Archive for 10 april 2020


PIEK

MEN HEEFT EEN PIEK MAAR OOK DIE PIEK DAALT OP EEN MOMENT.

Modellen die wij volgen voorspellen piek begin april" - De Specialist

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Depressie of dipje? Dit is de impact van corona op je mentale gezondheid

De coronacrisis heeft niet alleen een impact op de fysieke gezondheid, het laat zich ook voelen ‘in ons koppeke’. Veel mensen voelen zich somber, moe of lusteloos. Een dipje, of is er meer aan de hand? Psychiater Dirk De Wachter vertelt erover en geeft tips om de alarmsignalen te herkennen.

Familie en collega’s zie je alleen nog maar via een beeldscherm. Een avondje uit met vrienden is herleid tot een e-peritief. Dag in dag uit zit je thuis, met als hoogtepunt een wandeling naar de supermarkt. Goed om onnozel van te worden, eerlijk gezegd. Toegegeven: niet iedereen wordt zwaarmoedig door de lockdown, maar de gevolgen ervan op onze mentale gezondheid zijn niet te onderschatten.

Dat blijkt ook uit een exclusieve peiling door onderzoeksbureau iVOX bij 5.000 Belgen. Die toont aan dat de gemiddelde geluksscore van de Belg de voorbije weken is gedaald van 7,2 naar 5,7 op 10. Bijna 67 procent baalt er naar eigen zeggen van dat z’n sociaal leven stilvalt door de crisis. Ter vergelijking: drie weken geleden was dat nog maar 51 procent. Daarnaast vervelen we ons meer, slapen we slechter, voelen we ons eenzamer en hebben we minder energie.

Na de quarantaine zal 20 à 30 procent kampen met psychologische issues

Psychiater Dirk De Wachter

“We zitten nu eenmaal in een moeilijke situatie”, zegt psychiater Dirk De Wachter. “Op basis van wetenschappelijk onderzoek weten we dat een quarantaine een grote impact heeft: mensen ervaren psychische klachten zoals angst, prikkelbaarheid of posttraumatische stress.” Hij verwijst onder andere naar een grote overzichtsstudie in het vooraanstaande medische tijdschrift The Lancet, waarbij 24 oudere papers onder de loep werden genomen. “Dat is een degelijk onderzoek. Op basis daarvan kunnen we voorspellen dat de problemen na de coronaquarantaine niet meteen gedaan zullen zijn. Zo’n 20 à 30 procent van de bevolking zal dan kampen met psychologische issues.”

Iedereen reageert verschillend

Dat voorspelt niet bepaald een rooskleurige toekomst, al moet er een belangrijke nuance gemaakt worden. Feit is dat mensen heel verschillend reageren op de omstandigheden. “Logisch, want iedereen zit in een andere situatie”, verklaart De Wachter. “Er zijn mensen die met hun lief kunnen relaxen in de tuin en het best naar hun zin hebben. Anderen wonen in een sociaal appartement met drie drukke kinderen en een partner waar het al langer niet mee botert. Of wie weet ben je bezorgd omdat je je vader niet mag bezoeken in het rusthuis, terwijl je weet dat zijn gezondheid achteruitgaat.”

Daar komt nog eens bovenop dat niet iedereen even veerkrachtig is. “Ook de individuele kwetsbaarheid speelt een rol. Sommige mensen zijn heel gevoelig voor angst en depressies, en hebben het nu wat lastiger.”

Tips om goed in je vel te blijven zitten

Het komt er op neer om mentaal weerbaar te blijven. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom stelde het Rode Kruis een campagne op, in samenwerking met de Vlaamse en federale overheid. Zij raden onder andere aan om routine in te bouwen, omdat vaste gewoontes voor een zekere rust zorgen. Jezelf letterlijk blijven verzorgen mag bovenaan die planning staan, bevestigt psychologe en coach Roos Woltering. “Stop structuur in je dag. Kies ervoor om elke ochtend even te gaan wandelen, te ontbijten, de krant te lezen, te douchen.”

Nog te lezen in de affiches van het Rode Kruis: zoek nieuwe manieren om te ontspannen. “Twee dagen in een jogging voor Netflix hangen is lekker, maar dat kan niet blijven duren”, voegt Woltering daar aan toe. “Als je continu in pyjama rondloopt omdat niemand je ziet, zal alle fut verdwijnen. Jezelf netjes aankleden is een vorm van zelfliefde. Je wil niet alleen mooi zijn voor de buitenwereld, maar ook voor jezelf. Het is een soort houvast, in tijden dat de buitenwereld op haar kop staat. Bovendien heb je nu ’s morgens tijd om een leuke combinatie uit je kleerkast te halen, toch? Het allerbelangrijkste is dat je elke dag ergens iets voor jezelf doet. Voor de moeder die thuiswerkt en tegelijk haar twee kinderen les moet geven, is dat misschien een rustig warm bad ’s avonds. Voor de alleenstaande mama die geen enkele volwassene ziet in deze periode, is een videochat met vrienden dan weer een aanrader.”

Het is eveneens belangrijk om je eigen gevoelens te erkennen en erover te babbelen met iemand die je vertrouwt. De ultieme tip, als je ’t Dirk De Wachter vraagt. “Ja, we mogen nu niet overal binnenvallen. Maar probeer om toch geregeld te bellen of te skypen. Neem contact op en praat over je zorgen. Door je verdriet te delen, neem je al een groot deel van dat verdriet weg.”

Alarmsignalen

Wie zich somber voelt, moet zich dus niet meteen zorgen maken. “Het zou raar zijn om je alleen maar vrolijk te voelen. Er is een onderhuidse onrust, er hangt onzekerheid in de lucht. Dan is het gezond om eens te klagen of het vervelend te vinden dat je niet op bezoek mag bij vrienden of oudere familieleden.”

Langs de andere kant lijkt de quarantaine steeds langer te duren, en blijven de dipjes zich optellen. Wanneer wordt trop dan te veel? Er zijn volgens De Wachter een aantal klassieke signalen waar je op kunt letten. “Zwarte gedachten, zoals men dat in de volksmond zegt. ‘Ik wil er liever niet meer zijn’ of ‘Het heeft allemaal geen zin meer’. Zulke gedachten moeten serieus genomen worden. Daarnaast zijn er lichamelijke symptomen: het verlies van eetlust, plots vermageren, de combinatie van extreme vermoeidheid en slapeloosheid. Dan is er nog het fenomeen dagschommeling, waarbij iemand zich ’s ochtends ellendig voelt, en het tegen de avond wat beter gaat. Of doorslaapproblemen: wel in slaap vallen, maar ’s nachts wakker worden.”

“Er moet vooral een alarmbel afgaan als je last hebt van een combinatie van die factoren en als er sprake is van een verandering. Word je al dertig jaar wakker om 4 uur ’s nachts? Dat is een heel ander verhaal.”

Ervaar je toch enkele negatieve veranderingen, of is je omgeving bezorgd? Dan stap je het best naar de huisarts. “De huisdokter is een centraal figuur. Meestal kent die z’n patiënten en kan die inschatten of een mentale dip serieus is of niet. In een eerste stap is hij de beste raadgever. Hij kan eventueel adviseren om eens te babbelen met een psycholoog – via videochat, weliswaar. Pas in een laatste stadium is het aangeraden om aan te kloppen bij een psychiater.”

BRON: https://www.hln.be/nina/psycho/depressie-of-dipje-dit-is-de-impact-van-corona-op-je-mentale-gezondheid~adbab241/

Het hakt er bij velen goed in het psychische probleem. Zelfs als ze naar buiten gaan hebben ze een angstig gevoel en zeker als ze naar een voedingswinkel moeten. Het is een panische angst dat mensen hebben. Ook het gevoel van wat als men terug buiten mag komen. Daar zijn ook heel veel mensen mee bezig en hebben een angst ervoor. De meesten leven nu al een tijdje helemaal anders dan dat ze gewoon zijn. En dat komt niet ten goed op psychisch vlak. Men heeft de mens geïsoleerd, en dat zijn ze niet gewoon. Ze voelen zich als een gevangenen in hun eigen woning. Dan moet je maar eens stil staan hoe een gedetineerde zich voelt. Nu is het leren om anders om te gaan met je dagelijks leven en doen. En voor jezelf kijken dat je niet blijft stil zitten. Dat je dingen gaat doen die je anders niet zou doen. Het nadeel is dat heel wat gezinnen met ruzie te kampen hebben. Omdat ze met zijn alle binnen zitten, of zelfs bepaalde niet kunnen gaan bezoeken waar men ook niet over kan praten met een gezinslid. Ze krijgen al snel te horen, voor jou is dat makkelijk maar niet voor mij. Als je dan als partner daarop ingaat komt er ruzie van. Doseren van deze gesprekken is van belang. Ook kan het helpen om elkaar taakjes te geven. Dit is een les die nog lang bij velen zal doorgaan. Omdat ze uit hun ritme worden getrokken omdat ze een verplichting opgelegd krijgen. De verplichting en het niet weten hoe ermee om te gaan geeft angsten. Wanneer iemand met donkere gedachten zit, dan moet men aan de alarmbel trekken. En zeker deze persoon niet laten vallen maar ernaar luisteren. Luisteren kan al heel veel betekenen voor deze mensen. 
Mensen bekijk dit eens op een andere manier. Kijk niet naar negatieve cijfers maar naar de positieve. Kijk naar jezelf wat je van dit alles leert. Dat je nu aangewezen bent op jezelf. Dat je de dag anders indeelt dan dat je gekend hebt. Misschien mooi om dit te leren vasthouden.
Spiritueel is dit nu de les die je voor jezelf moet gaan leren. Voel je niet buitengesloten voel je niet als een gevangen opgesloten je kan nog zoveel doen. Angst is niet nodig maar dit kan je heel hard roepen, want mensen praten die angst zichzelf aan. Juist door wat ze te zien en te horen krijgen. Maar zien niet in dat alles een andere wending zal krijgen in ons leven.

Hoe kan jij stoppen om je Eenzaam en geïsoleerd te voelen

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀‼ || Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: