Archive for 18 juni 2019


LANDEN

NIET ALLE LANDEN HEBBEN DEZELFDE RECHTEN.

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Espresso, latte of cappuccino? Dit is hoe koffie ons lichaam beïnvloedt

getty images
Ben jij een echte koffiedrinker? Dan weet je vast hoe heerlijk die eerste slok van het zwarte goud ’s ochtends kan smaken. Bovendien zorgt het goedje ervoor dat je met een regelrechte energieboost aan je dag kan beginnen. Maar welke invloed heeft het drankje eigenlijk op je lichaam? Wij vroegen het aan diëtiste Sanne Mouha.

Het is geen geheim dat cafeïne op de ene een sterkere invloed heeft dan de andere. Waar er sommigen zijn die met gemak vier kopjes koffie kunnen drinken na de lunch en ’s avonds alsnog als een blok in slaap kunnen vallen, ben jij misschien iemand die ’s ochtends een espressootje drinkt en vervolgens strak staat voor de rest van de dag. Er is geen enkele manier om te bepalen hoe jij reageert op koffie zonder het te proberen, maar het is veilig om te zeggen dat iedereen wel een bepaalde reactie heeft op cafeïne.

“Cafeïne is een stimulerende stof die we kunnen terugvinden in onder andere koffiebonen, theebladen en cacaobonen. Bij 1 tot 2 kopjes koffie per dag krijg je een kleine hoeveelheid cafeïne binnen die je concentratie en prestaties kan verbeteren en vermoeidheid tijdelijk verdrijft”, zegt diëtiste Sanne Mouha daarover. “Daarnaast heeft cafeïne een licht positief effect op je geheugen, alertheid en motivatie. Grotere hoeveelheden van het zwarte goedje drinken geeft echter geen extra effect.”

“Wat je natuurlijk wel moet weten is dat te veel nooit goed is. Wie grote hoeveelheden cafeïne binnenkrijgt kan te maken krijgen met symptomen als rusteloosheid, slaapproblemen, hoofdpijn, maagpijn, een tremor en zelfs angstgevoelens. Welke hoeveelheid té veel is, is afhankelijk van persoon tot persoon. In het algemeen kan een gezonde volwassene ongeveer 400 milligram cafeïne per dag gebruiken zonder daarvan negatieve effecten te ervaren. Cafeïne komt vrij snel in het bloed terecht. De helft van de cafeïne die je eet of drinkt zit namelijk al na 3 à 4 minuten in je bloed. Tussen de 30 minuten en 2,5u na het consumeren van een cafeïnehoudende drank kan je de effecten ervan ervaren.”

Het ‘gevaar’ van koffie

“Wat veel mensen niet weten is dat koffie ook de schadelijke stof acrylamide bevat. Grote zorgen hoef je je daarin echter niet te maken, want ze is slechts aanwezig in superkleine hoeveelheden. Koffiebonen bevatten ook twee stoffen die de cholesterol verhogen: cafestol en kahweol. De aanwezigheid van die dranken in je koffie kan afhankelijk zijn van je manier van koffie zetten. Bij filterkoffie zullen ze bijvoorbeeld minder aanwezig zijn dan bij het gebruik van een cafetière.”

Espresso versus latte

Het gehalte aan cholesterolverhogende stoffen daargelaten, zijn er natuurlijk ook nog andere factoren die bepalen hoe gezond je dagelijkse kop koffie is. Een van de meest voor de hand liggende zaken is daarbij de aanwezigheid van melk in je koffie. “Ik raad aan om te kiezen voor pure varianten van koffie”, zegt Mouha daarover. “Daarmee bedoel ik dus koffie, espresso, americano … Eventueel met een wolkje melk, plantaardige drink of opgeklopt melkschuim. Lattés daarentegen zijn veel minder onschuldig, omdat er vaak wordt gewerkt met volle melk. Daarin zitten veel verzadigde vetten en veel calorieën. Af en toe jezelf belonen met een latté kan geen kwaad, maar ik zou er toch geen dagelijkse gewoonte van maken. Een latté die je zelf maakt met magere of halfvolle melk kan je zien als een soort van tussendoortje. Gezond, maar niet tot in het oneindige.”

Wil je de smaak van een koffie met melk, maar niet de bijhorende calorieën? Dan kies je volgens Sanne Mouha het best voor een cappuccino of een flat white. “Een latte in een koffiezaak bevat makkelijk 200 kcal. Een cappuccino bevat minder melk en dus ook minder calorieën, reken hierbij op 100 à 150 kcal. Een flat white (een koffie met melkschuim, zonder melk in de koffie) drukt het aantal calorieën nog meer.”

Het allerergst zijn natuurlijk de freaklattés: de koffiedrankjes met een smaakje. Hierbij wordt er ook nog veel suiker, slagroom en ander snoepgoed gebruikt. “Eigenlijk kan je die het best bekijken als een dessert dat je drinkt, in plaats van als een koffie.”

Invloed op onze gezondheid

“Cafeïne in koffie leidt soms tot reacties van de darmen, die actiever worden na het drinken van het zwarte goedje. Hierdoor moet je sneller naar het toilet, een neveneffect dat je vooral ’s ochtends rap merkt. Ook de warmte van het drankje in kwestie en de timing spelen hier een rol. Heel warme of heel koude dranken hebben namelijk een groter effect op je maag en darmen. Zeker wie op een nuchtere maag een koffie naar binnen werkt, kan sneller last krijgen van zijn maag of darmen.”

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/espresso-latte-of-cappuccino-dit-is-hoe-koffie-ons-lichaam-beinvloedt~a44ab6bd/

Deze drank neemt niemand van me af :-). Het is een drank die winter en zomer gedronken kan worden. En waar nog steeds veel positief als negatief over geschreven worden. Het zou slecht zijn als men meer dan drie kopjes per dag zou drinken, maar dat is even goed met thee en zelfs met andere dranken. Net als bij alles is het altijd zo overdaad schaad. Of als het lichaam iets aangeeft luister er dan ook naar.

Afbeeldingsresultaat voor kopje koffie

Gerelateerde afbeelding

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

DE BEHABIJBEL

De behabijbel: zes stappen en essentiële tips om jouw perfecte maat en stijl te vinden

 

Van alle kleding die je draagt, is je beha misschien wel het meest complex. Hij mag niet te strak of los zitten, niet te hoog of laag én hij moet je borsten goed ondersteunen. Met deze uitgebreide how-to vind je het exemplaar dat jou perfect past én je borsten flatteert.

Elke vrouw die ooit al een heerlijk zittende beha droeg, kan het beamen: happy boobs zijn goed voor je zelfvertrouwen. Dat stelde een enquête van Goed Gevoel bij Vlaamse vrouwen ook vast. Een mooi en perfect zittend lingeriesetje doet 65% van hen vrouwelijker en beter in hun vel voelen. Gelukkig is de juiste beha vinden geen kwantumfysica.

Zes stappen

PrimaDonna-styliste Deborah Sonneville vat de zoektocht naar de perfecte beha samen in zes essentiële stappen.

1.     Zorg dat het rugpand goed zit.

Deborah: “De band op je rug is verantwoordelijk voor 80% van de steun die je beha je biedt en dus erg belangrijk. Het rugpand moet strak zitten, maar comfortabel. Gebruik het eerste slotje, de andere twee gebruik je pas wanneer je beha later wat losser gaat zitten. De richtlijn is dat je zeker (en niet meer dan) twee vingers tussen je rug en het rugpand moet krijgen. Let er ook op dat het rugpand mooi horizontaal zit en op gelijke hoogte van je beugels.”

2.     Stel de bandjes juist af.

Deborah: “De bandjes zijn verantwoordelijk voor 10% van de steun die je beha je biedt. Stel ze zo in dat ze strak zitten en niet afzakken, maar ook niet in je huid snijden. Test dat ook hier met twee vingers.”

3.     Check de beugels.

Deborah: “Omsluiten de beugels van je beha je borsten mooi? Vooral onder je armen is dat belangrijk: daar moet al het borstweefsel in de cup passen. De beugels moeten ook overal contact met je lichaam maken. Ze mogen niet ‘zweven’ of op en neer wippen wanneer je erop duwt.”

4.     Zit het tussenstukje vooraan goed?

Deborah: “Het brugje tussen de cups ligt idealiter plat op je borstbeen. In de praktijk kan het gebeuren dat de vorm of positie van je borsten dat verhindert. Als je borsten dicht bij elkaar staan, geraakt het tussenstukje bijvoorbeeld moeilijk bij je borstbeen. Dan zoek je best naar een beha met een andere snit die dat wel toelaat. Een hartvormige, bijvoorbeeld.”

5.     De cups moeten mooi aansluiten.

Deborah: “De cups zijn verantwoordelijk voor 10% van de steun die je beha biedt en moeten daarom goed aansluiten op je buste. Als je vooroverbuigt mogen ze niet ‘openstaan’, maar ze mogen ook niet in je borsten snijden.”

6.     Hoe voel je je zelf bij de beha?

Deborah: “Een beha kan technisch gezien de perfecte pasvorm hebben, maar even belangrijk is dat jij je er goed in voelt. Vind jíj dat hij comfortabel zit? Voel je je er mooi in? Past de stijl bij je? Alleen als de beha perfect zit én jij je er ook helemaal goed in voelt, is de beha een perfect fit.”

En nu nog de juiste stijl

Wikipedia lijst twintig verschillende soorten beha’s op en dat zijn nog maar de ‘meest voorkomende’. Hoe kies je dan, naast de juiste maat, ook de juiste stijl? Deborah: “Hou vooral rekening met wat je beha moet doen en onder welke kleding je hem wil dragen.”

“Heb je bijvoorbeeld een grotere, minder stevige boezem en wil je veel steun en comfort? Draag dan een fullcupbeha, dat is een beugelmodel dat je volledige borsten omvat. Die zit ook mooi onder hooggesloten kledij als T-shirts of turtle necks.”

“Een balconette heeft lager uitgesneden cups en een horizontalere snit. Zo’n beha lift je borsten van onderuit naar boven. Zo krijgen ze vooral bovenaan meer volume. Dat is heel mooi bij dames die ronde borsten hebben, maar ook wanneer je borsten bovenaan minder stevig zijn. Qua kledij past een balconette goed onder een diepe vierkante of ronde halsuitsnijding die je een decolleté geeft.”

Beha’s in een hartvormsnit kan je bij een diep decolleté dragen en zijn perfect voor vrouwen die bovenaan de borst wat volume verloren zijn door, bijvoorbeeld, een zwangerschap of borstvoeding.”

Over letters en cijfers

Je behamaat bestaat uit een cijfer voor je rugomtrek en een letter voor je cupmaat. Maar die maten werken niet helemaal zoals je denkt. Deborah: “Stel dat je een beha in maat 75B past en de cups zitten goed, maar het rugpand moet strakker. Dan moet je naar een kleinere rugomtrek én een grotere cup (!) switchen: een 70C dus. Een beha met een kleinere rugmaat zal immers ook automatisch iets kleinere cups hebben. Het matensysteem is complex, daarom laat je je best bijstaan door een professionele styliste in een gespecialiseerde winkel.”

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy-body/de-behabijbel-zes-stappen-en-essentiele-tips-om-jouw-perfecte-maat-en-stijl-te-vinden

Ieder kledingstuk heeft zijn voor en nadelen hoe klein dat het ook maar is. Toch heeft het als doel iets te beschermen of te ondersteunen. Maar dan moet wel alles de perfect maat hebben. En dat is vaak niet zo. Zodat vrouwelijke borsten toch heel wat kunnen afzien. Tot zelfs onder de borsten kleine brandwondjes ontstaan door het schuren van de beugels of het materiaal waar de beha van gemaakt is. Een beha moet een goede ondersteuning geven maar moet ook niet gaan knellen op rug of schouders. Ook zijn er beha’s voor alle doeleinden. Van sport tot sensueel. En soms is het beter om gewoon alles losjes te laten. Ook je borsten genieten daar intens van.
Dan heb je natuurlijk vrouwen die bij ieder nieuw kledingstuk ook een passend lingerie setje kopen. Die hun lade liggen dan vol en op een moment weten ze zelf niet meer wat ze allemaal hebben. Een beha moet aangenaam zitten goed aanvoelen en als het nodig is om te laten zien mooi zijn. Soms zie je dat vrouwen een stukje ervan laten zien, dat zijn vaak ook vrouwen doe een goed zelfvertrouwen hebben.
Maar ook naar je geliefde je partner toe kan het iets mooi’s en opwindend geven om er iets van te laten zien.

Afbeeldingsresultaat voor spirituele beha

Afbeeldingsresultaat voor spirituele beha

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

50 Not Perfect

Life does NOT have to be PERFECT to be Wonderful!

inspiratiemomentje

inspiratie zit in ons en om ons heen

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

easydiet.blog

Mental diet is very important for successful and healthy life. Here you can find many tips to improve your life and make it easier.

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé taboedoorbrekende blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Shop blogs,lekkere recepten, natuur foto' s, moestuin tips & creatieve blogs

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

%d bloggers liken dit: