“Tattoos zijn voor mensen uit alle lagen een middel om uit te drukken dat ze bijzonder zijn”

Nederlandse professor schrijft vuistdik boek Optocht der tattoos

Afbeeldingsresultaat voor tattoo

De kleinste tattoos lijken de meeste spijt op te leveren, soms al op dezelfde dag. Over grotere tattoos, zoals een sleeve (een bijna geheel versierde arm), is meestal lang nagedacht en overlegd met de tattoo-artiest. Daardoor krijgen mensen minder vaak spijt van zo’n grote versiering. Dat schrijft de Nederlandse hoogleraar op rust Henri Beunders in het boek Optocht der tattoos, dat donderdag wordt gepresenteerd in Rotterdam en 288 pagina’s telt. De wereldvermaarde tattoo-kunstenaar Henk Schiffmacher zal hierbij aanwezig zijn.

Beunders grasduinde in resultaten van diverse Engelse, Amerikaanse en Nederlandse onderzoeken en maakte op basis daarvan een lijstje van argumenten voor spijt. Het minste spijt krijgen mensen van tattoos die op familieleden slaan. Berouw hebben ze vooral van de tatoeages die zijn gezet in een vlaag van verliefdheid, rebellie of impulsiviteit. Verder raken dragers er nogal op eens uitgekeken. Ook kunnen ze in de weg gaan zitten: de naam van een ex-geliefde is een bekend voorbeeld. “Florian Silbereisen (de Duitse zanger die het Duitstalige trio Klubbb3 vormt met onze Christoff en de Nederander Jan Smit, red.) zit nu met zangeres Helène Fischer op zijn arm, terwijl het allang uit is tussen hen.”

Andere aanleidingen voor spijt zijn bijvoorbeeld dat een nieuwe geliefde helemaal niet van tatoeages houdt, dat zo’n afbeelding niet past bij een gewenste functie of dat ze uit zichzelf lelijk wordt. Het kan ook zijn dat de hele onderneming gewoon meteen al een mislukking was, bijvoorbeeld door een spelfout. Tattoos raken ook weleens uit de mode, “zoals het aarsgewei” (een T-vormige versiering boven de bilspleet) en bepaalde Chinese karakters.
Spijt omdat een tattoo wellicht niet goed is voor de gezondheid, komt ook voor, maar veel minder, zegt Beunders. Hij bepleit meer onderzoek hiernaar: “Want wat zit er allemaal in die inkt?!”

Beunders constateert verder dat de tattoo nu in alle lagen van de bevolking voorkomt. Vroeger was het volgens hem iets voor bepaalde koninklijke figuren (“(wijlen)prins Bernhard was denk ik zo ongeveer de laatste”) en aan de andere kant juist voor mensen als “hoeren, pooiers en piraten”. Maar de burgerij wilde met die laatste groepen niet geassocieerd worden.” Nu echter, onder meer door de tattoos bij diverse bekende figuren, is het voor mensen in alle lagen “een middel om uit te drukken dat ze een individu zijn, om te zeggen: ik ben bijzonder”.

Hoewel het taboe verdwenen is, signaleert Beunders andere problemen: “De Maori’s bijvoorbeeld vonden het eerst leuk dat hun symbolen werden overgenomen, maar nu zeggen ze: ze zijn van ons.”
Beunders was onder meer hoogleraar Maatschappij, Media en Cultuur.

BRON: https://www.hln.be/nina/psycho/-tattoos-zijn-voor-mensen-uit-alle-lagen-een-middel-om-uit-te-drukken-dat-ze-bijzonder-zijn~a3f2babb/

Vroeger kreeg je het slechtste naar je hoofd als je een tattoo had of liet plaatsen. Werk vinden howee dat was niet mogelijk. En je ergens in bepaalde hoge kringen begeven dan mochten ze het niet zien. Nu zijn het echte kunstwerken die men laat plaatsen. En nu mag je deze ook laten zien. En nu laten gewoon heel veel mensen iets op hun lichaam zetten. Het is niet meer alleen voor mannen ook vrouwen laten mooie tekeningen zetten.
Nu helemaal vol is ook niet mooi maar men heeft het altijd zelf in de hand om je lichaam te laten beschilderen.
Zelf ben ik wel tegen religieuze tattoos. Want je moet weten dat dit niet altijd met dank aanvaard wordt als je ergens heen reist of naar mensen toe.
Zelf vind ik de mooiste tattoos die jezelf tekent en waar de persoon zijn ding in legt. Dan heb je altijd iets dat niemand heeft.

Ja lezers ik heb er zelf ook en heb er nog nooit spijt van gehad al staat de eerste er al meer dan 40jaar op.

Afbeeldingsresultaat voor tattoo designs

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM