Archive for 26 juli 2019


SCHADUW – LICHT

EVEN IN DE SCHADUW LEVEN DOET OP EEN MOMENT HET LICHT BRANDEN

Afbeeldingsresultaat voor SCHADUW EN LICHT

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Afbeeldingsresultaat voor yoga smorgens
Bewust kiezen voor je gezondheid: dat kan op allerlei manieren. Door te gaan sporten, te stoppen met roken, of dagelijks te gaan wandelen. Sanne begon in 2016 met yoga. Als ze het nu een dag niet doet, merkt ze dat de rest van de dag aan haar lichaam.

“Tijdens mijn studententijd leefde ik heel ongezond. Ik at alles wat ik wilde, sportte niet en was zwaar”, vertelt Sanne Hillemans (28) uit Amsterdam. “Tijdens mijn studie deed ik een bestuursjaar, dat was wel mijn hoogtepunt van ongezondheid. Daarna vond ik dat er iets moest veranderen. Ik begon in eerste instantie met hardlopen. Ook yoga sprak mij wel aan, maar het zag er zo ingewikkeld uit dat ik het eigenlijk nooit durfde te proberen.”

Dat veranderde in 2016, toen Sanne tijdens een stilteretreat in Thailand in aanraking kwam met yoga. “Elke ochtend kon je daar een uur yogales volgen. Toen merkte ik dat het eigenlijk niet uitmaakt als je jezelf nog niet helemaal dubbel kunt vouwen. Er is meer mogelijk. Wat mij vooral in yoga aantrok, was dat het toch heel laagdrempelig bleek te zijn.”

“Zo ingewikkeld als ik yoga er altijd uit vond zien, is het dus niet. Natuurlijk, als je een handstand of de downward dog probeert zonder begeleiding, is het wel moeilijk. En die meiden die je het op social media ziet doen, zijn van die flexibele meiden. Als jij net begint, ben jij nog niet zo flexibel. Maar als je het gewoon probeert, merk je al gauw wat er wél mogelijk is.”

Eenmaal terug in Nederland bleef Sanne yogalessen volgen. “Het afgelopen jaar heb ik het echt weer opgepakt: nu probeer ik elke ochtend zelf yoga te doen, voordat ik naar mijn werk ga. Daarnaast doe ik nog regelmatig lessen. Hoewel het natuurlijk niet áltijd lukt, is het inmiddels wel bijna een dagelijkse practice geworden.”

“Ik heb echt gemerkt wat voor verschil bewegen maakt. Tijdens yoga moet je soms lang in kleermakerszit zitten op de grond. In het begin is zo’n houding killing, maar dat voelt nu veel comfortabeler. Je wordt ook sterker, dus alles wordt makkelijker. Maar ik ben er nog lang niet.”

Vorig jaar deed Sanne mee aan een speciale yoga practice training. “Die training was iets te hoog gegrepen, maar wel heel interessant. Ik leerde daar dat het er niet om gaat dat je de houdingen goed kan. Het gaat om het proces. Als je het maar blijft doen, dan gaat het vanzelf beter. Vroeger vond ik zo’n hele lage squad, waarbij je hielen niet van de grond afgaan, echt moeilijk om te doen. Maar dat lukt nu wel! Ook kan ik veel langer in balanshoudingen staan, waar ik vroeger snel uitviel. En ik heb een keer een shoulder stand tegen de muur gedaan. Het bleek verrassend makkelijk, maar toch voelde het als een overwinning.”

“Ik merk nu vooral het effect op mijn gezondheid, als ik ’s ochtends géén yoga doe”, zegt Sanne. “Toevallig was vandaag zo’n dag. Ik werkte thuis en bleef te lang in bed liggen. Dan merk ik de rest van de dag dat mijn lichaam gesloten is; niet uitgerekt. Na het doen van yoga voel je je echt herboren. Je hebt het gevoel dat al je spieren gebruikt zijn, dat je hard gewerkt hebt en helemaal ontspannen bent. Je lichaam voelt eigenlijk alsof het een doekje is dat helemaal is uitgewrongen. Mentaal geeft het ook een soort rust, zeker als ik het ’s ochtends doe. Dan is er de rest van de dag geen haast meer.”

Wat zegt de gezondheidsexpert?

“Yoga is heel gezond omdat het werkt op alle niveaus van ons zijn – fysiek, mentaal en emotioneel”, zegt Thirza van de Hoef, yogadocente en spreker op Healthy Fest. “Je bent niet alleen fysiek in beweging, maar je bent tevens bezig met een stuk mindfulness. Yoga is eigenlijk meditatie in beweging. Daarnaast zijn we binnen de yoga veel bezig met de ademhaling. De adem is onze belangrijkste tool, een gezonde ademhaling draagt bij aan onze algehele gezondheid.

Hier in het westen ademen veel mensen niet gezond meer: ze gebruiken vaak nog maar een derde van hun longcapaciteit. Wanneer je je bedenkt dat we op iedere inademing voeding (onder andere in de vorm van zuurstof) het lichaam in brengen en je op elke uitademing afvalstoffen uitademen, kun je je voorstellen dat een gezonde ademhaling ongelofelijk belangrijk is. Daarnaast brengt een diepe, ontspannen adem onze geest tot rust, wat ook weer bijdraagt aan onze algehele gezondheid.”

“Yoga is niet zo zeer een workout, maar veel meer een manier van leven en een mooie manier van de dag beginnen”, gaat Van de Hoef verder. “Dat Sanne vooral het effect merkt als ze het een dag níet heeft gedaan, vind ik wel logisch. Zeker wanneer je met grote regelmaat yoga beoefent. Je begint je dag veel bewuster als je je yogaoefening hebt gedaan. Je staat even stil bij hoe jij je vandaag voelt, wat er speelt, wat jij nodig hebt, je maakt het lichaam wakker en komt ook letterlijk in je lijf. Ik zeg vaak: yoga begint pas als je van je mat afstapt. Wat we op de mat tegenkomen in onszelf is een afspiegeling van wat we in het dagelijks leven tegenkomen. Je mat is je oefenplek en je spiegel, het leven de praktijk. Yoga is verbinden met jezelf. Vanuit verbinding met jezelf kun je je pas echt verbinden met de buitenwereld.”

Het heeft dan ook allerlei voordelen, zegt Van de Hoef. “Het geeft ontspanning: je pakt echt een moment voor jezelf. Het is jouw tijd, los van tijd voor en met je gezin, je telefoon, je werk, alles om je heen. Het is een moment van bezinning, welke vorm van yoga je ook doet, actief of passief. Het bijkomstige voordeel is dat je lichaam sterker wordt en je spieren verlengen. Je versterkt je lichaam op een gezonde manier, zonder de gewrichten te belasten.”

Wil je het ook eens proberen? Thirza van de Hoef geeft haar gouden tips:

– Zoek een goede, gedegen docent die is opgeleid binnen de yoga, maar ook verstand heeft van anatomie. Er zijn tegenwoordig heel veel yogadocenten, omdat het nu hip is. Het is belangrijk dat de docent ook verstand heeft van anatomie in beweging en ziet wat jij nodig hebt.

– Het is belangrijk dat je een klik hebt met de docent en de vorm van yoga die je doet. Heb je een docent en vorm gevonden die bij jou passen, blijf daar dan een tijdje bij.

– Probeer yoga een aantal malen uit. Vind je het moeilijk, haalt het je uit je comfortzone? Geef niet gelijk op! Volg eerst een keer of 5 een les, voordat je een besluit neemt over doorgaan of stoppen.

– Begin rustig, met 1 à 2 lessen per week. Als je het ook thuis wilt doen, begin dan niet gelijk met een uur yoga, maar met 10 of 20 minuten. Anders kan het zijn dat het een te grote uitdaging wordt om het vol te houden. Maak het klein en haalbaar. Wanneer je de discipline hebt om die 10 of 20 minuten vol te houden, dan kun je altijd uitbreiden naar meer en langer.

– Onthoud: iedere houding is opgebouwd uit fases. Ik leg houdingen ook in stapjes uit: dan kun je zelf ervaren tot welke stap jij kunt komen. Als je net begint, kun je bijvoorbeeld de eerste stappen meedoen. We willen vaak veel te snel gelijk naar de eindhouding. Vergeet niet dat de stappen er naar toe belangrijker zijn! Als je de techniek niet goed onder controle hebt, dan sta je straks misschien wel in die eindhouding, maar wanneer je dit niet vanuit de juiste opbouw doet, doe je je lichaam misschien wel meer kwaad dan goed.

– Bij yoga is er geen competitie-element. Het gaat er niet om dat je beter bent dan je buurman. Het gaat om luisteren naar je lichaam. Geeft je lichaam een grens aan, blijf daar dan bij. Geeft je lichaam aan dat je verder kunt, luister daar dan naar.

– En misschien wel de belangrijkste tip: vergeet niet ook plezier te hebben op je mat! Yoga mag echt ook leuk zijn. Dat is met het hele leven zo, maak het niet te zwaar of te serieus en breng ook met regelmaat de humor er in. Dit maakt het leven – en ook je yogapractice – een stuk lichter.

BRON: https://www.msn.com/nl-be/gezondheid/geestenlichaam/sanne-staat-elke-ochtend-op-de-yogamat-de-rest-van-de-dag-is-er-geen-haast-meer/ar-AAEQ17k?li=BBDNPrw

’s Morgens wat oefeningen doen kan je dag goed maken. Je brengt je lichaam en geest volledig tot rust. Je bent er helemaal mee bezig. Yoga zijn niet zomaar oefeningen doen. Iedere oefening gaat gepaard met een goede ademhaling en je hoeft geen yogi te zijn het moet leuk en plezierig blijven. Het hoeft echt niet om je oefening optimaal te doen, je moet naar je lichaam luisteren. Want dat is het naar je lichaam luisteren en aanvoelen. Soms kan het al gewoon nuttig zijn om 5 – 10 minuten de dodenhouding.
Afbeeldingsresultaat voor yoga dodenhouding
Het voordeel is je geeft je lichaam en geest rust en je ligt in een rustige houding waardoor je ook je hele lichaam kan scannen. Als je zo aan je dag kan beginnen mits enkele minuten vroeger op te staan. Dan geniet je heel de dag en kan je vaak beter je rust bewaren als het nodig is.

Afbeeldingsresultaat voor yoga zonnegroet

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Pensieri Parole e Poesie

Sono una donna libera. Nel mio blog farete un viaggio lungo e profondo nei pensieri della mente del cuore e dell anima.

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf 💙|| Daily Information in 💌 in 1️⃣1️⃣0️⃣ Languages ✅

You can translate any page and post on this "GREAT" Blog into 110 Languages with the Google Translate Widgete 😀‼ || Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚||

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Inhale Peace; Exhale Love. Joy will Follow! - RUELHA

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

YOUNGREBEL

Blog about life, positivity, selfcare, food and beauty.

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

%d bloggers liken dit: