Archive for 21 juli 2020


ZONDER SCHROOM

ZONDER SCHROOM DAT DELEN WAT JE VOELT BRENGT VERLICHTING

Zonder enig schroom spoot de muziek tussen de bomen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Is stilzitten niet jouw ding? Je kan ook dynamisch mediteren

Welkom bij Dansklooster voor vrije dans & stilte... | Dansen ...

In onrustige tijden kan mediteren heel effectief zijn. Maar wat als je zenuwachtig wordt van minutenlang stilzitten en nietsdoen? Je kan het ook anders aanpakken, want er bestaat zoiets als dynamisch mediteren. 
De laatste maanden kenden onze stressniveau’s ongekende hoogtes. Drie keer raden wat de boosdoener is: dankjewel, corona. Het is dan ook geen verrassing dat we massaal op zoek gingen naar manieren om te relaxen. Dat zie je ook aan de populariteit van meditatieapps als Headspace en Calm: die werden zo’n zeven miljoen keer gedownload tijdens de lockdown, Calm kon specifiek 911.000 meer downloads optekenen in april dan in januari.

Driftbui voor volwassenen

Maar meditatie is niet voor iedereen weggelegd. Heb je een brein dat graag tegen honderd per uur werkt, dan leidt zo’n halfuurtje focussen op je ademhaling snel naar een onophoudelijke stroom van nog meer gepieker. Veel mensen hebben dan ook een voorkeur voor actievere vormen van mindfulness: puzzels maken of plaatjes inkleuren waren een hype tijdens de quarantaine – ook onder volwassenen. 
Wie nog een stapje verder wil gaan, kan dynamische meditatie uitproberen. In plaats van de rust en kalmte op te zoeken, ga je net alle frustratie uit je lijf smijten door te brullen, te springen, te dansen of met je armen te zwaaien. Noem het gerust de ultieme driftui voor volwassenen. 
Deze techniek werd in 1970 ontwikkeld door een goeroe, genaamd Osho. Hij geloofde dat je door middel van onverwachte, extatische bewegingen alle spanningen kunt loslaten. Je krijgt dus een gelijkaardig effect als bij traditionele meditatie, maar terwijl die heel passief is en draait rond stilte, zijn actieve bewegingen en geluid net een must bij de dynamische variant. 
Amper drie minuten de longen uit je lijf zingen of schreeuwen zouden al helpen tegen stress, maar Osho heeft ook een dynamische meditatie van een uur ontwikkeld. Daarbij doorloop je de volgende vijf fases. 

Fase 1: 10 minuten diep ademhalen

Hierbij moet je diep ademhalen door de neus. Probeer niet vast te houden aan een bepaald ritme, maar doe het gewoon intens en snel. De bedoeling is om alle spanning die vastzit in je lijf op te stapelen.

Fase 2: 10 minuten tijd voor de driftbui

Waarschijnlijk zijn er ondertussen allerlei emoties komen opborrelen. Laat die los, door in een kussen te roepen, te dansen, te huilen, te springen, met je vuisten in de lucht te slaan, … Doe gewoon waar je zin in hebt, gedraag je lekker gek zonder er veel bij na te denken. 

Fase 3: 10 minuten een mantra herhalen

Vervolgens spring je heen en weer, terwijl je je armen boven je hoofd heen en weer zwaait en “hoo” roept. Door deze mantra te herhalen, zou je batterij zich kunnen opladen waardoor je je energiek voelt. 

Fase 4: neem een kwartiertje pauze

Dan is het tijd om even te bedaren. Probeer zo weinig mogelijk te bewegen en gewoon stil te zetten, om even op je positieven te komen. 

Fase 5: gebruik het laatste kwartier om te ontspannen

Et voilà, je bent klaar. En daar mag je best trots op zijn. Zet muziek op waar je vrolijk van wordt, en eindig met een danssessie. Feeling alive and kicking? Missie geslaagd.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/is-stilzitten-niet-jouw-ding-je-kan-ook-dynamisch-mediteren~aeeaa3bf/

Dit kan zeker opluchten. Dansen springen loslaten. Roepen zonder angst. Geen ritme maar je lichaam laten bewegen. Je gaat merken als je dit durft te doen dat je op een moment echt leeg gaat voelen. In het begin kan dit even een gevoel geven van zweven. Je pompt al je lucht uit je lichaam door te roepen en de beweging maakt je intens moe. Doe het zeker niet langer dan een 15 tal minuten. Dit is mediteren in een andere vorm. Maar echt doeltreffend zeker om je geest leeg te maken.

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

We slapen meer sinds de coronapandemie: slaapexpert Annelies Smolders legt uit waarom dat zo goed is voor je lijf

Sprookje, S Nachts, Muziek, Vis, Hemel, Vliegen, Vlucht

Later naar bed, maar er ook later weer uit: de uitbraak van Covid-19 blijkt een invloed te hebben op ons slaappatroon. Expert Annelies Smolders (ontwikkelaar start to sleep online slaaptherapie) legt uit waarom het zo belangrijk is om voldoende nachtrust te krijgen.
Uit data die verzameld werd door de app Sleepscore blijkt dat we sinds het uitbreken van de coronapandemie gemiddeld later naar bed gaan dan ervoor. Die late bedtijd wordt gelukkig wel gecompenseerd door het vele thuiswerken, wat ervoor zorgt dat we gemiddeld 23 minuten later dan voorheen kunnen opstaan. Hierdoor winnen we ongeveer zeven minuutjes aan slaap. Niet slecht, als je weet dat elk beetje extra slaap al een wereld van verschil kan maken.
Zo blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse slaapexpert Rebecca Robbins dat mensen die minder dan de algemeen aanbevolen 7 uur per nacht slapen, tot vier keer meer kans maken om een virale infectie op te lopen. Dat verwondert slaapexpert Annelies Smolders helemaal niet. “Het is geen geheim dat onze slaap een grote invloed heeft op onze gezondheid. Als je té lang onder je ideale slaappotentieel blijft, dan word je veel sneller ziek én blijf je dat ook langer. Een gebrek aan slaap tast bovendien ook het immuunsysteem aan. Dat heeft alles te maken met het feit dat we antistoffen en een groeihormoon produceren tijdens het slapen. Dit hormoon zorgt er bij kinderen voor dat ze groeien en gezond blijven en heeft bij volwassenen het effect dat we van ziektes genezen en er antistoffen tegen kunnen aanmaken.”
Wie te lang beknibbelt op slaap en niet voldoende uurtjes nachtrust krijgt, loopt dus ook het risico om bepaalde hormonen of stoffen niet aan te maken. “Op die manier heeft onze slaap meteen ook een invloed op ons gewicht”, verklaart Smolders. “Tijdens onze slaap maken we namelijk ook eetregulerende hormonen aan. Wanneer je niet genoeg slaapt, heb je onvoldoende van die hormonen en zal je veel meer snoepen of overeten.”

Ons slaappotentieel verschilt van mens tot mens, even hard als onze schoenmaat

Slaapexpert Annelies Smolders

Maar of dat nu wil zeggen dat je krampachtig moet vasthouden aan die zogenaamd ideale zeven uur per nacht is nog maar de vraag. “Hoeveel slaap je nodig hebt hangt af van persoon tot persoon”, aldus Smolders. “Waar de één acht uur per nacht nodig heeft om goed uitgeslapen wakker te worden, heeft de ander vaak al voldoende aan zeven uurtjes of zelfs zes en een half. Ons slaappotentieel verschilt van mens tot mens dus even hard als onze schoenmaat. Bovendien vermindert onze slaapbehoefte met het ouder worden.”

Een pleidooi voor voldoende slaap

Ben je doorgaans een goede slaper, maar ging je een nachtje te laat naar bed? Dan laten de gevolgen daarvan zich de volgende dag al voelen. “Dan kan je al last hebben van 32 procent minder concentratievermogen”, weet Smolders. “Mensen die langere tijd slecht slapen merken dan ook dat dit een spectaculaire – zij het dan wel in de negatieve zin – invloed heeft op hun gezondheid. Ze zijn kapot, mentaal gebroken en fysiek op. Gelukkig merk je ook snel weer beterschap eens het slapen beter gaat. Al moet je wel rekenen dat alle kwalen – die het gevolg zijn van langere tijd onvoldoende slapen – pas na een maand of drie weer verdwenen zijn.”

Vermoeidheid is niet altijd het gevolg van onvoldoende slaap

Slaapexpert Annelies Smolders

Zorgen voor voldoende nachtrust is dus een belangrijke factor om zowel mentaal als fysiek gezond te blijven. Al hoef je niet meteen te panikeren wanneer je eens een nachtje minder slaapt. “Je moet verloren slaap niet zozeer inhalen qua duur, maar wel qua diepte”, legt de slaapexpert uit. “Heb je eens een slechte nacht gehad, dan is dat geen ramp. Ga de volgende avond weer gewoon naar bed wanneer je een goede slaapdruk voelt. Op die manier beland je sneller in een diepere droomslaap en haal je die verloren uurtjes een beetje in dankzij een kwalitatieve, diepe slaap.”
Voel je je toch nog moe, zelfs al heb je goed geslapen? Dan is het volgens de slaapexpert aan te raden om een halfuurtje langer te slapen. “En dat wil inderdaad zeggen dat je een halfuur vroeger naar bed moet”, zegt Smolders. “Hou er daarnaast wel rekening mee dat een vermoeid gevoel gedurende de dag niet altijd te maken heeft met een gebrek aan slaap. Vaak zijn slechte eetgewoontes of zelfs werken in een kantoor met weinig natuurlijk licht de boosdoeners die een gevoel van vermoeidheid kunnen oproepen tijdens de dag.”

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/we-slapen-meer-sinds-de-coronapandemie-slaapexpert-annelies-smolders-legt-uit-waarom-dat-zo-goed-is-voor-je-lijf~a43d61f9/

Door thuis te werken blijven mensen soms langer liggen. En zijn langer bezig met hun werk zodat ze ook later naar bed gaan. Ze geven zichzelf ervoor niet echt een moment van rust. Dat maakt dat je eigenlijk de slaap moeilijk kunt vatten. Maar een gevoel op een moment hebt van niet meer uitgerust je bed uit te stappen.
Dat we langer slapen betwijfel ik. Want ik hoor toch vaak dat mensen wakker liggen door de problematiek waar we nu inzitten. Mensen zijn er toch heel hard mee bezig en dan bevorderd zeker en vast voor bepaalde de slaap niet.

Vrouw, Meisje, Dame, Vrouwelijke, Jong, Schoonheid

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

kribbels uit mijn leven

een kijk in mijn gedachten en de gebeurtenissen uit mijn dagelijks leven, heel gewone dingen, misschien ook wel heel bijzondere......

LOLA loves CHAMPAGNE

Lola neemt je mee in haar zoektocht naar dat ietsje meer dat haar leven kleurt.

allisone

we are all connected

VOICE

To bring out the best in you ...

amankumar000

A storyteller with a poetic heart

The Eternal Words

An opinionated girl penning down her thoughts.🌸❤

Essexworldliteraturesite

Towards a Read/Writ/ing of World Literature

Roses and Brimstone

❧ A Little Heart With Extraordinary Passion

de wereld door mijn ogen

verhalen of poezie met foto's

A.&V.travel

WHEREVER YOU GO, GO WITH ALL YOUR HEART.

Storyteller's Eye Word

immagina un mondo di amore teatrale

Sunshiny SA Site

Kavita Ramlal, Proudly South African

Mooi Leven, by De Gans

Fotografie en Schrijverijen

Dogmavrij

Een liefdevolle vinger op de zere plek, omdat heling begint met (h)erkenning.

Banter Republic

It's just banter

Droomvlucht...living your dream 🌏💚

You say I dream too big, I say you think too small!

Straf Verhalen

Verhalen over discipline en straf (en meer...)

wendiesweb

Met liefde geschreven...🖋

Vegan & Spiritualiteit

Veganistische voeding en Spirituele groei

verhaal achter de foto

een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Project 'IK'

Een zoektocht naar positief egoïsme

Pieter Dierckx

art/kunst & yoga & massage

Блог красоты и здоровья от LiDea

О себе, о женщинах, об особенностях женского организма, об изменениях, связанных с возрастом. О красоте и здоровье, о том, чтобы сохранить их в условиях дефицита времени. О том, как сделать так, чтобы чувствовать себя королевой, чтобы окружающие видели её в вас.

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

La Bella Bora

Een tropisch lifestyle- en reisblog vol verhalen en inspiratie

Vvolutie (Wij godinnen)

Dé blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

Ontdek, Ontwikkel & Ervaar!

Hotstuffforladies

Alles voor de moderne vrouw :Beauty,fashion shop blogs & revieuws. Altijd vind ik de leukste aanbiedingen & koopjes. Ook dan kan je er super uit zien💫💎💍💠💃💗👗🛍👠 De lekkerste zelf gemaakte recepten & de leukste shop en make-up vlogs!

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

%d bloggers liken dit: