Archive for 5 april 2019


AAN JEZELF DENKEN

JEZELF ZIJN IS OOK TIJD AAN JEZELF BESTEDEN

Afbeeldingsresultaat voor tijd aan jezelf besteden Afbeeldingsresultaat voor tijd aan jezelf besteden

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Bijna iedereen verwijdert teken op de foute manier: zo doe je het wel juist

thinkstock
De Vlaming heeft nog te weinig kennis over tekenbeten en de ziekte van Lyme. Daarom lanceert het Agentschap Zorg en Gezondheid vandaag opnieuw de campagne “Wees niet gek. Doe de tekencheck”, met daarin tips hoe je jezelf controleert op tekenbeten en de beestjes indien nodig veilig verwijdert. Want dat doen we massaal nog altijd verkeerd.

Teken komen overal in de natuur voor, en dus niet alleen in bossen. “Vooral van april tot oktober loop je risico op een tekenbeet. Het is dan belangrijk om je na een wandeling of activiteit in de natuur te controleren op tekenbeten. Dat zou een vanzelfsprekende gewoonte moeten worden”, zegt het Agentschap Zorg en Gezondheid.

Toch doen veel mensen dat niet. Volgens een recente steekproef die het agentschap liet uitvoeren bij een duizendtal Vlamingen, blijkt dat bijna twee derde zichzelf niet controleert op tekenbeten nadat ze in natuur zijn geweest. Evenveel Vlamingen zijn er onterecht van overtuigd dat ze met een lange broek en lange mouwen geen tekenbeet kunnen krijgen en dat de ziekte van Lyme – die door een tekenbeet veroorzaakt kan worden – ongeneeslijk is, terwijl die makkelijk te behandelen is als je er op tijd bij bent.

Daarnaast blijkt dat 80 procent van de respondenten een teek op een foute manier verwijdert, waardoor het risico om ziek te worden vergroot. “Vind je een teek? Verwijder die rustig en in één beweging, zonder ze te draaien of plat te duwen”, zegt Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V). “De campagne ‘Wees niet gek. Doe de tekencheck’ geeft ook tips om een teek correct te verwijderen en toont hoe je verschillende types van tekenverwijderaars correct gebruikt.”

Een belangrijke tip: draai niet aan de teek als je hem wil verwijderen.
Vlaamse overheid Een belangrijke tip: draai niet aan de teek als je hem wil verwijderen.

Zo verwijder je een teek correct

In tegenstelling tot wat heel vaak wordt gedacht, moet je een teek niet al draaiend verwijderen. “Elke manipulatie kan de teek doen braken. Je verhoogt zo het risico op besmetting. Trek de teek er in één beweging uit met een tekenverwijderaar”, klinkt het bij het Agentschap Zorg en Gezondheid. Er zijn verschillende tekenverwijderaars op de markt.

Knijp een teek niet plat, gebruik geen alcohol, jodium, zeep, ether of olie, verbrand een vastgehechte teek ook niet.

Als je een teek verwijderd hebt, is het belangrijk dat je de tekenbeet goed opvolgt: let een maand lang op mogelijke symptomen. Noteer als ouder de datum van de tekenbeet van je kind in je agenda met wekelijkse herinneringen om naar de plaats van de tekenbeet te kijken. Opvolging is belangrijk om in geval van ziekte een correcte behandeling te kunnen opstarten.

Een belangrijk signaal van de ziekte van Lyme is een rode, ringvormige plek op de plaats van de tekenbeet die geleidelijk aan groter wordt. Deze plek verschijnt niet meteen, maar na enkele dagen of weken. Bij mensen met een donkere huidskleur is die plek blauw. Ook symptomen die lijken op griep (koorts en gewrichts-, keel- of spierpijn) kunnen het gevolg zijn van een tekenbeet.

Meer info over de verschillende types tekenverwijderaars vind je op de website tekenbeten.be

De tekencheck.
Vlaamse overheid De tekencheck.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/medisch-advies/bijna-iedereen-verwijdert-teken-op-de-foute-manier-zo-doe-je-het-wel-juist~a5c8c9f2/

Ik blijf hier aandacht aangeven. Want men kan beter lyme voorkomen genezen is niet makkelijk. Dan mag men er nog snel bijzijn. Men begint dan met een antibiotica keur van zes weken. En dan te hopen dat het aanslaand. Maar vaak controleert men zich niet na een wandeling. Dat toch zeker nodig is. Al heb je een lange broek aan een trui dan nog kan het beestje eronder kruipen en zich in je lichaam nestelen. Een tekenpen is geen overbodige luxe of een anti gifspuit waar alles inzit om je bij een beet te helpen.
Maar het belangrijkste controleren na een wandeling, onder de oksels, knieplooi, rug en lies niet te vergeten.
Mocht je toch een teek uit je lichaam moeten halen, controleer dagelijks of er rond de beet iets veranderd. Ook is het nuttig om je teek soms bij te houden. Mocht men een lichamelijk probleem hebben kan men deze laten onderzoeken of de teek drager is van de ziekte.

Gerelateerde afbeelding
Afbeeldingsresultaat voor tekenbeet
Afbeeldingsresultaat voor tekenbeet
AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

1 op de 5 sterft door slecht voedingspatroon

Getty Images/iStockphoto
Mocht iedereen er gezonde eetgewoontes op nahouden, zou er wereldwijd 1 op de 5 sterfgevallen kunnen voorkomen worden. Dat blijkt uit een nieuw grootschalig onderzoek dat zonet verscheen in het tijdschrift The Lancet.

In een van de grootste studies ooit over voedingsgewoontes en de levensverwachting ontdekten onderzoekers dat het consumeren van groenten, fruit, vis en volle granen sterk geassocieerd kan worden met een langere levensduur en dat mensen die die voedingsmiddelen niet in hun dieet stoppen, vroeger sterven.

De studie analyseerde gezondheidsgegevens van mensen uit 195 verschillende landen voor bijna 20 jaar. Daaruit blijkt dat in 2017 ongeveer 11 miljoen mensen stierven door het eten van slechte voeding, wat bijdraagt tot ziektes als kanker en hart- en vaatziekten. Onvoldoende gezonde voeding opnemen is dus een grotere bedreiging voor je gezondheid dan bekende risicofactoren als roken.

Tekort aan gezonde voeding

“Een lage inname van gezonde en een hoge van ongezonde voeding is wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak”, aldus co-auteur Ashkan Afshin. Te veel zout eten, wat gelinkt wordt aan een hoge bloeddruk en hartaandoeningen, was een van de belangrijkste boosdoeners qua voeding. Toch bleek dat in het algemeen vooral het tekort aan gezonde voeding, meer dan de hoge inname aan ongezond voedsel, het grootste probleem voor je gezondheid vormt. “Naast het teveel aan zout en transvetten, waren de belangrijkste risicofactoren gerelateerd aan het onvoldoende eten van voedzame voedingsmiddelen zoals volle granen, noten, zaden, fruit, groenten, meervoudige onverzadigde vetten en peulvruchten”, aldus Afshin.

Dat is volgens Afshin dan ook de belangrijkste boodschap. “Bij veel gezondheidsadviezen ligt de nadruk op minder junkfood en suikerrijke snacks eten, maar ze vergeten vaak het belang van gezonde voeding te onderstrepen. Mensen zijn ook meer geneigd om een voedingsadvies op te volgen als je ze vertelt om meer van iets goeds te eten, in plaats van minder van iets slechts.”

15 soorten voedingselementen

Voor de studie concentreerden de onderzoekers zich op 15 categorieën voedingsmiddelen en -stoffen zoals fruit, groenten, vezels en vleeswaren en gebruikten ze bestaand onderzoek om het ideale verbruik van elke voedingsgroep te bepalen. Daarnaast bekeken ze hoeveel de deelnemers werkelijk van elke groep aten en de impact daarvan op het ontwikkelen van voedingsgerelateerde ziekten en gezondheidsproblemen. Met behulp van die data, berekenden ze de bijdrage van elk voedingsmiddel aan ziekten en sterftegevallen wereldwijd.

Een slecht voedingspatroon met veel suikerhoudende dranken, transvetten en verwerkt vlees en te weinig volle granen, groenten en noten, werd daarbij in verband gebracht met een lagere levensverwachting. Geen enkel land at de optimale hoeveelheid van de 15 voedingselementen, en geen van de voedingselementen werd overal ter wereld in de juiste hoeveelheid gegeten. Ze kwamen tot de conclusie dat Papoea-Nieuw-Guinea, Afghanistan en de Marshalleilanden de hoogste percentages aan sterfgevallen telden ten gevolge van een slecht dieet, terwijl Frankrijk, Spanje en Peru het laagst aantal kende.

Volle granen en noten

Voor mensen die hun dieet willen verbeteren, is het goed om meer noten en volle granen toe te voegen aan je dieet. Wereldwijd aten mensen immers slechts 12% van de aanbevolen hoeveelheid noten en 23% van het aantal volle granen. Volle granen zijn gelinkt aan een verlaagd risico op kanker, type 2 diabetes en cardiovasculaire aandoeningen, terwijl noten tjokvol goede vetten zitten die je hart beschermen en rijk zijn aan verschillende vitamines en mineralen.

“Van oudsher staan groenten en fruit altijd in de belangstelling, en hoewel ze ook daadwerkelijk erg belangrijk zijn voor je gezondheid, zien we dat het tekort aan noten, zaden en volle granen veel groter en nijpender is”, aldus Afshin. Dat betekent natuurlijk niet dat je meer noten dan groenten moet eten, alleen dat de meeste mensen makkelijker aan hun dagelijkse portie groenten en fruit raken dan aan volle granen en noten.

Conclusie? Voeding kan echt werken als medicijn als het op een goeie manier geconsumeerd wordt of als moordenaar als je dat niet doet.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/1-op-de-5-sterft-door-slecht-voedingspatroon~aed55fef/

Voeding is belangrijk. Maar een slechte of verkeerde voedingspatroon kan leiden tot lichamelijk klachten. Daar sta je niet bij stil natuurlijk. En al zeker niet als je eigen lichaam niet echt kent of kan aanvoelen. Belangrijk kan ook zijn om je stoelgang en je urine te controleren. Ook dit hangt samen met je voeding. Een klein voorbeeldje. Als je heel veel koolgroeten eet kan het zijn dat je stoelgang plat is of zelfs diarree kan veroorzaken. Ook variatie brengen in je eten is nuttig. Maar ook een regelmaat van eten inlassen is nuttig. Men heeft geleerd dat drie voedingen belangrijk is. Het beste voor het lichaam is de voedingen te spreiden en minder te eten.
De meeste mensen kampen ook met een te hoge cholesterol zowel goede HDL als slechte LDL. Dat ze pas te weten komen als ze bloed laten prikken. En dit heeft ook vaak te maken met je voeding en je voedigspatroon.

Afbeeldingsresultaat voor voedingspatroon

Afbeeldingsresultaat voor voedingspatroon

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

bijonsinhuissen.wordpress.com/

𝙽𝚘𝚝 𝚊𝚕𝚕 𝚝𝚑𝚘𝚜𝚎 𝚠𝚑𝚘 𝚠𝚊𝚗𝚍𝚎𝚛 𝚊𝚛𝚎 𝚕𝚘𝚜𝚝

%d bloggers liken dit: