5 ademhalingsoefeningen om meteen tot rust te komen

Gerelateerde afbeelding 

Het leven is geen ponykamp, dat weet je ondertussen wel. Maar wat doe je dan, om de drukke periodes, moeilijke momenten of situaties waarin je HELEMAAL NIET KALM bent te doorstaan? Ademen, zo simpel is het. Ervaren yoga-docente Marloes van der Kamp reikte ons 5 ademhalingsoefeningen aan om weer helemaal tot rust te komen. 

Marloes van der Kamp is yoga-docente bij Andere Boeg en geeft onder andere retraites op prachtige groene locaties in Nederland. NSMBL’s Jutta ging er onlangs op stilteweekend, hoe dat haar is bevallen lees je hier. Op haar blog legt Marloes uit dat er verschillende ademtechnieken zijn in yoga, van activerende tot kalmerende. Met die laatsten gaan we nu aan de slag en je zult merken hoe de stress binnen een paar minuten van je afglijdt.

Marloes van der Kamp tijdens een yogales

Ademhalingsoefeningen om tot rust te komen

1. Volg je adem

Bij deze ademhalingsoefening richt je je aandacht op je adem en volg je die, zonder ‘m te sturen. Je kunt je aandacht richten op het tempo, het ritme, de beweging van je borstkas en buik, waar je adem vooral heengaat of de koelte langs je neusvleugels bij de inademing en de warmte bij de uitademing. Het fijne is dat je dit overal kunt doen, zelfs in stilte op je bureaustoel tijdens het werk.

2. Buikademhaling

Hier richt je je aandacht opnieuw volledig op je adem, maar nu ga je actiever ademen. Wanneer je inademt ontspan je buik en bekkenbodemspieren, en duw je je middenrif omlaag, zodat je buik uitzet. Laat je buik naar alle kanten uitzetten, niet alleen naar voren, maar ook naar de zijkanten en zelfs wat naar de rugkant. Wanneer je terug uitademt, ontspan je je middenrif, zo komt je buik vanzelf weer terug naar binnen.

3. Lang uitademen

Adem ruim en diep in en dan laat je je uitademing twee keer zo lang duren als je inademing. Laat het ritme gelijkmatig worden: de hele tijd dat je inademt doet je dat in hetzelfde tempo, datzelfde geldt voor je uitademing.  Zo blijf je gelijkmatig ademen en kom je vanzelf tot rust.

4. Volledige yoga-ademhaling

De ademhalingstechniek verbetert je ademhaling in het algemeen: je traint jezelf om je longcapaciteit helemaal te benutten en om stress los te laten. De oefening gaat als volgt: laat je inademing eerst je onderbuik bewegen, dan je bovenbuik en dan ook borstkas. Ontspan je buik en bekkenbodemspieren wanneer je inademt, en duw je middenrif omlaag, zodat je buik uitzet. Gebruik dan ook de tussenribspieren, zodat je borstkas maximaal kan uitzetten en laat je adem ook helemaal bovenin je longen komen; trek je schouders een klein beetje op. Wanneer je uitademt, ontspan je je schouders, borst en diafragma en trek je je buikspieren en bekkenbodem spieren wat aan.

BRON: https://nsmbl.be/ademhalingsoefeningen-kalmte/

Een goede ademhaling daar haal je heel veel uit. Niet alleen om kalmte te bewaren, maar ook om je rust te vinden. Ik zelf werk heel veel met mijn ademhaling. Het werkt ook goed als men iets moet ondergaan waar je een angst voor hebt. Ademhaling is het eerste wat we doen als we geboren worden en we zullen een zware zucht laten als we heen gaan.

Afbeeldingsresultaat voor ademhaling

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM