Moeilijke slaper? Je voeten kunnen de sleutel zijn tot een betere nachtrust

Alternatieve Geneeskunde, Schoonheid, Chinese

Zonder slaap is een mens niks, maar door stress, kinderen of een wereldwijde pandemie kan dat weleens tegenvallen. Een nieuw en poepsimpel trucje uit de wereld van de acupressuur belooft een betere nachtrust. En het geheim zit hem blijkbaar vooral in onze voeten.

Geen schermtijd voor bed, geen dutjes tijdens de dag, geen snelle suikers ’s avonds: voor wie beter wil slapen, is het lijstje met do’s en don’ts lang. Een lijstje dat sinds de pandemie alleen maar belangrijker werd: door corona worstelen namelijk drie keer meer mensen met slapeloosheid, blijkt uit een wereldwijde studie van de VUB. Wie voor de pandemie al moeilijk in slaap viel, ligt nu tot 25 minuten langer wakker.
Het hoeft dan ook niet te verbazen dat trucjes voor een betere nachtrust online gretig opgepikt en uitgewisseld worden: van slapen met ‘white noise’ tot luisteren naar ASMR-video’s (video’s met hypnotiserende geluiden, red.). De laatste ‘slaaphack’ die de ronde doet? Daarin spelen je voeten de hoofdrol.

15 minuten masseren

Het lifestylemagazine Glamour deelde de truc die Britse journaliste Viola Levy op haar Instagram tipte. Zij kreeg de tip van haar acupunctuur-specialist, die haar voor de lockdown behandelde tegen slaapproblemen. 

Bedoeling is dat je voor bedtijd je voeten masseert op bepaalde plekken om bepaalde drukpunten te stimuleren. Een vorm van acupressuur dus. Levy beschrijft het als volgt:

1. “Masseer met je duim het punt op je voet in het V-vormige gebied tussen je grote teen en je tweede teen (LIV-3). Maak je geen zorgen over precisie, je duim is veel groter dan een naald dus je raakt sowieso de juiste plaats.”

Image result for liv 3 acupuncture point | Acupuncture points, Acupuncture,  Regenerative medicine

2. “Zet tamelijk wat kracht op je duim. Je zou een fijne pijn moeten voelen (geen onaangename!).” 

3. “Doe dat 15 minuten voor bedtijd. Je kan het gerust langer dan 15 minuten doen, maar dat kan nogal lastig zijn voor je duimen.” 

Én sokken dragen

Opvallend is dat dit niet de eerste slaaptruc is die op onze voeten focust en viraal gaat. Deze maand nog waren mensen razend enthousiast over een tip die de Amerikaanse dokter Jess Andrade deelde op videoapp TikTok. Haar door de wetenschap onderbouwde slaaphack? Met sokken slapen. 
“Zo krijgen je voeten warm, waardoor je bloedvaten zich openen. Dat zorgt er dan weer voor dat je lichaam afkoelt. En een afgekoeld lichaam signaleert aan je hersenen dat het tijd is om te slapen. Daarom vallen mensen die sokken dragen in bed vaak sneller in slaap”, zegt ze. De video heeft ondertussen 2,6 miljoen likes en werd honderdduizenden keren gedeeld. 

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/moeilijke-slaper-je-voeten-kunnen-de-sleutel-zijn-tot-een-betere-nachtrust~a745f5a1/

Onze voeten spelen een belangrijke rol om in slaap te vallen of een goede nachtrust te hebben. Koude voeten en men zal moeilijk in slaap geraken. Te warme voeten heeft niet hetzelfde effect. Maar dan kan men ze bloot leggen. Voeten zijn onze thermometer van ons lichaam. De drukpunt waar hier naar verwezen wordt heb je ook op je handen.

To The Point Acupuncture, Raleigh, NC | Acupuncture points

Nu voor je gaat slapen je voeten met een olie masseren zal altijd helpen om in slaap te vallen.
En zoals vele vrouwen doen, die voeten verwarmen aan hun partner. Soms met alle gevolgen van dien.
🤭🤭🤭

Voeten, Bed, Slapen, Verliefd, Seks, Erotisme, Tenen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM