Burn-out nabij? Zo vertel je het aan je baas

Unsplash
Voel jij je uitgeput door je werk? Raak je snel geïrriteerd? Maak je steeds meer fouten en begin je mentaal afstand te nemen van je taken? Misschien loop je wel het risico op een burn-out! Volgens onderzoek van KU Leuven zit maar liefst 1 op de 6 werkende Vlamingen in de gevarenzone. Op tijd aan de alarmbel trekken en je baas verwittigen is dus de boodschap. Onderstaand stappenplan helpt je het nieuws te brengen.

1. Plan op tijd een gesprek

Voel je dat het niet meer gaat, wacht dan niet tot je emmer overloopt en je vol emoties het kantoor van je leidinggevende moet binnenstuiven om aan te kondigen dat je op bent. Blokkeer liever tijdig een gesprek in jullie agenda’s. Zo kan je jouw boodschap op een kalme maar duidelijke manier overbrengen. Vind je het moeilijk om het nieuws in je eentje te vertellen? Nodig een vertrouwenspersoon of hr-medewerker uit om bij de meeting aanwezig te zijn.

TipDownload hier onze praktische gids over burn-out.

2. Bereid je voor

Denk goed na over wat je gaat zeggen. Schrijf eventueel al je klachten neer. Hoe voel je je mentaal? Ervaar je ook fysieke ongemakken? Wanneer zijn de problemen begonnen, is er een aanwijsbare oorzaak? Bedenk ook een aantal concrete voorbeelden die aantonen welke impact je klachten hebben op je werk. Zo ziet je leidinggevende duidelijk dat je in de huidige omstandigheden niet goed kan functioneren.

3. Stel een oplossing voor

Het is niet de bedoeling dat je tijdens je gesprek met de vinger gaat wijzen. Wel dat jij en je leidinggevende samen tot een oplossing komen. Stel daarom een aantal maatregelen voor die jou kunnen helpen om je weer beter te voelen. Een tijdje thuisblijven kan nuttig zijn om op adem te komen. Maar besef dat het absoluut geen oplossing is op lange termijn. Daarvoor moet je samen met je chef je takenpakket onder de loep nemen, de manier van samenwerken in je team, de communicatie …

Lees ookWaarom lang thuiszitten gewoon niet helpt als je een burn-out hebt

4. Gun je baas wat tijd

Misschien valt je leidinggevende compleet uit de lucht wanneer je het onderwerp aankaart. Misschien zag hij of zij het al van ver aankomen. Jammer genoeg is de kans in beide gevallen klein dat je chef het probleem in een-twee-drie kan oplossen. Vaak zit een bepaalde manier van werken ingebakken in een team of een bedrijf. Het vraagt tijd en een doordachte aanpak om daar verandering in te brengen. Hetzelfde geldt voor een aanpassing van je takenpakket. Dat moet bespreekbaar zijn, maar hou er rekening mee dat het even kan duren voor bepaalde klussen kunnen worden uitbesteed, of voor er voor jou een nieuwe functie gevonden wordt. Je mag wel verwachten dat er onmiddellijk stappen worden gezet om actie te ondernemen.

5. Durf hulp te zoeken

Heeft het gesprek geholpen? Fantastisch! Merk je na verloop van tijd en na herhaalde pogingen geen verbetering? Voel je dat je werk steeds zwaarder begint te wegen? En raak je zelfs zo uitgeput dat je enkele weken of maanden thuis moet blijven van je dokter? Stel jezelf dan de vraag of je job wel écht bij je past. Een psycholoog gespecialiseerd in burn-out kan je helpen om daar een antwoord op te vinden.

Tip: Hoe ontstaat een burn-out? En vooral: hoe kan je dat voorkomen? Lees het in onze nieuwe praktische hulpgids over burn-out.

BRON: https://www.hln.be/geld/vacature-com/burn-out-nabij-zo-vertel-je-het-aan-je-baas~ad832d3c/

Spijtig genoeg wordt ik erop het werk hard mee geconfronteerd. Mensen die op het stukje zijn beland om te vallen proberen nog altijd een lach op het gezicht te houden. Toch voel je aan dat er iets niet goed is. Dit heeft vaak niet alleen met het werk te maken. Ook hun sociaal leven en gezin spelen daarin mee. Dat allemaal bij elkaar komt de persoon wankel te staan. Begint zich leeg te voelen geen fut meer en concentratie is er ook al nauwelijks. Dan is het eigenlijk al te laat en zit je al in je burn-out.
Wat je kan doen is in eerste instantie het werk loslaten na de gepresteerde uren. Tijdens het werk naar afleiding zoeken, als hier de mogelijkheid voor is. Tijd nemen voor jezelf. En dingen doen met het gezin. Laat ook eens je gsm, laptop voor wat het is. En gebruik het alleen voor privé doeleinde.
Als je ermee geconfronteerd wordt ben je zo en zo voor 3 maanden tot een jaar buiten strijd. En dan nog moet je goed opletten dat je geen verval kent. De put is dichterbij dan je denkt.

Durf op het werk tegen vrienden en in je gezin te zeggen dat je een gevoel hebt uitgeteld te zijn. Dat je geen energie meer voelt stromen. Zodat men er rekening kan mee houden, maar ook dat je weet dat ze er zijn voor je.

Als je van jezelf merkt dat de kleinste dingen je gaan erge of irriteren dat je nooit gekend hebt. Kan dit ook al gezien worden als een signaal.

Afbeeldingsresultaat voor burn out

Afbeeldingsresultaat voor burn out

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties