Archive for 3 maart 2020


ZORGEN

WIE ZICH ZORGEN MAAKT OVER IETS KRIJGT ZORGEN OM TE DOORSTAAN

Afbeeldingsresultaat voor ZORGEN MAKEN

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Zo verhoudt menstruatie zich tot de maan, natuur en je dieet

Afbeeldingsresultaat voor volle maan en menstruatie

Toen ik mijn eerste menstruatie had was ik dolblij! Ik zag het als een ritueel waarmee ik een vrouw werd, en ik verwelkomde de kans om mijn nieuwe vrouwelijkheid te omarmen. Maar door de jaren heen begon ik me te ergeren aan mijn maandelijkse feestje, zoals de meeste vrouwen. Ik was beducht op de pijnlijke krampen en telde alle dingen die ik erdoor dacht te missen. De maatschappij behandelt menstruatie als iets vies en waar we niet over moeten spreken, en zelfs vrouwen kijken erop neer. Maar zo is het niet altijd geweest.

Menstruatie werd ooit echt gevierd en gezien als een gift, een element van het Heilige vrouwelijke dat waardering en erkenning verdiende. Het is een prachtige vorm van detox waar alleen vrouwen van mogen genieten, en het is het proces dat ons in staat stelt leven te baren, een wonder dat alleen maar mogelijk is dankzij de menstruatie.

De maatschappij noemde deze heilige periode de ‘maantijd’ van de vrouw, omdat hun cyclus daadwerkelijk synchroon liep met de maan. Het woord menstruatie zelf komt van de Griekse en Latijnse woorden voor ‘maand’ en ‘maan’. Menstruatie verbindt ons niet alleen met de natuur, het geeft vrouwen ook een beter beeld van hun gezondheid en hun chakrasystemen. Dus hoe zijn we, als vrouwen, zo ontworteld geraakt van het heilige van onze maantijd, en hoe kunnen we de dialoog over en manier waarop we onze ongesteldheid ervaren veranderen?

De heiligheid van de vrouwelijke maancycli

Die paar dagen dat vrouwen hun menstruatiebloed verliezen werd ooit gevierd, vrouwen mochten niet rondlopen en werken; ze werden aangemoedigd om te rusten en hun lichamen te verzorgen. Onze cycli waren natuurlijk gesynchroniseerd met het ritme van het wassen en afnemen van de maan. De menstruatie begon rond de nieuwe maan en ovulatie vond plaats rond de volle maan.

De feminiene energie in de dorpen van toentertijd was ontzettend krachtig, omdat vrouwen hun maantijden samen ervoeren. Vrouwen konden elkaar steunen en ontspannen in deze periode, om zo helende energie op te doen en deze periode van zuivering en verjonging te waarderen.

Even ter duidelijkheid: het feit dat menstruatie een ontgiftingsproces is wil niet zeggen dat vrouwen vies zijn. Sterker nog, het wijst juist op het tegenovergestelde, omdat menstruatie een geschenk is waar alleen vrouwen mee bedeeld zijn, en dat ons helpt om zowel fysiek en emotioneel te ontgiften. Menstruatieperiodes zouden vrouwen kracht moeten geven, geen schaamte.

Het beeld dat ongesteldheid ‘vies’ werd pas populair toen de maatschappij een patriarch werd. Maar nu het Heilige vrouwelijke weer wordt erkend, beginnen we ook onze maancycli weer te eren.

Gifstoffen in het bloed en in de lever kunnen worden weggespoeld als we menstrueren. De lever is de primaire ontgiftingsorgaan van ons lichaam, omdat dat orgaan zorgt voor het filteren van gifstoffen. Onze cycli kunnen ook ons voortplantingssysteem reinigen, de bacteriën daarbinnen vrijlaten en het lichaam helpen een teveel aan ijzer te lozen.

Dit proces is zowel natuurlijk en prachtig, en we zouden het niet moeten ontwijken. Er zit zoveel schoonheid in de dualistische aard van onze maancycli. Het verliezen van bloed laat ons leven geven en heeft de voordelen van ontgiften. Maar onze ongesteldheid is door de jaren heen veranderd: ze zijn veel pijnlijker geworden en in veel gevallen zwaarder. Veel vrouwen richten zich niet meer op de maan en ze zien hun ongesteldheid als iets om te verafschuwen, niet als gebeurtenis om blij mee te zijn. Hoe zijn we, als vrouwen, hier terechtgekomen?

Waarom onze menstruatie zo drastisch is veranderd

Als je cyclus niet synchroon loopt met de volle of nieuwe maan, wees dan niet ongerust! Dat je cyclus niet gelijkloopt met de maancyclus betekent niet dat het niet goed werkt. Er bestaan een heleboel manieren om je natuurlijkerwijs te synchroniseren met de maan, maar het beste aspect van de menstruatie is dat het gewoon moet vloeien, dus je kunt het het beste niet proberen te beïnvloeden.Afbeeldingsresultaat voor volle maan en menstruatie

Dit is een van de redenen waarom anticonceptie een enorm probleem is. Anticonceptie doet niets anders dan beïnvloeden wanneer je ongesteldheid begint en eindigt. Daardoor verschuift het bijna nooit en ervaar je nooit onregelmatigheden. Anticonceptie heeft een aantal gezondheidsrisico’s, zoals een groter risico op bepaalde soorten kanker, depressie, bloedproppen, hartaandoeningen en meer. Aangezien je cyclus niet vrijelijk kan vloeien, kun je er niet op dezelfde manier van leren als wanneer je geen anticonceptie nam.

Je menstruatie is zo’n prachtig geschenk; het communiceert met je lichaam en kan je zeggen als er iets mis is of als je ergens naar moet kijken. Als je last hebt van PMS, onregelmatige ongesteldheid, verschuivingen in startmomenten, of andere symptomen over je menstruatie, dan vertelt je lichaam je dat je je aandacht moet richten op je gezondheid.

Mijn ongesteldheid liep altijd synchroon met de nieuwe maan, en de enige keer dat dit niet zo was sinds ik gestopt ben met de pil, was toen mijn oma overleed. Toen synchroniseerde het met de cycli van mijn tantes met volle maan en bleef het maandenlang hetzelfde. Ik ervaarde toen andere onregelmatige symptomen tijdens mijn ongesteldheid, wat me dwong om binnenin mezelf te kijken. Ik zag in dat ik niet alleen een gezondheidsprobleem had dat mijn menstruatie verstoorde, maar dat ik ook een ernstige blokkade in mijn sacrale chakra had, wat op zijn beurt weer mijn ongesteldheid beïnvloedde. Meteen nadat ik deze problemen had opgelost, ging mijn menstruatie terug naar haar normale cyclus en begon het weer met de nieuwe maan.

Alles gebeurt met een reden, al helemaal in ons lichaam! Als je pijnlijke menstruatiekrampen ervaart, dan is dat geen ‘standaard’ symptoom van je ongesteldheid. Als we pijn hebben in ons lichaam, vertelt het ons altijd dat we dieper in onszelf moeten kijken en op zoek moeten naar de oorzaak van het probleem.

Binnen de traditionele Chinese geneeskunde (TCG) gaat de lever over emoties en woede. Aangezien de lever een sterke band heeft met de menstruatie, omdat het tijdens dit proces ontgift wordt, kan onze ongesteldheid veel zeggen over de gezondheid van onze lever. Veel vrouwen hebben een emotionele reactie op hun menstruatie, vaak ook wel PMS genoemd, wat leidt tot woede of andere extreme emoties. Aangezien woede en emoties verbonden zijn aan de lever, kan PMS erop wijzen dat we veranderingen in onze lever ervaren, wat natuurlijk is tijdens onze ongesteldheid, of dat we ons meer moeten richten op de gezondheid van onze lever.

TCG vertelt ons ook dat pijnlijke menstruatiekrampen een symptoom kunnen zijn van een hormonale onbalans en een tekort aan Ki. Binnen TCG gelooft men dat Ki overal op Aarde bestaat, en dus ook in ons lichaam. Als je gezond bent, stroom de Ki vrijelijk door je heen, maar als je ongezond bent, heb je of een blokkade in je Ki of is je “Ki-tank” leeg. Als er geen Ki meer is om je bloed naar buiten te brengen tijdens je maantijd, dan kan je lichaam niet anders dan verkrampen en zo zelf te proberen het bloed naar buiten te krijgen.

Als je last hebt van PMS en andere symptomen die de maatschappij bestempelt als ‘normaal’ voor je menstruatie, zit er dan niet te veel over in. Ja, we moeten naar ons lichaam luisteren en vaker naar binnen kijken maar tot op zekere hoogte zijn deze fasen van onze cyclus heel normaal.

Onze cycli zijn niet alleen verwant met de maan, ze hangen ook samen met de seizoenen die we in de natuur ervaren. Zo is de week van onze ongesteldheid bijvoorbeeld verwant aan de winter, omdat we meer duisternis ervaren en de neiging hebben ons terug te trekken. De week erna, als onze ongesteldheid voorbij is, is verwant aan de lente, en daarna komt de zomer als we ovuleren, dat is meestal het moment van de maand dat we ons het beste voelen. En dan de week voor onze menstruatie, die heeft te maken met de herfst, een tijd waarin onze emoties versterkt zijn omdat we dingen loslaten en achterlaten, of wanneer sommige vrouwen hun PMS-symptomen ervaren.

Ik geloof dat, tot op zekere hoogte, veel van deze symptomen bedoeld zijn voor ons om te voelen, ernaar te luisteren en van te leren, maar zeker niet tot de extremen die veel vrouwen vandaag de dag moeten doorstaan. Veel vrouwen zijn hartstikke vervreemd van hun lichaam, voor een groot deel door maatschappelijke normen en geloven, en door de moderne geneeskunde.

Anticonceptie is wijdverbreid, wat niet alleen ons lichaam schaadt, maar ons ook de kans ontneemt ons te verbinden met onze ongesteldheid. Sterker nog, vrouwen gebruiken giftige tampons en andere verzorgingsproducten waar pesticide in zitten. We stellen ons bloot aan grote hoeveelheden giftstoffen via onze omgeving en ons dieet, en we onderdrukken emotioneel trauma, creëren blokkades voor onze chakra.

Hoe kunnen we onze ongesteldheid herontdekken en terugveroveren?

Als je erkent dat je ongesteldheid wat extra aandacht behoeft, hoe kun je het dan de liefde geven die het verdient? Ten eerste gaat het erom zachtaardig en liefdevol te zijn naar je cycli. Neem je anticonceptie, ervaar je extreme menstruatiesymptomen, heb je een onregelmatige ongesteldheid, of wat dan ook, dan moet je eerst zachtaardig naar jezelf zijn. Erken hoe dit je heeft gediend in het verleden en denk dan na over hoe je dit positief kunt veranderen.

Deze extremen (ernstige PMS en krampen, vervreemding van de natuur, enz.) waren misschien nodig voor ons om te ontwaken en de heiligheid rond de menstruatie en het Heilige vrouwelijke te herontdekken. Soms moeten dingen eerst zo slecht gaan dat het een soort klap in je gezicht vormt, omdat het ons dan kan triggeren en forceren om te veranderen.

Er is dus niets mis met ongesteld worden, maar dat wil niet zeggen dat je eronder hoeft te lijden. Zoals Dr. John A. McDougall zegt: “Je moet niet zoeken naar de fouten in het ‘vrouwelijk ontwerp’ om redenen te vinden voor deze epidemie van vrouwelijke problemen, maar juist kijken naar je eigen gedrag.” Hoe kun je je eigen leven veranderen om je menstruatiecyclus te verbeteren?

Hij legt uit:

“Beweging en afvallen bij vrouwen met overgewicht kan ook hun estrogeenwaardes verlagen. Het resultaat van het terugbrengen naar gezondere waardes van deze hogere hoeveelheden hormonen die we in te veel Amerikaanse vrouwen terugvinden, zal beter zijn voor het algehele welzijn de hele maand door, en zal verlichting brengen voor hinderlijke tekenen en symptomen tijdens de menstruatie. Zo kan pijnlijke ongesteldheid en overmatig bloedverlies lichter en minder pijnlijk worden.”

Er bestaat een duidelijk verband tussen dieet en menstruatie: dit zie je terug bij vrouwen met anorexia, voor wie de menstruatie stopt, of bij veganisten die melden minder pijn of bloeding te hebben. Dr. McDougall legt dit verder uit: “Vegetariërs hebben 2 tot 3 keer zoveel estrogeen in hun feces dan vrouwen die vlees eten. Daarnaast bevindt er zich 50% minder aan bepaalde sterke estrogenen in het bloed dan in dat van vleeseters.”

Aangezien de ongesteldheid een manier is om ons lichaam te ontgiften, is het logisch dat symptomen van de menstruatie kunnen verbeteren als we minder gifstoffen binnenkrijgen. Als puntje bij paaltje komt, is het herontdekken van onze menstruatie het herontdekken van onszelf. Het leidt tot verbeterde lichamelijke gezondheid, opnieuw verbinden met de natuur en vaker naar binnen kijken.

De kans is groot dat je tijdens dit proces merkt dat je ongesteldheid inderdaad synchroniseert met de volle of nieuwe maan, zoals veel vrouwen al eeuwenlang aangeven, waaronder ikzelf. Maar wat verandert er eigenlijk als je ongesteldheid gelijkloopt met de volle maan of met de nieuwe maan?

Schrijfster Miranda Gray zegt:

“Een vrouw met de Witte Maan-cyclus, die bloedt tijdens de donkere (nieuwe) maan, raakt verbonden met de diepste niveaus van haar bewustzijn, en herinnert zich dat er meer bestaat dan alleen de wereld die ze ziet, omdat ze de drager is van het wonder des leven. Een vrouw met een Rode Maan-cyclus, die bloedt tijdens de volle maan, brengt de energie en mysterie van haar innerlijke duisternis naar buiten de wereld in als een geschenk en een ode aan de diepte van haar wijsheid.”

Ik kan me persoonlijk erg vinden in dit antwoord, omdat ik kan zien dat deze trends zich voordoen in mijn eigen leven. Maar de ongesteldheid is bij iedere vrouw weer anders, dus als je merkt dat dit artikel niet met jou resoneert, vertrouw dan gewoon op je eigen intuïtie. Dat is de schoonheid van menstruatie: het vloeit vrijelijk en veranderlijk, en heeft iedere vrouw weer iets anders te leren.

BRON: https://www.nieuwetijdskind.com/menstruatie-maan-natuur-dieet/

Als men anders zou omgaan met deze cyclus die maandelijks terugkomt. Zou men minder problemen kennen. Aanvaarden is ook een must. Veel vrouwen en zeker jonge vrouwen zien er tegen op en het lichaam voelt dat aan. Zodat het lichaam zich zal uiten met pijn en ongemakken. Ook in deze dagen je leven even anders aannemen als ook je voeding kan helpen. Je mag niet vergeten dat het eigenlijk een zuivering is. Waarvan je nadien weer kan genieten. Als ik met vrouwen praat het gaat over dit onderwerp. En ik hoor dat ze deze dagen aanvaarden zoals ze komen dat ze veel minder last hebben. Dan vrouwen die al voelen dat ze hun menstruatie gaan doorkrijgen en hun gedachten op negatief gaan zetten.

Afbeeldingsresultaat voor volle maan en menstruatie

Afbeeldingsresultaat voor volle maan en menstruatie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

In een tijd waarin we onder steeds meer druk staan, wenden steeds meer mensen zich tot mindfulness-meditatie om stress en negatieve gevoelens het hoofd te bieden. Maar, als je een veeleisende baan combineert met een druk sociaal leven, dan heb je helemaal geen tijd om te mediteren. Gelukkig hoef je voor het creëren van innerlijke rust en emotionele balans geen mindfulness-meditatie te leren. Mindfulness-expert Marisa Garau geeft drie praktische tips die je nog vandaag in jouw leven kunt toepassen, zonder dat er een meditatiekussen aan te pas komt.

1. Observeer je gedachten

Stress ontstaat door paniekerige gedachten die gevoelen van angst, boosheid of irritatie veroorzaken, en ook nog eens je zelfvertrouwen ondermijnen. Dit soort gedachten bevinden zich vaak in je onderbewuste, zodat je het meestal niet eens weet wat er zich in je hoofd afspeelt. Mindfulness helpt je om je bewust te worden van negatieve gedachten en oordelen, waardoor je een hoop zinloze stress uit je leven kunt bannen.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:Je staat in de file en je denkt dat je te laat gaat komen. Je keel knijpt dicht, je schouders trekken op en je begint oppervlakkig te ademen. Dit is een duidelijk teken dat je stress ervaart. Deze stress wordt veroorzaakt door gedachten die half bewust en onbewust door je hoofd schieten, zoals ‘Straks kom ik te laat, dan is iedereen boos’, ‘Waarom ga ik ook altijd te laat weg, ik ben ook zo chaotisch’ of ‘Misschien word ik ontslagen en dan komt het nooit meer goed’. Realiseer je dat het je gedachten zijn die stress veroorzaken, niet de file. Als je namelijk deze gedachten niet had, zou je gewoon rustig in de file staan en heerlijk met de songs op de radio meezingen. Je gedachten proberen je dus op te jagen met flauwe praatjes over gezichtsverlies, afwijzing en misschien zelfs ontslag. Maar als je even nuchter nadenkt, dan weet je dat dit niets meer dan enorm overdreven reacties zijn op het feit dat je in de file staat, wat een vervelende maar volledig onschuldige situatie is. Inzien hoe dit gedachten-proces werkt, helpt je om niet automatisch in de stress te schieten omdat je nu snapt dat je heus niet ontslagen gaat worden of aan lager wal zult raken.

2. Concentreer je op een eenvoudige taak

Als je brein niet veel om handen heeft, wanneer je bijvoorbeeld naar de tram loopt of in een saaie vergadering zit, dan heeft het tijd en ruimte om allerlei willekeurige gedachten aan te maken. Vaak vervalt het dan in het opdissen van nare gebeurtenissen uit het verleden of het creëren van doemscenario’s over de toekomst. Dit gepieker leidt tot negatieve gevoelens en maakt je gestrest, bang of boos. Gelukkig kun je dit makkelijk voorkomen.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:Je kunt zinloos gepieker tegengaan door je volledige aandacht op een eenvoudige taak te richten. Neem bijvoorbeeld iets simpels als stofzuigen. Normaal doe je dit op de automatische piloot, omdat je er niet over na hoeft te denken. Maar daardoor krijgt je brein ruimte tot piekeren en dat veroorzaakt stress. Nu ga je stofzuigen met volledige aandacht voor dit proces. Voel hoe je rug zich een beetje kromt, hoe je arm beweegt, hoe je vingers de stang vasthoudt, hoe je ene been een stap vooruit zet, hoe je balanceert op je voeten. Voel je lichaam van binnenuit terwijl je met volledig bewustzijn toekijkt hoe je dit klusje perfect uitvoert, terwijl alle spieren optimaal samenwerken. Op deze manier geef je je verveelde brein iets te doen, waardoor nare gedachten geen gelegenheid krijgen om je lastig te vallen.

3. Help een ander

Onderzoeken hebben aangetoond dat we gelukkig worden als we ons richten op het welzijn van een ander. Het schrijven van rapporten in een kantoor kan weinig voldoening geven, waardoor we ons vertwijfeld afvragen wat we eigenlijk willen met ons leven.

Doe Marisa’s mindfulness vandaag:Denk vandaag eens serieus na over de vraag wie jij graag zou willen helpen. Wil je een buddy zijn voor kinderen die het niet zo goed hebben getroffen? Wil je asielpoezen helpen socialiseren? Of wil je vervuilde stranden helpen schoonmaken? Je in dienst stellen van het welzijn van anderen (mensen, dieren of de natuur als geheel) geeft niet alleen betekenis aan je leven, maar zorgt er ook voor dat je lekkerder in je vel zit. Beter voor jou en beter voor de mensen om je heen.

Over Marisa Garau

Tien jaar lang runde Marisa Garau haar eigen reclamebureau in Amsterdam. Daarna verhuisde ze met haar man en poezen naar Nieuw-Zeeland waar ze internationale bestsellers over mindfulness schrijft. Samen met haar man produceert Marisa haar eigen olijfolie en runt ze haar online Growing Mindfulness platform. Ook lanceert het stel binnenkort MindSpa, een in-office mindfulness-concept dat werkgevers helpt om stress op de werkvloer te verminderen, creativiteit te stimuleren en holistisch leiderschap te bevorderen.

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/zo-kun-je-ook-zonder-mindfulness-meditatie-%c3%a9cht-balans-en-rust-vinden/ar-BB10CUIl?li=BBDNPrw

De meeste stress en innerlijke stress komt door onze eigen negatieve gedachten. Voor wat iemand dat heeft is vaak moeilijk te zeggen. Het heeft vaak te maken met angst die jezelf gaat aanpraten. Neem het voorbeeld van de file en wat ze gaan denken. Maar eigenlijk ben jezelf een hele scenario aan het schrijven in je hoofd waarvan het meeste negatief zal zijn. Als je vanuit je gedachten positief denkt ben je ook eigenlijk met mindfulness bezig. Leren van geen negatieve gedachten te hebben is vaak moeilijk voor heel wat personen. Niet alleen bij situaties maar ook naar zichzelf toe. Dat maakt dat ze ergens aankomen en al helemaal opgefokt zijn. Dan wordt er iets gezegd en dan ontploft de bom.
Positief denken doet je genieten van het leven.

Afbeeldingsresultaat voor positief denken

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀‼ || Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: