Heb jij een slechte zithouding? Zo verander je dat

 

Spanningshoofdpijn, lage rugpijn en een muisarm: we brengen enorm veel tijd al zitten door, en helaas doen we dat niet in de beste omstandigheden. De kwaaltjes van vandaag de dag hebben we dan ook vooral aan onszelf te danken, en meer bepaald een slechte zithouding. Maar daar kan je dus ook iets aan doen.

Tegenwoordig hebben heel wat mensen een zittende job, en dat brengt de nodige gezondheidsproblemen met zich mee. Dat komt omdat heel veel mensen te hard voorover hangen, waardoor het lichaam als het ware wordt samengedrukt, legt gezondheidsexpert Erik Peper uit. En dat leidt niet alleen tot lichamelijke kwaaltjes, zoals nek-, rug- en hoofdpijn, maar ook ons humeur heeft eronder te leiden. Zo blijkt ook uit het onderzoek van Peper: ‘Onze houding heeft ook een invloed op hoe we ons voelen, onze energie en cognitieve vaardigheden.’ In de studie scoorden studenten die onderuitgezakt een wiskundetest oplosten, slechter dan hun medestudenten die wél netjes rechtop zaten. ‘Dat komt omdat onze emoties en cognitieve vaardigheden samenhangen met onze lichaamshouding,’ aldus Peper. ‘Wie zich neerslachtig of angstig voelt, krimpt bijvoorbeeld lichamelijk in elkaar. En omgekeerd geldt hetzelfde: wie een dergelijke houding aanneemt, zal zich ook sneller moedeloos voelen.’

‘Uit metingen van de hersenactiviteit bleek dat onze hersenen harder moeten werken om positieve of optimistische beelden op te roeken wanneer we hangen, dan wanneer we rechtop zitten,’ legt de professor nog uit. ‘Iedere gedachte en emotie heeft een bijhorende lichaamshouding, en omgekeerd.’ Om maar te zeggen: de manier waarop je zit heeft meer belang dan je dacht. Maar hoe corrigeer je dat?

Oefeningen:

1. Bent-over row
Zit je gebogen en hang je lichtjes naar boven? Dan is het belangrijk dat je de spieren tussen de schouderbladen sterker maakt. Die zorgen er immers voor dat je schouders en schouderbladen de juiste positie aannemen. Alle soorten trek-oefeningen kunnen daarbij helpen, bijvoorbeeld, een bent-over row waarbij je met de knieën gebogen staat, lichtjes voorover leunt en een halter vanuit de knieën tot aan je middel trekt. Zorg dat je ellebogen dicht bij je lichaam blijven en recht naar achteren gaan.

2. Bridges
Wat heb je nog nodig voor een goede zitpositie? Losse heupen. Daarvoor is de glute bridge ideaal: ga op je rug liggen met je knieën gebogen en je voeten dicht bij je zitvlak. Til je bekken in de lucht, en zorg dat je je buik-, been- en bilspieren goed aanspant. Hou even vast, en zak vervolgens traag weer naar beneden.

3. Plank & sit-up
Andere goede oefeningen zijn de plank, en push-ups, omdat die de stabiliteit van je lichaam verbeteren en ervoor zorgen dat je meer controle over je lichaam hebt en je middenrif sterker wordt.

Zorg ook dat je niet te lang aan één stuk neerzit. Probeer ieder uur twee minuutjes rond te wandelen, al is het maar gewoon naar de koffie-automaat. Als je durft (en er niet te veel collega’s voorbij komen), kan je terwijl je op die koffie wacht ook even je schouders naar achteren trekken en zachtjes met je hoofd van de ene kant naar de andere kant rollen.

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy-healthy/heb-jij-een-slechte-zithouding-zo-verander-je-dat

Een slechte zithouding zal je snel voelen aan je lichaam en voornamelijk je rug en zelfs je benen. Daarom is het ook gewenst, als je lang moet zitten om je houding ook op de stoel te veranderen. Nooit in dezelfde houding blijven zitten. Af en toe rechtstaan en een wandelingetje maken is zeker goed. Op je stoel kan je verschillende oefeningen doen doe goed zijn. Zoals je schouders losgooien dit met een draaiende beweging naar voor en achter. Je armen losgooien je benen strekken en ontspannen. Je hoofd ronddraaien. Zo ga je voelen dat je rug en schouders niet komen vast te zitten.
En natuurlijk wat niet mag vergeten worden is, een goede stoel als je langdurig moet zitten. En zelfs een zit hulp.
De meeste tijd van ons leven brengen we al zittend door zo ongeveer 6u 39min per dag.

Afbeeldingsresultaat voor stoel oefeningen

Afbeeldingsresultaat voor zithulp voor op je stoel

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties