Kagyu Yeunten Gyamtso Ling
 

Helaas, we houden onze deuren nog ietsje langer toe.
Alle activiteiten in Yeunten Ling worden tot en met 15/01 geannuleerd.
Maar dat wil niet zeggen dat we stilzitten …

 
Stille meditatie met Lama Zeupa via ZoomElke avond van 20u tot 21u (behalve op dinsdag en woensdag).
De stille meditatie via Zoom wordt verdergezet.
U wordt uitgenodigd om aan te sluiten bij de groep van 40-50 deelnemers die elke avond present zijn.
Korte instructies begeleiden ons om samen in stilte te oefenen. Een unieke gelegenheid om samen met Lama een rijke innerlijke ervaring op te bouwen.
Voor meer informatie zie onderaan deze pagina. We hopen dat deze toelichting behulpzaam is voor diegenen die niet vertrouwd zijn met de Engelse taal die Lama gebruikt.
https://us02web.zoom.us/j/82866697531?pwd=cE04Nm4vY2VsTk1jRE9aNFRNSUJDdz09
Deze online meditatie wordt gratis aangeboden.
Een vrijwillige bijdrage voor ondersteuning van het instituut wordt van harte geapprecieerd. 
Een online bijdrage kan u via deze link uitvoeren..   
Q&A : Indien u aan Lama Zeupa een vraag wenst te stellen betreffende uw meditatiepraktijk, kan dit via  yeunten.ling@tibinst.org.  Lama zal uw vraag beantwoorden aan het begin of op het einde van een sessie.
De dagelijkse Poedja’s met Lama Tashi Nyima via FacebookOm 07u en 18u, behalve op woensdag.

Tot en met 19/12/2020 én op 24, 25, 30 en 31 december.
 
Nyoeng Nee,vastenpraktijk met Lama Zeupa en Lama Tashi Nyima via ZoomVier sessies van deze 2-daagse vastenpraktijk, vanaf 20 tot 30 december 2020 (met onderbreking voor de kerstdagen)
Deze zuiveringspraktijk is een ideale manier om een intensieve retraite te ervaren, geleid door Lama Zeupa (sessie 1 & 2) en door Lama Tashi Nyima (sessie 3 & 4), en op deze manier het jaar af te sluiten.
Als u voor het eerst een dergelijke intensieve vasten-ervaring meemaakt is het aangeraden om het onderricht van Lama vooraf aandachtig te volgen. 
Dit onderricht wordt u na inschrijving toegestuurd, samen met de te gebruiken teksten. 
Inschrijving met bijdrage via de Kalender met Nyoeng Nee data op onze website:
 
Kerstboodschap van Lama Zeupa en Lama Tashi Nyima via Zoom en FacebookVrijdag 25/12 om 10u
Door de uitzonderlijke omstandigheden waarin we leven wordt deze jaarlijkse kerstboodschap toegankelijk voor iedereen die zich aanmeldt via Zoom
https://us02web.zoom.us/j/82590102234?pwd=bVNEQkFmczJoZ3lJU09lSDZzZ0lYdz09
of via Facebook.
Milarepa, via Facebook
Dinsdag 29/12 om 20u
Bij elke volle maan reciteren we de poedja van Milarepa. Voor vele dharma-beoefenaars is de yogi Milarepa een belangrijke inspiratiebron, niet alleen omwille van zijn talrijke realisaties, ook zijn levensloop is indrukwekkend  lees verder 

Toelichting bij de stille avondmeditatie via Zoom

Als leidraad gebruikt Lama Zeupa de meditatie op de vier grenzelozen:
liefdevolle vriendelijkheid (skt, maitri; tib, dzjampa) ), compassie (skt, karuna; tib, njingdzjee) ), meevoelende vreugde (skt, mudita; tib, gawa) gelijkmoedigheid (skt, upeksha; tib, tang njom) om al deze kwaliteiten in evenwicht te houden.
Twee ademhalingsmethodes ondersteunen onze meditatie. 
1. De geest focussen op het tellen van elke in- en uitademing volgens een natuurlijk ritme, ontspannen.
2. De ‘vaas-ademhaling’, de geest focussen op het innerlijke vasthouden van de ademhaling op het niveau van het abdomen, onder de navel. Dit gebeurt in vier fasen: drawing in (inademen) – saturating (tot verzadiging) – diffusing (verspreiden of naar beneden duwen en vasthouden) en darting like an arrow (schieten als een pijl, uitademen in een vloeiende beweging). Als deze vier etappen niet worden gevolgd, loopt de beoefenaar het risico een afwijkende praktijk te volgen.
Drie obstakels kunnen zich voordoen: agitatie, afleiding, gebrek aan helderheid. Agitatie en afleiding zijn nauw met elkaar verbonden en het is belangrijk ze te herkennen, met name voor beginners. Agitatie (agitation) is als dorst, nooit tevreden zijn, nooit gelukkig, onverzadigbaar, is de niet constructieve vorm van verlangen die alleen kan leiden tot ongelukkig zijn, meer en meer willen. Afleiding (distraction) kan gelijk wat zijn: gedachten, uiterlijke omstandigheden, emoties, familiale gebeurtenissen, sociale media en zo meer. Gebrek aan helderheid (dullness) wordt niet onmiddellijk waargenomen. De geest is niet geagiteerd, maar de beoefenaar is zich evenmin volledig bewust van, bij voorbeeld, het in- en uitademen. Luciditeit ontbreekt. Dit obstakel toont zich in een subtiele of een grove vorm.
Vaardige middelen om deze hindernissen te overwinnen:
De focus weer leggen op het gekozen object (b.v. de ademhaling), de ogen lichtjes openen, een diepe bewuste ademhaling inlassen, zorgen voor een rustige, schone en strakke omgeving, een matige temperatuur, de juiste voeding, fysieke oefeningen, het algemene gedrag in het dagelijkse leven. Alles telt en is belangrijk, niet alleen de meditatieoefening zelf.
Tot slot:
Mediteren begin je best met een opgewekte, blije geestesgesteldheid. Als je herhaaldelijk het gevoel ervaart van verveling en sterke rusteloosheid, dan is dit een signaal dat je een rustperiode dient in te lassen. Neem enkele dagen de vrijheid om je te ontspannen en je geest te verfrissen.

Onze beste eindejaarswensen
Een Vreugdevolle Kerst en een Gelukkig Nieuwjaar

Dit kwam privé binnen. En ja zoals zoveel blijven in de tempel ook de deuren gesloten.

bol.com | Gebedsvlaggen koord Tibetaans met 10 vlaggen - 9x9 - Katoen (10  stuks) - M

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM