Haal voor de nieuwste trend je hoofdtelefoon maar boven: TikTokkers zijn lovend over 8D-audio. Noem het een experimentele luistertechniek, de muziek is zo gemixt dat het lijkt alsof de melodie je langs alle kanten omringt. Jong en oud(er) zijn het unaniem eens: het geeft hun mentale welzijn een boost. Voor alle duidelijkheid, 8D-audio is niet nieuw. Twee jaar geleden al werden tracks die met deze techniek bewerkt zijn al gretig aangeklikt op YouTube. Dat is niet onlogisch: de clubs en concertzalen moesten dicht, de unieke muzikale beleving die zij bieden, dat werd bruusk on hold gezet. 8D-audio was als een pleister op de wonde. Het gevoel dat je in die zalen ervaart, daar kon je dankzij de techniek nog op zekere hoogte van blijven proeven.
Hoe dat komt? Door speciale software worden muzieknummers op zo’n manier bewerkt dat het lijkt alsof de muziek om je heen draait. Je kan het vergelijken met stereogeluid: de muziek komt vanuit verschillende richtingen. Volgens het Zweedse MusicTech-bedrijf Epidemic Sound laat 8D-audio “je hersenen denken dat je in een grotere ruimte bent.” 
De 8D-video van Billie Eilish’ nummer ‘Ilomilo’ is een goed voorbeeld van zo’n gretig aangeklikt YouTube-filmpje, met bijna 27 miljoen (!) weergaven sinds 28 maart 2020. 

Heilzamer dan een kopje thee

Helpt 8D-audio echt om stress en angsten te verminderen? Helaas is daar nog geen wetenschappelijk bewijs voor. Maar op zich is het niet onlogisch wat de TikTokkers en YouTubers van de daken schreeuwen. 8D-audio heeft namelijk veel weg van binaurale beats. Daarbij worden twee tonen afgespeeld die maar een paar hertz van elkaar verschillen: de tonen zijn net iets hoger of iets lager dan elkaar. Ze worden heel ritmisch afgespeeld. In je linkeroor hoor je de ene toon en in je rechteroor hoor je de andere toon.
Enkele studies hebben al aangetoond dat binaurale beats ervoor zorgen dat je beter slaapt, bovendien zou het verrassend effectief zijn bij ADHD, mentale vermoeidheid en pijnbestrijding, maar ook voor meditatie, diepe ontspanning en levendige dromen. 
Of het nu 8D-audio is of niet, muziek is hoe dan ook heilzaam, blijkt uit een een recente studie aan Sussex University. Dr. David Lewis van het Mindlab spreekt er klare taal: “Muziek heeft een positievere impact op je stress dan een kopje thee, een wandeling of een potje videogamen.” 

BRON: https://www.hln.be/psycho/minder-stress-en-angsten-dankzij-8d-audio-tiktokkers-zijn-in-de-ban-van-deze-experimentele-luistertechniek~a1701739/

Zelf had ik er nog niet van gehoord. Dus je gaan opzoek op spotify. En moet zeggen het klinkt rustig. Juist daardoor kan je tot rust komen. Maar hoe komt het nou dat je de muziek zo anders hoort dan bij ‘normale’ nummers? Dat is vrij simpel: normaal gesproken komt het geluid natuurlijk alleen van links en rechts, maar bij 8D wordt de muziek zo gesimuleerd – onder andere door echo’s – dat het klinkt alsof het geluid overal vandaan komt. Zo worden je hersenen dus voor de gek gehouden, want natuurlijk komt de muziek niet letterlijk van boven en achter. Sommige mensen worden zelfs duizelig van het 8D effect.
Het zal zeker niet voor iedereen helpen. Maar het is toch weer het proberen waard om de rust te vinden.

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

Ka Sry mala & INZICHT makerij

Inzicht in je eigen licht.

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

Life in Copenhagen

Life in Copenhagen, Denmark, after moving during Covid-19.

%d bloggers liken dit: