Archive for 14 april 2020


Onze gedachten nemen we overal mee.

Goede Dingen Komen op ons Pad in het Leven, dus Nooit Stoppen met ...

Wij mensen denken veel aan allerlei dingen.
Schuld
Spijt
Verdriet
Boosheid
Geheim
Familie
Liefde
Overlijden

Creatieve therapie - Groeikracht - Psychotherapie

Denk dat dit zowat de belangrijkste zijn. Wanneer we daar niet over kunnen praten neem je deze altijd mee. Als er dan iets gebeurd zijn het juist deze gevoelens die naar boven komen. Mensen op hun sterfbed en men zou vragen waar heb je in je leven spijt van daar is het te laat voor om dit in te willigen. Die nemen dat stukje weer mee op hun volgende reis. En als ze terugkeren hebben ze dit als bagage bij. Het is niet altijd vanzelfsprekend om over bepaalde gevoelens te praten. Die houd men vast en neemt ze mee. Of je kan ze voor jezelf ook gaan verwerken en er zo vrede mee nemen. Dan zullen ze ook niet terecht komen in je bagage. Je laat ze voor jezelf los. Daar moet eerst een verwerking aan te pas komen. De les die je eruit leert en dan kan je dit loslaten. Als er dan iets plaats heeft zal je daar ook geen probleem bij ondervinden. Zal het niet tot je gevoel komen. Op je laatste dagen zal je aan die gebeurtenissen dan ook niet terug denken. En zeggen had ik het maar anders aangepakt. Omdat je in je leven de nodige oplossingen gemaakt hebt. Onze gedachten zijn soms moeilijk te begrijpen. Het gevoel laat dat aanvoelen de gedachten zeggen dat. Maar als mens moet je een keuze maken ook in dit. Vaak bij bepaalde situaties hebben we negatieve gedachten, maar is dat wel nodig. Ga op onderzoek en bekijk voor jezelf wat de andere kant kan laten voelen. Denk aan verdriet. Dat is een emoties die met iets te maken heeft. Als je iets niet verwerkt zal je dat gevoel hebben, als je erbij neerlegt zal het gevoel wegtrekken en als je het los gelaten hebt zal het niet meer terug komen. En dat is zo met heel wat in ons leven.
Spiritueel bewandelen we ons eigen pad. Sommigen laten zich leiden anderen gaan met hun gevoel en gedachten op dat pad hun weg. We zullen altijd denken maar spiritueel zal men het omzetten in goede gedachten. Ooit zei een sjamaan tegen me. Als iemand dood gaat wist deze dat al langer. Sta er niet bij stil. Want de dood is even mooi als een geboorte.
Je maakt van donkere gedachten iets positief en je blijft niet rondlopen met een onaangenaam denken of gevoel.
Op onze wegen komen we altijd in aanraking met lijden. In gelijk welke vorm ook. Als je dan even dit tot je neemt:

  1. Het juiste inzicht
  2. De juiste intentie
  3. De juiste spraak
  4. Het juiste handelen
  5. De juiste wijze van levensonderhoud
  6. De juiste inspanning
  7. De juiste aandacht
  8. De juiste concentratie

Dan weet je dat er altijd een inzicht is. Lijden bestaat niet alleen kent een oorzaak. Als je daar over kan praten voel je geen spanning in je lichaam en geest. Maar ben je een met jezelf.

Denk nog even na of ga dit aanvoelen.
We zijn net als een vlinder
Een rups in een cocoon op een moment
Die springt open en twee vleugels spreiden zich uit en vliegen weg
De mooie vlinder
De tijd dat de vlinder hier mag blijven om dood te gaan en te herboren worden.

Meditatie om onrust en gepieker los te laten en jezelf weer op te ...

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

SLA JE ARMEN EENS OM JEZELF EN ZEG TEGEN JEZELF, IK HOU VAN MIJN IK

omarming van jezelf – De Rozen Bloeien Een orgasme krijgen, hoe doe je dat? | Scholieren.com

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Meer huidhonger door lange lockdown: psychologe
legt uit hoe je het gemis aan fysiek contact compenseert

Terug leren voelen met Holistic Pulsing - zacht in beweging komen

Voor minstens 1.718.738 alleenwonende Belgen zijn aanrakingen door anderen vrijwel onmogelijk geworden omwille van ‘social distancing’. En dat nu net velen nood hebben aan troost, veiligheid, geborgenheid, rust en zekerheid. “De huidhonger die erdoor ontstaat, heeft een negatief effect op de gezondheid. Extra zelfzorg kan dan tijdelijk verlichting brengen”, zegt psychologe en seksuologe Patricia Meyntjens. Nog meer tips voor (mentale) zelfzorg in deze bizarre periode lees je in onze ‘Thuisblijfgids’.

Een kus, knuffel of schouderklopje zijn fijn om te geven én te ontvangen, maar door de lockdown light die sinds 18 maart van kracht is, worden heel wat mensen daar al bijna een maand van onthouden. “Na zich een tijdje te hebben gefocust op de primaire behoeften, worstelen steeds meer mensen met een gemis aan huidcontact”, beaamt Patricia Meyntjens. “Aanraking is een primaire behoefte, net als eten en drinken. Onze huid is ons grootste orgaan (2 m2, red.).

De tastzin is het eerste zintuig dat we ontwikkelen en het laatste dat we in ons leven verliezen. Het is wetenschappelijk bewezen dat we zonder fysieke aanrakingen meer kans hebben om eenzaam of depressief te worden en een verminderde weerstand krijgen. Bij baby’s en kinderen kan dat zelfs tot ontwikkelingsachterstand leiden.”

Minder stress

Huidcontact brengt een pak chemische reacties teweeg in onze hersenen, stelt Meyntjens. “Door aanraking vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol en verhoogt die van het knuffelhormoon oxytocine, waardoor we ons ontspannen en gelukkiger voelen. In angstige tijden, zoals nu, is het logisch dat we daar meer behoefte aan hebben, omdat het ons een veilig gevoel geeft. Die hunkering naar fysieke aanrakingen wordt door wetenschappers ‘huidhonger’ genoemd. De term heeft ook een seksuele lading, maar dat is het nu voor velen net niet: de hoogste prioriteit ligt bij puur huid-huidcontact: simpele aanrakingen als een hand op een schouder, een hand die jouw hand vastneemt, een knuffel…”

Het klinkt wat ouderwets, maar het helpt om weer te leren ‘cocoonen’

Patricia Meyntjens

Meer badkamertijd

Omdat we noodgedwongen moeten vertragen, ziet Meyntjes een oplossing in zelfzorg. “Daar is nu ook meer tijd voor. Het is een goed idee om wat meer niet-functionele tijd in je badkamer door te brengen: een heerlijk lang bad nemen, gedurende enkele minuten een warme vochtige handdoek op je gezicht leggen, je lichaam pamperen en liefdevol masseren met bodycrème… Allemaal simpele dingen die huidhonger kunnen stillen. Ook onder een warm dekentje kruipen, je huisdier aaien, jezelf knuffelen, zachte kleding aantrekken, zorgt voor aanraking. Het klinkt wat ouderwets, maar het helpt om weer te leren ‘cocoonen’. Dat surrogaten helpen om huidhonger te stillen als er geen betekenisvolle andere in de buurt is, werd al aangetoond door psycholoog Harry Harlow. In een experiment sloot hij baby-aapjes op in een kooi met twee surrogaatmoeders: eentje van metaaldraad met een fles melk, en een andere gemaakt van zachte doek, zonder melk. Als ze angstig waren, verkozen de aapjes de laatste.”

Vluchtige chats

En wat met al die digitale tools die we inzetten om toch maar het sociaal contact te onderhouden? Meyntjens: “Je kunt uren met iemand online praten, maar dat zal nooit een knuffel vervangen. Mooi dat men aandacht heeft voor hun eenzaamheid en het contact met ouderen via videochats onderhoudt, maar voor een grote groep ouderen is dit te abstract of vluchtig, omdat hun geheugen en tijdsbesef niet even adequaat meer zijn. Concreter is het aanreiken van een tastbare herinnering, zoals een oude foto van hen met de (klein)kinderen. Die kunnen ze vastnemen — het geeft letterlijk iets om aan te raken ­— en helpt om terug te denken aan die fijne periode. Zo komen herinneringen en gelukkige gevoelens naar boven die ze in hun geheugen associeerden met dat moment. Velen van ons zijn dit verleerd en verlangen instant behoeftebevrediging. Maar door te fantaseren en visualiseren, kunnen we onszelf projecteren in een situatie met aangename aanrakingen en fijne gevoelens. Misschien moeten we ons dus meer focussen op uitstel van verlangen? Zoals een knuffelbeestje bij een kind kortstondig de geruststellende uitstraling van een betekenisvolle andere kan compenseren, geeft het dragen van een zomerjurkje dat je herinnert aan die leuke datenight een geborgen, veilig gevoel dat stress vermindert.”

Liefdevolle aanrakingen zijn levensnoodzakelijk, maar wáren in onze westerse cultuur de voorbije decennia al minder vanzelfsprekend geworden

Patricia Meyntjens

Huidhonger kunnen we dan wel tijdelijk stillen, Meyntjens hoopt toch dat het virus ons niet ‘contactgestoord’ maakt in de toekomst. “Liefdevolle aanrakingen zijn levensnoodzakelijk, maar wáren in onze westerse cultuur de voorbije decennia al minder vanzelfsprekend geworden. Eerst omwille van religieuze regels, maar ook door de nasleep van de Dutroux-affaire, aanklachten van pedoseksuele priesters en leraars, seksuele intimidatie op het werk, de Me Too-beweging… En we moeten misschien ook (h)erkennen dat de aanrakingen die we wel nog hadden voor de coronacrisis al oppervlakkig of weinig doorleefd waren: een vluchtige kus op de wang, snel de hand schudden… Al zullen ook deze vormen van begroetingen wellicht nog meer in vraag gesteld worden. Nu al zien we een transformatie in hoe we met elkaar omgaan. Het lijkt erop dat we elkaar bij een begroeting voortaan nog amper zullen aanraken, zoals in Aziatische landen. Er wordt dan wel meer respect en hoffelijkheid getoond, we lopen het risico om aanrakingen exclusief voor te behouden voor de partnerrelatie. We staan dus met z’n allen voor de uitdaging om, na de coronacrisis, uit te zoeken hoe we aanraking weer veilig en vertrouwd kunnen maken voor iedereen in onze omgeving.”

Zo compenseer je het gemis aan fysiek contact:
• Je lichaam liefdevol masseren met bodycrème
• Onder een warm dekentje kruipen
• Zachte kleding aantrekken
• Jezelf knuffelen
• Gedurende enkele minuten een warme, vochtige handdoek op je gezicht leggen
• Een heerlijk lang bad nemen
• Je huisdier aaien

Neem ook eens de tijd om jezelf te beminnen

VOORAL SINGLES IN KNUFFELNOOD

Door de coronacrisis ligt het openbare leven in België nu al zo’n vier weken stil. Dat is voor niemand gemakkelijk, maar voor singles kan het extra zwaar vallen. Toch houden ze de moed erin: “Dit voelt aan als een herontdekking.”

BRON: https://www.hln.be/nina/psycho/meer-huidhonger-door-lange-lockdown-psychologe-legt-uit-hoe-je-het-gemis-aan-fysiek-contact-compenseert~ab1bea31/

Wat voor heel veel mensen begint door te wegen is het sociaal contact en lichamelijk contact. Dat ze moeten missen. Ook in een wooncentrum weegt dit heel zwaar, en mensen die door het virus in een kunstmatige slaap gehouden zijn. Dan eruit gehaald worden en naar een gewoon kamer worden gebracht en via het raam hun partner en kinderen te zien krijgen. Heel emotioneel maar ook zijn vele de dag kwijt. Het gevoel van gemis drukt er nu hard erin. Toch moet je proberen om jezelf heel veel aandacht te geven. Om even die knuffel dat schouderklopje aan jezelf te geven. Het is niet verkeerd om je lichaam goed te leren kennen. Er aandacht aan te geven. Wat je vroeger misschien niet zou doen kan je nu jezelf aanleren. Een knuffeldier is ook wel goed om te omarmen. Heb je een huisdier neem deze een vaker op je schoot of praat ermee. Dat is allemaal iets dat normaal is maar niet meer of nooit gedaan werd. We zullen anders moeten gaan leven en met elkaar omgaan. En dit teken is zuiver omdat velen niet meer weten dat ze leven en dat er anderen op de wereld ook zijn. Ze leven in hun cocoon hun stress en gejaagd leventje en denken aan werk en voor de rest niets. Nu moet men leren om rust te leren ervaren en kennen.
Aanrakingen zijn voor de mens belangrijk al van er leven op aarde is. Maar het moet aangeleerd worden terug. De aanraking geeft een gevoel en dat kan je ook bekomen door kleine dingen vast te nemen aan te voelen. Voelen en het met jezelf delen is een belangrijke factor.

Zacht water van AquaCell; voelt alsof er crème of lotion in zit

Ayurvedische zelfmassage ⋆ Yoga Online

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 

 

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀‼ || Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: