Archive for 28 maart 2019


NOOIT TE OUD OM TE LEREN

MEN IS NOOIT TE OUD OM TE LEREN MAAR HET KAN OOK TEVEEL WORDEN, DAN IS HET AAN JEZELF OM OOK DIT AAN TE GEVEN OP EEN RUSTIGE MANIER

Afbeeldingsresultaat voor niet te oud om te leren SPIRITUEEL

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

‘Het ingaan van de zomertijd heeft invloed op onze gezondheid’

Op 31 maart om 2.00 uur ’s nachts zetten we de klok een uur vooruit. Wat voor effect heeft de zomertijd op onze gezondheid? Tien vragen aan chronobioloog Marijke Gordijn. “De zomertijd heeft invloed op onze biologische klok en daarmee op alle processen in het lichaam”, aldus Gordijn.

Hoe beïnvloedt de zomertijd onze biologische klok?

“Bij de omschakeling naar zomertijd verzetten we onze sociale klok. We zetten ons horloge een uur vooruit en moeten ten opzichte van de wintertijd een uur eerder op en een uur eerder naar bed: onze biologische klok moet zich aanpassen”, vertelt de chronobioloog.

Waarom leidt dat tot gezondheidsproblemen?

“De biologische klok is de opperklok voor zo’n beetje alle processen in ons lichaam. ’s Avonds zorgt hij ervoor dat we moe worden. En ’s ochtends zorgt hij ervoor dat we langzaam wakker en alert worden.”

“Het lichaam krijgt dan van de klok een seintje: het stresshormoon cortisol piekt, de hartslag versnelt en de bloeddruk stijgt. Het zijn voorbereidingen die het lichaam treft om je klaar te maken voor de dag.”

En als de zomertijd ingaat, worden die voorbereidingen dan in de war gestuurd?

“Precies. De biologische klok ‘loopt’ op licht. Hij loopt van zichzelf ietsje achter: in een ritme van iets meer dan 24 uur. Door daglicht dat via het netvlies binnenkomt, weet het lichaam dat het dag is. Licht zet de biologische klok als het ware gelijk.”

“Het is de late zonsondergang die de boel in de war stuurt.”

Marijke Gordijn, chronobioloog

“Met het verzetten van de klok in het voorjaar, wordt het later pas donker. Het is die late zonsondergang die de boel in de war stuurt. Het late licht zorgt er namelijk voor dat we ’s avonds nog te fit zijn om te gaan slapen. Ons lichaam denkt dan dat het nog geen bedtijd is.”

En ’s ochtends moeten we eerder op. Geeft dat ook problemen?

“De processen waar ik het net over had, de voorbereidingen om ons klaar te maken voor de dag, zijn nog niet afgerond wanneer de wekker gaat. De bloeddruk is nog laag en de ademhaling en hartslag zijn nog traag. Het gevolg: je voelt je moe of zelfs ‘gebroken’, je hebt een korter lontje en bent sneller geïrriteerd. Ook ben je minder alert.”

Het probleem met de zomertijd is ook dat die in het weekend ingaat, heeft u eens gezegd. Waarom is dat een probleem?

“Om snel in het ritme te komen, zouden we op tijd naar bed moeten. Een uur eerder dan gewoonlijk. Maar in het weekend voelen we die noodzaak niet, omdat we de volgende dag toch niet naar ons werk hoeven.”

“Het tegendeel is waar: veel mensen gaan vanwege het weekend juist later naar bed. De overgang op maandagochtend, wanneer de wekker gaat om naar ons werk te gaan, wordt dan nog groter.”

Er wordt gedebatteerd over afschaffing van de wisseling. Veel mensen zouden voor een permanente zomertijd kiezen. Waarom bent u daar tegen?

“Permanente zomertijd zou betekenen dat de zon gedurende vier wintermaanden pas na 8.30 uur ’s ochtends opkomt. Midden in de winter pas om 9.45 uur. Dat zorgt voor allerlei gezondheidsproblemen: het tekort aan licht in de ochtend zorgt ervoor dat de biologische klok niet gelijk gezet kan worden en stuurt daarmee allerlei lichaamsprocessen in de war.”

“Permanente zomertijd zou betekenen dat de zon in de winter pas na 8.30 uur ’s ochtends opkomt.”

Marijke Gordijn, chronobioloog

“In Rusland hebben ze in 2011 geëxperimenteerd met permanente zomertijd. Daar bleek het aantal winterdepressies enorm toegenomen. Logisch, want voor de behandeling van winterdepressies werkt ochtendlicht het beste. Dus als je dat mist, kun je sneller stemmingsklachten krijgen.”

Welke tijd zou voor ons het best zijn?

“Voor Nederland zou Greenwich Mean Time (GMT, red.) de beste permanente tijd zijn. Dat is de tijd die ze in Londen hanteren, een uur eerder dan onze huidige Centraal-Europese Tijd die we in de winter aanhouden. Dan wordt het ’s avonds eerder donker en komt de zon ’s ochtends eerder op.”

Maar die lange avonden zijn zo heerlijk, zeggen voorstanders van een permanente zomertijd.

“Heerlijk misschien, gezond is het niet. Je kunt ook gezellig een kaars aansteken zodra het donker wordt op een mooie zomeravond. Of spreek flexibele werktijden af op je werk. Creëer je eigen zomertijd: begin een uur eerder met werken en hou een uur eerder op. Dan heb je ook een langere zomeravond.”

Hoe passen we ons komend weekend zo snel mogelijk aan?

“Dim ’s avonds de lampen. Daglicht en blauw licht in lampen en beeldschermen zorgen ervoor dat ons lichaam denkt dat het nog dag is. Hoe meer licht, hoe alerter je bent, hoe moeilijker om in slaap te vallen en in het ritme te komen.”

“Ga op tijd naar bed en sta op tijd op.”

Marijke Gordijn, chronobioloog

“En heel belangrijk: ga in het weekend, zéker komend weekend, op tijd naar bed en sta op tijd op. Gooi ’s ochtends meteen de gordijnen open en ga zoveel mogelijk naar buiten voor zoveel mogelijk daglicht.”

BRON: https://www.nu.nl/gezondheid/5803032/het-ingaan-van-de-zomertijd-heeft-invloed-op-onze-gezondheid.html

Ja het is weer zover. De zomertijd en wanneer ze met heel dat gedoe nu eens gaan stoppen. Want ze blijven het maar uitstellen en wat heeft het nog voor nut. Juist op ons heeft het een negatief nut. Alles wat leeft kan te maken hebben met problemen daardoor. Omdat het onze biologische klok overhoop gooit eigenlijk.
Heel veel mensen willen de afschaffing ervan, alleen de regeringen houden dit tegen.
HET ZOMERUUR LOOPT VAN 31 MAART TOT 27 OKTOBER

Wie is er nog voor, om jaarlijks deze klok 2 maal te veranderen?

Afbeeldingsresultaat voor zomeruur

 

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Dit is de allerleukste manier om van je hoofdpijn verlost te raken

Ja, je hoort het goed: een heerlijk ontspannend warm bad nemen kan de oplossing zijn voor de hoofdpijn die je al uren teistert. Waarom? De hitte zou pijnverlichtend werken. Volgens de Mayo Clinic, een Amerikaanse medische onderzoeksgroep, is temperatuurtherapie immers een erg goede manier om van je hoofdpijn af te raken. En een warm bad nemen hoort daar zeker bij. Daarnaast raak je het snelst van je hoofdpijn of migraine verlost als je je hoofd en spieren ontspant. En dat lukt het best in een rustgevende omgeving … zoals tijdens het nemen van een warm bad.

Een warm bad nemen helpt je ook beter in slaap te vallen, wat erg welkom is als je geplaagd wordt door een bonzende hoofdpijn. Om je badervaring nog beter te maken, kan je ook wat Epsomzout of magnesiumsulfaat toevoegen. Volgens Healthline, een Amerikaanse organisatie die informeert over gezondheid, heeft Epsomzout tal van voordelen, waaronder het verminderen van hoofdpijn.

BRON: https://www.goedgevoel.be/artikel/happy-healthy/dit-is-de-allerleukste-manier-om-van-je-hoofdpijn-verlost-te-raken

Bij hoofdpijn of migraine is het van belang te ontspannen en een goede bloeddoorstroming te hebben. Dat krijg je natuurlijk als men in een warm bad gaat zitten. Zo ontspant je lichaam en kan het zijn dat het probleem ook minder wordt. Ook voor lichamelijke pijnen kan een warm bad goed zijn dienst doen. Het voordeel van epsomzout is; Epsom zout in het badwater of voetbad wordt uitstekend geabsorbeerd door de huid en vult magnesiumtekorten snel aan.
Het heeft een goede ontstekingsremmende werking en is een fantastisch middel tegen spier- en gewrichtspijnen en zere voeten alsook verlichtend bij pijnen veroorzaakt door stress.
Daarnaast heeft een uitdrogend effect op zweren en abcessen en kan het gebruikt worden om acne en meeëters te behandelen.
Maar een harde aanval van migraine of hoofdpijn, dan is het beste om gewoon rust te zoeken in bed en zo donker mogelijk.
Wil je iets meer weten over Epomzout kijk hier/
https://www.nootrofit.nl/nl/blogs/blog/de-heilzame-werking-van-epsom-zout/

Hoofdpijn | Triggerpoints als oorzaak - triggerpointtherapie

Afbeeldingsresultaat voor relaxen in bad

AUM NAMASTE BOEDDHA BRUNO
Om Shanthi,
spiritueel en het aardse moet men kunnen verbinden

AUM MANI PADME HUM

Nadia wandelt

Wandelblog

We Love Me Now

Very OK Person! Connect with me; lovemeanonymous5@gmail.com Instagram: _l.o.v.e.me

Tiernnadrui

Dans in de regen

Myrela

Umjetnost, zdravlje, civilizacije, fotografije, priroda, knjige, recepti, itd.

Levenslange blog

levenslessen

Tistje

ervaringsblog autisme sinds 2008

Yab Yum

Yab Yum

Vreemde avonturen met nonkel Juul en consoorten.

Met Nonkel Juul, Bieke en tal van anderen

Theo-Herbots-Freelance-Journalist-Fotograaf

Gedachten over Levensstijl en Gezondheid. Een gezondheid 😀 en Fotografie💥-Blog 💌Speciaal voor U ✅, Samen met U ✅, Samen door U ✅💚

MyView_Point

Right <> correct of the center

Bio-Blogger

Bio-Blogger is an excellent source for collaborations and to explore your businesses & talents.

Regenboogbui

~ Leren, creëren, inspireren ~

saania2806.wordpress.com/

Philosophy is all about being curious, asking basic questions. And it can be fun!

newtoneapblog

A Discarded Plant

Ruelha

As long as there's breath, there will always be HOPE because nothing is pre-written and nothing cannot be re-written!

Ontmanteld en Ontwricht

Blog door Chana Van Ryzeghem

Looking for cbd supplements?🌿

HEMP up your life! The power of nature🌿

ESRUNRIA

Be the kind of person you would like to meet!

Chateau Cherie

Exposing Bullies and Liberating Targets to Make The World a Safer Place for All

bewustZijnenzo

Magazine: Inspiratie voor een gezond gelukkig en bewust leven

Beaunino loopt de Camino

‘Gewoon doorlopen!’

Blog with Shreya

A walk through the blues of life!

Soni's thoughts

No Fear, Express dear

ruhumayolculuk 🦋💗

kendime, ruhun katmanlarına doğru bi keşfe çıktım...🦋🧚‍♀️💫🌠

Ka Sry malamakerij

Mala's magie

panono panono

STAP VOOR STAP OP ONTDEKKING

Unlocking The Hidden Me

Tranquil notions, melange of sterile musings & a pinch of salt

My experience

#Rehana's 🔥🔥🔥🦋🦋motivational thoughts

De kleine dingen

Op zoek naar groot geluk in kleine dingen

%d bloggers liken dit: