Archive for 6 januari 2021


OPRECHT

JE KAN JE OP VERSCHILLENDE MANIEREN OPRECHT MAKEN

Ethiek, Moraal, Geloofwaardigheid, Mensheid, Justitie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Lekker in je lijf zitten in 2021? Het kan met deze 5 tips

Barefoot, Strand, Mooie, Wolken, Genieten Van

Zoals ieder jaar gaan we in januari massaal aan de goede voornemens. Een fris begin, het perfecte moment voor nieuwe doelen en plannen. Gezonder eten en meer sporten staan vaak bovenaan het lijstje, maar schieten er meestal toch weer bij in na een maandje of twee. Wat als het ook anders kan? Wat als je die goede voornemens het raam uit kan gooien en zelf bepaalt wanneer je goed voor jezelf wil zorgen? Met deze vijf tips kun je elke dag lekker in je lijf zitten in 2021. En nee, je hoeft je niet elke week in het zweet te werken of op dieet te gaan.

1. Pauze, voel en connect

Eén van de belangrijkste en meest simpele dingen die je elke moment kunt doen is even pauze nemen. Sta stil. Zet je hoofd even uit en ga met je aandacht je lichaam in. Sluit je ogen en maak contact met wat je op dit moment voelt in je lijf. Het maakt niet uit hoe lang je dit doet, letterlijk één minuut brengt je al meer in het hier en nu. Je bewust worden van wat je fysiek voelt in je lichaam is direct een opstapje naar de tweede tip.

2. Luister naar je lijf

Landen in je lichaam en je bewust zijn van wat je voelt is echt een voorwaarde als je meer naar je lichaam wil gaan luisteren. Het klinkt vaak heel makkelijk, maar als je meestal als wandelend hoofd door het leven gaat, is dit waarschijnlijk je grootste uitdaging. Hoe graag je het ook wil. Toch is je lichaam altijd je beste guide, raadgever en een super ingenieus holistisch systeem met zelfhelend vermogen. Je lijf streeft continu naar gezondheid en balans dus zie de signalen die je krijgt vooral als helpende handjes in plaats van irritant of onhandig. Leer te luisteren naar de subtiele signalen die je elk moment krijgt.

3. Belly breath

Ademen doe je de hele dag door. Sterker nog: je hoeft er niet eens iets voor te ‘doen’, het gebeurt gewoon. Op de automatische piloot waardoor het zo vanzelfsprekend is. Het grootste gedeelte van je dag adem je onbewust en benut je niet je volledige longcapaciteit. Terwijl je adem je een instant energieboost of juist stressverlagend effect kan geven. Om meer in je lijf te komen en te ontspannen is een diepe buikademhaling het meest effectief. Je stuurt hiermee je energie namelijk letterlijk omlaag vanuit je hoofd je lichaam in. Je adem is je directe link met je lichaam en het mooiste is dat hij altijd bij je is. Elk moment van de dag.

4. Move that ass

Dat bewegen goed voor je is, hoef ik je niet te vertellen en dat ga ik ook niet doen. Dat is echt een no-brainer uiteraard. Waarom dan deze tip? Vooral omdat het belangrijk is dat je momentjes in je dag en week vindt waarop je beweging kunt integreren op jouw manier. Dus niet omdat het moet of omdat je het met je hoofd hebt bedacht, maar omdat je lichaam dat wil. Zoals je in de tweede tip hebt kunnen lezen geeft je lijf het wel aan. Dus wandel dat rondje, doe dat dansje, neem je stretch momentje of spring een paar keer op je trampoline if you feel like it. Volg ook hierin dus vooral je lijf, ook als dat betekent dat je drie kleine beweegmomenten hebt in je dag in plaats van één intensieve sportschoolsessie of hardlooprondje. We zijn allemaal uniek, dus hoe bewegen er voor jou uitziet is helemaal persoonlijk.

5. Zelfmassage

Last but not least: zelfmassage. I know, I know, het is natuurlijk superfijn om gemasseerd te worden door je favoriete masseur of partner. Maar heb je jezelf wel eens een massage gegeven? Fysieke aanraking is een basisbehoefte en jouw lichaam op deze manier aandacht geven, geeft een grounding effect en het brengt je in connectie met jezelf. Je kunt deze tip dus ook goed combineren met de eerste tip, omdat je direct kunt voelen wat er nu aanwezig is in je lichaam. Hoe voelt je lichaam nu aan? Warm, koud, droog, stijf, soepel? Voel je tintelingen, druk of zwaarte? Een zelfmassage is een fijne tool om te connecten. Zelf masseer ik bijvoorbeeld iedere avond voor het slapengaan mijn voeten met een lekkere olie. Fijn voor mijn (droge) voetjes en ik voel elke keer weer het respect en liefde voor mijn lijf. Win-win dus!

BRON: https://www.ze.nl/artikel/249310-lekker-in-je-lijf-tips

Een nieuw jaar en velen beginnen met goede voornemens en een to do lijst maken. Maar wat ze vaak vergeten is zichzelf. Wil je goed in je vel voelen en bepaalde dingen ondernemen dit jaar. Is het van belang om eerst goed voor jezelf te zorgen. Dus zet je goede voornemens eerst bij jezelf. Als jezelf niet goed in je vel voelt zal je ook bepaalde to do niet kunnen afvinken. En kan er teleurstelling van komen. Denk ook twee keer na als je spreekt over goede voornemens of iets op je to do lijstje te zetten. Het moet ook realiseerbaar zijn.
En wat zeker te realiseren is, is aan jezelf werken. Tijd geven voor jezelf je zelf eens in de watten leggen je lichaam leren kennen en waarderen. Dat kan al een hele opgave zijn. Zeker omdat heel wat mensen nu meer onder druk en stress leven. Als je onder deze omstandigheden leeft zal jezelf geen liefde en warmte kunnen geven. En zullen goede voornemens ook niet tot uiting komen.
Genieten kost niet veel alleen je er toe aanzetten. Van kleine dingen genieten en dat hoef je allemaal niet ver te gaan zoeken.

Mensen, Volwassene, Twee, Één, Vrouwen, Kleding, Kunst

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Wat je van je dromen leren kan: “Krachtige emoties die je niet verwerkt, blijven in je dromen terugkomen”, zegt psychotherapeut

Dreamcatcher, Illustraties, Patroon, Object, Design

Vliegen, een stomende vrijpartij met je ex, een overleden geliefde ontmoeten … In onze dromen kan alles. Maar wist je dat dromen ook belangrijk zijn voor onze gezondheid én ons wat kunnen leren? Je slaap vertelt je veel meer dan je denkt, zegt de Britse psychotherapeut Rosie March-Smith. De droomexpert legt uit waarom we dromen en nachtmerries hebben en wat enkele veel voorkomende dromen kunnen betekenen. 

“Dromen zijn onze bondgenoten”, klinkt het in Ontdek wat dromen je vertellen. De Britse psychotherapeut en droomexpert Rosie March-Smith omschrijft dromen in haar nieuwste boek als wonderbaarlijke vrienden die ons vertellen wie we zijn en waarom we hier zijn. “Dromen weten oude vrienden te vinden die kilometers van ons verwijderd zijn. Ze kunnen gebeurtenissen voorspellen én advies geven. Dromen zijn wijze leermeesters, ook al lijken ze soms verwarrend of nemen ze de vorm aan van nachtmerries.”

Zes jaar dromen

In je bed kruipen en linea recta naar dromenland afreizen? Nee hoor, je slaap zit heel wat ingenieuzer in elkaar. Je nachtrust verloopt volgens een vast patroon: vier slaapstadia die je per nacht vier tot zes keer doorloopt. Als eerste staat de non-remslaap op het programma: een overgangsfase tussen waken en slapen die drie tot vijf minuten duurt. Daarna volgt de diepere slaap: het begin van de echte slaap en goed voor 30 à 40 minuten. 
Helemaal ontspannen ben je in de daaropvolgende diepe slaapfase. Je lichaam maakt dan groeihormonen aan en herstelt zich. Tijdens het begin van de nacht duurt deze fase erg lang, maar in de volgende slaapcycli wordt ze steeds korter. Na de diepere slaap belanden we in de remslaap, ook wel droomslaap genoemd. Je hersenen zijn nu volop actief en je ogen maken razendsnelle bewegingen achter gesloten oogleden. 
Naarmate de nacht vordert, duurt de droomslaap steeds langer. In totaal neemt hij 20 à 25 procent van je slaap in beslag, goed voor zo’n twee uur per nacht of zes jaar in een gemiddeld mensenleven.

Moeder, waarom dromen we?

Het belang van goed slapen is duidelijk. Een goede nachtrust ondersteunt je lichamelijke én geestelijke gezondheid. Het levert energie, scherpt je geest aan en versterkt je immuunsysteem. Zelfs je hart en vaatstelsel, bloedsuikerspiegel én stressniveau varen er wel bij. Maar op de vraag ‘waarom we dromen’ bestaat voorlopig geen glashelder wetenschappelijk antwoord. 

Onderzoe­kers vermoeden dat de droomfase cruciaal is voor het verwerken van informatie

Onderzoekers vermoeden dat de droomfase cruciaal is voor het verwerken van informatie. Ze hebben het over het versterken van herinneringen en het verwijderen van overtollige informatie uit ons brein. Dromen zou overbodige neurale verbindingen in de hersenen opruimen en ruimte vrijmaken voor creativiteit. Stuk voor stuk beloftevolle denkpistes die volop onderzocht worden.

Waarom heb ik nachtmerries?

Nachtmerries zijn een veelvoorkomende slaapklacht bij kinderen. Na een dag vol nieuwe indrukken en spannende gebeurtenissen verwerken kinderen hun ervaringen tijdens hun slaap. Monsters en spoken kunnen behoorlijk beangstigend zijn, maar gek genoeg zijn enge dromen ook nuttig. Na verloop van tijd leren kinderen namelijk dat die griezels uit hun dromen niet bestaan. Door hun angsten te overwinnen, groeit hun zelfvertrouwen. 
Ook volwassenen kunnen opgeschrikt worden door nachtmerries. Vaak zijn ze gebaseerd op de realiteit. En ook depressie en alcohol spelen mee. Want hoewel alcohol je sneller naar dromenland brengt, heeft het een negatieve impact op je slaapkwaliteit én de inhoud van je dromen.

Telkens hetzelfde

Volgens de Britse droomexpert horen terugkerende dromen thuis onder de noemer van slaapstoornissen, vooral als ze erg onaangenaam zijn. Ze wijzen dikwijls op een onverwerkte traumatische, verdrietige of angstige gebeurtenis. Dromen verbinden de hogere en diepere regionen van je geest met elkaar.

Bij terugkeren­de dromen probeert je psyche een boodschap door te geven aan je bewustzijn

Klinkt dat wat als hocus pocus? Stel je dan een gigantisch groot eiland voor waarvan je alleen de heuvels en pieken boven het zeewater ziet uitsteken. Dat eiland symboliseert de reikwijdte van je onderbewuste. Moraal van het verhaal: er speelt veel meer dan wat je ziet. Bij terugkerende dromen probeert de verborgen wereld van je psyche een boodschap door te geven aan je bewustzijn. Misschien wordt het tijd om bepaalde issues uit het verleden aan te pakken? Krachtige emoties die niet verwerkt zijn, blijven in je dromen terugkomen.

Lucide dromen

Ben jij je er ooit bewust van geweest dat je droomde en kon je bepalen hoe het verhaal verder ging? Dan ben jij in staat om helder te dromen, net als zo’n 20 procent van de bevolking. Bij zo’n lucide droom ontwaak je in je droom, besef je dat je eigenlijk slaapt én neem je controle over je droomwereld. Dat kan zeer therapeutisch werken. Het kan helpen om angsten te overwinnen, verdriet te verwerken en frustraties kwijt te raken. Bewust dromen geeft je toegang tot eindeloos veel ideeën en leert je al ­slapend hoe je een bepaalde situatie kan aanpakken, door het ’s nachts als het ware te oefenen.
Wil je leren om helder te dromen? Met wat oefening en doorzettingskracht zou iedereen het kunnen leren. Helder dromen start bij het herinneren van je dromen. Hou een droomdagboek bij waarin je ’s ochtends zo goed mogelijk je droom probeert vast te leggen. Weet je het hele verhaal niet meer? Noteer dan welke emoties of krachtige woorden je te binnen schieten. Of herhaal bij het wakker worden een vast patroon met je vingers. Beweeg je wijsvinger omhoog en je ringvinger omlaag. Breng daarna je ringvinger omhoog en je wijsvinger omlaag. Herhaal dit trucje een aantal keer. Het zou helpen om je droom te ‘vangen’ of te herinneren. 

Je kan controle­ren of je droomt door iets te doen dat je in het echte leven onmogelijk lukt, zoals een salto in slow motion

Neem jezelf wanneer je in bed kruipt ook voor om deze nacht wakker te worden in je droom. Twijfel je bij het wakker worden? Je kan controleren of je droomt: maak in je droom bijvoorbeeld bewust een salto in slow motion of doe iets anders dat je in het echte leven onmogelijk lukt. Zo weet je zeker dat je droomt. Alweer een stap dichter bij lucide dromen.

Veelvoorkomende dromen uitgelegd

Dromen zijn zelden simplistisch. Ze worden altijd gekleurd door je persoonlijke voorgeschiedenis. Toch kunnen een aantal algemene interpretaties nuttige handvatten bieden.

1. Je bent je partner ontrouw

Je droomt van een spannende ontmoeting met een nieuwe minnaar. De seks is goed. Je geniet en hoopt dat er geen einde aan komt. Je vindt het jammer als je toch wakker wordt. De seks was beter dan ooit en misschien kan je partner er niet aan tippen.

Doen: Erken dat het een fijne droom was die je in een andere wereld kan herbeleven. Maar denk ook na over je partner die je ‘ontrouw’ bent geweest. Welke stappen kan je zetten om jullie relatie te verbeteren?

2. Je bent zwanger

In je droom ben je onverwacht zwanger – ja, ook bij mannen kan dat gebeuren – en blij met het idee dat je een nieuw leven op de wereld gaat zetten.

Doen: Zwangerschap is een metafoor voor creativiteit. Het verwijst naar nieuw leven, in de breedste zin van het woord. Altijd al gedroomd van een ­bepaald project? Probeer de creativiteit in je leven te omarmen.

3. Je krijgt te horen dat je werk niet voldoet

Je baas vertelt je dat je niet goed genoeg presteert en laat voelen dat een ontslag de volgende stap kan zijn. Je schrikt, want je dacht dat alles goed ging.

Doen: Ben je de laatste tijd zorgeloos met je werk omgesprongen? Accepteer dat er een kloof bestaat tussen jouw verwachtingen en die van je baas, ook al dacht je dat het goed ging.

4. Van een grote hoogte vallen

In je droom beklim je een steile heuvel om het uitzicht te bewonderen. Het is prachtig en je leunt naar voren om het beter te bekijken. Dan verlies evenwicht en val je naar beneden. Je schiet wakker en bent blij dat je in bed ligt.

Doen: Deze droom laat je zien hoe je naar het leven kijkt. Dat vooroverbuigen was misschien dom, maar je had wél de kracht om de heuvel te beklimmen. Wees extra voorzichtig nu en besef dat hoogmoed voor de val komt.

5. Je vliegt hoog de lucht in

Je vliegt moeiteloos, ver omhoog. Je geniet. Dit heb je altijd al gewild.

Doen: Met deze droom geef je jezelf een high five. Pik dat mee, maar zorg ervoor dat je na je droom weer met beide benen op de grond staat.

6. Je tanden vallen uit

Tijdens het tandenpoetsen merk je tot je grote afschuw dat enkele tanden in de wasbak kletteren. Je raapt ze op en probeert ze terug te plaatsen, maar wat je ook doet, je tanden vallen steeds weer uit.

Doen: Is er iets waarop jij je tanden stukbijt? Wanneer je een groot risico loopt – emotioneel of financieel – dan kan je droom een waarschuwing zijn van je onbewuste. Schrijf alle voor- en nadelen van de situatie op en denk goed na. Misschien voorkom je zo dat je te veel hooi op je vork neemt.

7. Niet vooruit raken

In je droom neem je deel aan een loopwedstrijd. De ene hardloper na de andere loopt je voorbij.
En ook al kan je de finish zien, je komt maar niet dichterbij.

Doen: Zorg beter voor jezelf. Stel je onrealistische doelen zonder goede voorbereiding?

BRON: https://www.hln.be/psycho/wat-je-van-je-dromen-leren-kan-krachtige-emoties-die-je-niet-verwerkt-blijven-in-je-dromen-terugkomen-zegt-psychotherapeut~aa166c83/

Als ik iets te lezen krijg over dromen deel ik dat ook heel graag. En zet ik zoals altijd mijn denken er onder. Dromen zijn belangrijk voor bepaalde verwerkingen. Juist als men droomt komt ook soms je gevoel erbij kijken. En is niet om iets van verbaast te zijn, dat je tijdens je droom ook kan lachen of huilen. Emoties komen ook naar boven. Soms zal je dat zelf niet weten. En wordt het ’s morgens door je partner tegen je gezegd. Mensen hebben soms bepaalde angsten om hun dromen te laten analyseren. Juist omdat ze niet willen weten wat de inhoud ervan is. Men mag niet vergeten een droom en we dromen allemaal geeft tekens. Dat kan van stress onrust of iets dat je moet verwerken gaan. Als ik een analyse doe ben ik altijd tevreden als de persoon op een moment zegt. Dat je dat allemaal uit een droom halen kan.
Maar er speelt vaak veel meer mee dan alleen een onderwerp zoals hier geschreven staat. Hoe en waar bijvoorbeeld. Hoe meer je de droom kan beschrijven hoe meer is er uit te halen.
De voorbeelden die hier vernoemd zijn, zijn algemeen natuurlijk. Maar toch ook al een lichtpuntje wil jezelf je droom analyseren.
We mogen niet vergeten dat we meer dan een droom op een nacht hebben. En dat sommigen mensen wakker worden tijdens een droom terug inslapen en verder kunnen gaan in hun droom. Maar vaak is het de laatste droom die je onthoud.
Dus lezers gewoon genieten van je dromen. Gelijk welke het is je kan er iets vanop steken als je hem kan herinneren.

Dit wil ik er toch nog even bijzetten. Dagdromen kan je ook tot rust brengen. En in deze fase kunnen ook inzichten zitten. Al is het helemaal iets anders dan dromen in de nacht.

Fantasie, Angel, Hemel, Wolken

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: