Archive for 7 februari 2021


SCHOENTJE

IN IEDER SCHOENTJE PAST EEN VOETJE

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Word jij ook zo vaak wakker ‘s nachts? Slaapcoach legt uit hoe dat komt en wat je eraan kan doen: “Medicatie is echt af te raden”

Slaapkamer, Bed, Appartement, Kamer, Interieur Design

Een snurkende partner, nachtmerries of een toiletbezoek: er zijn tal van oorzaken waardoor we ’s nachts wakker worden. Hoe val je daarna weer snel in slaap? “Kijk vooral niet constant naar de klok, maar sta op en ga een half uur iets compleet onnuttigs doen”, zegt slaapcoach Ellen Smets die advies geeft om snel weer in dromenland te vertoeven. 

“Net zoals moeilijk inslapen heeft ’s nachts wakker worden in eerste instantie te maken met een teveel aan cortisol — ook wel het stresshormoon genoemd — in je lichaam”, zegt Ellen Smets. “Door overdag niet aan stressreductie te doen, blijf je hangen in een adrenaline-cortisolpiek, waardoor de kans groot is dat je tussen 1 en 2 uur ’s nachts wakker wordt. Dat uur is biologisch zo bepaald.”

Lig je langer dan twintig à dertig minuten te woelen, sta dan op en ga een halfuurtje iets volstrekt onnuttigs doen, zoals een kruiswoord­raad­sel invullenEllen Smets

“Het beste dat je dan kan doen, zijn ademhalingsoefeningen en een bodyscan : focus je gedachten op je lichaam en ga na waar de spanning zit. Helpt dat niet en lig je langer dan twintig à dertig minuten te woelen, sta dan op en ga iets volstrekt onnuttigs doen, zoals een kruiswoordraadsel invullen. Ga na een halfuurtje weer naar bed. Waarschijnlijk zal de slaap dan wél komen. Wat je nooit mag doen als je ’s nachts wakker wordt, is voortdurend naar de klok kijken. Dat wekt slaapbeperkende gedachten op als ‘Oh, ik heb nog maar zoveel uur om te slapen’. Daardoor gaat je stressniveau de hoogte in en zal je nog moeilijker in dromenland geraken.”

Aparte kamers

Naast het stressniveau zijn er ook externe factoren die een ononderbroken nachtrust in de weg kunnen staan. Een partner die snurkt is er daar één van. “Het is geen populaire oplossing, maar aparte kamers is soms het enige dat helpt”, zegt Ellen. “Wie vaak last heeft van nachtmerries en daardoor ’s nachts wakker schiet, raad ik bachbloesems aan, een natuurlijk middel dat de slaap bevordert en helpt tegen negatieve emoties. Helemaal af te raden is slaapmedicatie. Daarmee val je wel in slaap, maar raak je niet in een diepe slaap, waardoor je ’s ochtends nog steeds niet fit en uitgerust wakker zal worden. Het is immers de diepe slaap die ervoor zorgt dat je lichaam en geest ’s nachts recupereren.
Hetzelfde geldt voor alcohol. Bovendien treedt er bij medicatie gewenning op, met als gevolg dat je steeds meer pillen nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken.”

Hoe laat je ook gaat slapen, sta altijd op hetzelfde uur op. Anders raakt je bioritme in de war.Ellen Smets

Luisteren

Vanaf een uur of vijf ’s morgens, begint je lichaam cortisol aan te maken en word je wakker. Maar als je te vroeg ontwaakt, is het volgens de slaapcoach beter om later te gaan slapen. “Is dat pas om 1 uur, dan is dat pas om 1 uur”, zegt ze. “Ga pas naar bed als je je slaperig voelt, want dat is het moment waarop je systeem aangeeft dat je in slaap zal vallen. Sommige mensen willen dat moment uitstellen en sukkelen dan in slaap in de zetel. Als ze daarna naar bed gaan, zijn ze klaarwakker, omdat ze niet hebben geluisterd naar hun lichaam. Maar hoe laat je ook gaat slapen, sta altijd op hetzelfde uur op. Anders raakt je bioritme in de war.”
En ten slotte nog dit: “Soms word je wakker en denk je dat je die nacht geen oog hebt dichtgedaan, maar dat is niet altijd terecht. De beste manier om te weten hoeveel je hebt geslapen, is door je slaap te meten. Dat kan met een activity tracker, smartphone of sporthorloge.”

Meer info: www.true-balance.be

Zo doe je een bodyscan

Progressive muscle relaxation, ook wel bodyscan genoemd, is een techniek uit de mindfulness waarbij je je ademhaling inzet om je lichaam stukje per stukje af te gaan en te ontspannen. Een bodyscan doe je het best zittend of liggend. Al hoeft dat niet per se in je bed te zijn. Ook aan je bureau of in de file kan je een bodyscan uitvoeren.
Focus op het aan- en ontspannen van de spiergroepen in je lichaam. Sta bij elke groep twee à drie seconden stil. Begin bij je tenen, je voeten, je knieën en ga zo naar boven. Blijf ondertussen langzaam en diep ademhalen. Adem in door je neus, houd je adem vast terwijl je je spieren aanspant, en adem uit door de mond bij het loslaten van de spieren.

Slimme sensor

Bijna één op de twee mannen en één op de vier vrouwen ouder dan 40 heeft last van slaapapneu of ademhalingsproblemen tijdens de slaap. In liefst 80 % van de gevallen is de aandoening niet vastgesteld, ondanks hogere risico’s op diabetes, hersenvaataandoeningen en een hoge bloeddruk die slaapapneu met zich meebrengt. De Belgische start-up Sunrise ontwikkelde een intelligente sensor waarmee ademhalingsproblemen tijdens de slaap geregistreerd worden.
Het toestel, dat slechts drie gram weegt, wordt aangesloten op de smartphone en kan thuis worden gebruikt, waardoor de patiënt niet langer naar ziekenhuis of slaapkliniek moet. Voor één nacht registratie betaal je 89 euro, voor twee nachten 149 euro, voor drie nachten 199 euro. Partenamut en Partena Ziekenfonds zijn de enige ziekenfondsen die in een eenmalige terugbetaling van 20 euro voorzien.

BRON: https://www.hln.be/mijn-gids/word-jij-ook-zo-vaak-wakker-s-nachts-slaapcoach-legt-uit-hoe-dat-komt-en-wat-je-eraan-kan-doen-medicatie-is-echt-af-te-raden~a73188ba/

Wie kent het niet. ‘S nachts wakker worden om naar het wc te gaan of iets te drinken. Of zelfs wakker schieten van een rare droom. Vaak val je meestal snel terug in slaap. Is dat het geval niet blijf dan niet in je bed te woelen. Want je gaat de slaap niet vatten. Ga uit je bed en wandel even rond of ga gewoon even in de zetel zitten. Na enkele minuten tot een half uur kan het goed zijn dat je terug moe wordt. En al snel terug de slaap kan hervatten. Natuurlijk als het komt opdat je partner snurkt. Dan moet je een keuze maken wil je uitgeslapen zijn de volgende morgen. Die keuze kan zijn je ergens anders in bed gaan leggen. Of je partner wakker maken met vaak alle gevolgen van die. Ruzie.
Als je voor jezelf aanvoelt dat je vaak wakker wordt kan dit een oorzaak hebben. Te vroeg naar bed gaan, voeding, stress. Kijk eerst voor jezelf dit dan na. Want een slechte nachtrust is een slechte dag. En als dit eens een keer voorkomt geen probleem. Maar meerdere keren achter elkaar kan voor een slecht humeur zorgen en slechte dagen. Nu snel naar een arts zou ik niet gaan. Want vaak ligt de oorzaak bij jezelf.

Mensen, Vrouw, Slaap

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Zoon, Moeder, Familie, Mam, Bubbels, Zeepbellen, Liefde

Ben jij een moedige moeder?

Vanuit de enorme verdeeldheid afgelopen jaar, voel ik toch ook dat er echt steeds meer mensen in de richting van de nieuwe wereld schuiven. Voel jij dat ook? Dat er steeds meer mensen zijn die liefde kiezen? Daar word ik blij van! We hunkeren allemaal zo naar die wereld waarin we vanuit ons hart mogen leven. En daarin hebben we moedige moeders nodig.
Toch voelt het als moeder, in deze transitie naar het nieuwe tijdperk, op momenten alsof ik tegen de hele wereld vecht. Mijn gevoel, visie en handelen komen vanuit mijn hart terwijl de wereld waar mijn puber in zit, gericht is op verstand. Dat botst, en deze situatie wil ik niet voor mijn dochter! Ik voel dat ik haar wil helpen om zoveel mogelijk haar mooie zelf te zijn; ik wil zoveel mogelijk de nieuwe wereld al om haar heen creëren, want in die wereld van liefde en compassie voelt zij zich goed.

Moeders van nu

Wij, moeders van nu, zitten in een spagaat. Met ons rechterbeen in de oude wereld: de bij onze geboorte meegeleverde overtuigingen en emoties die eeuwenlang doorgegeven zijn in de vrouwenlijn. Realiteit die vooral gebaseerd is op onderdrukking en mannelijke eigenschappen, die wij ons eigen gemaakt hebben met de opkomst van emancipatie. Kwaliteiten die wij hebben aangeleerd om te overleven in de hardheid van de oude wereld.
En met ons linkerbeen staan we vol vertrouwen in de kracht van de nieuwe wereld waar we, na ons vrij gebroken te hebben van het overheersende mannelijke, de zachtheid van het vrouwelijke terugvonden. Waar wij ons vrouw zijn in de puurste vorm weer omarmen. Een wereld waar gevoel leidend is, waar zachtheid, zorgen voor en compassie orde van de dag zijn.

Onze kinderen

Mede door ons vrij breken is de shift naar die nieuwe wereld versneld. Onze kinderen zijn al geboren met de wijsheid van de nieuwe wereld. Zij dragen zachtheid, gevoel en compassie. Vandaar ook de enorme toename in hooggevoeligheid.
Maar de fysieke wereld is er nog niet helemaal. Wij als ouders zitten in die spagaat, maar onze kinderen ook. Zij staan al bij hun geboorte met beide benen in de nieuwe wereld, maar de wereld om hen heen matcht daar niet mee. Sommige kinderen trekken zich enorm terug. Bang om te verbinden met alles om zich heen. Andere kinderen durven het wel aan, maar zetten voor de veiligheid een harnas om zich heen. Sommigen verzetten zich letterlijk tegen alles in hun leven!

Wat kan jij doen?

Als moeder van een nieuwetijdskind wordt een beroep gedaan op jouw moed en ruimdenkendheid. Als diepvoelende vrouw in deze transitieperiode, wil je het anders voor jouw kind. Jij kunt je nóg meer vrij breken uit de rol die je tijdenlang speelde en daarmee een voorbeeld voor jouw kinderen zijn. De heling die jij jezelf geeft, de groei die jij kiest, de patronen die jij doorbreekt, maken de weg vrij voor jouw kind! Sterker nog, jouw kind verwacht van jou dat jij de verantwoordelijkheid voor jouzelf neemt. In de nieuwe wereld is verantwoordelijkheid nemen voor je eigen geluk onderdeel van de realiteit en jouw kind ziet dit al zo! Hij of zij verwacht dus ook niet anders van jou.
Misschien heb je al eens gemerkt dat op een moment dat jij terugvalt in oude emoties of gewoonten, jouw kind je meteen ‘op je plek’ zet met een bot overkomende opmerking? Of als je ineens wel iets van hen verwacht, terwijl jij of je kind daar eigenlijk niet achter staat, dat ze dit niet accepteren en je dit direct spiegelen… en jij met je mond vol tanden staat.
Jouw intentie komt vaak onbewust voort uit je kind willen beschermen. Jij weet hoeveel conflicten het kan opleveren als je ‘andere’ keuzes maakt dan de meeste anderen en je wilt jouw kind dit besparen. Maar ze voelen dat dit niet klopt. Jij roept wel dat ze hun hart mogen volgen en zichzelf mogen zijn, maar als punt je bij paaltje komt, zeg je (soms niet in woorden maar in je acties) “doe maar even normaal, want dan accepteren ze je beter”.

De wijsheid van jouw kind

Doordat jouw kind de wijsheid van de nieuwe tijd bezit, zal je vast vaker hebben gemerkt dat het jou nog iets kan leren. Met hun totaal andere blik op dingen, komen kinderen met volledig andere, nieuwe oplossingen. En dat doen ze op een leeftijd waarvan jij denkt: toen was ik daar nog helemaal niet mee bezig!
Hoe kijkt jouw kind naar de wereld?
Sluit eens even je ogen en herinner je heel bewust hoe jij jouw wijsheid de afgelopen jaren herontdekte? Hoeveel bloei en inzichten dit steeds gaf, hoe krachtig dit voelde?
Nou… jouw kind zit VOLLEDIG in die kracht, in die wijsheid!
Wij kunnen misschien niet eens begrijpen hoe dit voelt. Wij voelen het met vlagen, zij voelen het continu. Ken je de ‘enge’ of spannende momenten dat jij in je grootsheid stapt? En hoe je dan vaak ook weer ‘terug naar beneden’ komt om weer te kunnen levellen met de mensen om je heen?
Kan je je voorstellen hoe zij zich voelen? Zij worden in wijsheid geboren. Ze zien hun eigen kracht en grootsheid, maar de wereld om hen heen behandelt hen alsof ze het allemaal niet snappen. We introduceren een leersysteem dat voor hen een lachertje is. Tijdverspilling. De maatschappij bepaalt wat zij van hun vierde tot achttiende jaar doen. Doe je niet mee? Dan ben je dwars. Kom je niet mee? Dan ben je dom.
Van binnen roept dit één en al frustratie op. Hoezo willen mensen dat ik van mijzelf ga geloven dat ik dom ben? Ik weet beter!

Wat doet een moedige moeder?

Zij doorziet dit! Zij ziet de kwaliteiten van haar kind in plaats van gebreken. Zij voelt zijn of haar frustratie, in plaats van dat ze de mening van de maatschappij bevestigt door opmerkingen te maken als “je moet beter je best doen”. Zij stelt de gezondheid van haar kind voorop. Zij geeft haar kind ruimte om zelf met oplossingen te komen. Durf jij de controle los te laten en laat je jouw kind voelen dat je op zijn of haar wijsheid vertrouwt? Jij zet je kind in zijn of haar kracht door het voorbeeld te zijn terwijl je kiest voor de nieuwe wereld!
In de praktijk loop je aan tegen het onbegrip van je omgeving. Maar jij kunt niet anders dan jouw gevoel hierin volgen en die weg vrij maken voor jouw kind.
In je gezin begrijpt je partner jouw keuzes vaak niet, op school moet je steeds opnieuw uitleggen waarom jouw kind reageert zoals hij of zij doet, tegenover familieleden neem je je voor om jouw opvoedstijl niet te verantwoorden maar toch betrap je jezelf erop dat je het doet. Dit voelt vaak heel alleen, maar toch kan je niet anders dan hiervoor kiezen.
Je bent niet alleen!
In 2021 wordt het heel belangrijk dat ook jij in je kracht kunt blijven staan. Om dit te kunnen, mag je toegeven dat je het niet alleen kan en dat je het ook niet allemaal alleen moet willen! We hebben elkaar! Zodra we weer meer persoonlijk contact mogen, start ik met jullie samenbrengen: jullie kunnen je dan met elkaar verbinden in knusse, warme vrouwencirkels. Mijn plan is om dit op verschillende plekken door het land te organiseren. Nu al zin in!
Nu het samenkomen nog niet mag:
Verbind meteen op Instagram: http://www.instagram.com/moedige_moeders
Laat jouw gegevens achter op: https://www.sandyangela.com/moedige-moeders, zodat ik je meteen op de hoogte kan houden van de aankomende planning voor later dit jaar!

Alleen ga je snel, samen kom je verder en sta je sterker!

BRON: https://www.nieuwetijdskind.com/ben-jij-een-moedige-moeder/

Ik heb altijd veel respect voor moeders. Ze staan altijd klaar voor klein en groot. Ze zorgen voor alles wat ons gelukkig maakt van kind tot man. En soms krijgen ze daar zo weinig waardering voor. Als ik even terug in de tijd ga. En kijk wat mijn mama heeft gedaan om te zijn wie ik nu ben. Dan zeg ik bedankt. En vroeger was het voor moeder zijnde nog erger als nu. Alhoewel dat nu een moeder ook gaat werken en dan thuis nog het nodige moet doen. Dan mag men deze zeker eens wat meer waarde geven. De jaren 60-70 zijn niet de jaren van nu. Want nu heeft een moeder (vrouw) even veel rechten als een man. Dat vaak vergeten wordt.
Wij als ouders kunnen veel leren van onze kinderen. Ervoor openstaan is dan ook een belangrijk punt in de opvoeding.

Moeder En Dochter, Volwassene, Vrouwen, Twee

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: