BALANS VINDEN EN JE RUST BEWAREN

In een tijd waarin we onder steeds meer druk staan, wenden steeds meer mensen zich tot mindfulness-meditatie om stress en negatieve gevoelens het hoofd te bieden. Maar, als je een veeleisende baan combineert met een druk sociaal leven, dan heb je helemaal geen tijd om te mediteren. Gelukkig hoef je voor het creëren van innerlijke rust en emotionele balans geen mindfulness-meditatie te leren. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft drie praktische tips die je nog vandaag in jouw leven kunt toepassen, zonder dat er een meditatiekussen aan te pas komt.

1. Observeer je gedachten

Stress ontstaat door paniekerige gedachten die gevoelen van angst, boosheid of irritatie veroorzaken, en ook nog eens je zelfvertrouwen ondermijnen. Dit soort gedachten bevinden zich vaak in je onderbewuste, zodat je het meestal niet eens weet wat er zich in je hoofd afspeelt. Mindfulness helpt je om je bewust te worden van negatieve gedachten en oordelen, waardoor je een hoop zinloze stress uit je leven kunt bannen.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:Je staat in de file en je denkt dat je te laat gaat komen. Je keel knijpt dicht, je schouders trekken op en je begint oppervlakkig te ademen. Dit is een duidelijk teken dat je stress ervaart. Deze stress wordt veroorzaakt door gedachten die half bewust en onbewust door je hoofd schieten, zoals ‘Straks kom ik te laat, dan is iedereen boos’, ‘Waarom ga ik ook altijd te laat weg, ik ben ook zo chaotisch’ of ‘Misschien word ik ontslagen en dan komt het nooit meer goed’. Realiseer je dat het je gedachten zijn die stress veroorzaken, niet de file. Als je namelijk deze gedachten niet had, zou je gewoon rustig in de file staan en heerlijk met de songs op de radio meezingen. Je gedachten proberen je dus op te jagen met flauwe praatjes over gezichtsverlies, afwijzing en misschien zelfs ontslag. Maar als je even nuchter nadenkt, dan weet je dat dit niets meer dan enorm overdreven reacties zijn op het feit dat je in de file staat, wat een vervelende maar volledig onschuldige situatie is. Inzien hoe dit gedachten-proces werkt, helpt je om niet automatisch in de stress te schieten omdat je nu snapt dat je heus niet ontslagen gaat worden of aan lager wal zult raken.

2. Concentreer je op een eenvoudige taak

Als je brein niet veel om handen heeft, wanneer je bijvoorbeeld naar de tram loopt of in een saaie vergadering zit, dan heeft het tijd en ruimte om allerlei willekeurige gedachten aan te maken. Vaak vervalt het dan in het opdissen van nare gebeurtenissen uit het verleden of het creëren van doemscenario’s over de toekomst. Dit gepieker leidt tot negatieve gevoelens en maakt je gestrest, bang of boos. Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:Je kunt zinloos gepieker tegengaan door je volledige aandacht op een eenvoudige taak te richten. Neem bijvoorbeeld iets simpels als stofzuigen. Normaal doe je dit op de automatische piloot, omdat je er niet over na hoeft te denken. Maar daardoor krijgt je brein ruimte tot piekeren en dat veroorzaakt stress. Nu ga je stofzuigen met volledige aandacht voor dit proces. Voel hoe je rug zich een beetje kromt, hoe je arm beweegt, hoe je vingers de stang vasthoudt, hoe je ene been een stap vooruit zet, hoe je balanceert op je voeten. Voel je lichaam van binnenuit terwijl je met volledig bewustzijn toekijkt hoe je dit klusje perfect uitvoert, terwijl alle spieren optimaal samenwerken. Op deze manier geef je je verveelde brein iets te doen, waardoor nare gedachten geen gelegenheid krijgen om je lastig te vallen.

3. Help een ander

Onderzoeken hebben aangetoond dat we gelukkig worden als we ons richten op het welzijn van een ander. Het schrijven van rapporten in een kantoor kan weinig voldoening geven, waardoor we ons vertwijfeld afvragen wat we eigenlijk willen met ons leven.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:Denk vandaag eens serieus na over de vraag wie jij graag zou willen helpen. Wil je een buddy zijn voor kinderen die het niet zo goed hebben getroffen? Wil je asielpoezen helpen socialiseren? Of wil je vervuilde stranden helpen schoonmaken? Je in dienst stellen van het welzijn van anderen (mensen, dieren of de natuur als geheel) geeft niet alleen betekenis aan je leven, maar zorgt er ook voor dat je lekkerder in je vel zit. Beter voor jou en beter voor de mensen om je heen.

Over Marisa Garau

Tien jaar lang runde Marisa Garau haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulness platform. Ook lanceert het stel binnenkort MindSpa, een in-office mindfulness-concept dat werkgevers helpt om stress op de werkvloer te verminderen, creativiteit te stimuleren en holistisch leiderschap te bevorderen.

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/zo-kun-je-ook-zonder-mindfulness-meditatie-%c3%a9cht-balans-en-rust-vinden/ar-BB10CUIl?li=BBDNPrw

De meeste stress en innerlijke stress komt door onze eigen negatieve gedachten. Voor wat iemand dat heeft is vaak moeilijk te zeggen. Het heeft vaak te maken met angst die jezelf gaat aanpraten. Neem het voorbeeld van de file en wat ze gaan denken. Maar eigenlijk ben jezelf een hele scenario aan het schrijven in je hoofd waarvan het meeste negatief zal zijn. Als je vanuit je gedachten positief denkt ben je ook eigenlijk met mindfulness bezig. Leren van geen negatieve gedachten te hebben is vaak moeilijk voor heel wat personen. Niet alleen bij situaties maar ook naar zichzelf toe. Dat maakt dat ze ergens aankomen en al helemaal opgefokt zijn. Dan wordt er iets gezegd en dan ontploft de bom.
Positief denken doet je genieten van het leven.

Afbeeldingsresultaat voor positief denken

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

6 Comments:

  • Er bestaan verschillende wegen naar Rome, zoals het spreekwoord luidt! 🙂

  • Dat klopt of zoals men ook zegt alle wegen leiden naar Rome. 😉

    Aum Shanthi

  • Anouk68

    geen negatieve gedachten hebben, is voor velen inderdaad moeilijk. Je zou ook, als je in de file staat, een bericht kunnen achterlaten bij diegenen met wie jij bijvoorbeeld een afspraak hebt. Vaak is daar respect voor. Files horen bij het leven en je kunt je op veel voorbereiden maar niet op alles. En ja, als jij de andere partij geïnformeerd hebt, kun je fluitend naar de plek waar je heen moet en het file-probleem loslaten.

  • Nu zou je dat zeker kunnen even bellen of een bericht achter laten. Maar vroeger was dat er niet en dan kwam je aan en moest je gewoon verontschuldigen.
    Je druk maken om iets geeft je stress geeft je negatieve gedachten.

    Aum Shanthi

  • Anouk68

    Maar dit bericht gaat over nu, we kunnen ons nu verontschuldigingen door de telefoon. Vroeger waren er nog niet echt van die mega files als nu…

  • Klopt helemaal.
    Maar ik neem vroeger erbij omdat men perfect zich kan verontschuldigen zonder negatieve gedachten in je te nemen.

    Aum Shanthi


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: