Deze gratis online coach helpt je beter slapen (en dat maakt je hersenen blij)

Bed, Slapen, Vrouw, Rusten, Ontspannen, Slaapkamer

Nederlanders bewegen meer en slapen langer sinds coronacrisis, zo blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting. De kwaliteit van die slaap is echter voor sommigen wél achteruit gegaan. En dat is geen goed nieuws want een goede nachtrust is, samen met voldoende beweging en mentale uitdaging, essentieel voor een goede hersengezondheid. Gelukkig is er nu gratis online ondersteuning die je helpt fysiek en mentaal fit te blijven.

Lekker slapen, genoeg bewegen en je hersenen af en toe goed laten kraken: dat is belangrijk om zo lang mogelijk fysiek en mentaal gezond te blijven. En dat het nodig is om goed voor onszelf te zorgen, dat is de laatste anderhalf jaar wel duidelijk geworden. Gelukkig hebben veel mensen tijdens de pandemie hun gezondheid extra serieus genomen, zo blijkt uit onderzoek van de Hersenstichting onder 1072 Nederlanders.

We zijn meer gaan bewegen

“De coronacrisis heeft ons niet alleen maar negatieve dingen gebracht”, zegt Koko Beers, Neurobioloog en woordvoerder bij de Hersenstichting. “Veel mensen zijn bewuster gaan nadenken over hun gezondheid en het belang daarvan. Zo geeft 65 procent van de Nederlanders aan tijdens de coronacrisis activiteiten gedaan te hebben om actief te blijven. 86 procent van hen is gaan wandelen en 55 procent is gaan fietsen. Hardlopen en skeeleren zijn voornamelijk bij de jongere doelgroep in trek. De voornaamste reden om te bewegen is om de fysieke en de mentale gezondheid te bevorderen.”
Bewegen heeft een positieve invloed op je hersenen. Door te bewegen zet je in feite de motor van je hersenen aan. Het stimuleert de doorbloeding van je hersenen, verbetert de communicatie tussen hersencellen en heeft een positief effect op de ontwikkeling, groei en functioneren van hersencellen. Bovendien verkleint bewegen de kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en diabetes type 2; een aantal risicofactoren voor allerlei neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer. Beweeg je niet of te weinig, dan verslechtert je doorbloeding waardoor het risico op een aandoening groter wordt. Wát je doet – wandelen, hardlopen, tuinieren – maakt niet eens zoveel uit, áls je maar beweegt. Beweging verkleint bovendien niet alleen het risico op hersenaandoeningen, het bevordert tegelijkertijd je vermogen om te leren en je geheugen.

Ons slaapgedrag is veranderd

In het onderzoek werd ook gekeken naar de Nederlandse nachtrust. Het blijkt dat bij 20 procent van de Nederlanders het slaapgedrag is veranderd sinds de coronacrisis. Voor de meesten van hen, 12 procent, geldt dat het aantal uur aan slaap is toegenomen. De kwaliteit daarentegen is voor 15 procent van de Nederlanders wel minder geworden. “Het kan zijn dat mensen ’s avonds liggen te piekeren, omdat ze zich zorgen maken over de toekomst. Overdag een piekermoment inplannen en je zorgen delen met je omgeving, kan al helpen om beter te slapen,” zegt Beers.
Die nachtrust is belangrijk, want krijg je te weinig slaap dan heeft dat een negatieve invloed op cognitieve functies zoals je geheugen en je concentratie, achteruit. Langdurig slecht slapen wordt bovendien in verband gebracht met aandoeningen als een burn-out, depressie, dementie en overige hersenschade, overgewicht en hartklachten. Mensen geven in het onderzoek wel aan dat ze langer slapen. Op regelmatige tijden naar bed gaan en overdag voldoende bewegen, kan de nachtrust bevorderen. Beweging beïnvloedt bijvoorbeeld de afgifte van het slaaphormoon melatonine op een positieve manier en verbetert zo je slaap-waakritme. Vooral ouderen hebben vaak slaapproblemen door minder afgifte van melatonine. Voor hen is voldoende beweging dus extra belangrijk. Maar: beweeg liever niet intensief net voor het slapen gaan. Dit kan juist voor slaapproblemen zorgen, omdat je lichaam dan nog te actief is.

Voldoende mentale uitdaging is nodig

Naast voldoende beweging en slaap is het ook belangrijk om je hersenen regelmatig uit te dagen. Elke dag nieuwe dingen leren en je hersenen aan het werk zetten, vermindert het risico op hersenaandoeningen zoals dementie en kan klachten door veroudering en hersenaandoeningen uitstellen. Uit het onderzoek valt op dat 55-plussers hier voornamelijk mee bezig zijn. “Activiteiten die veel mensen ondernemen om hun hersenen uit te dagen zijn puzzelen, het leren van nieuwe vaardigheden (zoals een nieuwe taal) en lezen”, zegt Beers. “Het belangrijkste is dat je af en toe het automatisme doorbreekt en dingen doet die nieuw voor je zijn. Door eens iets anders te doen dan anders zorg je dat je hersenen nieuwe verbindingen aanmaken. Zo blijven ze zo lang mogelijk flexibel en gezond.”

Gratis HersenCoach

Nederlanders hebben tijdens de coronacrisis dus op verschillende manieren aan hun hersengezondheid gewerkt. Bijna 80 procent van hen geeft bovendien aan dit gezonde gedrag ook na het afschaffen van de coronamaatregelen vol te willen houden. Om daarbij te helpen heeft de Hersenstichting een gratis online training ontwikkeld: de HersenCoach. In dit vijfweekse programma met eenvoudige tips en tools helpen hersenexperts je om je goede gewoontes vol te houden en zo op een leuke manier aan je hersengezondheid te werken. Iedere week delen hersenexperts zoals Prof. Dr. Erik Scherder wetenschappelijk onderbouwde tips, video’s en opdrachten. De training bestaat uit vijf modules (ontspanning, voeding, slaap, uitdaging en beweging) en scoorde een 8 van de 50.000 mensen die al online op deze manier gecoacht zijn.

Tips om goede gewoontes vol te houden zijn:

  • Ga met kleine stapjes aan de slag en maak het leuk. Vind je het moeilijk om de veranderingen toe te passen? Kies dan een of twee concrete doelen waar je de komende tijd mee aan de slag wilt. Maak ze niet te groot, zorg dat ze haalbaar zijn!
  • Zoek een medestander om samen mee te wandelen, recepten uit te wisselen of nieuwe dingen te ondernemen.
  • Bouw nieuwe rituelen in door op vaste momenten te ontspannen of te bewegen of het aan het begin van de week in te plannen.

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/deze-gratis-online-coach-helpt-je-beter-slapen-en-dat-maakt-je-hersenen-blij/ar-AALxIHA?li=BBDNPrw#image=2

Een goede slaap is belangrijk. En sommigen hebben het daar toch moeilijk mee om hun uurtjes rust te nemen. Veel mensen staan onder stress en dat is voornamelijk de grootste boosdoener. Het is dan ook goed om voor je naar bed gaat je rust te nemen. Dat voor heel wat mensen moeilijk. Nu een online coach voor te slapen durf ik echt niet zeggen dat dit kan helpen. Het kan soms al helpen om gewoon je levenspatroon te veranderen.
Als je wat zoekt kom je heel wat tegen online om je te helpen. Maar het belangrijkste is vooral om het vanuit jezelf te doen. En bepaalde dingen te veranderen.

Slaapkamer, Bed, Appartement, Kamer, Interieur Design

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM