Een burn-out, kan je dat herkennen?

 

Carrière maken, de was, de plas, voldoende tijd voor de kinderen en liefst ook nog een druk sociaal leven als het even kan. We hebben tegenwoordig heel wat aan ons hoofd. Geen wonder dat een burn-out dé ziekte van de 21e eeuw is. Maar hoe herken je het? En belangrijker nog: kan je het voorkomen?

Een burn-out mag je vrij letterlijk vertalen: opgebrand. Het lijkt wel alsof alle energie uit je weggezogen is. Dagelijkse taken die ooit zo vanzelfsprekend waren, zoals koken, wassen of boodschappen doen, lijken nu onoverkomelijk. Je voelt je lusteloos en zit emotioneel niet lekker in je vel. Hoe dat komt? Meestal heeft het te maken met stress. Of dat nu op het werk is, thuis, of door een combinatie van verschillende factoren, stress zorgt ervoor dat we ons moeilijk kunnen ontspannen waardoor we onze energie niet opnieuw kunnen aanvullen. Wanneer dit blijft aanslepen, kom je in een vicieuze cirkel terecht die uiteindelijk zal leiden tot overspanning, uitputting en een burn-out.

Is stress dan slecht? Niet per se. Stress is een natuurlijke overlevingsreactie van ons lichaam. Er wordt adrenaline aangemaakt, de ademhaling versnelt en onze spieren spannen zich op. Het is in feite een soort van oerinstict dat maakt dat we snel en efficiënt kunnen handelen. Veel mensen hebben net baat bij een klein beetje stress: een gezonde uitdaging maakt ons alerter en geeft ons nadien zoveel meer voldoening. Wanneer de stress zich echter blijft opstapelen, kan het natuurlijk wél te veel worden en uitmonden in een burn-out. Maar hoe weet je wanneer het zover is?

Symptomen van stress en een burn-out ervaren we zowel op lichamelijk als emotioneel vlak:

– Vermoeidheid/uitputting
Wie een burn-out heeft, is uitgeblust. Je hebt geen energie meer over, en wanneer je ’s avonds thuiskomt zou je liefst meteen in bed kruipen. Doordat je continu onder stress staat, lig je ’s nachts echter meer te piekeren dan dat je effectief in dromenland vertoeft. Zo word je natuurlijk nog vermoeider, en hou je die vicieuze cirkel in stand.

– Lichamelijke kwaaltjes
Stress werkt in op het hele lichaam. Dat wil zeggen dat de kans bestaat dat je ook spanningshoofdpijn krijgt, spierpijn en/of rugpijn. En daar stopt het niet. Veel mensen vallen af wanneer ze aan het begin van een burn-out staan, omdat ook de eetlust vermindert. Bovendien heeft stress in veel gevallen een invloed op de maag en darmen. Denk maar aan de maagzweer, een aandoening die vaak in verband gebracht wordt met stress.

– Concentratieproblemen
Een burn-out wordt vaak gelinkt aan concentratieproblemen. Niet alleen is focussen moeilijk, ook je geheugen lijkt niet meer te werken zoals voordien. Omdat je het werkgeheugen langdurig overbelast hebt, lukt het niet meer zo goed om dingen te onthouden, vooral na een werkdag of zware inspanning. Ook multitasken is vaak moeilijker.

– Je zit slecht in je vel
Het duurt vaak lang voor je beseft dat je in een burn-out zit. Dat betekent dat je de symptomen die je ervaart vooral bij je eigen falen legt, en dat kan leiden tot een lager zelfbeeld. Door de combinatie van vermoeidheid en het feit dat je slecht in je vel zit, kan je prikkelbaarder reageren op anderen en sneller bits uit de hoek komen. Ook huilbuien of emotionele uitbarstingen zijn niet uitzonderlijk, net omdat je continu het gevoel hebt dat over je eigen grenzen gaat.

– Je presteert minder
Je bent moe en kan je moeilijk concentreren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat je prestaties achteruit gaan. Je maakt meer fouten, bent sneller afgeleid en kan niet meer hetzelfde tempo aan als voorheen. Ook dat kan opnieuw een lager zelfbeeld in de hand werken, omdat je het toeschrijft aan je eigen mislukking. Daardoor zal je nog meer stress ervaren, en dat leidt op zijn beurt weer tot meer fouten. Hallo, vicieuze cirkel.

– Je bent liever alleen
Wanneer je ’s avonds thuiskomt, wil je liefst sito presto in de zetel ploffen. Afspreken met vrienden? Daar heb je geen puf meer voor. Maar net dat sociale isolement kan ervoor zorgen dat je emotioneel steeds dieper zit en de burn-out verergert.

Heb je last van meerdere symptomen hierboven? Dan is het aangewezen om eens langs te gaan bij je huisarts.

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy-healthy/een-burn-out-kan-je-dat-herkennen

De symptomen zijn belangrijk maar ook er over praten dat je niet echt goed in je vel voelt. Zowel op je werk als in je gezin of tegen je vrienden. Het is van belang voor jezelf om na te gaan van hoe het komt. Teveel werk, druk die je niet kunt loslaten. Maar het kan een combinatie van verschillende dingen zijn. Zoals werkdruk en gezinsleven. Je kan het dan heel zwaar krijgen omdat je het werk niet naar behoren kan doen, maar ook thuis kan je niet ventileren. Dat maakt dat je gaat vluchten je wilt alleen zijn je wilt niets meer doen op sociaal vlak. Emoties komen meer en meer naar boven, en soms ook zwarte gedachten. Zoals wat doe ik hier nog, ik kan het allemaal niet meer aan, zie het niet meer zitten.
Praten en hulp zoeken maar ook de rust nemen.
Mensen lach dit echt niet weg. Want spijtig genoeg zijn er die zichzelf hun leven ontnemen.
Ook mensen de te snel zeggen het gaat weer ik kan er tegenaan. Deze kunnen of hebben vaak een zware terugval.

Afbeeldingsresultaat voor burn out

Afbeeldingsresultaat voor burn out

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties