Waarom burn-out vooral door werkgevers en niet door werknemers zelf moet opgelost worden

Youtuber, Blogger, Scenarioschrijver, Wanhopig

Burn-out lijkt alomtegenwoordig te zijn. Je hoort dan ook wel eens dat vooral generatie X en Y er vatbaar voor zouden zijn. Maar klopt dat wel? Zijn deze generaties minder veerkrachtig? En wat kan je zelf doen om een burn-out te vermijden? Jobat.be sprak met Hans De Witte, professor arbeidspsychologie aan de KU Leuven.

Geen generatiekloof

De arbeidsmarkt wordt nu vooral bevolkt door generatie X en Y, de generaties geboren tussen 1960 en 2000. Zijn die meer gevoelig voor burn-out? Professor Hans De Witte ziet er alvast weinig bewijs voor in het wetenschappelijke onderzoek rond de verschillende generaties op de werkvloer. “Daaruit blijkt dat de verschillen binnen de leeftijdsgroepen veel groter zijn dan tussen de leeftijdsgroepen. Wat motivatie, leercapaciteit en performantie (het vermogen om goed te presteren, red.) betreft, en ook de wens om een vast contract te bemachtigen, is er geen verschil tussen jong en oud. Het enige echte verschil heeft te maken met het gebruik van ICT, waar jongeren meer vertrouwd mee zijn.”
Ook op het vlak van burn-out is er weinig aantoonbaar verschil tussen de generaties. Burn-out is een gevolg van drie zaken: te veel werkeisen, te weinig hulpbronnen en te weinig recuperatie. Die hebben – volgens professor De Witte – in essentie met het werk te maken en niet met de persoon zelf of zijn verwachtingen. Een combinatie van te belastend werk, met te weinig hulpbronnen (zoals de ondersteuning van collega’s) en een tekort aan herstelmogelijkheden, leidt tot een daling van het energieniveau en uiteindelijk tot burn-out.

Gevarenzone

Of het aantal burn-outs stijgt, is moeilijk te zeggen, omdat dit niet stelselmatig wordt opgevolgd. Onderzoekers van de KU Leuven, waaronder professor De Witte, ontwikkelden al in 2019 de zogenaamde ‘Burnout Assessment Tool’ (BAT). Met die tool konden ze o.a. vaststellen dat jongeren iets meer burn-outklachten hebben dan ouderen. 
“Let wel, het gaat hier over klachten, zoals extreme uitputting,” zegt Hans De Witte. “Dat is niet hetzelfde als een burn-out, die door een arts moet vastgesteld worden. Opnieuw heeft dit niet met de jongeren zelf te maken, maar met het werk. De eerste job is immers niet altijd de perfecte match, wat leidt tot stress. Dat jongeren bijna continu geconnecteerd zijn via allerhande technologie, zou ook wel een rol kunnen spelen. Het voortdurend oproepbaar zijn door collega’s geeft immers heel veel druk, meer dan als je zelf beslist om over te werken.”
Door de BAT werd ook duidelijk hoe groot het probleem van burn-out is in onze maatschappij. 7,6 % van de bevraagden ervaart klachten die te vergelijken zijn met de klachten van mensen met een burn-out. 9,5 % zit in de gevarenzone.

Hoe burn-out voorkomen?

Als werknemer kan je natuurlijk zelf initiatief nemen om zaken aan te kaarten, en mindfulness kan ook al helpen om klachten te verminderen. Maar voor de onderzoekers is het duidelijk: burn-out is een werkgerelateerd probleem, het is dus ook daar dat het moet aangepakt worden. Met andere woorden: minder werkeisen, meer hulpbronnen en voldoende herstelmomenten, binnen én buiten het werk.
“Dat is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de werkgevers”, vindt Hans De Witte. “Zij moeten weten wat er leeft bij medewerkers en ook regelmatig een risicoanalyse uitvoeren, bijvoorbeeld door het personeel te bevragen. Het gaat om een organisatorisch probleem, dat niet door het individu kan opgelost worden. Als een fabriek voor gezondheidsproblemen zorgt bij de omwonenden, ga je die mensen ook niet zeggen dat ze meer fruit moeten eten. Nee, je pakt de fabriek zelf aan.”

Wat houdt burn-out precies in? Hoe ontstaat het? Wat moet je doen – op persoonlijk en administratief vlak – als je kopje-onder gaat? Je leest het in ons e-book over burn-out.

BRON: https://www.hln.be/jobs/waarom-burn-out-vooral-door-werkgevers-en-niet-door-werknemers-zelf-moet-opgelost-worden~ae89f7b5/

Dat het nu vaker voorkomt dan voordien heeft ook de maken met werkdruk. En het voor jezelf niet kunnen doseren van werk en privé. Velen durven op de werkvloer ook geen nee te zeggen. Angst om ontslagen te worden of een slechte waardering te krijgen. Maar gezondheid gaat boven alles.
Men mag ook niet vergeten dat vaak ook de druk van het sociaal leven hier voor iets tussen kan zitten. Thuis komen en je werk niet los kunnen laten, of geen tijd maken voor het gezin. Brengt problemen met zich mee. Dat de persoon gaat opstapelen en zo in een burn-out beland. Er zijn altijd aanwijzingen en als men dit ziet kan men de persoon erop wijzen. Alleen moet het dan nog aanvaard worden en moet de persoon er zelf iets mee doen.
Op het werk kan je altijd melden als iets teveel wordt met. Ik ga het zo snel mogelijk in orde maken. Ze hou je een openheid voor jezelf en naar de werkgever laat je zien dat je het nodige zal doen.
Men mag ook niet vergeten. Een burn-out krijg je niet van vandaag op morgen dat sluimert een hele tijd in je lichaam. Vaak begint dit met stress je niet goed meer voelen en zelfs met gedachten rondlopen van ik ben voor niets goed.
Men voelt is op een moment opgebrand.

Burnout, Wedstrijd, Platgebrand, Ziekte, Brand

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM