Archive for 1 september 2021


DENKEN

DENK JE BIJ JEZELF ALLES TE MOETEN WETEN EN KENNEN.
DAN PAS HEEFT MEN NOG VEEL TE LEREN

Vrouw, Verlies, Verdriet, Portret, Gezicht

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Je moet elke dag op hetzelfde uur naar bed gaan en powernaps zijn slecht: slaapcoach doorprikt 11 mythes over slaap

Vrouw, In Slaap, Meisje, Slaap, Bed, Cozy, Moe

Een verzwaringsdeken voor een betere slaap en ‘s avonds sporten om sneller in dromenland te vertoeven: op het wereldwijde web krioelt het van de slaapadviezen. Maar welke kloppen nu echt? En welke adviezen kunnen rechtstreeks de vuilbak in? Slaapcoach Ellen Smets neemt de meest voorkomende opvattingen over onze slaap onder de loep en scheidt het kaf van het koren. 

Wie voldoende slaapt, heeft een kleinere kans om ernstig ziek te worden door corona

FEIT. “Door te slapen boost je je afweersysteem, waardoor je minder vatbaar bent voor virussen en bacteriën. Uit onderzoek blijkt dat vaccins, zoals bijvoorbeeld dat tegen de griep, elf keer minder goed werken bij mensen die de nacht voordien minder dan zes uur hebben geslapen dan bij mensen die een nachtrust van acht uur of meer hadden. Of dit ook geldt voor het coronavaccin is momenteel nog niet zeker, omdat dit een nieuw virus is, maar de kans is groot van wel.”

Verloren slaap kan je niet inhalen door ‘s anderendaags extra vroeg te gaan slapen

FEIT. “Slaapschuld bouw je op, die kan je niet inhalen. Maar als je een nacht slecht hebt geslapen, is de kans wel groot dat je de nacht nadien slaapt als een roos. Alleen heeft het geen enkel nut om bij een slaaptekort een keer om 20u in bed te kruipen.”

Kan je niet slapen, ga dan eerst een uur sporten

FABEL. “Voor veel mensen is sporten een activiteit die hen helpt te ontspannen en die hen rustig maakt. Maar die rust is enkel mentaal, want als je sport, maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan, twee stoffen die je lichaam actief en wakker houden. Wil je ‘s avonds toch sporten, doe dat ten laatste anderhalf tot twee uur voor je naar bed gaat.”

Vijf uur slaap per nacht is voldoende

FABEL. “Het hangt er natuurlijk van af welk type persoon je bent, maar de doorsnee mens heeft toch acht uur slaap nodig. Het staat tegenwoordig goed om te zeggen dat je voldoende hebt aan vier uurtjes per nacht, want dan ben je superman. Maar eigenlijk pleeg je op die manier gewoon roofbouw op je lichaam.”

Je moet elke dag op hetzelfde uur gaan slapen, ook als je niet moe bent

FABEL. “Nee, maar als je slaapproblemen hebt, kan je wel het best elke dag op hetzelfde uur opstaan. Dat is essentieel voor je bioritme. Nachtwerk is daardoor ook nefast. Ik heb zelfs een klant gehad die hartritmestoornissen kreeg door zijn verstoorde bioritme. Wie toch ‘s nachts werkt, probeert het best om zeker vier tot vijf uur achter elkaar te slapen, zodat je op z’n minst fysiek hersteld bent. Draag tijdens het naar huis gaan een zonnebril tegen het daglicht, liefst met oranje glazen. Onderzoek wijst uit dat dit ervoor zorgt dat het licht buiten je niet wakkerder maakt. Ga bij het thuiskomen zo snel mogelijk naar bed. Je lichaamstemperatuur is nog ingesteld op rust, maak hier gebruik van door meteen naar bed te gaan. Draag een slaapmasker om licht en geluid te weren. Houd rekening met het feit dat je na een nachtdienst een aantal uur korter slaapt en minder diep. Een dutje voor je nachtdienst kan je helpen om vermoeidheid tegen te gaan.”

Het juiste voedingsritme helpt om beter te slapen

FEIT. “Ga nooit met een volle of met een lege maag naar bed. In melk en in banaan zit tryptofaan. Dit helpt serotonine aanmaken en dat stimuleert dan weer de productie van melatonine, de stof die ervoor zorgt dat je je slaperig voelt. Neem de tijd voor je maaltijden: te snel eten zorgt voor spijsverteringsstoornissen. Werk je in ploegen, houd dan zoveel mogelijk een normaal eetpatroon aan: drie maaltijden per 24 uur. Wie nachtdienst heeft, eet om circa 18u een warme maaltijd. Denk aan een flinke portie groente, een stuk vlees, vis of vleesvervanging, aardappelen, rijst of pasta. Om circa 23u wordt een lichte snack aanbevolen, zoals een schaaltje kwark met fruit, een cracker of een boterham. Om circa 1u30 kan je een middernachthapje nemen, bijvoorbeeld een kop soep met een paar volkoren boterhammen. Om circa 5u is een early morning-snack tegen de dip in laatste uurtjes aan te raden, zoals muesli, fruit, yoghurt of een krentenbol met kaas. Om circa 7u30 eet je ten slotte een licht ontbijt: een schaaltje yoghurt met muesli, een boterham met pindakaas, een geroosterde boterham. Dit is belangrijk voor een goede slaap na de nachtdienst. Ontbijt je te zwaar, dan word je te snel weer wakker.”

Een slaapprobleem is geen gezondheidsprobleem

FABEL. “Je kan een dag of drie zonder drinken, maar als je drie dagen niet slaapt, crash je volledig. Zoek hulp als je slaapproblemen hebt. En hulp is veel meer dan een pilletje nemen. Vergelijk het met een auto. Als daar een rood lampje gaat branden, stop je meteen met rijden en bel je naar de garage om het probleem op te lossen. Maar als je een pilletje neemt, sla je dat rood lampje met een hamer in en rijd je gewoon door. Het gevolg is dat je je auto vroeg of laat helemaal kapot zal rijden.”

Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt

“Dat is een twijfelgeval. De onderzoeken spreken elkaar daarin tegen. Bejaarden zijn overdag misschien minder actief, maar je slaapt niet alleen om fysiek te recupereren, maar ook om mentaal te herstellen en je emoties te verwerken. Dat is bij senioren even essentieel als bij jongeren. Feit is wel dat oudere mensen vaak lange middagdutjes doen, waardoor ze ‘s nachts sowieso minder lang slapen.”

Powernaps zijn slecht voor je slaap ‘s nachts

FABEL. “Powernaps zijn goed en ze doen je productiviteit stijgen, op voorwaarde dat ze niet langer dan twintig à dertig minuten duren. Anders kom je in je diepe slaap terecht en zul je je een wrak voelen als je wakker wordt. Bovendien respecteer je ook hier je bioritme niet.”

Van slecht slapen word je dik

FEIT. “Dat heeft te maken met de verhouding tussen leptine en ghreline in ons lichaam, twee stoffen die onze eetlust regelen. Als je slecht slaapt, maakt je lichaam meer ghreline dan leptine aan, waardoor de balans zoek is. Als je te veel ghreline hebt, werkt je verzadigingsgevoel niet goed en zal je je niet meer voldaan voelen. Je krijgt voortdurend het signaal dat je moet eten en bovendien zal je in die toestand veel sneller naar junkfood en suikerrijke snacks grijpen. Met alle gevolgen van dien.”

Je slaapt beter met een verzwaringsdeken

FABEL. “Zo’n deken is extra zwaar gemaakt met bijvoorbeeld plastic ballen, zand of polystyreenkorrels en de druk dat dat op het lichaam uitoefent, zorgt voor rust en ontspanning. Maar wie een ernstig slaapprobleem heeft, gaat hiermee niet opeens spectaculair beter slapen. Ik raad het ook niet aan omdat het enkel een hulpmiddel is. Je kan veel beter de oorzaak van je slaapprobleem aanpakken. Voor mensen met angststoornissen of een autismespectrumstoornis kan het wel nuttig zijn. Het gewicht van het deken – tussen twee en vijftien kilo, afhankelijk van je eigen gewicht – stimuleert immers de aanmaak van serotonine en melatonine, hormonen die een kalmerend gevoel geven. Wie snurkt of slaapapneu heeft, gebruikt het sowieso beter niet omdat de druk op de borstkas voor een onrustige ademhaling kan zorgen. Ook voor mensen met bloedsomloop- of temperatuurregelingsproblemen wordt het sterk afgeraden.”

BRON: https://www.hln.be/mijn-gids/je-moet-elke-dag-op-hetzelfde-uur-naar-bed-gaan-en-powernaps-zijn-slecht-slaapcoach-doorprikt-11-mythes-over-slaap~a6b88c2f/

Er bestaan heel wat fabeltjes rond slapen. Nu een verzwaringsdeken kan nuttig zijn bij kinderen met autisme. Juist omdat ze zich geborgen voelen er onder. Maar zou het zeker niet gebruiken om beter te kunnen slapen. Iedereen heeft een ander ritme om naar bed te gaan. Net zoals iedereen niet dezelfde uren slaap nodig heeft. Het lichaam geef zelf wel aan wanneer het moe is en naar bed wilt. Het wakker worden komt ook door ons lichaam. Als het genoeg slaap heeft gehad zal je wakker worden. Zoals hier geschreven staat slaap kan men nooit inhalen. Hier wil ik nog enkele punten laten lezen. Maar ook dit hangt af van persoon tot persoon. Er zijn mensen die geen probleem kennen als ze hun laatste kop koffie nog even voor het slapen drinken en ga zo maar door.

Slaap hebben we nodig en doen we allemaal. De ene juist minder als de ander.

Bed, Slaap, Meisje, In Slaap, Slaaphouding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Beste Bruno,

Deze week, rondom de Internationale Dag van de Slachtoffers van Gedwongen Verdwijningen, belichten wij de verhalen van politieke gevangenen zoals de jonge monnik Richen, zakenman Dorjee en vele anderen. Niet alleen zijzelf maar ook hun families, vrienden en dorpsgenoten zijn slachtoffer van verdwijningen en martelingen. 

Daarom komen wij deze maand massaal in actie en tonen wij onze solidariteit met het Tibetaanse volk op 25 september tijdens de #FLAGSFORTIBET actie. Doe je mee?

#FlagsforTibet campagne van start!

Tibetaanse gebedsvlaggen zijn over de hele wereld te vinden. De vlaggen zijn hét symbool van de Tibetaanse cultuur; een cultuur die al meer dan 60 jaar door China wordt onderdrukt.

Kom in actie en laat China zien dat wij niet zwijgen over onrecht!
Vorig jaar organiseerden wij de eerste #FlagsforTIbet actie en dit was internationaal een groot succes. Daarom organiseren wij de campagne dit jaar weer, om onze solidariteit met Tibet massaal te tonen! Hang je Tibetaanse gebedsvlaggen op 25 september op in huis, in je tuin of op kantoor en deel een foto op jouw sociale media met de hashtag #FLAGSFORTIBET.

Doneer 5 euro en ontvang de papieren gebedsvlaggetjes thuisgestuurd >
Door mee te doen met deze actie dag laat je zien dat je de vrede in Tibet steunt. Samen strijden we tegen onrecht en dragen we de Tibetanen een warm hart toe.
 
Ontvang gebedsvlaggen bij een kleine donatie!

ICT Europe roept op tot de vrijlating van verdwenen Tibetanen

Gisteren, op de Internationale Dag van de Slachtoffers van Gedwongen Verdwijningen, belicht ICT Europe het feit dat China, Tibetanen al tientallen jaren met geweld ontvoerd en afvoert naar onbekende of afgesloten gevangenissen in China en Tibet.

Tibetanen worden gemarteld in de gevangenis terwijl hun families vaak niet eens weten waar zij zich bevinden en hoe het met ze gaat. Bovendien zijn er talrijke gevallen van willekeurig gearresteerde Tibetanen die kort na hun vrijlating zijn overleden ten gevolge van marteling of onvoldoende medische behandeling.

Lees bijvoorbeeld het verhaal Richen Tsultrim, een 29-jarige Tibetaanse monnik die samen met twee andere Tibetanen gearresteerd is in de oostelijke Tibetaanse regio Ngaba nadat hij op WeChat commentaar had gegeven over de politieke, sociale en culturele situatie van de Tibetanen.
 
Lees meer over verdwenen Tibetanen
Tibetaanse zakenman werd in vóórhechtenis gemarteld!

Een onlangs vrijgegeven getuigenis documenteert het afschuwelijke misbruik dat de TIbetaanse zakenman en filantroop Dorjee Tashi in voorlopige hechtenis heeft moeten ondergaan. De een Tibetaan verkeert in kritieke toestand verkeert na vele jaren van marteling en gevangenschap door de Chinese overheid.
Dorjee werd in 2010 tot levenslange gevangenschap veroordeeld in de nasleep van het harde optreden van de Chinese regering tegen Tibetaanse protesten in 2008 en hij zit momenteel in gevangenis #1 van de Tibetaanse Autonome Regio (Drapchi-gevangenis).

Zijn eigen vrouw, Sonam Choedon, mag hem sinds december 2019 zelfs helemaal niet meer zien!

Lees het nieuwsbericht hier verder.

China sluit een historisch Tibetaans klooster

Er zijn verontrustende beelden opgedoken uit de Chinese provincie Gansu waar de plaatselijke autoriteiten een Tibetaans boeddhistisch klooster hebben gesloten, en de monniken en nonnen eruit gezet! 
Lees het nieuwsbericht.

Tibetanen gearresteerd voor het vieren van de verjaardag van de Dalai Lama

Ondanks het brute beleid van de Chinese regering tegen alles wat te maken heeft met de Dalai Lama, vierden dappere Tibetanen vorige week tocht de verjaardag van de Dalai Lama, met verschillende arrestaties als gevolg.
 Lees het nieuws en ICT’s review van de jarenlange onderdrukking van de religieuze vrijheid van Tibetanen

Boeddhistisch dagblad interviewt Tsering Jampa over de urgente situatie in Tibet

Tibet moet weer een volwaardig en menswaardig land worden, dat is de kerntaak van ICT Europe. 

De bescherming van de Tibetaanse cultuur en identiteit is een van de kerntaken van de organisatie. “En dat is zeker nu hard nodig, omdat China Tibet meedogenloos in de greep houdt.”, stelt ICT Europe’s directeur Tsering Jampa.

Lees hier het interview in het Boeddhistisch dagblad.

ICT’s 2022 jaarkalender ‘River of Tibet’ is uit! 

—De nieuwe kalender voor 2022: Rivers of Tibet, Life waters of Asia, toont de twaalf belangrijkste Tibetaanse rivieren van het Tibetaans Plateau.

Deze rivieren zijn aan het veranderen. De Chinese autoriteiten negeren de behoeften van zowel de stroomafwaarts gelegen landen als het Tibetaanse volk door het manipuleren van de waterstroom die voor zovelen van levensbelang is!

De kalender bevat prachtige foto’s van rivieren in Tibet, het levenswater voor Azië! De kalender is een schitterende aanwinst voor iedere Tibet-, en natuurliefhebber! Help je om Tibets natuurlijke schoonheid te beschermen?
Bestel de nieuwe Tibet-kalender!
Met de aankoop van de kalender ondersteun je ICT om de wereld te informeren over het klimaatprobleem in Tibet en het desastreuze klimaatbeleid van China dat de nomaden, dieren en biodiversiteit in gevaar brengt. Alvast bedankt voor je steun!
Met vriendelijk groet, Tashi Deleg,
Tsering Jampa
Directeur International Campaign for Tibet Europe

Dit kwam prive binnen.

Gebedsvlaggenkoord Tibetaans - 12.5x12.5x120 - Katoen (10 stuks) - S |  bol.com

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

bijonsinhuissen.wordpress.com/

𝙽𝚘𝚝 𝚊𝚕𝚕 𝚝𝚑𝚘𝚜𝚎 𝚠𝚑𝚘 𝚠𝚊𝚗𝚍𝚎𝚛 𝚊𝚛𝚎 𝚕𝚘𝚜𝚝

%d bloggers liken dit: