Archive for 23 februari 2022


KOP OP

“Kop op!” Waarom je maar beter niet aan ‘toxic positivity’ doet: “Je leert je intuïtie te wantrouwen”

We leven in een positiviteitscultuur. Motiverende quotes en opgewekte lifecoaches zijn overal, want we doen maar beter ons best om zo gelukkig mogelijk te zijn. Een gevaarlijke trend, zeggen psychotherapeut Whitney Goodman en psycholoog dr. Elke Smeets. Ze leggen uit waarom al die ‘positieve vibes’ ons net ongelukkiger maken, en hoe we gezonder met onze emoties – én die van onze naasten – kunnen omgaan. “Zelfcompassie is een veel heilzamer alternatief. Let op: dat is niet hetzelfde als zelfmedelijden.” 

Idealiter gaan we … nee, huppelen we fluitend door het leven. Een pijnlijke relatiebreuk? Vervelend, maar je kan er waardevolle lessen uit trekken. De zwangerschap die maar ­uitblijft? Blijf erin geloven, dan gaat je ­kinderwens op een dag in vervulling. Sneuvelt je job door besparingen? Een uitgelezen kans om eindelijk werk te maken van wat je altijd al wilde doen. Borst vooruit en knop omdraaien. Doorgaan is het devies: hindernissen zijn kansen, triggers zijn lessen, verdriet is liefde die nergens heen kan, zwaktes zijn opkomende sterktes. De positiviteitscultuur, met de wet van de aantrekkingskracht als stokpaardje, is vanuit de VS naar onze contreien overgewaaid. De boodschap is duidelijk: we zijn maar één positieve ­gedachte verwijderd van eeuwig geluk.

Psychotherapeut Whitney Goodman wil daar voorgoed komaf mee maken. We verdienen meer dan alleen goede vibes, zegt de Amerikaanse. “Positief denken wordt verpakt én verkocht als de remedie voor al onze problemen. Van ‘life is good’-sweaters tot motiverende quotes op Instagram en goeroes die ons op het hart drukken dat we dingen altijd van de zonnige kant moeten bekijken. Geluk en positiviteit zijn niet alleen het doel, maar ook een verplichting geworden.”

Pleister op schotwond

Voor alle duidelijkheid: Whitney ­Goodman houdt geen pleidooi voor ­pessimisme. Positiviteit is iets goeds. Met emoties als dankbaarheid, tevredenheid en zelfvertrouwen geef je je levenskwaliteit een boost. “Optimisten hebben meer kans op een rijk sociaal leven, zijn actiever en lopen minder risico op gezondheidsproblemen. Het is goed om positief te zijn … als de emotie oprecht is. Maar vaak leggen we onszelf optimisme op. Negativiteit wordt dan de vijand. Terwijl we naast hoop ook de realiteit in rekening moeten nemen.”
“Het is helend om het gouden randje te zien in dingen, maar de slinger mag niet doorslaan”, bevestigt dr. Elke Smeets, docent positieve psychologie.
“Dan krijg je te maken met geforceerd positivisme, een onhandig copingmechanisme. Het zorgt ervoor dat je alles weglacht. Dat je te licht over de zaken heen gaat, terwijl het leven ook tegenslagen in petto heeft. Als je die altijd lacherig omzeilt, lijk je wel de ‘grote optimist’, maar dat is niet oprecht en het staat het tonen van kwetsbaarheid in de weg.”
Op die manier werkt optimisme als een pleister op een schotwond. Goodman: “We onderdrukken tijdelijk en oppervlakkig onze gevoelens. Bovendien versterk je zo het idee dat negatieve emoties slecht of gevaarlijk zijn. Je vermogen om de pijn het hoofd te bieden neemt af, en je emoties verdoezelen kost je tonnen energie.” 
Op de lange termijn wreekt zich dat. De lijst met mentale en fysieke gevolgen is lang: een slecht humeur, chronische stress, maar ook meer angsten, depressie, spierpijn, spijsverteringsproblemen, slaapstoornissen, vergeetachtigheid, een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.

Jong geleerd, oud geforceerd

Het is ook de wens van iedere ouder: dat je kroost gelukkig is. “Heb je een ­vrolijk kind? Dat wil zeggen dat je als ouder je werk goed gedaan hebt”, zegt Whitney Goodman. Maar ook die aanname heeft grote gevolgen: vanaf het moment dat we het levenslicht zien, wordt ons de druk opgelegd om positief en gelukkig te zijn. “Omdat de emotionele gezondheid van jonge kinderen rechtstreeks verband houdt met de emotionele en sociale kenmerken van de omgeving waarin ze worden grootgebracht, hebben verzorgers een enorme invloed. In veel gezinnen waar bepaalde emoties worden ontmoedigd of te schande worden gemaakt, wordt positiviteit de standaard en de emotionele reactie die wordt aangemoedigd.”

Al op jonge leeftijd leer je zo dat je je eigen intuïtie moet wantrouwen. Net daarom is het belangrijk om als ouders zo authentiek mogelijk te zijn.Dr. Elke Smeets

“Zeg je als ouder dat alles goed gaat terwijl het niet zo is of categoriseer je bepaalde emoties als goed of slecht, dan pikken je kinderen dat op. Al op jonge leeftijd leer je zo dat je je eigen intuïtie moet wantrouwen”, zegt ook Elke Smeets. “Je leert niet ontvankelijk te zijn voor hoe je je werkelijk voelt of waarom dat ertoe doet. Net daarom is het belangrijk om als ouders zo authentiek mogelijk te zijn. Waarom moeten traantjes altijd snel gedroogd worden? Ruimte voor kwetsbaarheid is niet de makkelijkste weg, maar wel de gezondste.”

Gaslighting

In de kern is giftige positiviteit een vorm van gaslighting, een emotionele manipulatietechniek die vaak wordt toegeschreven aan narcisten. “Door elke ervaring met positiviteit in te kleuren, zorg je ervoor dat anderen hun overtuigingen en perceptie van de werkelijkheid in twijfel trekken”, zegt dr. Smeets. “Je geeft hun emoties met andere woorden geen bestaansrecht. Dat is uiteraard niet altijd met voorbedachten rade. Integendeel, ik ben ervan overtuigd dat het in de meeste gevallen goedbedoeld is. We grijpen eerder naar geforceerd optimisme uit ongemak.”
Met opzet of niet, het drukt wel zijn stempel op onze relaties én onze samenleving. ­Whitney Goodman: “Als we onszelf en anderen opleggen dat bepaalde emoties er niet mogen zijn, missen we de hechte band die voortvloeit uit ­gedeelde kwetsbaarheid. Positiviteit wordt ook gebruikt als wapen om dingen te minimaliseren. Prediken we ‘Kunnen we elkaar niet allemaal gewoon graag zien?’ als antwoord op discriminatie, dan marginaliseren we de ervaringen waar veel mensen dag in, dag uit mee geconfronteerd worden. In zo’n situatie zorgt toxic positivity ervoor dat alle verantwoordelijkheid op de schouders van het individu rust, in plaats van op het systeem.”

Rode vlaggen

Wil je iemand op een authentieke ­manier steunen, dan kan je volgens Whitney Goodman het best rekening houden met drie factoren: je timing, je gesprekspartner en het onderwerp. “We schakelen vaak snel over naar positiviteit omdat we oprecht willen dat de ander zich beter voelt. We hopen dat hun pijn zal weggaan als we het juiste zeggen. We hopen stiekem ook dat we dan niet langer over het moeilijke onderwerp hoeven te praten. Maar te snel gaan leidt tot teleurstelling op alle vlakken: de ander voelt zich ­beschaamd en de mond gesnoerd, jij voelt je gefaald en niet verbonden.”

Het is belangrijk dat je weet hoe je gespreks­part­ner geholpen wil worden. Als je twijfelt, vraag dan simpelweg wat voor steun de ander verkiest.Psychotherapeute Whitney Goodman

Voor je iemand stimuleert om het van de positieve kant te bekijken, raadt Goodman aan om in je achterhoofd te houden dat tijd niét alle wonden heelt, dat het oké is dat alle gevoelens er zijn en dat niet aan alle gebeurtenissen een positieve draai gegeven kan worden. En dat ook jouw gevoelens legitiem zijn: het is moeilijk om iemand pijn te zien hebben. “Het is belangrijk dat je je gesprekspartner goed kent, en weet hoe die geholpen wil worden. Als je twijfelt, vraag dan simpelweg wat voor steun de ander verkiest.”
Vanuit haar onderzoek en ervaring als familie- en gezinstherapeut weet ze dat bepaalde onderwerpen rode vlaggen zijn: onvruchtbaarheid of een miskraam, verdriet of verlies, een ziekte of beperking, relatiebreuken, gezinsproblemen, jobverlies, trauma’s, zwangerschap en ouderschap, haatmisdrijven en psychische problemen. “Het zijn topics die ons raken tot in onze kern. Emotionele verwerking is dan cruciaal en dat moeten we dus aanmoedigen. Word je in de verleiding gebracht om een positieve platitude te gebruiken, naar een ander toe of om je eigen gevoelens weg te duwen, druk dan de pauzeknop in en probeer de diepere emoties ruimte te geven.”

Gevoelen(s)

Voor het op een gezonde manier omgaan met je gevoelens, schuiven beide experts dezelfde oplossing naar voren: je emoties labelen. “Name it to tame it, het klopt als een bus”, zegt Elke Smeets. “Neurowetenschapper Matthew Lieberman heeft daar onderzoek naar verricht: twee groepen mensen kregen een ontroerend filmfragment te zien. Op hersenscans zagen de wetenschappers dat de groep die tijdens het bekijken van de film hun emoties benoemde op die manier het emotionele centrum in hun brein kalmeerde.”
Precies daarom vindt dr. Smeets zelfcompassie een heilzaam alternatief voor toxische positiviteit. Samen met prof. Kristin Neff, wereldwijd een zelfcompassie-autoriteit, deed ze er onderzoek naar en verzorgt ze retraites om mensen te helpen groeien in zelfcompassie. 

Wie zelfmede­lij­den heeft, plaatst zich in een slachtof­fer­rol. Terwijl zelfcompas­sie net draait om veerkrach­ti­ger worden.Dr. Elke Smeets

“Zelfcompassie houdt in dat je op een betrokken en ondersteunende manier met jezelf omgaat in tijden van stress en tegenslag. In plaats van jezelf te veroordelen bij moeilijkheden leer je met meer mildheid naar jezelf te kijken. Het bestaat uit drie componenten: opmerken wat moeilijk voor je is (mindfulness), zien dat je niet alleen staat in wat je ervaart (menselijkheid) en actief zorg dragen voor wat je nodig hebt (vriendelijkheid voor jezelf). Die principes kan je trouwens ook perfect op anderen toepassen: moedig hen aan om zelfcompassie te omarmen. We moeten elkaar én onszelf beter leren steunen en troosten.”

Vriendelijk voor jezelf

Bewust vriendelijk zijn voor jezelf kan in het begin wat ongemakkelijk aanvoelen, beseft de psychologe. “We zijn het gewoon om onze voelsprieten naar buiten te richten: hoe kunnen we een ander helpen? Maar het is minstens even belangrijk om jezelf onvoorwaardelijk te steunen. Wat de oorzaak van je pijn ook is, behandel jezelf op een warme en begripvolle manier. Maak ruimte voor vragen zoals: ‘Wat heb ik nu nodig?’ of ‘Wat zou ik op dit moment voor mezelf kunnen doen?’. En belangrijk: draag actief zorg voor je grenzen en je behoeften.”
Zelfcompassie lijkt in de verste verte niet op zelfmedelijden, benadrukt dr. Smeets. “Wie zelfmedelijden heeft, plaatst zich in een slachtofferrol. Terwijl zelfcompassie net draait om veerkrachtiger worden: door op die manier naar jezelf en naar je emoties te kijken, kan je je situatie beter in perspectief plaatsen en wijzer handelen.”

Een snelle les in toxic positivity

1. Zeg niet …

• Je raakt er wel overheen.
• Wees gewoon positief.
• Good vibes!
• Stop met zo negatief te zijn.
• Denk aan leuke dingen.
• Geef nooit op!
• Het had nog erger kunnen zijn.
• Alles gebeurt met een reden.
• Wees dankbaar dat het niet erger is.

En zeg wel …

• Dit is hard. We raken er samen doorheen.
• Wil je erover praten?
• Het is normaal dat je in deze situatie negatieve emoties hebt.
• Het is waarschijnlijk erg moeilijk om nu positief te zijn.
• Wil je samen iets doen vandaag?
• Ik ben er voor je.
• Dit is niet gemakkelijk, je hoeft dus ook niet te doen alsof.

2. Hoe kan positiviteit giftig worden?Volgens Whitney Goodman wordt positiviteit toxisch als het wordt gebruikt:

• in gesprekken waarin iemand uit is op steun, begrip, validering of compassie, en in plaats daarvan een positieve platitude voorgeschoteld wordt.
• om mensen zich te laten schamen, als ze het gevoel krijgen niet genoeg te doen, niet hard genoeg te werken of dat hun lastige emoties niet te rechtvaardigen zijn.
• om ervoor te zorgen dat we ons schamen omdat we niet blij of positief genoeg zijn.
• om iemand met legitieme zorgen of vragen het gevoel te geven dat zijn emoties niet gerechtvaardigd zijn of tot zwijgen te brengen.
• om mensen te vertellen dat alles wat verkeerd gaat in hun leven hun eigen schuld is.

3. Discriminatie met een glimlach“In de westerse cultuur zijn giftige positiviteit en het streven naar geluk eeuwenlang een drijvende kracht geweest”, zegt Whitney Goodman. “Ze spelen nog steeds een grote rol. Zo houdt het systemen overeind die veel mensen belemmeren.”

Enkele concrete voorbeelden:• “In plaats van ruimte te scheppen voor verschillende soorten lichamen en een einde te maken aan de dieetcultuur, zeggen we dat we bodypositivity en bodylove stimuleren. En dat terwijl we de miljardenindustrie die deze idealen in stand houdt niet veranderen.”

• “In plaats van de gezondheidszorg toegankelijker te maken, worden we aangemoedigd om de ziekte met onze manier van denken te ­genezen.”

• “In plaats van meer gendergelijkheid te creëren, zijn we nog steeds ­gericht op het ideaal van de ‘gelukkige huisvrouw’ en de vrouw ‘die alles heeft’, terwijl we de ‘boze feminist’ als puur slecht afschilderen.”

BRON: https://www.hln.be/psycho/kop-op-waarom-je-maar-beter-niet-aan-toxic-positivity-doet-je-leert-je-intuitie-te-wantrouwen~a18db69b/

Je gevoelen uiten er over praten. Soms beter dan ze weg te stoppen. Daar doe jezelf maar pijn mee. Niet iedere dag zijn we even gelukkig. Dat moet je ook kunnen aangeven. Daar is totaal niets verkeerds mee om je gevoelens echt te zeggen. Als men dat niet doet ga je merken dat je op een moment ziek gaat worden. Waar je dan niet echt van weet hoe het komt. Juist door je niet te uiten zoals men zich voelt.
Zou je durven om echt je gevoelens bespreekbaar te maken.
Zou je durven om je gevoelens te laten zien.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Artsen willen meer natuur op voorschrift. “Voor veel klachten is het een veilige behandeling”

Tijd doorbrengen in de frisse buitenlucht draagt bij aan een goede (mentale) gezondheid. Dat tonen steeds meer wetenschappelijke studies aan. In Canada kunnen dokters het advies zwart-op-wit neerschrijven, en ook bij ons pleiten enkele artsen voor ‘natuur op voorschrift’. Professor Hans Keune en huisarts Lotte Mortier De Borger leggen uit waarom. “Patiënten krijgen dan een brochure met alle groene plekjes in de buurt.” 

Veel mensen fronsen wellicht de wenkbrauwen bij het idee van natuur op doktersvoorschrift. Nochtans is het al enkele jaren ingeburgerd in Schotland; daar geven huisartsen regelmatig het advies om een frisse neus te halen. In Canada kunnen dokters sinds kort jaarabonnementen voorschrijven, zodat patiënten nationale parken kunnen bezoeken. En jawel, ook bij ons zijn er steeds meer mensen die overstag gaan. Hans Keune is één van hen. Hij is professor aan de UAntwerpen en coördinator van de Leerstoel Zorg en Natuurlijke Leefomgeving. “Het is aangetoond dat tijd doorbrengen in het groen ons ontspannen en creatiever maakt.” Hij verwijst naar de groeiende hoop aan wetenschappelijk onderzoek, dat effectief een positieve relatie aantoont tussen natuurlijke omgevingen en verbeterde ontspanning of herstel. Een verklaring moeten we volgens hem niet ver zoeken. “We hebben als mensen gewoon een aangeboren connectie met de natuur.”

Mentale ruimte

Een andere mogelijke verklaring wordt aangereikt door een recente studie. In oktober 2021 bestudeerden onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en Sciensano hoe de stedelijke leefomgeving het mentale welzijn van de Brusselaars beïnvloedde. Dat project bevestigde dat natuurlijke omgevingen wel degelijk een positieve impact hebben op ons welzijn. “Ze bieden mensen de kans even uit de drukte te ontsnappen en hun batterijen weer op te laden. Groene ruimte creëert mentale ruimte”, redeneert een van de onderzoekers, Laura Lauwer. 
Ook huisarts Lotte Mortier De Borger deed zelf onderzoek naar het fenomeen. In het kader van haar masterscriptie schreef ze een paar momentjes per week in de buitenlucht voor aan patiënten met, bijvoorbeeld, spanningsklachten. Tijdens dat scriptieonderzoek kregen ze het voorschrift echt op papier mee, vandaag geeft ze het advies mondeling aan haar patiënten.

Advies van de dokter, zeker als het zwart-op-wit op een voor­schrift staat, nemen patiënten sneller serieus.Professor Hans Keune

“Ik ga met hen in gesprek over hun levensstijl, en kan dan een bezoek aan de natuur voorschrijven. Patiënten krijgen dan een infofolder mee en ook een brochure met alle groene plekjes in de buurt. De meeste mensen reageren daar erg enthousiast op”, vertelt Mortier De Borger. Professor Keune vult aan: “Het merendeel van de mensen weet wel dat natuur goed is voor hen, maar een advies van de dokter, zeker als het zwart-op-wit op een voorschrift staat, nemen patiënten sneller serieus.”

Onnodige medicatie vermijden

Toch is natuur op doktersvoorschrift niet de enige oplossing. Het werkt eerder aanvullend. “Een borstkankerbehandeling kan je niet vervangen door bomen knuffelen, hé. Maar voor veel klachten is het wel een veilige behandeling. Niemand gaat ongelukkiger of zieker worden van wandelen in een park”, stelt prof. Keune. Ook dokter Mortier De Borger gebruikt het advies vooral als aanvulling op andere therapie- en preventievormen. Het is extra mooi meegenomen als daardoor onnodige medicatie vermeden kan worden.

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/artsen-willen-meer-natuur-op-voorschrift-voor-veel-klachten-is-het-een-veilige-behandeling~aa43e642/

Voor bepaalde zou dit een beter geneesmiddel zijn dan medicatie. Alhoewel moeten ze het dan ook nog doen. Wie ervoor openstaat kan tijdens de wandeling zoveel energie opdoen. Natuurlijk moet je niet in een stad gaan wandelen maar een park een bos. Bomen geven ons energie geven ons een goed gevoel. Juist daardoor kan het helpen. Soms blijven mensen nu in hun zetel zitten dat iemand nog zieker maakt. Zowel lichamelijk als geestelijk. Tot zelfs een gevoel van eenzaamheid kan ontstaan. Juist door te wandelen kom je mensen tegen. Een goede dag zeggen en knikje naar elkaar kan al wonderen doen. Alhoewel het vaak moeilijk is om iemand buiten te krijgen die geestelijk of lichamelijk ziek is. Ook vaak speelt er een bepaalde angst in mee zoals wat gaan ze wel niet denken. Of als er maar niemand vraagt hoe het met me gaat.
Sluit je niet op ga een park en bos in en geniet er gewoon van.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

SPIJSPOT

DE SPIJSPOT (I TING 50)GEBRUIKEN WE ALLEMAAL OM ONZE VOEDING IN KLAAR TE MAKEN OM HET TE DELEN EN OM ENERGIE OP TE DOEN.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

deniseblogt

Blogs over van alles en nog wat

Leven met Endo

Laten we samen endometriose overwinnen

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

zinderen

op weg naar authentiek leven

Nadia wandelt

Wandelblog

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Art, health, civilizations, photography, nature, books, recipes, etc.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen in een klein dorpje

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

Ka Sry mala & INZICHT makerij

Inzicht in je eigen licht.

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

%d bloggers liken dit: