‘S MORGENS OP JE YOGAMATJE DE REST VAN DE DAG GENIETEN

Afbeeldingsresultaat voor yoga smorgens
Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of dagelijks te gaan wandelen. Sanne begon in 2016 met yoga. Als ze het nu een dag niet doet, merkt ze dat de rest van de dag aan haar lichaam.

“Tijdens mijn studententijd leefde ik heel ongezond. Ik at alles wat ik wilde, sportte niet en was zwaar”, vertelt Sanne Hillemans (28) uit Amsterdam. “Tijdens mijn studie deed ik een bestuursjaar, dat was wel mijn hoogtepunt van ongezondheid. Daarna vond ik dat er iets moest veranderen. Ik begon in eerste instantie met hardlopen. Ook yoga sprak mij wel aan, maar het zag er zo ingewikkeld uit dat ik het eigenlijk nooit durfde te proberen.”

Dat veranderde in 2016, toen Sanne tijdens een stilteretreat in Thailand in aanraking kwam met yoga. “Elke ochtend kon je daar een uur yogales volgen. Toen merkte ik dat het eigenlijk niet uitmaakt als je jezelf nog niet helemaal dubbel kunt vouwen. Er is meer mogelijk. Wat mij vooral in yoga aantrok, was dat het toch heel laagdrempelig bleek te zijn.”

“Zo ingewikkeld als ik yoga er altijd uit vond zien, is het dus niet. Natuurlijk, als je een handstand of de downward dog probeert zonder begeleiding, is het wel moeilijk. En die meiden die je het op social media ziet doen, zijn van die flexibele meiden. Als jij net begint, ben jij nog niet zo flexibel. Maar als je het gewoon probeert, merk je al gauw wat er wél mogelijk is.”

Eenmaal terug in Nederland bleef Sanne yogalessen volgen. “Het afgelopen jaar heb ik het echt weer opgepakt: nu probeer ik elke ochtend zelf yoga te doen, voordat ik naar mijn werk ga. Daarnaast doe ik nog regelmatig lessen. Hoewel het natuurlijk niet áltijd lukt, is het inmiddels wel bijna een dagelijkse practice geworden.”

“Ik heb echt gemerkt wat voor verschil bewegen maakt. Tijdens yoga moet je soms lang in kleermakerszit zitten op de grond. In het begin is zo’n houding killing, maar dat voelt nu veel comfortabeler. Je wordt ook sterker, dus alles wordt makkelijker. Maar ik ben er nog lang niet.”

Vorig jaar deed Sanne mee aan een speciale yoga practice training. “Die training was iets te hoog gegrepen, maar wel heel interessant. Ik leerde daar dat het er niet om gaat dat je de houdingen goed kan. Het gaat om het proces. Als je het maar blijft doen, dan gaat het vanzelf beter. Vroeger vond ik zo’n hele lage squad, waarbij je hielen niet van de grond afgaan, echt moeilijk om te doen. Maar dat lukt nu wel! Ook kan ik veel langer in balanshoudingen staan, waar ik vroeger snel uitviel. En ik heb een keer een shoulder stand tegen de muur gedaan. Het bleek verrassend makkelijk, maar toch voelde het als een overwinning.”

“Ik merk nu vooral het effect op mijn gezondheid, als ik ’s ochtends géén yoga doe”, zegt Sanne. “Toevallig was vandaag zo’n dag. Ik werkte thuis en bleef te lang in bed liggen. Dan merk ik de rest van de dag dat mijn lichaam gesloten is; niet uitgerekt. Na het doen van yoga voel je je echt herboren. Je hebt het gevoel dat al je spieren gebruikt zijn, dat je hard gewerkt hebt en helemaal ontspannen bent. Je lichaam voelt eigenlijk alsof het een doekje is dat helemaal is uitgewrongen. Mentaal geeft het ook een soort rust, zeker als ik het ’s ochtends doe. Dan is er de rest van de dag geen haast meer.”

Wat zegt de gezondheidsexpert?

“Yoga is heel gezond omdat het werkt op alle niveaus van ons zijn – fysiek, mentaal en emotioneel”, zegt Thirza van de Hoef, yogadocente en spreker op Healthy Fest. “Je bent niet alleen fysiek in beweging, maar je bent tevens bezig met een stuk mindfulness. Yoga is eigenlijk meditatie in beweging. Daarnaast zijn we binnen de yoga veel bezig met de ademhaling. De adem is onze belangrijkste tool, een gezonde ademhaling draagt bij aan onze algehele gezondheid.

Hier in het westen ademen veel mensen niet gezond meer: ze gebruiken vaak nog maar een derde van hun longcapaciteit. Wanneer je je bedenkt dat we op iedere inademing voeding (onder andere in de vorm van zuurstof) het lichaam in brengen en je op elke uitademing afvalstoffen uitademen, kun je je voorstellen dat een gezonde ademhaling ongelofelijk belangrijk is. Daarnaast brengt een diepe, ontspannen adem onze geest tot rust, wat ook weer bijdraagt aan onze algehele gezondheid.”

“Yoga is niet zo zeer een workout, maar veel meer een manier van leven en een mooie manier van de dag beginnen”, gaat Van de Hoef verder. “Dat Sanne vooral het effect merkt als ze het een dag níet heeft gedaan, vind ik wel logisch. Zeker wanneer je met grote regelmaat yoga beoefent. Je begint je dag veel bewuster als je je yogaoefening hebt gedaan. Je staat even stil bij hoe jij je vandaag voelt, wat er speelt, wat jij nodig hebt, je maakt het lichaam wakker en komt ook letterlijk in je lijf. Ik zeg vaak: yoga begint pas als je van je mat afstapt. Wat we op de mat tegenkomen in onszelf is een afspiegeling van wat we in het dagelijks leven tegenkomen. Je mat is je oefenplek en je spiegel, het leven de praktijk. Yoga is verbinden met jezelf. Vanuit verbinding met jezelf kun je je pas echt verbinden met de buitenwereld.”

Het heeft dan ook allerlei voordelen, zegt Van de Hoef. “Het geeft ontspanning: je pakt echt een moment voor jezelf. Het is jouw tijd, los van tijd voor en met je gezin, je telefoon, je werk, alles om je heen. Het is een moment van bezinning, welke vorm van yoga je ook doet, actief of passief. Het bijkomstige voordeel is dat je lichaam sterker wordt en je spieren verlengen. Je versterkt je lichaam op een gezonde manier, zonder de gewrichten te belasten.”

Wil je het ook eens proberen? Thirza van de Hoef geeft haar gouden tips:

– Zoek een goede, gedegen docent die is opgeleid binnen de yoga, maar ook verstand heeft van anatomie. Er zijn tegenwoordig heel veel yogadocenten, omdat het nu hip is. Het is belangrijk dat de docent ook verstand heeft van anatomie in beweging en ziet wat jij nodig hebt.

– Het is belangrijk dat je een klik hebt met de docent en de vorm van yoga die je doet. Heb je een docent en vorm gevonden die bij jou passen, blijf daar dan een tijdje bij.

– Probeer yoga een aantal malen uit. Vind je het moeilijk, haalt het je uit je comfortzone? Geef niet gelijk op! Volg eerst een keer of 5 een les, voordat je een besluit neemt over doorgaan of stoppen.

– Begin rustig, met 1 à 2 lessen per week. Als je het ook thuis wilt doen, begin dan niet gelijk met een uur yoga, maar met 10 of 20 minuten. Anders kan het zijn dat het een te grote uitdaging wordt om het vol te houden. Maak het klein en haalbaar. Wanneer je de discipline hebt om die 10 of 20 minuten vol te houden, dan kun je altijd uitbreiden naar meer en langer.

– Onthoud: iedere houding is opgebouwd uit fases. Ik leg houdingen ook in stapjes uit: dan kun je zelf ervaren tot welke stap jij kunt komen. Als je net begint, kun je bijvoorbeeld de eerste stappen meedoen. We willen vaak veel te snel gelijk naar de eindhouding. Vergeet niet dat de stappen er naar toe belangrijker zijn! Als je de techniek niet goed onder controle hebt, dan sta je straks misschien wel in die eindhouding, maar wanneer je dit niet vanuit de juiste opbouw doet, doe je je lichaam misschien wel meer kwaad dan goed.

– Bij yoga is er geen competitie-element. Het gaat er niet om dat je beter bent dan je buurman. Het gaat om luisteren naar je lichaam. Geeft je lichaam een grens aan, blijf daar dan bij. Geeft je lichaam aan dat je verder kunt, luister daar dan naar.

– En misschien wel de belangrijkste tip: vergeet niet ook plezier te hebben op je mat! Yoga mag echt ook leuk zijn. Dat is met het hele leven zo, maak het niet te zwaar of te serieus en breng ook met regelmaat de humor er in. Dit maakt het leven – en ook je yogapractice – een stuk lichter.

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/sanne-staat-elke-ochtend-op-de-yogamat-de-rest-van-de-dag-is-er-geen-haast-meer/ar-AAEQ17k?li=BBDNPrw

’s Morgens wat oefeningen doen kan je dag goed maken. Je brengt je lichaam en geest volledig tot rust. Je bent er helemaal mee bezig. Yoga zijn niet zomaar oefeningen doen. Iedere oefening gaat gepaard met een goede ademhaling en je hoeft geen yogi te zijn het moet leuk en plezierig blijven. Het hoeft echt niet om je oefening optimaal te doen, je moet naar je lichaam luisteren. Want dat is het naar je lichaam luisteren en aanvoelen. Soms kan het al gewoon nuttig zijn om 5 – 10 minuten de dodenhouding.
Afbeeldingsresultaat voor yoga dodenhouding
Het voordeel is je geeft je lichaam en geest rust en je ligt in een rustige houding waardoor je ook je hele lichaam kan scannen. Als je zo aan je dag kan beginnen mits enkele minuten vroeger op te staan. Dan geniet je heel de dag en kan je vaak beter je rust bewaren als het nodig is.

Afbeeldingsresultaat voor yoga zonnegroet

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Deze blog bevat veel shop revieuws hoe je met de leukste koopjes er super hip & trendy uit ziet. Dit kan kleding van de kringloopwinkel zijn👗👙👖🧥🧤👚🥿👠🛍👡, maar ook sieraden & verzorgings artikelen & mooie hippe make- up💅👝💄 van b.v. action, kruidvat of big bazaar, wibra etc. Check !t out.Ook staan er heerlijke recepten voor je klaar, want koken is ook een grote hobby🌮🥪🍗🍖

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

healthytraveltrips.wordpress.com/

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

KOEK

Kunst Op Een Koekje

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

De balans in geven, nemen en ontvangen maakt relaties duurzaam

Personal Plus Training

Personal training op locatie

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

%d bloggers liken dit: