Rituelen helpen enorm als het gaat om omgaan met stress en angst

Meditatie, Gong, Mediteren, Mindfulness, Geluid

Iedereen heeft zo zijn eigen manier om te dealen met stress en angstgevoelens. Maar volgens nieuw onderzoek is er één middel waar de overgrote meerderheid iets aan lijkt te hebben. Uit een onderzoek van de University of Connecticut en Masaryk University in Tsjechië blijkt dat rituelen bij bijna iedereen een sleutelrol spelen in het kalmeren bij angst.

Onderzoek naar de effecten van rituelen

In een eerder onderzoek ontdekte professor in de antropologie Dimitris Xygalatas dat angstgevoelens het gedrag van mensen ritualiseert en meer gestructureerd maakt. Op basis van deze ontdekking bekeken hij en zijn team of het opzettelijk uitvoeren van rituelen een effect had op de angstgevoelens van deelnemers.
Eerst vroegen ze deelnemers om een plan te bedenken voor het geval van een natuurramp, wat zorgde voor gevoelens van angst en ongemak. Daarna nam de helft van de groep deel aan een religieus ritueel in een tempel, terwijl de andere helft werd gevraagd om op een stoel te zitten en zich te ontspannen.
Het was duidelijk dat beide groepen zich gestrest voelden door het moeten bedenken van een rampenplan, maar degenen die deelnamen aan het ritueel konden het beter ‘van zich af zetten’. Na het meten van de hartslag concludeerden de onderzoekers dat de eerste groep meer gedaald was in stressniveau dan de groep die geen rituelen had uitgevoerd.

Wat dit onderzoek ons leert over hoe je rituelen in je voordeel kunt gebruiken

Hoewel het prima is om zo af en toe wat gestrest te zijn, kan veel stress op de lange termijn een flinke tol eisen van je gezondheid. “Voorbij een bepaalde grens is stress niet langer nuttig,” schrijft Xygalatas in een onderzoeksrapport, waarbij hij noemt dat het cognitieve functies kan beperken, het immuunsysteem kan verzwakken en kan leiden tot verhoogde bloeddruk.
Over waarom rituelen zo effectief zijn in het verlagen van stress voordat het teveel wordt, zegt hij:

“het mechanisme dat we hier denken te zien is dat rituelen helpen om angst te verlagen door de hersenen een gevoel van structuur, regelmaat en voorspelbaarheid te geven.”

Met andere woorden, als je een activiteit onderneemt dat je goed kent en waar je je comfortabel bij voelt, dan stuurt het een signaal naar het brein dat je veilig bent.
Dit onderzoek geeft nog meer reden om meer gebruik te maken van je rituelen, met name in zware tijden. Neem deel aan een religieus ritueel of misschien een meer spirituele route met een bekende yoga-flow, tarotlezing, energiereiniging, visualisatie of door te schrijven in je dagboek, kun je je lichaam en geest net dat beetje geven dat het nodig heeft om al die opgestapelde stress en onzekerheid los te laten.

Pooja, Aarti, India, Ganesh, Ganesha, Religieuze

BRON: https://www.nieuwetijdskind.com/rituelen-helpen-met-stress-en-angst/

Stress kan je perfect verhelpen. Velen gaan zeggen ik ga op reis om uit te rusten van de sleur weg te zijn. Maar je komt terug en je zit in hetzelfde probleem. De stress slaagt sneller toe dan men denkt. Het kan even goed zijn maar op reis gaan kan ook een dagje in eigen land zijn. Maar wat wel helpt en blijvend is. Is een bepaald ritueel voor jezelf zoeken. Dat kan je dagelijks dat kan je op gelijk welk moment van de dag doen. Zoals hier al beschreven is kan yoga, wandelen, iets visualiseren, mediteren of schrijven in een boekje. Het komt erop aan om bij zo een ritueel niet te gaan nadenken. Maar meer je gevoel te volgen. Je lichaam en geest op een lijn te brengen. Een ritueel dat je uitvoert moet voor jezelf zijn. Laat je daarin niet leiden maar volg je gevoel erin. Wat voor jezelf fijn voelt. Wat een heel belangrijke is om gewoon tijd te gunnen voor jezelf. Dat kan al een zware opgave zijn. Maar echt zeggen dit uurtje of twee uurtjes neem ik echt voor me zelf. Denk hierbij eens aan een heerlijk bad deur op slot muziekje aan kaarsjes aan en gewoon van genieten. Van heel dit ritueel dat vooraf gaat tot na het bad en je terug aan te kleden. Net zoals je kan om je even terug te trekken in een kamer gaan zitten of liggen en er gewoon de rust van voelen te stromen in je lichaam.

Als ritueel voor je angsten. Die kan je soms beter opschrijven. Na het schrijven lees je het nog eens na je voelt wat het doet met je lichaam en je probeert dat te verwerken. Zodat je die angst los kan laten. Nadien dat kan enkele dagen zijn kan je het geschreven verbranden. Zodat je het helemaal los kan laten.

Ontspanning, Yoga, Meditatie, Natuur, Zonnige, De Zomer

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM