Archive for 15 januari 2020


Hoe geraak je weer uit een burn-out? Dit zegt de expert

Afbeeldingsresultaat voor burn out

Zit je opgebrand thuis? Dan ben je niet alleen: het aantal burn-outs in ons land blijft stijgen. De stappen die je best neemt om er weer uit te geraken, zijn voor de meeste mensen wel vrij identiek. Dat vertelt expert CM-psycholoog Charlotte Vanovenberghe. Hoe je dat traject exact invult, dat verschilt wel van persoon tot persoon.

Charlotte Vanovenberghe (psycholoog CM en doctoraatsmedewerker biomedische wetenschappen Universiteit Gent en KU Leuven): “Een adequate diagnose is erg belangrijk, maar wordt vaak onderschat. Veel mensen krijgen de diagnose burn-out of geven die zichzelf, maar die is niet altijd terecht. Een depressie behandel je helemaal anders dan een burn-out.”

“Mensen met een depressie proberen we bijvoorbeeld wat in actie te krijgen, terwijl we bij een burn-out mensen net vaak wat moeten temperen. Sommigen willen meteen drie keer per week naar de psycholoog, loopbaanbegeleiding volgen én trainen voor een marathon. Maar als je die gejaagdheid niet loslaat, kom je niet in een herstelperiode terecht. Het is uiteraard wel belangrijk om hulp in te schakelen bij een burn-out. Maar doe het gedoseerd en goed geïnformeerd.”

Download hier onze gratis gids ‘eerste hulp bij burn-out’.

Geen gouden formule

“Om uit een burn-out te raken sta je er niet alleen voor. Je kan beroep doen op een hulpverlener. Meestal is dat de huisarts, maar het kan ook een psychiater of arbeidsgeneesheer zijn. Een centrale figuur die jou opvolgt is belangrijk, al hoeft die niet altijd zelf de behandeling op zich te nemen. Hij of zij zal samen met jou een traject uitstippelen dat kan bestaan uit therapie, relaxatie en werken aan levensstijlhygiëne. Hoe je dat traject exact invult, dat verschilt dan weer van persoon tot persoon. Er zijn veel therapieën en technieken. Welke je moet kiezen? Mensen verschillen, er is geen gouden formule. De ene heeft nood aan hands on praktische tips terwijl de andere gebaat is bij een allesomvattende, alternatievere vorm van therapie.”

“Belangrijk is dat je je goed informeert en dat de hulpverlener en de therapie je liggen. Als je tijdens de yoga een uur lang piekert, dan krijg je niet het gewenste effect. Kies altijd voor wetenschappelijk ondersteunde aanpak. Mindfulness, tai chi, yoga, hartcoherentie en andere relaxatietechnieken zijn dat, de ene al wat meer dan de andere.”

“Vaak zijn het loyale mensen die een burn-out krijgen. En zoals ze loyaal zijn aan hun werkgever, zijn ze dat ook aan hun huisarts of andere hulpverlener. Maar als je je niet goed voelt bij die persoon, verander dan.”

Charlotte Vanovenberghe

Fysiek herstel

“Probeer te werken aan de drie G’s: je gevoelens, je gedachten en je gedrag. Je kan bijvoorbeeld via individuele gesprekken werken aan je gevoelens en gedachten, maar ook fysiek actief zijn om je gedrag aan te pakken. Verder is het mogelijk dat je in het begin meer slaapt dan anders. Doe dat zoveel mogelijk ’s nachts en beperk de dutjes overdag.”

’Uiteraard is ook voeding belangrijk. Er zijn wetenschappelijke programma’s die je helpen fysiek te herstellen van een burn-out. Maar zorg er zeker voor dat je niet op te veel fronten tegelijk inzet. Bespreek in eerste instantie alles met je huisarts en/of arbeidsgeneesheer. Ga vervolgens in begeleiding bij een psycholoog of iemand anders waar je je goed bij voelt. En doe iets van fysieke activiteit. In een latere fase kan je eventueel loopbaanbegeleiding volgen of in gesprek gaan met je werkgever en collega’s.”

Aanvaarding

“Vaak zijn het loyale mensen die een burn-out krijgen. En zoals ze loyaal zijn aan hun werkgever, zijn ze dat ook aan hun huisarts of andere hulpverlener. Maar als je je niet goed voelt bij die persoon, verander dan. Het is jouw leven en herstelproces. Het is helemaal oké om dat te zeggen tegen een hulpverlener. Je ervaart al zoveel controleverlies, deze controle mag je wel behouden.”

“Herstellen van een burn-out begint en eindigt bij jezelf. Hoe goed je ook wordt begeleid, je moet het altijd zelf doen. Het allerbelangrijkste is de aanvaarding. Ik zie soms mensen die na drie maanden nog steeds vechten tegen het feit dat de burn-out hen overkomt. Maar hoe langer je ertegen vecht, hoe langer de burn-out duurt. Pas na de aanvaarding kom je in de herstelperiode. Tot dan trekt je lichaam er zelf de stekker uit en bots je constant tegen een muur.”

BRON: https://www.hln.be/geld/jobs/hoe-geraak-je-weer-uit-een-burn-out-dit-zegt-de-expert~a375f917/

Wat het belangrijkste is uit heel de tekst en niet echt rekening mee gehouden wordt. Is, je krijgt hulp maar je moet op een moment er zelf voor gaan om uit de dal te kruipen. Wat heel moeilijk is, het aanvaarden dat het je overkomen is. Dat je geen energie hebt voor niets meer. Dan moet je vechten en vaak hard vechten. Zeker als er ook heel wat emoties bij komen kijken. Ook durven naar de oorzaak te gaan deze ook terug aanvoelen en dan hoe je ze kan verwerken. Om er in het nu beter mee om te gaan. Het leven is nu eenmaal niet altijd roze geur en mannenschijn. Het kent zijn grijze tinten en zelfs ook wel eens zwarte. Juist moet je proberen om eruit te komen en je  niet dieper in grijs of zwart te laten zakken. Een burn-out is niet altijd werkgerelateerd. Het kan ook voorkomen door een relatie of zelfs door familie. Ook kan het door beide zijn en dan kan het zeer zwaar zijn om eruit te geraken. Dan moet je echt kracht vinden.

Afbeeldingsresultaat voor burn out op sociaal vlak

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

JE KOMT OP EEN LEEFTIJD DAT JE WEL EENS GEK WILT DOEN

Afbeeldingsresultaat voor OUDERE VROUW OP MOTOR Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Midlifecrisis bestaat écht: op 47,2 jaar voelen we ons het ongelukkigst

Het is een leeftijd die gekenmerkt wordt door kale kopjes, scheidingen en massa’s motors die aangekocht worden: de midlifecrisis. En onderzoekers ontdekten zonet dat die ook écht bestaat en universeel is. Zo zouden we op 47,2 jaar het minst gelukkig zijn, al gaat het daarna wel opnieuw in stijgende lijn.

Om het verband tussen geluk en leeftijd te achterhalen, bestudeerde professor economie David Blanchflower aan het Dartmouth College in de Verenigde Staten de gegevens van 132 landen. Daarbij analyseerde hij de jaarlijkse bevolkingsenquêtes in Groot-Brittannië van mensen onder de 70 jaar en dat tussen 2016 en 2018. Meer specifiek onderzocht hij het antwoord op de vraag: “Hoe tevreden ben je over het algemeen met je leven op dit moment?” 0 betekende helemaal niet tevreden en 10 helemaal tevreden.

Daaruit bleek dat veertigers allemaal een antwoord gaven tussen de 7,7 en 7,9, wat het laagste cijfer was onder alle leeftijdscategorieën. Op de leeftijd van 47,2 jaar zou ons geluksgevoel het laagst zijn. “Op die leeftijd veranderen er vele sociale relaties. Heel wat huwelijken stranden en de eerste leeftijdsgenoten worden ziek of sterven. Maar het is ook het punt waarop we onze ambities uit onze jeugd moeten loslaten. Dat leidt allemaal tot een lager geluksgevoel.”

Hij stelde ook vast dat er in elk land een ‘gelukscurve’ is die U-vormig verloopt gedurende ons leven. Na het dieptepunt van 47,2 jaar zouden we ons dus opnieuw gelukkiger voelen. En dat gevoel is universeel volgens Blanchflower. “We hebben vastgesteld dat de midlifecrisis overal in de wereld voorkomt en zelfs bij primaten, waartoe alle halfapen en apen gerekend worden, gezien wordt. Het lijkt dus op een soort natuurlijk proces, waardoor we vermoeden dat de midlifecrisis in de genen zit, al moet dat nog onderzocht worden.”

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/midlifecrisis-bestaat-echt-op-47-2-jaar-voelen-we-ons-het-ongelukkigst~a37f2987/

Wij mensen kennen het gevoel op een moment. Zowel mannen als vrouwen. De ene kan er goed mee omspringen de ander gaat gekke dingen doen of kopen. Of men er nu een jaar op kan kleven stel ik in vraag. Wel zou het tussen 40 – 50 jaar zitten. Vaak hebben vrouwen dan last van depressie of een gevoel van wat doe ik hier. Maar ook kunnen ze gekke dingen gaan doen of ondernemen.

Afbeeldingsresultaat voor midlife crisis

Afbeeldingsresultaat voor midlife crisis vrouwen

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

‘Volg je verlangen.’ Wat betekent dat nu echt?

Soms lijkt het alsof je hartsverlangens je alleen maar in de problemen brengen. Op de een of andere manier bevind je je steeds in relaties waarin je geeft en geeft, maar niets terug ontvangt. Je voelt een sterke drang om je liefde te delen met je partner, maar die liefde lijkt te verdwijnen in een groot zwart gat. Hoezeer je je ook inleeft, hoe veel inzicht en compassie je ook toont, je krijgt niet de waardering waar je zo naar verlangt. In jou groeien onvrede en wrok…

Je merkt dat je gaat ergeren aan je partner en het lukt je niet meer om de hele tijd liefdevol te reageren. Een scherpe opmerking hier, een ongeduldige zucht daar en op een gegeven moment knapt er iets in jou: je krijgt een woede-uitbarsting en uit beschuldigingen, maakt verwijten, stelt eisen en komt met ultimatums. Het resultaat is dat je partner zich nu helemaal van je afsluit, of dat de relatie zelfs klapt. Je staat met lege handen, terwijl het je intentie was om de hartsverbinding aan te gaan.

Hoe onvoorwaardelijk is jouw geven?

Als je je herkent in het scenario hierboven, is het mogelijk dat je bepaalde egobehoeftes hebt verward met je hartsverlangens. Je dacht dat je jouw liefde onvoorwaardelijk deelde, maar in werkelijkheid werd je gedreven door de angst niet goed genoeg te zijn. Je probeerde met je geven in het verborgene de liefde van de ander te winnen. Dit soort voorwaardelijke geven houd je niet eeuwig vol; op een gegeven moment krijgt de angst de bovenhand en eis je de liefde en het commitment van je partner openlijk en dwingend op.

Voel je je buik of je hart?

Hartsverlangens en egobehoeften voelen allebei aan als een sterke drang, dus hoe maak je het onderscheid? Het antwoord ligt besloten in je lichaam. Een egobehoefte brandt in je buik en is dwingend van karakter – je wilt iets hebben en je wilt het nu! Een zielsverlangen ontvlamt in je hart en doet je smachten naar expansie – een proces dat tot rijping mag komen.

Het bevredigen van je egobehoefte is meestal destructief van aard. Het geven van liefde en begrip zonder je eigen grenzen en verlangens te eren is niet alleen schadelijk voor jezelf, je dient er ook de ander niet mee als je verzwijgt wat jij wilt en nodig hebt. Toch bevat je egobehoefte wel belangrijke informatie: als je hem observeert in plaats van uitleeft kun je het ware verlangen eronder ontdekken. Zo vormen je egobehoeften uiteindelijk de wegwijzers naar je hartsverlangens.

Je hartsverlangen volgen is constructief en inspirerend. De verlangens van je hart bewegen je in de richting van een grootsere versie van jezelf, je wordt steeds liefdevoller en compassievoller. Je groeit door het volgen van dit verlangen en tilt onderweg ook anderen mee omhoog.

Volg je verlangen maar weet wat je voelt

Onderzoeken in plaats van onderdrukken

Als je een egobehoefte ontdekt, is je eerste neiging misschien om hem te veroordelen. Je merkt bijvoorbeeld dat je tijd voor jezelf wilt, maar vindt dat egoïstisch met alle taken die nog op je wachten. Je kunt dan in de verleiding komen je behoefte te negeren, zodat je je op de korte termijn goed voelt over jezelf. Maar wat je onderdrukt verdwijnt ondergronds en keert terug als schaduwinhoud. En zo kan het gebeuren dat je uiteindelijk boos wordt op je partner omdat je vindt dat hij zich egoïstisch gedraagt door jou geen ruimte te geven voor jezelf. Je hebt je niet-vervulde behoeften op de buitenwereld geprojecteerd en hiermee conflict en drama gecreëerd.

Hoe bedrevener je wordt in het werkelijk toelaten en onderzoeken van je schaduwaspecten, hoe meer zicht je creëert op je ware verlangens. Als je niet meer in beslag wordt genomen door het verdringen van allerlei ongewenste aspecten van jezelf, maar ze in het licht laat komen, ontstaat er ruimte om je te voelen waar je hart naar uitgaat. Die verlangens zijn er om van te genieten, om ook de lichte kant van het menszijn te ervaren. 

Maak het onderscheid

Dus hoe ga je te werk als je een sterke drang voelt? Hoe kom je erachter of je met een hartsverlangen of egobehoefte te maken hebt?

  1. Voel eerst je verlangen ten volle en onderzoek wat het is dat je werkelijk wilt. Als je verlangt naar een relatie met iemand, vraag je dan af hoe je je verwacht te voelen. Kom je iets brengen, kom je iets halen, kom je iets creëren? En wat zegt dit over jou?
  2. Stel je dan voor dat je je verlangen omzet in actie. Maakt het verhaal helemaal af in je hoofd: zet alle gevolgen eerlijk op een rij. Wat breng je teweeg? Hoe dienen jouw acties jezelf en anderen?
  3. Ga tenslotte na waar je je verlangen voelt in je lichaam: in je hart of in je buik. Hoe voelt het daar? Wat zegt dit over de richting waarin het verlangen je wil duwen? Hoe wil je hier gehoor aan geven?

Van codependent geven naar je zielsverlangen volgen

Totdat je werkelijk goed voor jezelf zorgt, geef je vaak niet belangeloos, maar om via een omweg te krijgen wat je jezelf nog niet hebt kunnen schenken. Dit codependent geven doe je vanuit de angst zelf niet genoeg te zijn, en het is op die manier dat je verstrikt kunt raken in destructieve relatiepatronen.

Juist het eerst leren kennen en vervullen van je eigen behoeften, vormt de weg naar geven vanuit je hart. Wat je niet hebt kun je ook niet delen, dus zorg eerst goed voor jezelf. In dit proces ben je je eigen expert. Je ziel leidt je naar de ervaringen die je nodig hebt om te groeien en alles wat jij hoeft te doen, is deze ervaringen bewust te ondergaan om de inzichten te ontvangen die je op dat moment nodig hebt. Doe je dit consequent, dan zul je merken dat je hart op een gegeven moment overloopt en je niet anders meer kunt dan uit liefde delen met de mensen om je heen.

BRON: https://www.nieuwetijdskind.com/volg-je-verlangen-wat-betekent-dat-nu-echt/

Een verlangen kan je in vele opzichten zien. Men verlangt naar iets. Dat is een gevoel. Maar men kan soms beter je gevoel en hart volgen zodat het verlangen niet negatief gaat inwerken op lichaam en geest. Ik verlang naar, mijn gevoel verlangt naar. Ik vooraan plaatsen is je een plicht opleggen zodat je deze verlangen wilt hebben maar als het je niet lukt je veel emoties kunnen geven. Het is relatief negatief. Als je vanuit je gevoel gaat werken kan je eerst ook je gedachte erop in laten spelen en dan een keuze maken. Dat verlangen is dan positief. Voor een verlangen moet je soms ook durven openstellen. En dan is het helemaal aanvoelen wat jouw gevoel je aangeeft.
Een verlangen naar iets denk aan een meisje dat zwanger wilt worden. Kan zo een obsessie worden dat het lang kan duren. Dan moet je ook de oorzaak aanpakken. Ook andere verlangens kunnen een obsessie worden en dan wordt een verlangen zeer gevaarlijk. Dat noemt men dan ziekelijke verlangen.
Een positief verlangen is graag zou ik dat willen bekomen. Door graag te plaatsen voel je dit ook anders aan.

Afbeeldingsresultaat voor verlangen

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

 

ICT’s nieuwe campagne geeft politieke gevangenen een gezicht

Door aandacht te vestigen op Tibetaanse politieke gevangenen en ze een gezicht te geven, laten we de Chinese autoriteiten weten dat de wereld toekijkt.

Op 10 december Internationale Mensenrechtendag is ICT’s nieuwe politieke gevangenen campagne van start gegaan.

Politieke gevangenen in Tibet hebben altijd in de frontlinie gestaan voor vrijheid en mensenrechten. Op een vreedzame manier zetten zij zich in voor vrijheid. Vrijheid om hun eigen taal te gebruiken en te onderwijzen, vrijheid om hun eigen religie te beoefenen en vrijheid van meningsuiting. Zij zijn degenen die hiervoor een buitengewoon hoge prijs betalen. Omdat hun gevangenschap ingaat tegen basale mensenrechten, hebben we ons altijd intensief ingezet voor de vrijlating van Tibetaanse politieke gevangenen. Vaak met succes.

“Tijdens mijn gevangenschap hield ik moed door de gedachte dat er ergens op de wereld mensen waren die zich bekommerden om mijn lot’.  Dhondup Wangchen, voormalig politiek gevangene

Met deze campagne laten we politieke gevangenen in Tibet weten dat zij niet alleen staan en dat wij actie voeren voor hun vrijlating. Elke maand vragen we extra aandacht voor een specifiek politieke gevangene. Leer deze moedige Tibetanen kennen en geef ze hoop door een persoonlijk bericht achter te laten op de actie pagina. Wij zorgen dat de steunbetuigingen hen bereiken, daar waar mogelijk.

Ook roepen we de politiek op er bij de Chinese autoriteiten op aan te dringen alle politieke gevangenen vrij te laten, en vragen we hen specifieke politieke gevangenen met naam en toenaam onder de aandacht van de Chinese autoriteiten te brengen.

Tibetanen kunnen zich niet uiten zonder te vrezen voor hun leven, en voor de veiligheid van hun families. Wij kunnen dat wel. Sta daarom op voor de mensenrechten en steun Tibetaanse politieke gevangenen. Onze acties hebben bijgedragen aan de vrijlating van talloze politieke gevangenen in Tibet waaronder: Dhondup Wangchen, Shokjang, Khenpo Kartse, Phuntsog Nyidron.

Ook nadat politieke gevangenen vrijgelaten zijn, zijn ze niet vrij. Veel politieke gevangenen sterven kort nadat ze zijn vrijgelaten door gebrek aan medische behandeling. Ook mogen zij niet terugkeren naar hun klooster of woonplaats en kunnen zij moeilijk een baan vinden. ICT helpt voormalig politieke gevangenen een nieuw leven op te bouwen.

Wil je politieke gevangenen na hun vrijlating steun bieden op het gebied van gezondheidszorg, financiën en traumaverwerking? Lees hier meer over ICT’s ‘Politieke Gevangenen Partner Fonds”, en hoe je kunt investeren in hun wederopbouw.

Ngawang Rigdol en Phuntsok Nyidron, Tibetaanse voormalige politieke gevangenen, doen een emotionele oproep voor Tibet. Zij zijn 2 van de 14 zingende nonnen van de Drapchi-gevangenis waar zij jarenlang  werden vastgehouden en gemarteld voor het deelnemen aan een vreedzame demonstratie voor vrijheid en mensenrechten in Tibet.

BRON: https://savetibet.nl/nieuwsartikel/icts-nieuwe-campagne-geeft-politieke-gevangenen-een-gezicht/

Afbeeldingsresultaat voor GEBEDSVLAGGEN TIBET

The Eternal Words

An opinionated girl penning down her thoughts.🌸❤

Sunshiny SA Site

Kavita Ramlal, Proudly South African

Mooi Leven, by De Gans

Fotografie en Schrijverijen

Dogmavrij

Een liefdevolle vinger op de zere plek, omdat heling begint met (h)erkenning.

Banter Republic

It's just banter

Droomvlucht...living your dream 🌏💚

You say I dream too big, I say you think too small!

Straf Verhalen

Verhalen over discipline en straf (en meer...)

wendiesweb

Met liefde geschreven...🖋

Vegan & Spiritualiteit

Veganistische voeding en Spirituele groei

DonQuijotte

tegen windmolens

verhaal achter de foto

een foto zegt meer dan 1000 woorden.

Project 'IK'

Een zoektocht naar positief egoïsme

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

M-Pathie.com

Empathie is inlevingsvermogen, de kunde of vaardigheid om zich in te leven in de situatie en gevoelens van anderen .

Блог красоты и здоровья от LiDea

О себе, о женщинах, об особенностях женского организма, об изменениях, связанных с возрастом. О красоте и здоровье, о том, чтобы сохранить их в условиях дефицита времени. О том, как сделать так, чтобы чувствовать себя королевой, чтобы окружающие видели её в вас.

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

La Bella Bora

Een tropisch lifestyle- en reisblog vol verhalen en inspiratie

Vvolutie (Wij godinnen)

Dé blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

Ontdek, Ontwikkel & Ervaar!

Hotstuffforladies

Alles voor de moderne vrouw :Beauty,fashion shop blogs & revieuws. Altijd vind ik de leukste aanbiedingen & koopjes. Ook dan kan je er super uit zien💫💎💍💠💃💗👗🛍👠 De lekkerste zelf gemaakte recepten & de leukste shop en make-up vlogs!

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

no one cares

HARME BLOGT

marginale blogs van een 72 jarige

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Be inspired by more and live with less!

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Omgaan met narcisme

Gezonde zelf-liefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

#oorzaakengevolg: de kans krijgen om de consequenties te ervaren van je acties biedt een eerlijke leersituatie

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

%d bloggers liken dit: