Opstaan met een espresso? Het beste effect krijg je als je koffie drinkt na 9 uur ’s ochtends

Meisje In Bed, Ontbijt Op Bed

De dag beginnen met een kop koffie, voor velen is het een vast ritueel. Een kleine kick ’s ochtends en je bent klaar om te starten. Maar eigenlijk is het beter om nog eventjes te wachten. Dat zegt ook slaapexpert Annelies Smolders. “Anders ga je je innerlijke wekker verwennen, waardoor die op den duur z’n werk niet meer doet.” 
Blijkbaar bestaat er een ideaal moment om je eerste kop koffie te drinken. En neen, dat is niet vlak nadat je uit bed komt. Dat zegt diëtist Tracy Lockwood Beckerman in een interview met The Huffington Post. “Er zijn wat studies die tonen dat het geen goed idee is om meteen koffie te drinken nadat je bent opgestaan. Het kan je bijvoorbeeld extra nerveus maken.”De diëtist stelt voor om een uurtje of twee te wachten, voor je je bonen maalt en het koffie-apparaat laat pruttelen. En daar valt wat voor te zeggen, bevestigt psychologe en slaapexpert Annelies Smolders. Zij is bekend van Start to Sleep, is een ontwikkelaar van online slaaptherapie en houdt zelf ook wel van een kopje koffie.

Cortisol

“Als je wekker afgaat, schiet je biologische klok in gang. Je lichaam maakt dan actieve hormonen, stresshormonen en daghormonen aan. Cortisol, dus”, vertelt Smolders. “Die productie stijgt niet de hele dag, dat gaat in golven. Vooral ’s ochtends maakt je lichaam dat vanzelf aan om wakker te worden. Als je op hetzelfde moment koffie drinkt, ga je dat systeem – je innerlijke wekker als het ware – verwennen.” 
“Maak je er een ritueel van? Dan raakt je lichaam gewend aan koffie en op den duur doet het cortisol-systeem z’n werk niet meer. Het geeft zijn taak op. Daarom is het beter om te wachten tot je een dipje hebt en de cortisolproductie op een lager pitje staat. Dat is rond 9 à 10 uur. Dan zal een eerste kop veel meer effect hebben en krijg je pas een echte energieboost.”  

Lichttherapie

Krijg je ’s ochtends maar moeilijk de vaak uit je ogen gewreven? Trek dan de gordijnen open om je cortisolpiek een boost te geven. “Het wake-upproces draait volledig rond duisternis en licht. Hoe meer licht, hoe meer je de cortisol-aanmaak optimaliseert. In de zomer ben je voldoende geholpen met het zonlicht. Tijdens de winter is het andere koek. Op zo’n donkere ochtend kan je een lichtbril gebruiken om je lichaam een handje te helpen. Door het extra blauwe licht maak je meer cortisol aan en word je sneller wakker.” 

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/opstaan-met-een-espresso-het-beste-effect-krijg-je-als-je-koffie-drinkt-na-9-uur-s-ochtends~ad066ab7/

Oei dan ga ik de fout in. Want voor 8uur heb ik toch mijn eerste kop zwart goud binnen en dat gaat toch heel de dag door. Denk dat je van jezelf moet weten wat goed of slecht is. Of men nu kan zeggen of het voor dat uur of na dat uur moet zou ik in het midden houden. Want als men gaat zeggen men zou dit beter op dat uur doen dan stel ik al snel wat moet je voordien dan drinken.

Vrouw, Laptop, Desk, Werkruimte, Macbook, Technologie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM