Kan je echt niet slapen? Deze slaapmiddelen bestaan er: “De risico’s zijn beperkt, maar stoppen is niet makkelijk”

Vrouw, Slapen, Bed, In Slaap, Rust Uit, Ontspannen

Ongeveer één op de zeven mensen grijpt naar slaappillen voor een betere nachtrust. “In woonzorgcentra gaat het zelfs om één op de drie”, weet Gert Laekeman, emeritus hoogleraar aan de KU Leuven, departement Farmacologie en Farmacotherapie. De professor geeft meer uitleg bij de verschillende soorten slaappillen, hoe je ermee moet omgaan en wat de risico’s zijn. “Slaapwandelen is een mogelijke bijwerking.”

“Je mag je niet te veel vastklampen aan getallen als het gaat over nachtrust”, zegt professor Laekeman. “Naarmate we ouder worden, slapen we over het algemeen minder uren. Dat heeft te maken met het dag-nachtritme. De pijnappelklier in onze hersenen, die dat ritme regelt, wordt met de jaren minder actief. Als jij je overdag goed voelt met minder slaap, al dan niet in combinatie met een dutje overdag, hoef je je dus niet per se zorgen te maken. Als je overdag echter moeilijk functioneert omdat je moe bent, kan het wel nuttig zijn om je slaap onder de loep te nemen.”“De eerste stap bij slaapproblemen? Aankloppen bij je huisarts. Die kan een uitgebreide anamnese uitvoeren en je eventueel verder doorverwijzen. In eerste instantie is het belangrijk om op zoek te gaan naar de oorzaak van een slechte slaap. Als slaapproblemen het gevolg zijn van bijvoorbeeld piekeren, kan een kalmeermiddel eventueel een oplossing bieden. Rouwmomenten zijn dan weer klassieke momenten waarop slaapmiddelen worden toegediend. Dan is het normaal dat mensen zich de eerste maanden angstig, onwennig en eenzaam voelen. Een slaapmiddel kan dan tijdelijk verantwoord zijn.”

Hoelang mag je slaapmiddelen innemen?
“Dat is moeilijk te zeggen. Maar als de klachten langer duren dan oorspronkelijk gediagnosticeerd, moet er wel gezocht worden naar andere oplossingen dan medicatie. Zeker als je slaapprobleem maanden blijft aanslepen zonder dat je weet wat er aan de hand is, grijp je best in.”

Kunnen slaapmiddelen verslavend werken?
“Verslaving is een groot woord. Noem het eerder gewenning. Als je een maand of twee slaapmiddelen hebt gebruikt, bijvoorbeeld na een rouwreactie, dan is het niet aangewezen om daar plots mee te stoppen. Dan moet je een afbouwschema opstellen met je arts en geleidelijk aan de dosis verminderen. Schakel ook niet zomaar over van het ene slaapmiddel naar het andere. De apotheker beschikt trouwens over vragenlijsten om de afhankelijkheid van slaapmedicatie na te gaan. Dat kan verhelderend zijn.”
Brengen slaapmiddelen gevaren voor de gezondheid met zich mee?
“Dat valt best mee. De vroegere slaapmiddelen, de fameuze barbituraten, hielden wel risico’s in. Er gebeurden zelfs dodelijke ongelukken mee, waarbij kinderen van de slaappilletjes van oma en opa hadden gesnoept. Die pillen onderdrukten het ademhalingsritme. Ze bevorderden het doorslapen, waardoor gebruikers soms tot een stuk in de dag sliepen.”

Het is niet zo makkelijk om te stoppen met slaapmedi­ca­tieProf. Gert Laekeman, emeritus hoogleraar aan de KU Leuven

“Sinds enkele decennia zijn er andere slaapmiddelen op de markt, de benzodiazepines. Die hadden een onmiddellijk succes omdat ze geen dodelijke gevolgen konden hebben. Ze zijn weliswaar op voorschrift gebleven, maar het was voor de artsen een opluchting om voortaan veiligere slaapmiddelen te kunnen voorschrijven. De risico’s zitten vooral op de langere termijn: het is niet zo makkelijk om te stoppen met slaapmedicatie. Maar een echte bedreiging voor pakweg organen is er niet, tenzij je een flinke dosis zou innemen in combinatie met alcohol.”

Inslaapmiddelen vs. doorslaapmiddelen

“Welk slaapmiddel voor jou geschikt is, hangt af van de omstandigheden. Is inslapen een probleem, dan moet je niet naar doorslaapmiddelen grijpen”, zegt professor Laekeman. “Of een slaapmiddel ‘goed’ is, hangt dus af van persoon tot persoon en van de manier waarop je het gebruikt.”

Inslaapmiddelen

“Inslaapmiddelen zijn na twee à drie uur grotendeels uitgewerkt. Zij zullen dus niet helpen als je vaak midden in de nacht wakker wordt en niet meer kan inslapen.”
“Concreet gaat het hierbij om de zogenaamde z-hypnotica: Zolpidem. Dat is het enige courant voorgeschreven inslaapproduct. Een mogelijk nadeel van deze kortwerkende middelen is sporadisch slaapwandelen en instant geheugenverlies van de periode kort na de inname. Zorg er dus voor dat de valrisico’s klein zijn als je dit slaapmiddel inneemt. Mensen op leeftijd vermijden beter trappen als ze ’s nachts naar het toilet moeten gaan.”

Plantaardig

“Bij slaapproblemen kan je in principe zelf bij de apotheek je probleem voorleggen, maar een apotheker is in principe niet geplaatst om een diagnose te stellen. Het is aan een arts om te beslissen welk middel het best wordt voorgeschreven. Bij niet al te onderbouwde slaapklachten raad ik dan weer aan om een plantaardig middel te gebruiken, bijvoorbeeld op basis van valeriaanwortelextract. Bij de meeste mensen draagt valeriaan bij tot meer kwaliteitsvolle slaap, zonder dat het middel de remslaap aantast. Je kan deze medicatie categoriseren bij zowel de inslapers als doorslapers en ze is vrij verkrijgbaar. Toch mag dat geen aanleiding zijn om bij aanhoudende slaapproblemen geen dokter te raadplegen. Na twee weken slaapklachten moet je toch zeker die stap zetten.”

BRON: https://www.hln.be/mijn-gids/kan-je-echt-niet-slapen-deze-slaapmiddelen-bestaan-er-de-risico-s-zijn-beperkt-maar-stoppen-is-niet-makkelijk-br~abe37c50/

Zolang men van de medicatie af kan blijven is beter dan er achteraf mee stoppen. Medicatie is niet echt een verslaving maar meer een gewenning. Het lichaam vraagt er ergens naar om ’s avonds zo een pilletje te nemen. Maar eigenlijk bestaan er ook goede alternatieven. Waar ik vaak over schrijf maar ook dat ik vaak ook schrijf. Kruiden zijn even goed maar men moet er natuurlijk even mee bezig zijn om daar voldoening uit te halen.
Het is altijd goed dat men eigenlijk een routine gaat nemen om te slapen. Net al men kan proberen om te mediteren of de rust op te zoeken voor je naar bed gaat. Geen tv geen laptop of gsm. In je bed ga je op je rug liggen even op je ademhaling letten en dan ga je merken dat je de rust in je lichaam kan krijgen. Ook dat kan helpen voordat men naar medicatie grijpt.

Men kan ook melatonine te nemen om beter in te slapen. Dit is een voedings-supplement dus zal men hier geen gewenning van ondervinden.

  1. Valeriaanwortel. Dit is een krachtig kruid waar je misschien wel wat advies over wilt inwinnen bij een kruidenspecialist. …
  2. Lavendel. Lavendel is misschien wel het bekendste kruid met kalmerende eigenschappen. …
  3. Kamille. …
  4. Passiebloem.

Waar je nog iets kan uithalen hier.

Vrouw, Schoonheid, Meisje, Model, Dame, Slaap

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM