Het jaar energiek beginnen? Experten leren hoe je grip krijgt op je vitaliteit: “Daar waar je aandacht naartoe gaat, volgt de energie”

Meisje, Raam, Zitten, Wacht, Aan Het Wachten

“Adem je diep in en uit, dan word je de helderste versie van jezelf.” Futloos, vermoeid, overprikkeld of last van een laag energiepeil? Zowel Katrien Massa als Karolien Emmers schreven een boek over hoe je weer de baas wordt over je vitaliteit. Ze delen hun inzichten over energiehuishouding, en geven tips om het nieuwe jaar energiek in te gaan. Praktische adviezen, allesbehalve moeilijk bovendien. Tipje van de sluier: door simpelweg energievreters en -gevers neer te pennen, open je de poort naar een vitaler leven.

Trop is te veel. Een cliché, we weten het. Tot vervelens toe herhaald. En toch laten we ons keer op keer vangen. We ontpoppen ons ­massaal tot jongleur: veel balletjes in de lucht houden is onze tweede natuur. Of dat dénken we toch. Bijwerking van onze circusact: psychosociale klachten.“Bij energie spreken we van communicerende vaten: als alle energie nodig is op één gebied, is er minder energie beschikbaar voor andere domeinen”, zegt Katrien Massa, die samen met Peter Beschuyt het boek ‘Waarom ben ik zo moe?’ schreef. Is er sprake van een acuut onevenwicht of kortstondige stress, dan hoef je je geen zorgen te maken. We kunnen ver uit onze comfortzone stappen en daar ook prima van herstellen. “Anders is het wanneer je probleem chronisch wordt. Dan spreek je van structurele verwaarlozing of systematische overdrive. Je energiehuishouding komt in de problemen, wat kan leiden tot klachten als hoofdpijn, angst, vergeetachtigheid of relatieproblemen.”

Aandacht = veerkracht

Je genen bepalen deels hoe levenslustig je door het leven stapt, huppelt of raast. Maar voor je met de vinger naar Moeder Natuur wijst: ook wat we meemaken, onze omgeving en onze levensstijl hebben een invloed op ons energiepeil. De hoeveelheid energie die je hebt is dus relatief, maar er is ook goed nieuws: iedereen kan grip krijgen op zijn vitaliteit. 

Is je aandacht heel diffuus, dan is de energiever­de­ling dat ook. Hoe bewuster we zijn van onze focus, hoe meer vat we hebben op ons energieni­veau.
Katrien Massa, co-auteur van ‘Waarom ben ik zo moe?’

“De verdeling van energie gebeurt in ons brein, aangestuurd door hormonen en neurotransmitters. Dat proces verloopt deels bewust, deels onbewust”, vertelt Katrien Massa. “Maar de grondregel is: daar waar je aandacht naartoe gaat, volgt de energie.” Smijt je je volledig tijdens een work-out, dan mobiliseer je energie op fysiek vlak. Heb je ruzie met je partner, dan heb je op relationeel gebied veel energie nodig. Is je aandacht daarentegen heel diffuus, dan is de energieverdeling dat ook. Kortom: hoe bewuster we zijn van onze focus, hoe meer vat we hebben op ons energieniveau.
De belangrijkste, meest allesomvattende energiedomeinen zijn volgens Massa en Beschuyt: mentale energie, fysieke energie, existentiële energie oftewel levenskracht en relationele energie. Door je huidige én optimale energiebalans in kaart te brengen, wordt duidelijk binnen welke domeinen er meer en waar er minder energie aanwezig is. De uitdaging: ervoor zorgen dat je je op alle vlakken vitaal voelt. Een uitdaging die je zélf kan aangaan.

Inchecken bij jezelf

De visie van Karolien Emmers en Leen Adams, de vrouwen achter ADEM, sluit daar mooi bij aan. Ze geloven rotsvast dat je het heft – in dit geval: je energiepeil – in eigen handen kan nemen. Hun missie? Zelfontplooiing toegankelijk maken, zodat het makkelijk te integreren is in je dagelijkse routine. Enter ‘Mijn energieplanner’: een tool waarmee je ’s morgens vijf minuten incheckt bij jezelf, en ’s avonds weer de balans opmaakt om de dag af te ronden. 

Voor de techniek die ons het meest vooruitge­hol­pen heeft, hoef je alleen een schriftje en een rode en een groene balpen in huis te halen.
Karolien Emmers, co-auteur van ‘Mijn Energieplanner’

“Maar voor de techniek die ons het meest vooruitgeholpen heeft, hoef je alleen een schriftje en een rode en een groene balpen in huis te halen. In het groen schrijf je wat je energie geeft, in de kleur rood pen je neer wat je batterijen doet leeglopen. Een poepsimpele manier om te reflecteren, de vinger aan de pols te houden, en je bewust te worden van wat je ­oplaadt. En vooral: om jezelf te leren kennen. Daarom vormt het ook de basis van onze energieplanner.”

Batterijen in balans

In ‘Mijn energieplanner’ werk je rond zes ‘batterijen’: zingevende, mentale, emotionele, fysieke, sociale en financiële energie. Elke dag duid je met een percentage aan in hoeverre ze opgeladen zijn. Karolien Emmers: “Het is belangrijk dat de batterijen alle facetten van je leven dekken. Ze hangen onderling samen, ze ondersteunen of verzwakken elkaar. Als je sociale batterij leeg is, kan dat bijvoorbeeld leiden tot veel piekeren en minder slaap. Maar ook omgekeerd: met een intensieve work-out kan je je hoofd leegmaken.”

Over je financiële batterij wordt zelden gesproken, maar je mag het belang daarvan niet onderschat­ten. Velen nemen beslissin­gen in functie van geld.
Karolien Emmers, co-auteur van ‘Mijn Energieplanner’

“Over je financiële batterij wordt zelden gesproken, maar je mag het belang daarvan niet onderschatten. Veel mensen nemen beslissingen in functie van geld. Dat kan clashen met je zingevende batterij. Een concreet voorbeeld: je hebt een veelbelovende functie in een groot bedrijf, maar zou liever wat gas terugnemen om vaker bij je kinderen te kunnen zijn. Een job als leerkracht lijkt je fantastisch, maar op het einde van de maand komt er dan wel veel minder geld binnen. Kies je voor de financiële ruimte, of waag je alsnog de sprong?” 

Je 6 batterijen

Zingevende energie: ben ik trouw aan mezelf?
Mentale energie: kan ik nog focussen en constructief nadenken?
Emotionele energie: kan ik mijn emoties voelen en reguleren?
Fysieke energie: voel ik me vitaal?
Sociale energie: kan ik gezond ­verbinden met anderen?
Financiële energie: ben ik tevreden met het geld en alle middelen die ik bezit?

Masterchef

Bij het in- en uitchecken betrekken ­Emmers en Adams ook vier andere tools: je adem, je zin, je zelfleiderschap en je lach. “Leren koken met die vijf ingrediënten maakt je een masterchef van je eigen energie”, vertelt Karolien. “Je ademhaling is van onschatbare waarde. Geen techniek ter wereld die je centrale zenuwstelsel beter tot rust kan brengen. Adem je diep in en uit, dan word je de helderste versie van jezelf.” 
Je zin is het antwoord op de vraag: waarvan krijg jij het warm? Karolien Emmers: “Het is zo snel gezegd: doe gewoon je zin. Maar dan moet je wel weten wát je ‘zin’ is. Door er elke dag bij stil te staan, kan je dat hele grote in kleinere stappen opdelen. Daarom is zelfleiderschap ook zo belangrijk. Neem verantwoordelijkheid op voor je eigen leven: je moet erin geloven dat je actief je weg kan kiezen, en daarin dan heel eerlijk zijn met jezelf.” 
De lach, waarmee je elk in- en uitcheckmoment eindigt? Dat is dan weer de cruciale luchtige noot in de planner. “Laat humor toe, relativeer jezelf. Lichtheid is zo ­heilzaam.” 

De oppep-paradox

Zakken drie van de zes batterijen langere tijd tot onder de vijftig procent, of komt een batterij onder de vijfentwintig procent te staan, dan moet je actie ondernemen. “Evenwichten kunnen hersteld worden door gebieden die in overdrive zijn terug te dringen en verwaarloosde delen opnieuw een plek te geven in het dagelijkse leven”, bevestigt ook Katrien Massa. “Maar het paradoxale is dat de juiste maatregelen vaak tegennatuurlijk aanvoelen.”

Het is net nodig om bewust energie te sturen naar de domeinen waar de energie laag dreigt te worden.
Katrien Massa, co-auteur van ‘Waarom ben ik zo moe?’

Wordt er op het werk een tijdlang veel van je gevraagd, maak dan toch de tijd om voldoende te bewegen en te sporten, gezond te eten, op tijd te gaan slapen en af te spreken met vrienden. Zelfs als je op zulke momenten liever in je zetel ploft, naar junkfood grijpt en dat etentje met een bevriend koppel overslaat. “Het is net nodig om bewust energie te sturen naar de domeinen waar de energie laag dreigt te worden. Het betekent dat wij met onze wil en hersenen weer aan het stuur komen, ondanks de tegenkantingen van het lichaam.”

Liever slim dan moe

Acties hoeven niet altijd groot te zijn, maar wel slim. “Een slimme actie betekent dat je iets toevoegt aan je leven in plaats van iets weg te nemen”, aldus Katrien Massa. “Zeg dus niet: ‘Ik ga minder snoepen’, maar zeg: ‘Ik ga meer groenten en fruit eten’. In principe doe je niets anders, maar hoe het aanvoelt verandert. Je richt je aandacht op je inspiratie, waardoor de kans groter wordt dat het je ook lukt.” 

Wil je je een nieuwe gewoonte aanmeten, gebruik dan even drie weken je daadkracht en kijk of het een automatis­me kan worden.
Karolien Emmers, co-auteur van ‘Mijn Energieplanner’

“Wil je je een nieuwe gewoonte aanmeten, gebruik dan even drie weken je daadkracht en kijk of het een automatisme kan worden, of het je echt deugd doet”, tipt Karolien Emmers. “Ga ook na hoeveel activiteiten je per dag, week, én weekend aankan … Ben je blijer met vier gebeurtenissen per weekend of eerder met één? Simpele vuistregels maken het voor jezelf ook makkelijker.” 
Maar de twee experts benadrukken vooral: blijf trouw aan jezelf. “Doe wat bij je past, je houdt het het langst vol als je écht leuk vindt wat je bedacht hebt”, zegt Katrien Massa. “Er zijn geen normen, geen verplichtingen, geen moetjes.’ Karolien Emmers vat het bondig samen: ‘Het is jouw energie, jouw leven. Jij kiest.” 

Redactrice Fleur test de energieplanner 

Fleur “Geen beter moment om vlijtig met de planner te starten: na een week onder de Provençaalse zon begin ik met opgeladen batterijen (ja, alle zes!) aan de werkweek. Bij de eerste check-in is er dan ook geen vuiltje aan de lucht. Wel besef ik dat het absurd lang geleden is sinds ik voor het laatst bewust in- en uitgeademd heb.” 
“Enkele dagen later – en na een nacht bomvol gewoel, gepieker en staren naar het plafond – voel ik me minder goed in mijn vel: het percentage van mijn mentale, emotionele, sociale en fysieke batterij zakt sneller dan verwacht. Door de energieplanner weet ik meteen de vinger op de wonde te leggen: het is mijn bomvolle agenda die voor onrust zorgt. Ik verruil enkele activiteiten waar ik (stiekem) tegen opzag voor pianospelen, uitgebreid koken en een tweedehands schilderij upcyclen. Creatief bezig zijn, dus. Vaart mijn zingevende batterij ook nog eens wel bij.” 

Op mindere dagen houdt de energie­plan­ner me bij de les.
Redactrice Fleur

“’s Morgens inchecken kost me weinig moeite. Ik vind het heerlijk om bewust aan de dag te beginnen. Maar dagelijks uitchecken is wél een uitdaging. Ik vergeet het simpelweg, of denk er pas aan als ik me in bed genesteld heb. De oplossing: de energieplanner op het nachtkastje.”
“Soms sla ik enkele dagen over – wanneer ik voel dat het met mijn energieke balans goed zit. Maar op mindere dagen houdt de energieplanner me bij de les. Het is een handige tool om jezelf en je (werkelijke) noden te leren kennen: ik creëer bewust meer ruimte in mijn weekends, geef mijn stappenteller de broodnodige aandacht en haal steeds vaker pianopartituren vanonder het stof. Ik hol mezelf opvallend minder vaak voorbij. Je zou voor minder tien minuutjes vrijmaken.” 

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/het-jaar-energiek-beginnen-experten-leren-hoe-je-grip-krijgt-op-je-vitaliteit-daar-waar-je-aandacht-naartoe-gaat-volgt-de-energie~a8db48da/

Ons leven bestaat uit energie. Zo bewegen we ons ook voort. Maar ook geestelijk hebben we energie nodig. Om bepaalde zaken af te kunnen handelen. Maar wie maakt er tijd vrij als de moeheid in het lichaam woekert. Vaak als het te laat is gaat men alsnog het nodige proberen te doen om terug energie te voelen stromen. In het leven komt men wel eens met energievreters in contact. Dat voel je al heel snel als je met deze in aanraking komt. Zelf vind ik dit een gepaste tekst om toch aandacht te geven aan lichamelijke energie. Dat voor ons bestaan toch belangrijk is wilt men niet ziek worden. Velen vergeten dat een vermindering aan energie je echt goed ziek kan maken.

Roodharige, Redhair, Gember, Roodharigen, Schoonheid

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM