SLAPELOOSHEID IS BELANGRIJKSTE VOORSPELLER VOOR ONTWIKKELEN DEPRESSIES

'Slapeloosheid is belangrijkste voorspeller voor ontwikkelen depressies'

‘Slapeloosheid is belangrijkste voorspeller voor ontwikkelen depressies’

Een gênante blunder voelt de volgende dag minder erg. Tenzij je last hebt van slapeloosheid, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Herseninstituut, in april gepubliceerd in Brain. Twaalf vragen aan onderzoeker en slaapprofessor Eus van Someren.

Wat gebeurt er eigenlijk wanneer we slapen?

Van Someren: “Slaap helpt niet alleen bij het onthouden van belangrijke dingen, maar ook bij het vergeten van de eventueel bijbehorende stress, emoties en spanningen.”

’s Nachts verwerken we dus dingen?

“Tijdens slaap veranderen de verbindingen tussen hersencellen: waar sommige verbindingen sterker worden zodat je dingen kunt onthouden, worden andere juist zwakker waardoor bijbehorende spanning wordt afgeschud. Dit nachtelijk verwerken kennen we van uitdrukkingen als ‘er een nachtje over slapen’ en ‘dingen een plek geven’.”

Maar slechte slapers kunnen dat dus niet?

“Nee, slechte slapers kunnen die spanning niet goed afschudden. Sterker nog: bij mensen met rusteloze nachten kan slaap zelfs een averechts effect hebben op stress, emoties en spanningen.”

“Goede slapers geven schaamtevolle herinneringen een andere plek in de hersenen”

Eus van Someren, hoofd afdeling Slaap en Cognitie van Nederlands Herseninstituut

Hoe zag het onderzoek eruit?

“We lieten deelnemers hun meest schaamtevolle herinneringen van jaren geleden ophalen. Tegelijkertijd maakten we hersenscans. Hieruit blijkt dat goede slapers deze herinneringen in de hersenen een andere plek hebben gegeven.”

Welke plek dan? Hoe zag dat eruit op de scans?

“Nieuwe schaamtevolle ervaringen activeren de emotionele hersencircuits. Het ophalen van oude herinneringen aan schaamte niet meer. Althans bij goede slapers.”

“Bij slapelozen blijven die circuits actief. Alsof de ellende nu plaatsvindt. Zelfs bij herinneringen van dertig jaar geleden. Slechte slapers worden met andere woorden ‘achtervolgd’ door emoties uit het verleden.”

“Slechte slapers worden ‘achtervolgd’ door emoties uit het verleden”

Eus van Someren, hoofd afdeling Slaap en Cognitie van Nederlands Herseninstituut

“Dit onderzoek bevestigt wat wij vonden in een eerdere studie, onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Sleep. Daarbij vroegen we deelnemers mee te zingen met karaoke.”

Karaoke?

“Deelnemers hadden tijdens het zingen een koptelefoon op, waardoor ze niet konden horen of ze wel zuiver en in de maat zongen. De zang werd opgenomen en later onverwacht afgespeeld.”

“Deelnemers voelden intense schaamte bij het luisteren naar hun eigen valse gezang. Maar als ze de opname na een goede nacht slaap nog eens beluisterden, was de schaamte grotendeels verdwenen. Het falen had een plek gekregen. Tenminste, bij de goede slapers. Slapelozen waren bij het opnieuw beluisteren na een nacht slechte slaap juist nog meer van slag.”

Slapeloosheid lijkt een stoornis te zijn in emotieregulatie. (Foto: Getty Images)

Waarom is deze ontdekking een doorbraak?

“Tot voor kort werden de onderliggende mechanismen van slapeloosheid onderzocht in hersengebieden die betrokken zijn bij slaap. Maar nu lijkt slapeloosheid misschien eerder een stoornis te zijn in emotieregulatie.”

Wat betekent dat?

“Het suggereert dat slapeloosheid een stoornis is in het verwerken en opruimen van emoties. Hierdoor wordt het voor het eerst begrijpelijk dat slapeloosheid de belangrijkste voorspeller is voor het ontwikkelen van een depressie, angststoornis of posttraumatische stressstoornis.”

“Gelukkig krijg niet elke slechte slaper een depressie of angststoornis”

Eus van Someren, hoofd afdeling Slaap en Cognitie van Nederlands Herseninstituut

Is er een causaal verband te noemen? Leidt slecht slapen altijd tot depressie of angststoornis?

“Slapeloosheid is de belangrijkste risicofactor, maar gelukkig krijgt niet elke slechte slaper zo’n stoornis. We zoeken nu hulp van veel slechte slapers om het ‘wie en waarom’ te begrijpen.”

Is er ook sprake van een vicieuze cirkel?

“Zeker. Wie depressief is, slaapt slechter en krijgt nog meer last van depressieve klachten, wat weer leidt tot minder slaap. En als slapeloosheid na de depressie blijft bestaan, is de kans op terugval ook groter.”

Wat betekent deze doorbraak? Zijn depressiviteit en angststoornissen te voorkomen?

“Als onrustige slaap verbindingen tussen hersencellen niet meer adequaat kan veranderen, is het goed voor te stellen dat dit op den duur kan leiden tot het opstapelen van spanning, somberte of angst. Om dit op termijn te kunnen voorkomen, is het belangrijk dat we het zo snel mogelijk tot op de bodem onderzoeken.”

Is er een oplossing in zicht? Kunnen slechte slapers beter ‘leren’ slapen?

“Veel slechte slapers kunnen met cognitieve gedragstherapie wat beter leren slapen.”

Prof. dr. Eus van Someren is hoofd van de afdeling Slaap en Cognitie van het Nederlands Herseninstituut, hoogleraar integratieve neurofysiologie aan de VU en hoogleraar psychiatrie aan Amsterdam UMC.

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5869152/slapeloosheid-is-belangrijkste-voorspeller-voor-ontwikkelen-depressies.html

Slapeloosheid is een teken dat men met heel wat bezig is. Dat maakt je depressief. Omdat je gewoon niet meer kan functioneren op een moment. Je vind geen oplossingen en dat maakt je ziek in je hoofd. Je wilt op een moment gewoon niet meer opstaan en je hebt voor niets nog zin. Laat me is het eerste wat er uit je mond komt. Maar juist doordat ga jezelf nog dieper in die depressie jagen. Als men dan geen hulp gaat zoeken gaat dit van kwaad naar erger. Hulp kan al helpen met iemand te gaan praten, iemand die een luisterend oor heeft. Dat kan al helpen om niet te diep te zakken. Ook als het echt nodig is ga langs een huisarts. Natuurlijk zal deze medicatie voorschrijven en soms je doorverwijzen naar een psycholoog.

Afbeeldingsresultaat voor slapen depressie

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

1 Comment:

  • Wat is slapeloosheid en wat kun je ertegen doen?

    Iedere week beantwoordt Edwin de Vaal (47), huisarts in Nijmegen, een veelgestelde of opvallende vraag uit zijn praktijk. Deze week is dat: Wat is slaaploosheid en wat kun je ertegen doen?

    Het CBS stelt dat 2,9 miljoen Nederlanders in 2018 kampten met slaapproblemen. https://www.nu.nl/binnenland/5980677/cbs-29-miljoen-nederlanders-kampten-in-2018-met-slaapproblemen.html

    De Vaal: “Een volwassene heeft gemiddeld tussen de zeven en acht uur slaap per nacht nodig. Hoeveel dit precies is, verschilt per persoon. Het is heel normaal dat een klein kind meer slaapt en een bejaard persoon maar zes uur. Naarmate je ouder wordt, heb je nu eenmaal minder slaap nodig.”

    “Of je genoeg slaapt heeft in principe niets te maken met het aantal uren dat je ’s nachts maakt, we kijken meer naar hoe je overdag functioneert. De meeste mensen weten precies hoeveel slaap ze nodig hebben om uit te rusten. Het is overigens heel normaal om ’s nachts even wakker te worden en daarna weer door te slapen, alleen onthoud je dat vaak niet.”
    Wanneer slaaptekort een probleem wordt

    “Merk je dat je overdag concentratieproblemen krijgt, makkelijker in slaap valt of kortaf bent en daarbij ook ’s nachts minder goed slaapt, dan kan dat duiden op een slaaptekort. Van een slaapprobleem spreken we pas als je er echt langere tijd last van hebt en oververmoeid raakt, waardoor het effect heeft op je dagelijks functioneren.”

    “Grofweg zijn er vier oorzaken waardoor je niet goed kunt slapen. Een jetlag of bijvoorbeeld de overgang van zomer- naar wintertijd kunnen zorgen voor een verstoord bioritme. Daarnaast kunnen bepaalde medicijnen of middelen als koffie en energiedrank voor slaaploosheid zorgen.”
    Kinderen met slaapproblemen

    Ongeveer een kwart van alle kinderen heeft regelmatig problemen met slapen, blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC. Aan de studie deden 871 kinderen mee, van wie zes procent wekelijks het slaapmiddel melatonine gebruikt. In veel gevallen wordt het gebruikt door kinderen met autisme of ADHD. Ook het gebruik van ‘schermen’ voor het slapen heeft een negatief effect op het slapen, blijkt uit onderzoek van het RIVM.

    “Ook bepaalde omstandigheden leiden soms tot een slaaptekort, zoals een snurkende partner of een andere slaapomgeving met vreemde geluiden. Maar de meestvoorkomende oorzaak is echter spanning en stress, waardoor je moeilijker inslaapt en sneller wakker wordt en meer gaat piekeren.”
    Wat je zelf kunt doen en wanneer je aan de bel moet trekken

    “Om goed te kunnen slapen, is het belangrijk dat je je voorbereidt voordat je in bed stapt. Verwacht niet dat als je om 22.30 uur nog stevig aan het sporten bent of op een feestje staat, je een half uur later meteen kunt gaan slapen. Alle spanning moet eerst je lijf uit.”
    Wat je zelf kunt doen bij slapeloosheid

    Vermijd zware lichamelijke of geestelijke inspanningen een uur voor het slapengaan
    Zet een half uur voor het slapen alle schermen uit, zoals de televisie en telefoon
    Breng je hoofd tot rust door iets ontspannends te lezen of luister rustige muziek
    Zorg voor een prettige slaapomgeving en gebruik je slaapkamer alleen om te slapen en te vrijen
    Volg zo nodig een digitale slaaptraining
    Begin aan het eind van je vakantie vast met wennen aan het normale ritme

    “Zet een half uur voor je naar bed gaat alle schermen uit, van televisie tot mobiele telefoon. Drink geen cafeïnehoudende dranken meer en zorg voor een ontspannen sfeer in de slaapkamer. Ga dus ook niet werken of studeren in bed. Het kan ook helpen om een half uurtje te lezen – uit een boek, niet van een scherm – om je hoofd tot rust te brengen.”
    Gezondheid

    “Lukt het je ondanks deze trucjes over een langere periode nog steeds niet om te slapen en functioneer je overdag minder goed, dan is dat een reden om naar de huisarts te stappen. Hij of zij zal met je doornemen wat de oorzaak kan zijn en samen kun je naar een oplossing zoeken.”
    Let op met slaapmiddelen: Ze zijn verslavend

    “Ik schrijf niet zo snel een slaapmiddel voor, want deze zijn verslavend. Vooral als je het langer dan twee weken gebruikt, is het moeilijk om daar later weer mee te stoppen. De kans is groot dat je niet meer zonder kunt en daarnaast merk je ook overdag – vaak onbewust – nog de effecten.”

    “Ouderen boven de zestig jaar die dagelijks een slaapmiddel gebruiken, lopen extra risico. Hun lever- en nierfuncties worden langzaam minder goed, waardoor medicijnen minder snel worden afgebroken. Daardoor stijgt langzaam de concentratie van het slaapmiddel in hun lichaam en daarmee overdag ook het slaapverwekkend effect daarvan.”

    “Daardoor wordt het risico op ongelukken groter. Niet alleen op de weg. Mensen vallen dan ook sneller wat weer meer botbreuken geeft. Het kan zelfs zo zijn dat ze vervolgens overlijden aan de complicaties daarvan.”

    “Bij spanning of stress is de kans groot dat je geen of slechts kort een slaapmedicijn krijgt voorgeschreven. Bij slapeloosheid door psychische klachten verwijst de huisarts je door naar de praktijkondersteuner. Zo iemand bekijkt jouw situatie met een frisse blik en bespreekt hoe jij slaapt. Tegenwoordig kun je ook een online training https://www.snelbeterinjevel.nl/ volgen met uitleg hoe je gezond kunt slapen.”

    BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5979341/wat-is-slapeloosheid-en-wat-kun-je-ertegen-doen.html


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

Ontdek, Ontwikkel & Ervaar!

Hotstuffforladies

De leukste shop revieuws omtrend Beauty & fashion om er trendy en verzorgd uit te zien en Home decoration & assesoires shop blogs - regelmatig koopjes & aanbiedingen zodat je mooi wat geld bespaard. En de lekkerste recepten van mij

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

healthytraveltrips.wordpress.com/

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Be inspired by more and live with less!

KOEK

Kunst Op Een Koekje

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Omgaan met narcistisch misbruik

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

De balans in geven, nemen en ontvangen maakt relaties duurzaam

Personal Plus Training

Personal training op locatie

The Desires of Living

De verlangens in je leven

Zebrazonderstrepen

Mamablog Zebrazonderstrepen - Alles over mini's en voor mama's, want achter iedere mini staat een sterke mama

Sil at Sea

-IETS MET MAANLICHT & ZEEZICHT-

MichielZiet.com

Dagelijkse dingen die soms meer bijzonder zijn dan je denkt

%d bloggers liken dit: