Archive for 20 augustus 2020


RITUEEL

EEN RITUEEL IS DAT WAT JE AAN JEZELF GEEFT.

Vrouw, Vrouwelijke, Schoonheid, Jong, Model Staand
Massage, Massage Stenen, Welness, Gezondheid

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Rituelen helpen enorm als het gaat om omgaan met stress en angst

Meditatie, Gong, Mediteren, Mindfulness, Geluid

Iedereen heeft zo zijn eigen manier om te dealen met stress en angstgevoelens. Maar volgens nieuw onderzoek is er één middel waar de overgrote meerderheid iets aan lijkt te hebben. Uit een onderzoek van de University of Connecticut en Masaryk University in Tsjechië blijkt dat rituelen bij bijna iedereen een sleutelrol spelen in het kalmeren bij angst.

Onderzoek naar de effecten van rituelen

In een eerder onderzoek ontdekte professor in de antropologie Dimitris Xygalatas dat angstgevoelens het gedrag van mensen ritualiseert en meer gestructureerd maakt. Op basis van deze ontdekking bekeken hij en zijn team of het opzettelijk uitvoeren van rituelen een effect had op de angstgevoelens van deelnemers.
Eerst vroegen ze deelnemers om een plan te bedenken voor het geval van een natuurramp, wat zorgde voor gevoelens van angst en ongemak. Daarna nam de helft van de groep deel aan een religieus ritueel in een tempel, terwijl de andere helft werd gevraagd om op een stoel te zitten en zich te ontspannen.
Het was duidelijk dat beide groepen zich gestrest voelden door het moeten bedenken van een rampenplan, maar degenen die deelnamen aan het ritueel konden het beter ‘van zich af zetten’. Na het meten van de hartslag concludeerden de onderzoekers dat de eerste groep meer gedaald was in stressniveau dan de groep die geen rituelen had uitgevoerd.

Wat dit onderzoek ons leert over hoe je rituelen in je voordeel kunt gebruiken

Hoewel het prima is om zo af en toe wat gestrest te zijn, kan veel stress op de lange termijn een flinke tol eisen van je gezondheid. “Voorbij een bepaalde grens is stress niet langer nuttig,” schrijft Xygalatas in een onderzoeksrapport, waarbij hij noemt dat het cognitieve functies kan beperken, het immuunsysteem kan verzwakken en kan leiden tot verhoogde bloeddruk.
Over waarom rituelen zo effectief zijn in het verlagen van stress voordat het teveel wordt, zegt hij:

“het mechanisme dat we hier denken te zien is dat rituelen helpen om angst te verlagen door de hersenen een gevoel van structuur, regelmaat en voorspelbaarheid te geven.”

Met andere woorden, als je een activiteit onderneemt dat je goed kent en waar je je comfortabel bij voelt, dan stuurt het een signaal naar het brein dat je veilig bent.
Dit onderzoek geeft nog meer reden om meer gebruik te maken van je rituelen, met name in zware tijden. Neem deel aan een religieus ritueel of misschien een meer spirituele route met een bekende yoga-flow, tarotlezing, energiereiniging, visualisatie of door te schrijven in je dagboek, kun je je lichaam en geest net dat beetje geven dat het nodig heeft om al die opgestapelde stress en onzekerheid los te laten.

Pooja, Aarti, India, Ganesh, Ganesha, Religieuze

BRON: https://www.nieuwetijdskind.com/rituelen-helpen-met-stress-en-angst/

Stress kan je perfect verhelpen. Velen gaan zeggen ik ga op reis om uit te rusten van de sleur weg te zijn. Maar je komt terug en je zit in hetzelfde probleem. De stress slaagt sneller toe dan men denkt. Het kan even goed zijn maar op reis gaan kan ook een dagje in eigen land zijn. Maar wat wel helpt en blijvend is. Is een bepaald ritueel voor jezelf zoeken. Dat kan je dagelijks dat kan je op gelijk welk moment van de dag doen. Zoals hier al beschreven is kan yoga, wandelen, iets visualiseren, mediteren of schrijven in een boekje. Het komt erop aan om bij zo een ritueel niet te gaan nadenken. Maar meer je gevoel te volgen. Je lichaam en geest op een lijn te brengen. Een ritueel dat je uitvoert moet voor jezelf zijn. Laat je daarin niet leiden maar volg je gevoel erin. Wat voor jezelf fijn voelt. Wat een heel belangrijke is om gewoon tijd te gunnen voor jezelf. Dat kan al een zware opgave zijn. Maar echt zeggen dit uurtje of twee uurtjes neem ik echt voor me zelf. Denk hierbij eens aan een heerlijk bad deur op slot muziekje aan kaarsjes aan en gewoon van genieten. Van heel dit ritueel dat vooraf gaat tot na het bad en je terug aan te kleden. Net zoals je kan om je even terug te trekken in een kamer gaan zitten of liggen en er gewoon de rust van voelen te stromen in je lichaam.

Als ritueel voor je angsten. Die kan je soms beter opschrijven. Na het schrijven lees je het nog eens na je voelt wat het doet met je lichaam en je probeert dat te verwerken. Zodat je die angst los kan laten. Nadien dat kan enkele dagen zijn kan je het geschreven verbranden. Zodat je het helemaal los kan laten.

Ontspanning, Yoga, Meditatie, Natuur, Zonnige, De Zomer

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Start je ’s ochtends moeilijk op? “Dit werkt beter dan vier koppen espresso”

Man, Wet, Naakt, Sexy, Lichaam, Erotische, Gespierde

We worden bestookt met adviezen om productiever en gelukkiger aan het werk te gaan. Maar wat helpt er nu echt? De Nederlandse auteur Mirjam Wiersma experimenteerde een jaar lang met uitkomsten uit onderzoek en tips uit bestsellers. Hier deelt ze een mini-experiment waar ook jij aan mee kan doen. Vandaag: de ‘cool challenge’
De wekker gaat, je laat hem te vaak snoozen. Je sleept je je bed uit. Na een lange douche en een snelle espresso vertrek je met een moe gevoel naar je werk of verplaats je je naar je home office. Dan drink je nog een oppeppende koffie. Herkenbaar? Dan ben jij vast ook op zoek naar meer energie.
Volgens het Nederlandse onderzoek Cool Challenge doet een koude douche aan het begin van je dag precies dat: je energie geven. Het doet trouwens ook nog wat voor je humeur. Koud douchen draagt bij aan een optimistische stemming. En dan is er nóg een positief effect. De onderzoekers zagen een daling van 29 procent in het ziekteverzuim.

Mijn lijf schrikt en mijn adem hapert. Alles stokt, maar ik zet door en het wordt beter.

Een koude douche geeft je dus én meer energie én boost je humeur én brengt je ziekteverzuim omlaag. Reden genoeg om het zelf uit te proberen! Hartpatiënten en ouderen proberen het daarentegen beter niet, bij hen kan de boost te sterk zijn. 

Mini-experiment ‘cool challenge’ 

Durf je het aan, koud douchen? Hier is het recept:

1. Stap ’s ochtends onder de douche
2. Draai aan het einde van je douchesessie in één keer de kraan op koud (20 graden)
3. Hou dat 2 tot 3 minuten vol.

Effect

Oh, wat zag ik tegen deze actie op: direct na het opstaan een koude douche. Op zich al vervelend genoeg, maar dan verdwijnt er ook nog iets waar ik erg aan gehecht ben: mijn normale startmomentje in een warm bed met een verse, heerlijk ruikende espresso en een lekker boek.
En het is afzien als ik de temperatuur ineens terugschroef. Mijn lijf schrikt en mijn adem hapert. Alles stokt, maar ik zet door en het wordt beter. Het lukt om weer te ademen, mijn lijf draait gewoon door. Het is allemaal ook verbluffend snel weer voorbij. En dat klopt natuurlijk ook wel: twee of drie minuten is niet lang.

Kristalhelder

De douche uitzetten geeft mijn ego een opkikker: dat heb ik toch maar even gedaan. Wow, dat voelt goed! Normaal is mijn dag op dit moment nog niet eens echt begonnen. Maar er is meer. Als de douche uitgaat, krijg ik een kristalhelder gevoel in mijn hoofd; alsof opstijgende bubbels alles helder en fris maken. Ik krijg echt zin om aan de dag te beginnen. Als een ander mens stap ik onder de douche vandaan. Met zin in een dag waarin ík het verschil ga maken.

Voor mij voelt het daarom beter dan de 4 espresso’s waar ik de dag altijd mee startte. Koud douchen is een blijvertje!

Anders dan bij het drinken van koffie zijn er geen bijwerkingen zoals trillende handen, slecht slapen of een cafeïneverslaving. Voor mij voelt het daarom beter dan de 4 espresso’s waar ik de dag altijd mee startte. Koud douchen is een blijvertje!

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/start-je-s-ochtends-moeilijk-op-dit-werkt-beter-dan-vier-koppen-espresso~ab9cd662/

Dit werkt zeker goed. Alleen zou ik daar niet gelijk mee beginnen. Als je onder de douche staat draai de kraan rustig naar het koude. Ga je dat heel snel doen ga je merken dat je hartslag even zal overslagen. Men kan het vergelijken als na een sessie sauna 15-25min en je gaat gelijk het ijskoud bad in.
Het is zeker gezond en als je zo je dag kan starten of zelfs eindigen ga je dat lichamelijk ook goed voelen.

Men zal zich helder voelen en na lange tijd zal je merken dat je het beter en beter verdragen kan.

Koude douchen? Een zeer goed idee!

7 tips voor een goed seksleven

Mensen, Man, Vrouw, Paar, Zwart Wit, Monochroom, Liefde

Ben je al jaren samen met je partner en is de seks een beetje in een sleur geraakt? Kan jullie seksleven wel wat meer pit en creativiteit gebruiken? Henriëtte Schoones, seksuoloog NVVS en relatietherapeut, geeft zeven tips voor een goed seksleven.

1. Zorg ervoor dat het goed met je gaat

“Voor een goed seksleven is het belangrijk dat je zowel geestelijk als lichamelijk gezond bent en goed in je vel zit. Als je bijvoorbeeld lichamelijk beperkt bent, (chronische) pijn hebt, je medicijnen slikt die je libido afremmen, je relatie niet lekker loopt of veel zorgen hebt, dan is de zin in seks ver te zoeken. Seks is dan (even) niet aan de orde en zit zelfs helemaal niet meer in je systeem. Dus het moet op beide vlakken goed met je gaan.”

2. Stop met het maken van verwijten

“Mijn ervaring vanuit de praktijk is dat stellen vaak vanuit teleurstelling en frustraties met elkaar over seks praten. Verwijten als wat de ene mist en waarin de ander tekortschiet vliegen over en weer, maar leveren meestal niets op.
Hoe moeilijk het ook is, probeer niet je teleurstellingen en frustraties naar elkaar te uiten, want dat leidt meestal niet tot meer verbinding. Sterker nog: hierdoor wordt de afstand alleen maar groter en kom je helemaal niet meer aan intimiteit toe. Bekritiseer de ander daarom zo min mogelijk en keur elkaar ook niet af. Geef elkaar in plaats daarvan in het dagelijks leven liever complimenten over elkaars uiterlijk. Zeg ook dat je trots bent op je partner als hij/zij positieve dingen doet of zegt en geef elkaar vaker een knuffel.”

3. Investeer in elkaar: het voorspel begint bij het ontbijt

“Het is goed om elkaar vanaf het ontbijt gedurende de dag te blijven verrassen en prikkelen. Heb je behoefte aan seks, blijf elkaar dan liefdevolle aandacht geven. Een lief berichtje of een ontbijtje op bed doet wonderen.
Doe moeite voor elkaar. Ik geef stellen vaak de opdracht om ‘verwenbriefjes’ te maken. Hierbij maakt ieder tien briefjes met daarin wat je graag met de ander wil doen of ontvangen. In eerste instantie zijn die briefjes niet seksueel getint. Die briefjes doe je vervolgens apart in twee potjes en de ene week trekt de één een briefje uit dat potje zonder tegen de ander te zeggen wat erop staat. Je zegt het alleen wanneer je het verwenbriefje daadwerkelijk gaat uitvoeren. De ene week moet je dan zelf moeite doen voor de ander en de andere week word je verwend door je partner. Als dit principe bevalt, dan kan je deze briefjes gaandeweg meer erotisch maken.”

4. Versta elkaars liefdestaal

“Veel stellen verstaan elkaars liefdestaal niet. Als metafoor zeg ik dan dat de één Chinees spreekt en de ander Frans. Wees je daarom bewust van de liefdestaal van de ander. Hoe laat je bijvoorbeeld aan je partner merken dat je zin hebt om te vrijen of dat je van hem/haar houdt? De ene laat dit zien door voor de ander te zorgen, de krant klaar te leggen of lekker te koken. Het kan alleen zijn dat de andere partner dit signaal niet of anders oppakt dan je zou willen. Voor hem/haar zou een lichamelijkere vorm beter werken, bijvoorbeeld door te knuffelen, te zoenen of lieve, opwindende woorden te zeggen. In dit geval doet de ander hetgeen wat je zelf zou willen ontvangen. Dat is belangrijk om op te merken.”

5. Ken elkaars behoeften: wat wil je dat de seks gaat opleveren?

“De kern van een goed seksleven is niet dat je samen alle standjes van de Kamasutra door kunt nemen en tegelijk klaar kan komen. Dat zou leuk zijn, maar zowel mannen als vrouwen willen zich vooral geliefd, gewild en begeerd voelen door de ander. Als je seks hebt om de ander te plezieren of als het voor jezelf te weinig oplevert, dan is het meer een technische beleving die voor de lange termijn niet bevredigend werkt. Dus bespreek met elkaar wat je uit seks wilt halen.”

6. Verbeter je seksleven, begin bij jezelf

“Er wordt vaak naar de ander gekeken. Je verwacht bijvoorbeeld dat je partner het initiatief neemt. Maar wil je je seksleven verbeteren? Begin dan bij jezelf. Misschien ben je zelf ook niet meer zo liefdevol en romantisch als in het begin van de relatie. Probeer het oude patroon te doorbreken, omdat dat niet tot verbetering heeft geleid.”

7. Zorg voor erotiek en variatie in de relatie

“Mijn ervaring is dat seks bij veel stellen meteen ‘all the way’ moet gaan. Mijn advies is dit patroon te doorbreken en meer erotiek in de relatie te brengen door elkaar tussendoor bijvoorbeeld een tongzoen te geven, zonder dat dit ergens toe hoeft te leiden. Je kunt elkaar ook overdag een erotisch berichtje sturen. Laat vooral merken dat je naar de ander verlangt.
Soms hebben stellen te weinig creativiteit om het vaste patroon te doorbreken. Het erotische kaartspel ‘ultiem verlangen’ kan hier heel goed bij helpen. Het spel bestaat uit een bord met honderden kaarten waar intieme vragen en opdrachten op staan. Zo kunnen jij en je partner op een leuke manier ontdekken wat jullie opwindend vinden.
Ik vind humor en luchtigheid in de seks ook belangrijk. Als je iets anders probeert met elkaar en het is toch niet zo leuk, lach er dan samen om en zie het als iets positiefs dat jullie wel uit jullie comfortzone zijn gegaan met elkaar.”

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/7-tips-voor-een-goed-seksleven/ar-BB183WXM?li=BBDNPrw

Een goed seksleven. Dan stel ik mij de vraag wat ze daar onder begrijpen in eerste instantie. Een goed seksleven begint in eerste instantie bij jezelf. Je goed in je vel voelen, geen negatieve gevoelens hebben. Als je goed in je vel zit dan zal je ook van dit stukje kunnen genieten. Je eigen lichaam kennen op dit vlak is iets speciaal met je partner kunnen delen. Een goed seksleven heb je niet van de eerste keer. Men moet elkaar leren kennen. Durven voelen, vragen en aftasten. Dan pas kan je genieten. Dat begint niet alleen in het bed. Dat begint ervoor. Dat kan met een luchtig gesprek een film of elkaar uit te dagen. Maar het belangrijkste van al is elkaar begrijpen en aanvoelen. Dat begint met het lichaam te verkennen. Een goed seksleven bestaat niet alleen uit de daad om voortplanting maar gaat veel verder. Men moet ervan kunnen en mogen genieten. Ook je eigen handen heb je gehad om ze mee een rol te laten spelen. Net als ieder stukje lichaamsdeel en dan hoeft men nog niet naakt te zijn. Ook met kleding aan je ogen mee laten spelen je handen laten voelen en durven te aanvaarden. Allemaal belangrijk om van beide lichamen te genieten. Er staat ook geen leeftijd op. Alleen komt er een moment dat je anders omgaat met elkaar. Maar waar je nog samen kan van genieten.

Mensen, Volwassene, Vrouw, Bed, Portret, Slaapkamer


Niet zoals bepaalde mensen met een handicap er ook van mogen en kunnen genieten. Ik zet dit erbij om te laten voelen dat jouw lichaam gewoon mooi is zoals het is.

Para, Samen, Mensen, Bij Het Hof Van, Levensstijl

Bij tantra zegt men altijd voel ervaar en geniet.

Vrouw, Blind, Licht, Erotica, Sadomasochisme, Blond

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: