Corona-effect: ‘Nog nooit zoveel dromen gehad’

Slapen (Mini Informatie)

 Mensen met het Kleine-Levin Syndroom slapen tot wel 23 uur per dag. 

“Mijn dromen doen gekke dingen sinds de quarantaine”, en: “Nog nooit zoveel dromen gehad”, schrijven mensen op sociale media. Herkenbaar? Veel mensen zeggen zich de laatste tijd vaker dromen te herinneren. Of te dromen óver corona. Hoe kan dat? Is er sprake van een corona-effect?

We vragen het aan twee slaapdeskundigen: Rob de Ron en Winni Hofman. Ze zeggen allebei: ja, we slapen ánders de laatste tijd. En dat we ons ook meer dromen kunnen herinneren, is best goed te verklaren.

De inslaapfase – en dan?

Allereerst is belangrijk om te weten dat we tijdens de slaap verschillende fasen doormaken. De eerste is een inslaapfase, daarna ga je naar een lichte slaap die steeds dieper wordt.

Uiteindelijk kom je in de REM-slaap – dat staat voor Rapid Eye Movement, omdat de ogen voortdurend bewegen. Je spieren zijn ontspannen, daardoor kun je (gelukkig) niet gaan slaapwandelen. Je bloeddruk stijgt, en: je gaat dromen. Hierna word je soms heel even wakker, maar meestal herinner je je hier niets van. Je draait je om en slaapt verder. Dan begint de hele cyclus opnieuw.

“Zo’n slaapcyclus duurt 80 tot 100 minuten”, zegt slaaponderzoeker Rob de Ron. Hij geeft cursussen aan slechte slapers. “Elke cyclus wordt afgerond met een REM-slaap. Je hebt dan meer kans op een droom. Tijdens de droom ga je dingen met elkaar verbinden. Dingen die belangrijk zijn, worden vastgesoldeerd, als het ware. Dat kunnen ook dingen zijn over het coronavirus, want dat maakt nu veel impact.”

Bij de eerste slaapcyclus is de droom vrij kort, vertelt De Ron. Als de nacht vordert, duren de dromen langer. In de ochtend duurt je droom het langst, tot wel 50 minuten. “Omdat je dan al wel wakker aan het worden bent, kun je je de droom soms herinneren.”

Zonder wekker

Maar wat is er dan nu anders? De ‘eerste spontane verklaring’ is volgens De Ron dat veel mensen nu opeens thuis zijn gaan werken: deze mensen worden op een ‘meer natuurlijke manier’ wakker.

De wekker gaat niet meer om 6.00 uur, maar veel later omdat je niet meer naar je werk hoeft te reizen. Veel mensen worden daarom uit zichzelf wakker. “Dat betekent dat je slaap niet meer abrupt wordt afgebroken”, zegt De Ron. “Je krijgt daardoor een natuurlijker verhaal. Als je ’s ochtends bijna wakker wordt, doezel je nog een beetje. De dromen gaan dan nog lekker hun gang.”

Winni Hofman kan zich wel in deze verklaring vinden. Zij is slaaptherapeut en als onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. “Het zonder wekker wakker worden, dat kan er zeker mee te maken hebben”, zegt ze.

‘Ons sociale leven staat op z’n kop’

Maar er is meer aan de hand. Onze slaapritme wordt beïnvloed door onze biologische klok, legt Hofman uit. En die biologische klok is in de war, want ons dagelijkse ritme is anders. “Meestal heb je op kantoor met een bepaalde regelmaat afspraken. Nu proberen mensen dat via internet te doen, maar het is niet zoals normaal. Dingen zijn anders. Ons sociale leven staat ook op zijn kop. Ook onze avonden zien er anders uit. We gaan niet meer naar de kroeg of de sportschool.”

En vergeet ook niet dat vorig weekend de zomertijd is ingegaan. “Dat heeft onze biologische klok een enorme klap gegeven. Dat betekent dat we slaperiger dan normaal wakker worden.”

Dromen, maar ook nachtmerries

Veel mensen zeggen dat ze dromen over het coronavirus. Soms zelfs nachtmerries. Dat is niet zo gek, zeggen de deskundigen. Hofman: “Moet je kijken wat er allemaal om ons heen gebeurt. Wat er op ons afkomt aan beelden. Dat wordt allemaal verwerkt en opgeslagen. Het is logisch dat je daarover droomt.”

De coronacrisis zal ‘absoluut’ invloed hebben op onze nachtrust, zegt ook Rob de Ron. Voor de één pakt het positiever uit dan de ander. Sommigen voelen in deze tijd minder sociale druk, zijn minder gespannen omdat ze bepaalde presentaties niet hoeven te geven. Zij zullen beter slapen. “Maar voor een aantal zzp’ers geldt dit nu zeker niet.” Wakker worden worden in een nachtmerrie ligt voor deze personen wellicht meer voor de hand.

Leg een schrijfblokje klaar

Wakker worden in een droom én die kunnen navertellen. Sommige mensen lukt dit nooit. Toch kan iedereen zich aanleren om zich dromen te herinneren, zegt slaaponderzoeker Hofman. Bijvoorbeeld door een schrijfblokje klaar te leggen. “Als je ’s ochtends wakker wordt, hebben je hersenen de neiging om dromen direct uit je geheugen te verwijderen. Schrijf je droom dus snel op, of spreek hem in.”

Grote kans dat op dat schrijfblokje deze dagen het woord ‘corona’ staat. “Als iets ongelooflijk veel impact heeft, is het logisch dat dit terugkeert in de hersenen.”

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/medisch/corona-effect-nog-nooit-zoveel-dromen-gehad/ar-BB121EyF?li=BBDNPrw

Ben er zelf ook nog iets over aan het schrijven dat vandaag ook te lezen zal zijn.
Het is zeker niet abnormaal dat mensen nu meer dromen, of dat mensen hun dromen nu onthouden. De dromen gaan vaak over angsten. Omdat mensen voor ze gaan slapen nog al het nodige te zien of te horen krijgen van negativiteit. Het leven wordt van de ene moment op de ander omgegooid en dat is voor veel mensen heel moeilijk. Moeilijk te aanvaarden omdat ze uit hun comfortzone getrokken worden. Ook omdat mensen zich niet bezig kunnen houden gaan ze meer slapen. In die momenten komen dan ook meer dromen voor. Een kleine uitleg van Kleine-Levin Syndroom: Bij het Kleine-Levin syndroom is men de hele dag extreem moe. Het grootste deel van de dag wordt al slapend doorgebracht. Het gevolg van de extreme moeheid is dat men amper nog kan functioneren. Mensen met dit syndroom hebben doorgaans een stoornis met hun cognitieve huishouding. Het is moeilijk om dingen te herinneren, het geheugen werkt niet optimaal en men voelt zich erg verward. Ze gaan extreem veel eten, vertonen symptomen van een obsessief-compulsieve dwangstoornis of is overmatig veel met seks bezig. Er is dan sprake van hyperseksualiteit. Door de hyperseksualiteit voelt men zich doorgaans vaak opgewonden, heeft men meer zin in seks, maakt men ongepaste seksuele grappen of avances en heeft men amper emoties. Daarnaast zijn er problemen met de emoties: men voelt bijna niets, is erg angstig, vermoeid, verward, depressief, praat men weinig, en is men niet erg spraakzaam. En dit omdat mensen gekluisterd zitten en juist mogen buitenkomen voor het nodige. Ze kunnen hun dag niet meer invullen of indelen.
Het is nu leren om je leven helemaal anders te gaan organiseren. Als je dat kan zal je merken dat je ook in negatieve periodes het gezellig kan maken en kan genieten van het leven.

What is Kleine–Levin syndrome, why is it called Sleeping Beauty ...

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM