Archive for 5 april 2019


AAN JEZELF DENKEN

JEZELF ZIJN IS OOK TIJD AAN JEZELF BESTEDEN

Afbeeldingsresultaat voor tijd aan jezelf besteden Afbeeldingsresultaat voor tijd aan jezelf besteden

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Advertenties

Bijna iedereen verwijdert teken op de foute manier: zo doe je het wel juist

thinkstock
De Vlaming heeft nog te weinig kennis over tekenbeten en de ziekte van Lyme. Daarom lanceert het Agentschap Zorg en Gezondheid vandaag opnieuw de campagne “Wees niet gek. Doe de tekencheck”, met daarin tips hoe je jezelf controleert op tekenbeten en de beestjes indien nodig veilig verwijdert. Want dat doen we massaal nog altijd verkeerd.

Teken komen overal in de natuur voor, en dus niet alleen in bossen. “Vooral van april tot oktober loop je risico op een tekenbeet. Het is dan belangrijk om je na een wandeling of activiteit in de natuur te controleren op tekenbeten. Dat zou een vanzelfsprekende gewoonte moeten worden”, zegt het Agentschap Zorg en Gezondheid.

Toch doen veel mensen dat niet. Volgens een recente steekproef die het agentschap liet uitvoeren bij een duizendtal Vlamingen, blijkt dat bijna twee derde zichzelf niet controleert op tekenbeten nadat ze in natuur zijn geweest. Evenveel Vlamingen zijn er onterecht van overtuigd dat ze met een lange broek en lange mouwen geen tekenbeet kunnen krijgen en dat de ziekte van Lyme – die door een tekenbeet veroorzaakt kan worden – ongeneeslijk is, terwijl die makkelijk te behandelen is als je er op tijd bij bent.

Daarnaast blijkt dat 80 procent van de respondenten een teek op een foute manier verwijdert, waardoor het risico om ziek te worden vergroot. “Vind je een teek? Verwijder die rustig en in één beweging, zonder ze te draaien of plat te duwen”, zegt Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V). “De campagne ‘Wees niet gek. Doe de tekencheck’ geeft ook tips om een teek correct te verwijderen en toont hoe je verschillende types van tekenverwijderaars correct gebruikt.”

Een belangrijke tip: draai niet aan de teek als je hem wil verwijderen.
Vlaamse overheid Een belangrijke tip: draai niet aan de teek als je hem wil verwijderen.

Zo verwijder je een teek correct

In tegenstelling tot wat heel vaak wordt gedacht, moet je een teek niet al draaiend verwijderen. “Elke manipulatie kan de teek doen braken. Je verhoogt zo het risico op besmetting. Trek de teek er in één beweging uit met een tekenverwijderaar”, klinkt het bij het Agentschap Zorg en Gezondheid. Er zijn verschillende tekenverwijderaars op de markt.

Knijp een teek niet plat, gebruik geen alcohol, jodium, zeep, ether of olie, verbrand een vastgehechte teek ook niet.

Als je een teek verwijderd hebt, is het belangrijk dat je de tekenbeet goed opvolgt: let een maand lang op mogelijke symptomen. Noteer als ouder de datum van de tekenbeet van je kind in je agenda met wekelijkse herinneringen om naar de plaats van de tekenbeet te kijken. Opvolging is belangrijk om in geval van ziekte een correcte behandeling te kunnen opstarten.

Een belangrijk signaal van de ziekte van Lyme is een rode, ringvormige plek op de plaats van de tekenbeet die geleidelijk aan groter wordt. Deze plek verschijnt niet meteen, maar na enkele dagen of weken. Bij mensen met een donkere huidskleur is die plek blauw. Ook symptomen die lijken op griep (koorts en gewrichts-, keel- of spierpijn) kunnen het gevolg zijn van een tekenbeet.

Meer info over de verschillende types tekenverwijderaars vind je op de website tekenbeten.be

De tekencheck.
Vlaamse overheid De tekencheck.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/medisch-advies/bijna-iedereen-verwijdert-teken-op-de-foute-manier-zo-doe-je-het-wel-juist~a5c8c9f2/

Ik blijf hier aandacht aangeven. Want men kan beter lyme voorkomen genezen is niet makkelijk. Dan mag men er nog snel bijzijn. Men begint dan met een antibiotica keur van zes weken. En dan te hopen dat het aanslaand. Maar vaak controleert men zich niet na een wandeling. Dat toch zeker nodig is. Al heb je een lange broek aan een trui dan nog kan het beestje eronder kruipen en zich in je lichaam nestelen. Een tekenpen is geen overbodige luxe of een anti gifspuit waar alles inzit om je bij een beet te helpen.
Maar het belangrijkste controleren na een wandeling, onder de oksels, knieplooi, rug en lies niet te vergeten.
Mocht je toch een teek uit je lichaam moeten halen, controleer dagelijks of er rond de beet iets veranderd. Ook is het nuttig om je teek soms bij te houden. Mocht men een lichamelijk probleem hebben kan men deze laten onderzoeken of de teek drager is van de ziekte.

Gerelateerde afbeelding
Afbeeldingsresultaat voor tekenbeet
Afbeeldingsresultaat voor tekenbeet
AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

1 op de 5 sterft door slecht voedingspatroon

Getty Images/iStockphoto
Mocht iedereen er gezonde eetgewoontes op nahouden, zou er wereldwijd 1 op de 5 sterfgevallen kunnen voorkomen worden. Dat blijkt uit een nieuw grootschalig onderzoek dat zonet verscheen in het tijdschrift The Lancet.

In een van de grootste studies ooit over voedingsgewoontes en de levensverwachting ontdekten onderzoekers dat het consumeren van groenten, fruit, vis en volle granen sterk geassocieerd kan worden met een langere levensduur en dat mensen die die voedingsmiddelen niet in hun dieet stoppen, vroeger sterven.

De studie analyseerde gezondheidsgegevens van mensen uit 195 verschillende landen voor bijna 20 jaar. Daaruit blijkt dat in 2017 ongeveer 11 miljoen mensen stierven door het eten van slechte voeding, wat bijdraagt tot ziektes als kanker en hart- en vaatziekten. Onvoldoende gezonde voeding opnemen is dus een grotere bedreiging voor je gezondheid dan bekende risicofactoren als roken.

Tekort aan gezonde voeding

“Een lage inname van gezonde en een hoge van ongezonde voeding is wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak”, aldus co-auteur Ashkan Afshin. Te veel zout eten, wat gelinkt wordt aan een hoge bloeddruk en hartaandoeningen, was een van de belangrijkste boosdoeners qua voeding. Toch bleek dat in het algemeen vooral het tekort aan gezonde voeding, meer dan de hoge inname aan ongezond voedsel, het grootste probleem voor je gezondheid vormt. “Naast het teveel aan zout en transvetten, waren de belangrijkste risicofactoren gerelateerd aan het onvoldoende eten van voedzame voedingsmiddelen zoals volle granen, noten, zaden, fruit, groenten, meervoudige onverzadigde vetten en peulvruchten”, aldus Afshin.

Dat is volgens Afshin dan ook de belangrijkste boodschap. “Bij veel gezondheidsadviezen ligt de nadruk op minder junkfood en suikerrijke snacks eten, maar ze vergeten vaak het belang van gezonde voeding te onderstrepen. Mensen zijn ook meer geneigd om een voedingsadvies op te volgen als je ze vertelt om meer van iets goeds te eten, in plaats van minder van iets slechts.”

15 soorten voedingselementen

Voor de studie concentreerden de onderzoekers zich op 15 categorieën voedingsmiddelen en -stoffen zoals fruit, groenten, vezels en vleeswaren en gebruikten ze bestaand onderzoek om het ideale verbruik van elke voedingsgroep te bepalen. Daarnaast bekeken ze hoeveel de deelnemers werkelijk van elke groep aten en de impact daarvan op het ontwikkelen van voedingsgerelateerde ziekten en gezondheidsproblemen. Met behulp van die data, berekenden ze de bijdrage van elk voedingsmiddel aan ziekten en sterftegevallen wereldwijd.

Een slecht voedingspatroon met veel suikerhoudende dranken, transvetten en verwerkt vlees en te weinig volle granen, groenten en noten, werd daarbij in verband gebracht met een lagere levensverwachting. Geen enkel land at de optimale hoeveelheid van de 15 voedingselementen, en geen van de voedingselementen werd overal ter wereld in de juiste hoeveelheid gegeten. Ze kwamen tot de conclusie dat Papoea-Nieuw-Guinea, Afghanistan en de Marshalleilanden de hoogste percentages aan sterfgevallen telden ten gevolge van een slecht dieet, terwijl Frankrijk, Spanje en Peru het laagst aantal kende.

Volle granen en noten

Voor mensen die hun dieet willen verbeteren, is het goed om meer noten en volle granen toe te voegen aan je dieet. Wereldwijd aten mensen immers slechts 12% van de aanbevolen hoeveelheid noten en 23% van het aantal volle granen. Volle granen zijn gelinkt aan een verlaagd risico op kanker, type 2 diabetes en cardiovasculaire aandoeningen, terwijl noten tjokvol goede vetten zitten die je hart beschermen en rijk zijn aan verschillende vitamines en mineralen.

“Van oudsher staan groenten en fruit altijd in de belangstelling, en hoewel ze ook daadwerkelijk erg belangrijk zijn voor je gezondheid, zien we dat het tekort aan noten, zaden en volle granen veel groter en nijpender is”, aldus Afshin. Dat betekent natuurlijk niet dat je meer noten dan groenten moet eten, alleen dat de meeste mensen makkelijker aan hun dagelijkse portie groenten en fruit raken dan aan volle granen en noten.

Conclusie? Voeding kan echt werken als medicijn als het op een goeie manier geconsumeerd wordt of als moordenaar als je dat niet doet.

BRON: https://www.hln.be/nina/fit-gezond/1-op-de-5-sterft-door-slecht-voedingspatroon~aed55fef/

Voeding is belangrijk. Maar een slechte of verkeerde voedingspatroon kan leiden tot lichamelijk klachten. Daar sta je niet bij stil natuurlijk. En al zeker niet als je eigen lichaam niet echt kent of kan aanvoelen. Belangrijk kan ook zijn om je stoelgang en je urine te controleren. Ook dit hangt samen met je voeding. Een klein voorbeeldje. Als je heel veel koolgroeten eet kan het zijn dat je stoelgang plat is of zelfs diarree kan veroorzaken. Ook variatie brengen in je eten is nuttig. Maar ook een regelmaat van eten inlassen is nuttig. Men heeft geleerd dat drie voedingen belangrijk is. Het beste voor het lichaam is de voedingen te spreiden en minder te eten.
De meeste mensen kampen ook met een te hoge cholesterol zowel goede HDL als slechte LDL. Dat ze pas te weten komen als ze bloed laten prikken. En dit heeft ook vaak te maken met je voeding en je voedigspatroon.

Afbeeldingsresultaat voor voedingspatroon

Afbeeldingsresultaat voor voedingspatroon

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

50 Not Perfect

Life does NOT have to be PERFECT to be Wonderful!

inspiratiemomentje

inspiratie zit in ons en om ons heen

Moments of Inspiration

momenten van inspiratie zijn ín ons en om ons heen

PETRA SPARK

SCHRIJVERSBLOG

Mellissify

Live the life you love, love the life you live.

HSP, wat moet je ermee?

Jong en hoogsensitief. Maken we het onszelf niet te moeilijk?

La Bella Bora

A bohemian lifestyle, travel, inspiration and mindstyle blog

easydiet.blog

Mental diet is very important for successful and healthy life. Here you can find many tips to improve your life and make it easier.

Moda-Creative thinking

Moda-Creative thinking

Wij godinnen

Dé taboedoorbrekende blog voor zelfbewuste, spirituele en holistisch ingestelde vrouwen van vandaag

- EXPLORE YOUR MOON -

own YOUR life - KNOW your MOON

Hotstuffforladies

Shop blogs,lekkere recepten, natuur foto' s, moestuin tips & creatieve blogs

Bewustzijnenzo

Schepje bewustheid, scheutje spiritualiteit, druppeltje humor allemaal in een blender..en tadaaa

They Call Me Jelke

But do I call them back

GROWYOURMINDNOW

PLEUN MARIA JOHANNA

Het zwarte monster

Een gevecht tegen alles wat ik heb

Balans in sport en leven

Mental coaching & Life coaching by Wiena Robert

AquariusPolitiek

De nieuwe wereld

Wu Cares!

nobody cares

Morgana Brighid

Waarzeggerij en Healing. Voor raad en daad.

HARME BLOGT

marginale blogs van een 71 jarige

Phuro! Be inspired!

Van inspiratie tot transformatie

Dirk Pieters

writer, buddhist, yogi / schrijver, boeddhist, yogi

Healthy & Travel T(r)ips

Reis - en gezondheidsfreak

WishMeAvril

Bewust genieten

LiefsCarolien.nl

Inner beauty, Food, Lifestyle and a sparkle personal

Dagboek van een leerkracht

Passie voor schrijven. Kleuterjuf. Positief denken

Leren omgaan met narcisme en co-dependentie!

Omgaan met een narcist en zelfliefde ontwikkelen.

Marianne's Life

ZOMAAR EEN BLOG MET VAN ALLES

Maria de Ridder

Durf de uitdaging aan te gaan om jezelf opnieuw uit te vinden

Onderweg na kanker

over omgaan met kanker en hoe het in al die grote kleine dingen sporen vraagt

Personal Plus Training

Personal training op locatie

%d bloggers liken dit: