Archive for december, 2020


NIEUWJAARS WENS

De laatste dag van het jaar. Een jaar dat voor velen een hel was. Maar eigenlijk een jaar waar men veel heeft kunnen leren. Denk maar aan op jezelf zijn. Jezelf leren kennen. Toch kon men nog veel doen. We gingen anders contacten leggen. Zelf met familie en vrienden. Tot zelfs met eigen kinderen en kleinkinderen. Maar los van alles. We hebben het doorstaan. Wel met bepaalde emoties met soms mensen te moeten loslaten.
Dus lezers laat dit jaar achter je.
En ik wens je in het nieuwjaar het allerbeste toe met een goede gezondheid en dat men op je eigen manier ervan mag genieten.

Geschenken, Kerstmis, Vrolijke Kerst, Vooravond

Tot volgend jaar en geniet maar doe het met gezond verstand.

Ballon, Chinese Lantaarns, Lantaarn, Schijnend, Hemel

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Vrouwen hebben dubbel zoveel kans op slaapproblemen als mannen. En dat ligt niet alleen aan hun hormonen

Meisje, Slaap, Vrouwelijke, Vrouw, Jong, Mensen, Dromen

Krijg je wel eens het gevoel dat je wederhelft slaapt van zodra zijn hoofd het kussen raakt, terwijl jij nog uren ligt te woelen? Frustrerend, maar niet ongewoon. Vrouwen hebben nu eenmaal dubbel zoveel kans op slaapproblemen als mannen. Ook nu slapeloosheid tijdens de pandemie bij beiden hard toeslaat, krijgen vrouwen het steevast harder te verduren. Slaapexperte Annelies Smolders vertelt hoe dat komt, en vooral, wat je eraan kunt doen.

Het is wat het is: een vrouw heeft dubbel zoveel kans op slaapproblemen als een man, vertelt slaapexperte Annelies Smolders, bekend van Start to Sleep en ontwikkelaar van online slaaptherapie. Niet verwonderlijk als je weet dat slaap een hormonaal proces is. “Bij mannen volgen hormonen een stabiel patroon, terwijl ze bij vrouwen haast constant fluctueren”, zegt Smolders. “Het gaat niet om exacte dosissen hormonen die dan te veel of te weinig worden aangemaakt, maar om het ganse hormonale samenspel dat uit balans raakt.” Denk maar aan de menstruele en de premenstruele week, een zwangerschap of de menopauze. Stuk voor stuk periodes met sterke hormonale veranderingen die niet alleen voor moodswings zorgen, maar ook onze slaap beïnvloeden.

Hormonaal benadeeld

Betekent dit dan dat je in bepaalde fases van je menstruatiecyclus beter slaapt dan in andere? “Zo eenvoudig is het niet, want ons slaapsysteem is enorm complex. Sommige vrouwen vertellen me dat ze tijdens hun premenstruele week lichter slapen, terwijl dat voor anderen net hun beste week is. Naast slapeloosheid zijn er nog 87 andere slaapstoornissen, waaronder rusteloze benen. Bij deze slaapstoornis stuurt je brein wanneer je wil gaan slapen het vervelende commando naar je benen om te bewegen. Dat is echt de hel. Je hebt vrouwen die daar nooit last van hebben gehad, maar bij wie het plots toeslaat wanneer ze zwanger worden. Andersom heb je vrouwen die er al lang mee worstelen, maar bij wie het na een paar maanden zwangerschap ineens verdwijnt. Zo zie je maar, het is lang geen eenduidig proces.”
Maar laat je niet misleiden, het zijn niet alleen de typisch vrouwelijke hormonen als oestrogeen en progesteron die het slaapproces beïnvloeden. Zo heb je de typische daghormonen als cortisol, adrenaline en serotonine tegenover melatonine dat dan weer het slaaphormoon bij uitstek is. Het is de balans en de interactie tussen al deze en nog vele andere hormonen die onze slaap regelen.https://cef69ecddede09cdd3d9c4f86738f43a.safeframe.googlesyndication.com/safeframe/1-0-37/html/container.html

Vrouwen worden tijdens het slapen altijd om het uur enkele minuten wakkerAnnelies Smolders, Slaapexperte

En alsof dat niet genoeg is, speelt ook het vrouwelijke brein niet in ons voordeel. “Mannen en vrouwen hebben een ander brein. Een man wordt bij wijze van spreken al meer mindful geboren dan een vrouw. Vrouwen slaan sneller en meer aan het piekeren. Zo gaan ze vaker wakker naar bed en worden ze tijdens het slapen steevast om het uur enkele minuten wakker. Gewoonweg omdat hun brein overal de kans ziet om te piekeren en zo de slaap tegenhoudt. Mannen doen dat van nature minder. Ze voeren ook vlotter luchtige gesprekken. Bij vrouwen gaat het er al snel zwaarwichtiger aan toe. Dit verschil in denken beïnvloedt ook onze slaap.”

Corona creëert slapeloosheid 

Dat hormonen een cruciale rol spelen, betekent niet dat je als vrouw gedoemd bent tot slaapproblemen. “Naast de hormonale cyclus zijn er ook andere elementen in dit complexe verhaal die niets met geslacht te maken hebben. Leeftijd en levensstijl zijn daarin de belangrijkste.” En het is vooral dat laatste dat zowel vrouwen als mannen tijdens deze pandemie parten speelt. 
Dat slapeloosheid de meest voorkomende slaapstoornis is, zet corona nog eens flink in de verf. “Veel mensen werden afgelopen maanden geconfronteerd met een gebrek aan structuur”, zegt Smolders. “Ze blijven ’s ochtends wat langer liggen, doen regelmatig een dutje of gaan te vroeg naar bed terwijl ze eigenlijk nog niet moe zijn, waardoor ze lang wakker liggen. Mensen zijn ook gewoon minder moe omdat heel wat activiteiten, zoals bijvoorbeeld het pendelen naar het werk, wegvallen.”
“Zo vallen er ook heel wat uitlaatkleppen weg, terwijl we die nu net zo hard nodig hebben. De pandemie en alle zorgen en onzekerheid die daarbij komen kijken eisen een hoge tol. Daarom grijpen mensen sneller naar een quick fix. Ze zoeken meer dan voordien rust en troost in alcohol of slaapmedicatie. En dat helpt vaak even, maar op termijn maakt dat het probleem enkel erger.”

No quick fix

Dit illustreert ook de vicieuze cirkel die slapeloosheid is. “Omdat ze niet kunnen slapen, raken mensen gespannen. En doordat ze gespannen raken, gaan ze onder andere meer cortisol produceren. Cortisol is een daghormoon dat de slaap nog meer gaat tegenhouden. Ook hier zijn quick fixes als langer uitslapen of dutjes doen overdag erg verleidelijk, maar nefast op lange termijn.”

Van de mensen die slaapthera­pie volgen, slaapt gemiddeld 80 procent na zes weken opnieuwAnnelies Smolders, Slaapexperte

Smolders weet dat ze hiermee veel mensen teleurstelt, maar als het om slaapproblemen gaat zijn er volgens haar gewoon geen quick fixes. “Van de mensen die bij mij slaaptherapie volgens, slaapt gemiddeld 80 procent terug na zes weken. Pas op, dat betekent niet dat ze na zes weken al terug goed slapen, maar wel dat na die periode hun fout slaappatroon opnieuw gereset is naar een standaard waarop we kunnen verder bouwen. Het ergste is dan meestal achter de rug.”

Creëer een gezond slaappatroon met deze tips

– Sta elke dag op hetzelfde moment op. Wil je toch eens uitslapen? Dat kan, maar liefst niet langer dan anderhalf uur en niet elke dag.

– Ga pas naar bed als je je slaperig voelt. Je hoeft lang niet iedere avond op hetzelfde uur naar bed. Iedere dag is anders, je maakt iedere dag iets anders mee, waardoor je ook iedere dag andere noden hebt. Luister naar je lijf.

– Vermijd blauw licht voor het slapengaan. Blauw licht is de aartsvijand van het slaaphormoon melatonine en komt vooral van computer -en smartphoneschermen. Televisie kijken kan wel, omdat het om een andere lichtbron gaat en het scherm zich verder van je gezicht bevindt. Bovendien ben je wanneer je televisie kijkt niet actief iets aan het doen, wat bij smartphones vaak wel het geval is.

– Kom voldoende buiten. Voldoende zonlicht is belangrijk voor je dagritme. Op donkere dagen kan je ook beroep doen op lichttherapie in de vorm van een lichtbril.

– Als je alcohol of koffie drinkt, doe het dan met mate.

– Bewaak je structuur zo goed mogelijk. Dé gouden regel. 

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/vrouwen-hebben-dubbel-zoveel-kans-op-slaapproblemen-als-mannen-en-dat-ligt-niet-alleen-aan-hun-hormonen~a6812125/

Het is eigenlijk bekent dat een vrouw meer last heeft van slaapproblemen dan mannen. Ze zullen ook vaker in de nacht wakker worden om naar het wc te gaan. Ook nemen ze heel veel mee van de dag naar de nacht. Ze kunnen moeilijk hun dag loslaten en gaan zo in de nacht zitten piekeren.
Het kan dan nuttig zijn om toch je rust te vinden voor je slapen gaat. Geen al te zware lectuur lezen of tv kijken.

Bed, Slaap, Meisje, Witte, Moe, Kussen, Dekbedovertrek

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

ONGEDULDIG ZIJN DAAR HEB JEZELF MAAR MEE ZITTEN.

Cijfers, Speelgoed, Bus, Praten, Mannen, Mensen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

GELUK

MEN ZEGT GELUK LIGT IN EEN KLEIN HOEKJE. DAN MOET JE HET HOEKJE NOG VINDEN.

Aum Shanthi

DIER

EEN DIER IS ALS EEN MENS, ALS HET ZIEK IS GA JE ZO SNEL MOGELIJK HET NODIGE ERVOOR DOEN.

Silhouet, Vrouw, Mens En Dier, Zonsondergang

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

DUIDELIJKHEID

WANNEER WORDT IETS DUIDELIJK ALS MEN ER VOLLEDIG ACHTERSTAAT

Aum Shanthi

VERANTWOORDELIJKHEIDS GEVOEL

WIE HET VERANTWOORDELIJKHEIDS GEVOEL NIET KENT. MOET INZIEN DAT LIJDEN BESTAAT

Aum Shanthi

LICHTPUNTJE

WIE ZAL HET ONS ZEGGEN OF WETEN DAT HET LICHTPUNTJE BEGINT TE SCHIJNEN

AUM SHANTHI

FIJNE KERST 2020

IK WENS ALLE LEZERS EEN FIJNE KERST TOE. HET IS EVEN HELEMAAL ANDERS DAN MEN GEWOON IS MAAR OOK HIER KAN JE DAN NOG VOOR JEZELF IETS MOOI VAN MAKEN

Snowman_07

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

HET IS NIET ALS GEWOONLIJK, MAAR DAN NOG KAN JE ER IETS VAN MAKEN.

Fantasie, Fairytale, Elve, Meisje, Jurk, Bossen, Donker

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Body-Moving-Theo-Herbots

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheidsblog Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry Magie & Fancy

Mala's magie en Fancy pareljuwelen

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

bijonsinhuissen.wordpress.com/

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

WorldsApart 2.0

So Close & Yet So Far...

Life in Copenhagen

Life in Copenhagen, Denmark, after moving during Covid-19.

crazyhormonenhome.wordpress.com/

Hormonen issues en alles wat je moet weten over je schildklier!

Yolanda - "Det här är mitt privata krig"

Kreativ text, annorlundaskap, dikter, bipolaritet, aspergers syndrom, samhällsdebatt

%d bloggers liken dit: