Espresso, latte of cappuccino? Dit is hoe koffie ons lichaam beïnvloedt

getty images
Ben jij een echte koffiedrinker? Dan weet je vast hoe heerlijk die eerste slok van het zwarte goud ’s ochtends kan smaken. Bovendien zorgt het goedje ervoor dat je met een regelrechte energieboost aan je dag kan beginnen. Maar welke invloed heeft het drankje eigenlijk op je lichaam? Wij vroegen het aan diëtiste Sanne Mouha.

Het is geen geheim dat cafeïne op de ene een sterkere invloed heeft dan de andere. Waar er sommigen zijn die met gemak vier kopjes koffie kunnen drinken na de lunch en ’s avonds alsnog als een blok in slaap kunnen vallen, ben jij misschien iemand die ’s ochtends een espressootje drinkt en vervolgens strak staat voor de rest van de dag. Er is geen enkele manier om te bepalen hoe jij reageert op koffie zonder het te proberen, maar het is veilig om te zeggen dat iedereen wel een bepaalde reactie heeft op cafeïne.

“Cafeïne is een stimulerende stof die we kunnen terugvinden in onder andere koffiebonen, theebladen en cacaobonen. Bij 1 tot 2 kopjes koffie per dag krijg je een kleine hoeveelheid cafeïne binnen die je concentratie en prestaties kan verbeteren en vermoeidheid tijdelijk verdrijft”, zegt diëtiste Sanne Mouha daarover. “Daarnaast heeft cafeïne een licht positief effect op je geheugen, alertheid en motivatie. Grotere hoeveelheden van het zwarte goedje drinken geeft echter geen extra effect.”

“Wat je natuurlijk wel moet weten is dat te veel nooit goed is. Wie grote hoeveelheden cafeïne binnenkrijgt kan te maken krijgen met symptomen als rusteloosheid, slaapproblemen, hoofdpijn, maagpijn, een tremor en zelfs angstgevoelens. Welke hoeveelheid té veel is, is afhankelijk van persoon tot persoon. In het algemeen kan een gezonde volwassene ongeveer 400 milligram cafeïne per dag gebruiken zonder daarvan negatieve effecten te ervaren. Cafeïne komt vrij snel in het bloed terecht. De helft van de cafeïne die je eet of drinkt zit namelijk al na 3 à 4 minuten in je bloed. Tussen de 30 minuten en 2,5u na het consumeren van een cafeïnehoudende drank kan je de effecten ervan ervaren.”

Het ‘gevaar’ van koffie

“Wat veel mensen niet weten is dat koffie ook de schadelijke stof acrylamide bevat. Grote zorgen hoef je je daarin echter niet te maken, want ze is slechts aanwezig in superkleine hoeveelheden. Koffiebonen bevatten ook twee stoffen die de cholesterol verhogen: cafestol en kahweol. De aanwezigheid van die dranken in je koffie kan afhankelijk zijn van je manier van koffie zetten. Bij filterkoffie zullen ze bijvoorbeeld minder aanwezig zijn dan bij het gebruik van een cafetière.”

Espresso versus latte

Het gehalte aan cholesterolverhogende stoffen daargelaten, zijn er natuurlijk ook nog andere factoren die bepalen hoe gezond je dagelijkse kop koffie is. Een van de meest voor de hand liggende zaken is daarbij de aanwezigheid van melk in je koffie. “Ik raad aan om te kiezen voor pure varianten van koffie”, zegt Mouha daarover. “Daarmee bedoel ik dus koffie, espresso, americano … Eventueel met een wolkje melk, plantaardige drink of opgeklopt melkschuim. Lattés daarentegen zijn veel minder onschuldig, omdat er vaak wordt gewerkt met volle melk. Daarin zitten veel verzadigde vetten en veel calorieën. Af en toe jezelf belonen met een latté kan geen kwaad, maar ik zou er toch geen dagelijkse gewoonte van maken. Een latté die je zelf maakt met magere of halfvolle melk kan je zien als een soort van tussendoortje. Gezond, maar niet tot in het oneindige.”

Wil je de smaak van een koffie met melk, maar niet de bijhorende calorieën? Dan kies je volgens Sanne Mouha het best voor een cappuccino of een flat white. “Een latte in een koffiezaak bevat makkelijk 200 kcal. Een cappuccino bevat minder melk en dus ook minder calorieën, reken hierbij op 100 à 150 kcal. Een flat white (een koffie met melkschuim, zonder melk in de koffie) drukt het aantal calorieën nog meer.”

Het allerergst zijn natuurlijk de freaklattés: de koffiedrankjes met een smaakje. Hierbij wordt er ook nog veel suiker, slagroom en ander snoepgoed gebruikt. “Eigenlijk kan je die het best bekijken als een dessert dat je drinkt, in plaats van als een koffie.”

Invloed op onze gezondheid

“Cafeïne in koffie leidt soms tot reacties van de darmen, die actiever worden na het drinken van het zwarte goedje. Hierdoor moet je sneller naar het toilet, een neveneffect dat je vooral ’s ochtends rap merkt. Ook de warmte van het drankje in kwestie en de timing spelen hier een rol. Heel warme of heel koude dranken hebben namelijk een groter effect op je maag en darmen. Zeker wie op een nuchtere maag een koffie naar binnen werkt, kan sneller last krijgen van zijn maag of darmen.”

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/espresso-latte-of-cappuccino-dit-is-hoe-koffie-ons-lichaam-beinvloedt~a44ab6bd/

Deze drank neemt niemand van me af :-). Het is een drank die winter en zomer gedronken kan worden. En waar nog steeds veel positief als negatief over geschreven worden. Het zou slecht zijn als men meer dan drie kopjes per dag zou drinken, maar dat is even goed met thee en zelfs met andere dranken. Net als bij alles is het altijd zo overdaad schaad. Of als het lichaam iets aangeeft luister er dan ook naar.

Afbeeldingsresultaat voor kopje koffie

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM