“Hoe je start, bepaalt je mindset voor de rest van de dag”

Afbeeldingsresultaat voor opstaan uit bed

Psycholoog Thijs Launspach is stress-expert en auteur van het boek Fokking Druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft tips voor meer geluk en minder stress in je werk. Vandaag: het ochtendritueel.

Win the morning, win the day – doe de ochtend goed en de rest van de dag zal volgen. Althans, dat zeggen ze. Die ochtendmensen. Met hun frisse gezicht en veel te grote glimlach voor die tijd van de dag. Tegen mij, chagrijnig mijn bed uitgekropen met de slaap nog in mijn ooghoeken. U begrijpt, ik kijk naar deze ochtendmensen met een mengeling van irritatie en jaloezie.

Toch zit er een kern van waarheid in: hoe je start, bepaalt je mindset voor de rest van de dag. Heb je genoeg tijd om rustig wakker te worden, te ontbijten en de andere onderdelen van je ochtendritueel te doen, dan start je dag een stuk meer ontspannen dan wanneer je tot het laatste moment snoozet en al rennend naar de bus probeert een bak havermout naar binnen te werken. In dat laatste geval zal je focus ver te zoeken zijn.

Om je dag beter te beginnen, kan je onderdelen toevoegen aan je routine. Doe bijvoorbeeld een mini-workout. Niet om te sporten, maar om wakker te worden

Thijs Launspach

Om je dag beter te beginnen, kan je ook onderdelen toevoegen aan je routine. Een van mijn favoriete podcasters, Timothy Ferriss, bracht onlangs een boekje uit over ochtendrituelen. Ferriss vroeg meer dan honderd van zijn gasten wat hun routines waren en bracht deze vervolgens zelf in praktijk. Zijn vijf beste gewoontes voor in de ochtend:

Maak je bed op. Kost je drie minuten en zorgt ervoor dat je het eerste taakje van vandaag al met succes hebt afgerond. Dit zet de toon voor de rest van de taken van de dag.

Mediteer. Meditatie zorgt voor meer rust, meer focus en meer controle. Tien minuten is genoeg, meer mag natuurlijk ook.

Doe een mini-workout: 10 keer opdrukken, sit-ups, squads, wat dan ook. Niet zodat je dan je sport al lekker hebt gehad (dat is helaas niet zo), maar om wakker te worden en om ‘in je lijf te komen’.

Zet thee. Thee bevat antioxidanten, is voordelig voor je weerstand en is goed voor je focus. Bovendien bevat het minder cafeïne dan koffie, dus word je er minder opgejaagd van.

Schrijf. Neem een paar minuten tijd om je doelen en plannen voor die dag op papier te zetten. Dit maakt dat je georganiseerd aan de dag begint. Voor een bonus: schrijf op waar je dankbaar voor bent, en wat vandaag aangenaam zou kunnen maken.

En dan nog een favoriet van mij: zet voordat je naar je werk gaat hard je favoriete nummer van het moment aan – dit zorgt voor energie en vrolijkheid. Althans, bij jou. Mocht je huisgenoten hebben, zet dan een koptelefoon op (zodat je hún ochtend niet vergalt).

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/-hoe-je-start-bepaalt-je-mindset-voor-de-rest-van-de-dag~aa82e4a6/

Eigenlijk het belangrijkste van heel je dag. Hoe sta je op. Je rekt je uit je gaat uit bed je zet koffie of thee en men gaat zich wassen en aankleden. Als dit op een rustige manier gebeurd en je luistert naar je ademhaling of het tikken van je hart ben je al aan het mediteren. Ze spreken altijd van het bed gelijk op te maken, ik zeg altijd laat je bed luchten en kan je het die ochtend niet opmaken doe het dan als je juist thuis komt. Van dat stukje kan je ook genieten. Genieten omdat je straks terug in een fris bedje komt te liggen. Zeg altijd tegen jezelf goede morgen en lach in de spiegel. Als je buiten gaat durf eens het goede dag te zeggen tegen deze die je tegenkomt. Ga zeker niet gelijk je mails controleren of ergens op antwoorden. Dat kan je een slecht gevoel geven daar je heel de dag mee kan blijven zitten. stress of gelijk bezig zijn met werk is ook iets dat je dag kan verzuren. Een droom kan dat ook soms. Mocht je deze nog onthouden hebben, kan het gewenst zijn om hem op te schrijven. En hem later op de dag een terug te lezen, misschien vind je raakvlakken.
We mogen niet vergeten. Niet iedereen is het zelfde en de ene is gelijk opwekt en geniet ook zo van heel de dag, de ander heeft stilte en rust nodig. Dus is het ook zo dat men er nog veel over kan lezen en schrijven. Ieder moet dat voor zichzelf uitzoeken wat voor hem/haar het aangename is om een prachtige dag te gemoed te gaan.
Als  je een oefening wilt doen als je juist uit bed komt. Zet je voeten op schouderbrede, steek je armen heel in de lucht. Rek je zo ver mogelijk. Je ogen gericht naar de hemel. Hou dit enkele minuten aan en ga dan rustig met je armen voorwaarts tot naar de grond gericht. Men hoeft de grond niet te raken en dan hou je dit even aan. Dan kom je terug in gewone houding en is de oefening klaar.

Afbeeldingsresultaat voor opstaan uit bed

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM