Milder voor onszelf en minder make-up: lees hier alle feiten en cijfers van onze grote zelfbeeldenquête bij meer dan 3.500 vrouwen

giphy

Spiegel, spiegel aan de wand. Hoe staat het met het zelfbeeld in ons land? Een jaar na de intrede van corona maakt een enquête op nina.be en goedgevoel.be de balans: heeft het vele thuiswerken een impact gehad op wat we aantrekken? Hebben mondmaskers beïnvloed wat we smeren? En vooral: heeft de lockdown veranderd hoe we naar onszelf kijken? “We focusten meer op wat we zélf voelden. Dat maakt dat je tevredener wordt over je uiterlijk.”

Beautyredactrice Sophie: “Onlangs vond ik mijn favoriete lipstick terug tijdens mijn dagelijkse ‘vis-de-kattenspeeltjes-vanonder-de-zetel’moment. Plots zag ik naast de gebruikelijke buit van een stuk of drie balletjes, een verloren ­gewaande lijmstift en een jaarvoorraad aan schuivertjes blinken onder de zetel. Een glanzende, gouden huls met daarin een oudroze kleurtje dat werkelijk o-ver-al bij gaat. Een wonderbaarlijk moment. Niet omdat ik ’m zo ­gemist had. Wel omdat ik niet eens doorhad dat ik het ding überhaupt kwijt was. Hetzelfde geldt voor mijn foundation, blush en oogschaduw. Niet dat ze allemaal onder de zetel liggen, maar ik heb ze de voorbije maanden amper aangeraakt. En ik ben lang niet de enige.”

Meer dan 3.500 vrouwen vulden onze grote zelfbeeldenquête in en maar liefst 60 procent onder hen zegt minder make-up te gebruiken. 

Verrassend? Niet echt, vindt Liesbeth Woertman, hoogleraar psychologie en auteur van het boek ‘Psychologie van het uiterlijk’. “We hebben een jaar thuiswerken achter de rug. Een jaar waarin we minder bezig waren met ons sociale zelf. Want wij, mensen, zijn sociale dieren: we dénken dat we rationele en autonome keuzes maken, maar de werkelijkheid ligt anders. Zeg nu zelf: als je moederziel alleen op een onbewoond eiland zou wonen, zou je dan nog je haar föhnen? Make-up aanbrengen? Diep vanbinnen zijn we ons totaal niet bewust van het enorme aantal dingen dat we doen louter omdat het van ons verwacht wordt. Dat is iets waar we pas door de pandemie achter komen. Plots valt het kwartje dat al die gewoontes die er al jaren ingesleten zijn – zoals een aparte garderobe, jezelf opmaken zodra je het huis verlaat – best apart zijn.”

Van minder naar milder

Minder make-uppen? Makkelijk zat wanneer je thuiswerkt en buiten kan schuilen achter een mondmasker. Maar nee hoor. Zelfs nu we weer gezellig terrassen, tafelen en mondmaskervrij keuvelen, zet de trend zich door. Niet onverwacht, aldus de psychologe. “We zitten al meer dan veertien maanden thuis. In die tijd kan je een werkelijke ­gedragsverandering verwezenlijken. In feite hebben we onszelf een nieuwe gewoonte aangeleerd.”

Al heeft het feit dat we liever zijn geworden voor onszelf er wellicht ook iets mee te maken. Bijna één derde van de vrouwen zegt met meer mildheid in de spiegel (of zoomcamera) te kijken. Liesbeth Woertman: “Onze prioriteiten veranderden. De pandemie heeft ons van ons voetstuk der onsterfelijkheid gestoten. We hadden het idee dat we allemaal tot in de eeuwigheid prachtig konden blijven. Daar hadden we met fillers en botox ook de middelen voor. Alles was mogelijk, als je maar je best deed. 

En toen kwam ineens een gemeen virus dat alles onderuithaalde. Dat ons leerde dat we wél kwetsbaar zijn. Dat andere dingen – zoals een goede gezondheid ­belangrijker zijn.” Daarnaast hebben we het leven meer van binnenuit ervaren, vervolgt de professor.

De wereld ging op slot. Restaurants sloten de deuren, tooghangen werd een privilege voor wie thuis een keukeneiland had. Ons sociale zelf verdween samen met alle make-up en geklede outfits in een vergeten hoekje. “In plaats van onszelf continu van buitenaf te beoordelen, ­focusten we meer op wat we zélf voelden, binnenin. Dat maakt dat je tevredener wordt over je uiterlijk.” Maar boven alles hebben we leren appreciëren wie we zijn zónder alle opsmuk.
“Ooit was make-up iets voor een bijzondere gelegenheid. Nu droegen we het zelfs als we een brood gingen kopen bij de bakker”, lacht Woertman. “Daardoor was ons opgemaakte gezicht ook het meest vertrouwd – dat zagen we het vaakst – terwijl we ons gelaat zonder make-up als vreemd ervaarden. De pandemie heeft dat omgedraaid: door massaal te minderen, zijn we net meer in contact gekomen met hoe we er écht uitzien.” 

Feiten en cijfers uit onze zelfbeeldenquête

• Stress en onzekerheid eisen hun tol. 40% vindt dat ze er minder goed uitziet dan voor de pandemie. Opvallend: jonge vrouwen geven vaker (15%) aan er net beter uit te zien dan in precoronatijden.

• 29% kijkt milder naar zichzelf dan voor de pandemie. 24% vindt het makkelijker om zonder make-up de deur uit te gaan, 27% zegt ook sneller in jogging het huis te verlaten. Bij vrouwen jonger dan 30 is het effect nog sterker: 28% gaat vaker ­make-uploos door het leven en 33% huppelt naar buiten in jogging.

 Videomeeting? Dan komt ons sociale zelf toch weer boven en doen we iets meer moeite wat make-up (39%), outfit (46%) en kapsel (52%) betreft.

• 65% kocht minder kledij tijdens de lockdown, 75% daarvan shopt nog altijd minder.

 De helft van de vrouwen gebruikt nog altijd parfum. Luxury fragrances zagen de verkoop zowaar stijgen. We willen onszelf in de watten leggen, vermoedt Woertman. “We konden niet op vakantie of restaurant, dus gaven we meer geld aan kleine verwennerijen zoals merkproducten, duurdere voedingswaren en parfum.”

• Ondanks het feit dat we gezonder gingen eten (60%) en vaker gingen sporten (42%), is 61% toch bijgekomen tijdens de pandemie.

 60% van de vrouwen gebruikt minder make-up, 40% haalt ook minder vaak de haartools boven.

• 75% kleedt zich anders voor een dagje thuiswerken. Leuk weetje: 18% draagt zelden tot nooit een beha tijdens het thuiswerken. Bij de jongste generatie (onder de dertig) is dat zelfs één op de drie.

• 28% ontdekte nieuwe tools en producten tijdens de lockdown. Bij jonge vrouwen (onder dertig) stijgt dat zelfs naar 40%. Met name natuurlijke producten en skincare-gadgets zijn populair.

• 65% kocht minder kledij tijdens de lockdown, 75%  daarvan shopt nog altijd minder.

BRON: https://www.hln.be/dossier-populair-in-nina/milder-voor-onszelf-en-minder-make-up-lees-hier-alle-feiten-en-cijfers-van-onze-grote-zelfbeeldenquete-bij-meer-dan-3-500-vrouwen~a8b5fa63/

Men ziet toch snel dat bij heel wat jongeren en vrouwen het zelfbeeld op een laag pitje staat. Toch is een sterk zelfbeeld belangrijk voor een sterk zelfvertrouwen te hebben. Een laag zelfbeeld betekent ook dan jezelf niet goed in je vel voelt. Dat maakt dat je heel wat negatiefs hebt aan te merken aan jezelf. Tot je soms anderen over je hoort praten en versteld staat hoe ze jou echt zien.
Als men thuis is gaat men zich al snel niet echt opmaken. Trekt men kleding aan die makkelijk zitten en vaak laat men de beha ook lekker liggen. Maar als men ergens heen moet dan moet alles pik fijn in orde zijn. Want men mag toch niets denken als ze me zien. Toch komt op een moment het ware zelfbeeld naar boven. En dan is het pas hoe je ermee omgaat. Een positief zelfbeeld heeft niet alleen te maken met het uiterlijk. Ook het innerlijke speelt een rol.

Zelf, Zelfbeeld, Beeld, Identiteit, Identificatie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM