Geen foto, maar een geur is de beste manier om herinneringen op te slaan: “Geur is het enige zintuig dat rechtstreeks verbonden is met hersenen”

Parfum, Vrouw, Meisje, Jong, Schoonheid, Bovenaanzicht

Een luchtje dat je in één klap terugslingert naar je kindertijd. Een geur die je meteen aan je oma doet denken. Parfum heeft de unieke gave om ervaringen te versterken en herinneringen op te roepen. Kristof Lefebre, parfumeur bij het Belgische parfummerk MIGLOT legt uit hoe dat komt. Onze beautyjournalist Sophie tipt de lekkerste parfums waarmee je in een handomdraai nieuwe herinneringen creëert. 

Een van mijn kostbaarste bezittingen staat in mijn badkamerkastje: ‘Ricci Ricci’ van Nina Ricci. Ik kocht het parfum tijdens mijn eerste jaar als student in Leuven, ondertussen elf jaar geleden. Voor de doorsneemens een doodnormaal parfumflesje. Voor mij een schat aan herinneringen. Terwijl de nietsvermoedende snuffelaar een warme, bloemige geur zal ruiken – eentje genre dertien in een dozijn – ruik ik een combinatie van nachtelijke Friends-marathons, licht ­benevelde kotfeestjes en de eerste nerveuze dates met de man (enfin, toen nog een jongen) die uiteindelijk mijn echtgenoot zou worden.
Hoewel mijn man er dol op is, draag ik het parfum niet meer – tenzij op speciale gelegenheden of als ik écht iets van hem nodig heb. Want sinds ze vorig jaar bij Nina Ricci besloten hebben om het flesje uit de productie te halen, koester ik het laatste bodempje angstvallig. Bang om met dat allerlaatste restje parfum ook de herinneringen zelf te verliezen. 

Een foto brengt altijd een visuele interpreta­tie met zich mee. Een geur gaat recht­streeks naar het limbisch brein en heeft daardoor geen enkele filter.
Kristof Lefebre, parfumeur bij het Belgische parfummerk MIGLOT

Dwaas? Allesbehalve, glimlacht parfumeur Kristof Lefebre. Geuren en ervaringen zijn ontzettend nauw met elkaar verweven. En dat heeft alles te maken met hoe we een geur verwerken. “Zodra er iets in onze neus kriebelt, gaat er onmiddellijk een signaal naar het limbisch brein, waar de geur opgeslagen wordt. Belangrijke kanttekening: dat is niet toevallig ook de plek van de hersenen die instaat voor gevoelens, gedrag en herinneringen. Het is de plek waar we herinneringen en ervaringen bewaren. Het hart van onze hersenen, als het ware. En geur is het enige zintuig dat een rechtstreekse lijn heeft.”

Bibliotheek van geuren

Geen wonder dat ik me na één keer sprayen weer op mijn studentenkamertje waan. Door die onmiddellijke verbinding zijn geuren veel straffer in het vangen van herinneringen dan de verzameling kiekjes op onze telefoon, weet Kristof ­Lefebre. “Een foto brengt altijd een visuele interpretatie met zich mee. Een geur gaat rechtstreeks naar het limbisch brein en heeft daardoor geen enkele filter. De juiste geur? Instant kippenvel.” 
Bovendien is ruiken razend persoonlijk, niet in het minst omdat we allemaal een andere samenstelling aan receptoren in onze neus hebben. Gemiddeld zijn dat er meer dan vierhonderd, en ze zijn het best te vergelijken met slotjes, aldus de parfumeur. “Wat je ruikt wanneer je een parfum verstuift, zijn geurmoleculen die in de lucht terechtkomen en als sleutels op bepaalde van die slotjes passen.” 
Het gros van die receptoren is bij iedereen aanwezig, maar de perfecte verhouding bestaat niet. “Dat maakt dat geur al van in het prille begin persoonlijk gekleurd is. Nog vóór het signaal in het limbisch brein aankomt, is het al bij iedereen verschillend. Vervolgens geven we er in de hersenen voor een tweede keer een persoonlijk gevoel aan.” Het resultaat is een unieke geurbibliotheek, met daarin alle geuren die we in ons leven al eens zijn tegengekomen. 

Reukzin is het enige volledig ontwikkel­de zintuig bij een foetus.
Kristof Lefebre, parfumeur bij het Belgische parfummerk MIGLOT

Neuzen in herinneringen

Dat gaat breder dan alleen parfum. Je favoriete schoonmaakproduct. De parfumstokjes in het toilet van je lievelingsrestaurant. Maar evengoed de geur van mama’s koekjes, het haardvuur bij je grootouders dat net is uitgedoofd. En ga zo maar door. Zoveel zaken brengen geuren met zich mee, en gevoelens die we eraan koppelen. Het vullen van die bibliotheek gebeurt al in onze kindertijd. 
“Het zou het zelfs nog vroeger kunnen. Reukzin is namelijk het enige volledig ontwikkelde zintuig bij een foetus. In theorie zouden we dus al kunnen ruiken in de baarmoeder. Maar waarschijnlijk zijn de hersenen nog niet voldoende ontwikkeld om er ook herinneringen en ervaringen aan te koppelen. Zodra we geboren worden, starten we met een wit blad, vervolgens beginnen we die bibliotheek beetje bij beetje te vullen.” Omdat geur en emotie als één herinnering worden opgeslagen, leggen we in onze kindertijd al de basis voor heel wat geuren die we later graag (of niet graag) zullen ruiken.

Iemand die kruiden kocht op een marktje in Marokko, waant zich thuis achter de kookpotten opnieuw op vakantie
.Kristof Lefebre, parfumeur bij het Belgische parfummerk MIGLOT

Geluk zit in een klein flesje

Zo ontstaan uiteindelijk geurbakens: bepaalde specifieke aroma’s die je ­instant terugbrengen naar je kindertijd of belangrijke momenten. En … zo kan je ook zélf tijdcapsules gaan creëren. Meestal gebeurt dat onbewust, aldus de parfumeur. “Iemand die kruiden kocht op een marktje in Marokko, waant zich thuis achter de kookpotten opnieuw op vakantie.” Maar je kan het ook bewust inzetten. In de reclamewereld gebeurt dat al. Denk maar aan hotels of kledingwinkels met een eigen kenmerkend parfum. In een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om op te vallen, is een signature scent dé manier om jezelf op een gedenkwaardige manier te onderscheiden. De juiste geur voegt iets toe aan de sfeer, het karakter van een plaats. En maakt die ene plek letterlijk onvergetelijk. Het is een van de eerste dingen die je opmerkt, en maakt vervolgens voor altijd deel uit van de herinnering. 

Door een bepaald parfum te dragen tijdens de periode van en na een overwin­nings­roes, ga je de geur associëren met onoverwin­ne­lijk­heid.
Kristof Lefebre, parfumeur bij het Belgische parfummerk MIGLOT

“We krijgen vaak mensen over de vloer met een stukje zeep uit hun hotelkamer met de vraag of we de geur niet kunnen ­nabootsen. We willen de ervaring in leven houden. Dan is geur de perfecte manier.” Dat wordt al langer gedaan in de politiek en sportwereld, waar wereldleiders en topatleten na een succesvolle verkiezing of wedstrijd een nieuwe geur introduceren, vertelt ­Lefebre. “Door een bepaald parfum te dragen tijdens de periode van en na die overwinningsroes, gaan ze de geur associëren met onoverwinnelijkheid. Zo kunnen ze het parfum later – tijdens moeilijke momenten – opnieuw bovenhalen als de ultieme motivator.” The smell of victory. Een techniek die we ook zelf kunnen toepassen om herinneringen te vangen. Maar hoe? Een vier stappenplan. 

1. Sleutelmomenten

Waarom is slechts een likje zonnecrème voldoende om je weer op een tropisch strand te wanen? Simpel: een reis onderscheidt zich op alle vlakken van de dagelijkse sleur. Ga dus geen nieuwe geur introduceren om elke dag mee naar je werk te rijden, lacht de parfumeur. Een nieuwe job kan dan weer wel. Kies bewust enkele sleutelmomenten uit die je wil koesteren.

2. Intensief gebruik

“In heel uitzonderlijke gevallen kan een ervaring zo intens zijn dat je maar een halve seconde nodig hebt om een geur permanent op te slaan, maar meestal moet je iets toch vaker ruiken.” Een nieuw parfum dragen op je trouwdag heeft geen zin. “Dan heb je zodanig veel andere impulsen dat de lijn naar je hersenen als het ware bezet is. Draag het vooral in de aanloop ernaartoe, tijdens de voorbereidingen.”

3. Speciale gelegenheden

Zorg dat de geur bijzonder blijft. Als je je parfum niet als tijdcapsule hanteert maar elke dag aanbrengt, ga je er nieuwe herinneringen aan koppelen die de oude zullen overschrijven. Daardoor verliest het zijn kracht om die ene herinnering weer op te roepen. Het hoeft trouwens niet altijd een parfum te zijn. Wil je de geboorte van je kindje gedenken? Kies dan voor geurstokjes of een geurkaars tijdens de eerste kraamweken, en introduceer ze later weer bij speciale gelegenheden: een communie, verjaardag, afstuderen …

4. Anders dan anders

Belangrijk detail: de geur moet voldoende verschillen van het parfum dat je dagelijks draagt. Kristof Lefebre: “Als je altijd je huist poetst met schoonmaakmiddel met lavendelgeur, je handen wast met lavendelzeep en op het toilet lavendelstokjes hebt staan, zal een zakje lavendel uit de Provence natuurlijk nooit hetzelfde effect hebben. (lacht)”

BRON: https://www.hln.be/psycho/geen-foto-maar-een-geur-is-de-beste-manier-om-herinneringen-op-te-slaan-geur-is-het-enige-zintuig-dat-rechtstreeks-verbonden-is-met-hersenen~af1628c1/

Een foto laat je zien of bekijk je en zeg je haja weet je het nog. Of er komen even herinnering naar boven. Met een geur is dit anders. Je ruikt een bepaalde geur terug en het doet gevoelsmatig je terug denken aan dat vervlogen moment. Geuren hou je vast. Niet alleen in onze hersenen maar ook in ons gevoel. We hebben die bepaalde geur eigenlijk opgeslagen en als je deze dan terug ruikt wordt je terug getrokken naar die tijd die persoon.
Een geur zal ook niet hetzelfde ruiken als mensen die opspuiten.
Ook kan men het beste een geur aanbrengen op warme plaatsen van het lichaam om de geur goed tot zijn recht te laten komen.

Eau De Toilette, Parfum, Sprayen, Parfum Flesje, Geur

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM