Hormoonyoga bij overgangsklachten en PMS

Mensen, Vrouw, Yoga, Meditatie, Fitness, Gezondheid

Om je fijn te voelen is het belangrijk om je hormonen in balans te houden. Naast een gezonde leefstijl kan hormoonyoga je hierbij helpen: een yogavorm die zich specifiek richt op het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Wat is het precies, werkt het en is het iets voor jou?

Vanaf 35 jaar daalt bij vrouwen de aanmaak van oestrogeen. Je merkt daar meestal nog niets van, totdat je in de overgang komt. Je lijf verandert: je haar wordt dunner, je huid droger, je hebt last van opvliegers en stemmingswisselingen. Gaat het oestrogeenniveau weer omhoog dan kun je dit proces tegengaan of vertragen, zodat je ouder wordt zonder vervelende overgangsklachten. Dat zou heel mooi zijn, toch? Daarom bedacht én ontwikkelde Braziliaanse yogadocente Dinah Rodrigues hormoonyoga.

Hormoonyoga: wat is het?

Je kent yoga waarschijnlijk al van de vele vormen, zoals ashtanga, vinyasa en yin yoga. Hormoonyoga hoort hier ook bij, en is een dynamische vorm met rustige momenten. Deze vorm heeft invloed op het hele lichaam, maar focust zich specifiek op de aanmaak van oestrogeen. De oefeningen zijn namelijk zo ontwikkeld dat ze inwerken op je klierstelsel. Je schildklier, hypofyse en eierstokken maken (onder andere) deel uit van dit stelsel en beïnvloeden de aanmaak van dit vrouwelijke hormoon.

Werkt hormoonyoga?

Dinah geeft al ruim dertig jaar lessen in hormoonyoga en heeft naar eigen zeggen al veel vrouwen geholpen bij typische overgangsklachten als opvliegers en slapeloosheid. Ook jongere vrouwen met het premenstrueel syndroom (PMS) lijken baat te hebben bij de yogaserie. Zo worden stemmingswisselingen minder heftig en nemen zware bloedingen af. Volgens Dinah zeggen vrouwen zich energieker te voelen en van hun klachten af te zijn. Als je het regelmatig doet, dan zou je al snel resultaten kunnen ervaren.

Er is meer wetenschappelijk onderzoek nodig om te bewijzen dat hormoonyoga echt werkt bij hormonale klachten, maar yoga is sowieso een goede manier om te ontspannen en gewrichten soepel te houden.

Is het iets voor mij?

Elke vrouw kan hormoonyoga proberen, of je nu jong of oud bent. Ook hoef je niet per se last te hebben van hormonale klachten of bekend te zijn met yoga. Dus: probeer het gerust eens. Baat het niet, dan schaadt het niet. 

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/hormoonyoga-bij-overgangsklachten-en-pms/ar-BB1fO6d4?li=BBDNPrw

Omdat yoga voornamelijk luisteren is naar je lichaam kan dit zeker wel helpen. Pijn of opvliegers komt ergens vandaan tijdens de menstruatie. Als men dan naar dat gebied in je lichaam gaat kan je de pijn verzachten. Wanneer je dat gebied dan nog eens gaat ontlasten met een oefening de juiste ademhaling dan kan je er baad bij hebben.
Voor de geïnteresseerde hier een link en een filmpje. Als je ermee wilt beginnen.

https://www.yogaonline.nl/stijl/hormoonyoga/

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM