Last van stress tijdens de feestdagen? Probeer emotionele acupunctuur om onmiddellijk zen te worden

Ben jij ook onrustig tijdens de feestdagen? Je bent niet de enige. Het is nu eenmaal een gekke periode. EFT to the rescue: deze gemakkelijke techniek kan je overal en op elk moment doen. Men vergelijkt het ook weleens met emotionele acupunctuur, maar geen paniek: je gebruikt hierbij geen naalden, gewoon je vingertoppen.

Hoe doe je dat EFT? – Praktijk Groenendijk

EFT staat voor ‘Emotional Freedom Technique’. Het is een methode die elementen van traditionele Chinese geneeskunde en cognitieve gedragstherapie combineert. De techniek is bedoeld om negatieve energie in het lichaam te zuiveren en wordt ook weleens beschreven als ‘emotionele acupunctuur’. Bekendheden zoals Whoopi Goldberg en Madonna zweren bij de methode. Lily Allen gaf zelfs toe dat EFT haar geholpen heeft om van haar chocoladeverslaving af te geraken, terwijl alle andere therapeutische technieken faalden. 

Verstoorde energie

EFT baseert zich voor een deel op acupunctuur, de methode waarbij men naalden prikt in specifieke plaatsen op het lichaam om zo het evenwicht te herstellen. Die plaatsen noemt men meridiaanpunten of meridianen. Dat zijn symmetrische energiebanen in het lichaam, die van de bovenkant van ons hoofd tot in de puntjes van onze vingers lopen, net zoals ons zenuwstelsel. 
Alle meridianen vormen samen een netwerk en zijn gekoppeld aan organen en emoties. Zijn ze niet in balans, dan ben jij dat ook niet. Dat manifesteert zich dan in je lichaam in de vorm van stress, angst, frustratie, woede, of andere negatieve emoties.  ADVERTENTIE

Vingertoppen in plaats van naalden

De meridianen waarop EFT focust, zijn de volgende: het karatepunt op je hand (het buitenste stuk van je hand tussen de pols en pink), het punt tussen je wenkbrauwen, het punt onder en naast je ogen, het punt onder je neus, het punt op je kin, het punt bovenop je hoofd, het punt op je sleutelbeen en het punt tien centimeter onder je oksels. 
Maar in plaats van naalden, gebruik je dus je vingertoppen, heel wat minder eng. Terwijl je zachtjes met je vingers op de meridiaanpunten van je lichaam tikt, wordt je je bewust van je gedachten, emoties en sensaties, waardoor je vanzelf rustig wordt. De techniek wordt door gecertificeerde EFT-therapeuten vaak ingezet bij mensen met depressies of trauma, maar tijdens momenten van stress of rusteloosheid kan iedereen ‘m gebruiken. 

Positieve effecten van EFT

Termen als meridiaanpunten en energie klinken je misschien vreemd in de oren, maar de repetitieve handeling van deze techniek zorgt ervoor dat je stressniveau instant zakt. Verschillende studies toonden al het positieve effect van de eenvoudige techniek aan. Zo bewees een studie dat mensen na een EFT-sessie van een uur aanzienlijk minder cortisol, het stresshormoon, aanmaakten. Ook observeerden onderzoekers verminderde angst en een beter humeur bij de proefpersonen. Naast mentale effecten heeft EFT ook positieve fysieke effecten. In een andere studie ervoeren mensen met chronische nekpijn en hoofdpijn veel minder pijn na het toepassen van EFT. 

EFT in 5 stappen

1. Identificeer het probleem
De reden tot stress is meestal een negatieve gedachte, overtuiging, emotie of fysieke sensatie. Zo kan je bijvoorbeeld triest zijn omdat je mama dit jaar niet naar het kerstfeest kan komen. Probeer het probleem duidelijk te formuleren. Hoe specifieker je bent, hoe beter.

2. Beoordeel de stress
Geef de hoeveelheid stress die je ervaart een score van 0 tot 10 (0 = helemaal geen stress, 10 = extreem veel stress).

3. Zeg het probleem luidop
Formuleer een positieve zin in verband met het probleem. Bijvoorbeeld: “Mijn mama kan niet naar het kerstfeest komen dit jaar, maar ik ben blij dat ze gezond is.” 

4. Begin met zachtjes te tikken
Terwijl je het zinnetje herhaalt, luidop of in je hoofd, tik je met je vingertoppen zachtjes achtereenvolgens op de meridiaanpunten van je lichaam. Gebruik twee tot drie vingers en tik matig hard.

5. Evalueer je emoties
Nadat je een paar keer op de verschillende punten van je lichaam getikt hebt,  evalueer je je stressgevoelens opnieuw op een schaal van 0 tot 10. Indien de score niet verlaagd is, blijf je nog even verder tikken tot je gevoelens van onrust geleidelijk aan verminderen.

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/last-van-stress-tijdens-de-feestdagen-probeer-emotionele-acupunctuur-om-onmiddellijk-zen-te-worden~ad0b81bf/

Belangrijk is om te weten te komen van waar de stress komt. Die moet je in eerste instantie aanpakken. Dan kan je door lichte tik bewegingen met je vingers op bepaalde punten van je lichaam gaan werken. Stress zet vaak heel je lichaam onder een negatief gevoel. Dat maakt de je op een moment prikkelbaar wordt of kan zijn. Juist dat moet je vermijden. Dan kan je heel snel uit dit gevoel komen. Bepaalde druk leggen op je lichaam met je vingers kan helpen om tot rust te komen. Maar ook gewoon de situatie even loslaten. Kan helpen om snel je rust terug te vinden.
Stress is altijd een grote boosdoener op lichaam en geest. Geef niet toch aan dat gevoel van stress. Je hebt daar veel zelf voor in je handen. Nee zeggen, even wachten kan helpen om je rust te bewaren.

Massage, Bewegen, Therapie, Fysiotherapie, Fysio

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM