Archive for 27 oktober 2020


DIEPTEPUNT

WIE EEN DIEPTEPUNT KENT, LEERT HET LEVEN KENNEN OM ERUIT TE KRUIPEN

Kat, Mand, Dierlijke, Gedomesticeerde, Cute, Huisdier

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

‘Moonbreathing’, of hoe ademen naar de maan je sneller in slaap doet vallen

Neus, Adem, Ademhaling, Geur, Ademen, Borstvoeding

Je hebt al vijfhonderd schapen geteld, maar je kan de slaap niet vatten. Ooordopjes, een slaapmasker, meditatieve muziek: dweilen met de kraan open. En nu ontregelt het winteruur je slaapritme al helemaal. Ken je ‘moonbreathing’ al? Een ademhalingstechniek uit de yogatraditie die ervoor zou zorgen dat je zo indommelt.  ‘Moonbreathing’ of Chandra Bhedana is een eeuwenoude ademhalingstechniek, waarbij je door je linkerneusgat inademt en door je rechter uitademt. De bedoeling is je ademsnelheid vertragen. De linkerkant van je lichaam zou immers een connectie hebben met je zenuwstelsel, dat je tot rust kan brengen door te ademen. In de yogafilosofie staat de maan voor kalmte, terwijl haar tegenpool, de zon, energie vertegenwoordigt. Daarom beoefen je voor het slapengaan best de chandra (maan) bhedana, en niet de surya (zon) bhedana. 
“Normaal gesproken gebruiken we de ademhaling tijdens yoga om onze energie te vergroten”, vertelt yogaleraar Bert Peeters. “Moonbreathing komt daarom minder voor op de mat.  Maar het heeft wel nut, zeker als je met je hele borst en buik ademt. Daar ontspant je lichaam het snelste van.”
“Vóór je aan de maanademhaling begint, vul je dus eerst je buik met lucht. Dan laat je je borstkas langzaam opkomen. Een soort golfbeweging door je romp. Als je uitademt doe je hetzelfde in de omgekeerde richting, alsof je langzaam leegloopt. Die manier van ademen in combinatie met chandra bhedana geeft een veel effectiever resultaat.” 

Moonbreathing: zo doe je het

1. Ga rechtop zitten of leg je ontspannen op je rug. Je voeten vallen open en je armen liggen licht gespreid naast je lichaam. 

2. Sluit je ogen.

3. Adem een paar minuten met je buik én borstkas.

4. Begin aan chandra bhedana-ademhaling: sluit je rechterneusvleugel met je rechterduim. Het is meer een heel zacht afsluiten, dan een grote druk.

4. Adem in door je linkerneusgat.

5. Sluit je linkerneusvleugel af met je rechterringvinger, zodat je even niet meer kan ademen. Tijdens de ademstop zijn beide neusgaten dus afgesloten. 

6. Haal je duim van de rechterneusvleugel en adem uit. Hou het linker gesloten.

7. Herhaal dit een paar minuten, tot je ademhaling langzamer is en je je ontspannen voelt. 

De 4-7-8 methode

Is ‘moonbreathing’ toch niet helemaal jouw ding? Dan is er de 4-7-8-methode. Het komt erop neer dat je vier tellen inademt, zeven tellen je adem vasthoudt en dan gedurende acht tellen uitademt. Omdat je je zodanig op je ademhaling concentreert, ontspant je lichaam en val je gemakkelijker in slaap. 

Zo doe je het

1. Plaats het puntje van je tong tegen je tandvlees, direct achter je voortanden.

2. Ga rechtop zitten of leg je ontspannen op je rug. Je voeten vallen open en je armen liggen licht gespreid naast je lichaam.

2. Adem vier tellen in door je neus. 

3. Houd je adem gedurende zeven seconden vast.

4. Adem acht tellen uit door je mond. Je tong ligt nog steeds op dezelfde plek. 

5. Herhaal de oefening tot je in slaap valt. 

Slaapwel! 

BRON: https://www.hln.be/fit-en-gezond/moonbreathing-of-hoe-ademen-naar-de-maan-je-sneller-in-slaap-doet-vallen~a073b3fe/

In eerste instantie wil ik beginnen met; begin hier rustig mee. Leer het echt op een rustige manier. Het kan soms een gevoel geven van hoofdpijn maar ook van duizeligheid.
Het is niet alleen goed om rust te vinden om in slaap te vallen. Maar ook voor.

Omdat je afwisselend door je linker- en rechterneusgat inademt en uitademt zorgt de Nadi Sodhana pranayama voor balans tussen de linker- en rechter hersenhelft.
De Nadi Sodhana pranayama verlaagt je hartslag en vermindert spanning.
De Nadi Sodhana pranayama vermindert gevoelens van angst en stress.
De Nadi Sodhana pranayama geeft energie.
Deze ademhalingsoefening zorgt er bovendien voor dat je vrijer kunt ademhalen.

Deze ademhaling kan je overal doen. Men hoeft er niet echt om te gaan liggen of zitten. Het is een intensieve ademhaling die nooit als kind aangeleerd werd. Nu je het zo gaan proberen moet je ermee vertrouwd raken. Hier enkele punten om te starten.

Zo begin je eraan.

  1. Zorg dat je ontspannen gaat zitten. Dit kan in Lotushouding, kleermakerszit, maar ook gewoon zittend op de bank. Zorg ervoor dat je een rechte rug hebt en je schouders en armen ontspannen zijn.
  2. Laat je linkerhand ontspannen op je knie rusten.
  3. Plaats je wijs- en middelvinger tussen je wenkbrauwen.
  4. Druk met je rechter duim de rechterkant van je neus dicht en adem vervolgens diep in door je linkerneus gat. Houd je adem even vast.
  5. Sluit nu met je rechter ringvinger je linker neusgat af en laat je duim los.
  6. Adem lang en diep uit door je rechter neusgat.
  7. Adem ook weer diep in door je rechter neusgat en houd je adem weer even vast.
  8. Druk met je duim je rechter neusvleugel dicht en adem uit door je linker neusgat.
  9. Adem ook weer diep in met je linker neusgat.
  10. Houd je adem even vast en sluit wederom je linker neusgat af en laat je duim los.
  11. Adem uit door je rechter neusgat en adem ook weer lang en diep in met dit neusgat.
  12. Get the picture? Als je hem eenmaal door hebt is het easy peasy!
  13. Je kunt deze ademhalingsoefening trouwens ongeveer 5 minuutjes doen. Daarna ga je lekker weer ‘gewoon’ ademen zonder erbij na te denken.

Deze die met yoga vertrouwd zijn weten dat ademhaling bij iedere oefening van belang is. Bij de ene ga je dieper moeten ademhalen dan bij de andere. Net zoals de uit ademhaling een belangrijke is.
We weten allemaal de ademhaling een belangrijke factor is voor zuurstof in ons lichaam te krijgen. En verkeerde of slechte ademhaling zal problemen veroorzaken. Denk maar aan hyperventilatie.

Vrouw, Meisje, Mode, Moderne, Jonge Vrouw, Mooie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: